< Tilbake til oversikten

Fullkornspasta

Fjasnissen sa for siden:

Okay. Det skjer ikke mye på dette forumet, men jeg har et spørsmål til.

Jeg ser at Fedon nevner sitt eget merke pasta i boka, men kan ikke se at det selges noe sted (ei heller på fedon.no). Er dette noe som ikke lenger produseres, og er det noen som vet om det var noe spesielt sunnere enn f.eks. Sopps grove pasta?

Der har jeg også et annet spørsmål. Ser på Sopps grove spaghetti at den har et langt lavere karboinnhold enn andre fullkornspastaer (og til og med lavere enn andre Sopps fullkornprodukter). Er dette en trykkfeil, eller har spaghettien her lavere karb-innhold enn alle de andre (inkludert andre Sopps pastaer)? Noen som vet?

nellie sa for siden:

Tror ikke den finnes lenger, den Lindbergpastaen.. Har ikke leta noe særlig, men har ikke snubla over den.
Aner ikke hvordan det er med Sopps spaghettien.. Hva heter den grove typen?
Pleier bare spise vanlig fullkornspasta. Litt pasta og masse av det andre:)

Fjasnissen sa for siden:

Nei, det var vel egentlig det jeg regna med. Og hvis Dreamfield i bunn og grunn ikke er noe bedre, så gidder jeg ikke bestille for utlandet for dyre summer når jeg vil ha en neve pasta.

Den heter bare Sopps Fullkornspaghetti (tror jeg). Det merkelige er at jeg sammenligna tall på alle de grove typene som var der (i alle fall Baretti og Sopps - både spaghetti, skruer og canneloni) og alle hadde rundt 56g karbo med unntak av Sopps spaghetti. Derfor jeg lurte på om det var feiltrykk. Tror den var nesten halvparten.

nellie sa for siden:

Høres rart ut:) hvordan får man såååå lite karbohydrater i pasta liksom?
Jeg hadde ikke stolt på det:p

Det er med pasta som det er med brød.. Man må spise f.eks kjøttsaus med litt pasta og ikke pasta med litt kjøttsaus.

Fjasnissen sa for siden:

Ja, det var jo det jeg også tenkte. Hvordan er det mulig? Og spesielt med tanke på at andre varianter pasta fra samme leverandør hadde høyere innhold.

Men ja.... liten neve pasta til pastasausen er vel det som blir realiteten :)
Nå spiser jeg jo pastasausen aleine.... eller.... har lagt salat under for å få litt mer grønt i måltidet da.

arnakristin sa for siden:

Hei,
Fant ikke ut noe på Matvareguiden www.matvareguiden.no. Det ser ikke ut til at Sopps har en hjemmeside som er oppegående, men fant en e-postadresse,
post(a)sopps.no, kanskje like greit å kontakte dem direkte.

Hamster59 sa for siden:

Hvis du vil ha et lavkarbo-alternativ til pasta, kan du bruke litt squash eller sopp stekt i smør. Men om du ikke er på ketose eller teller karboer veldig nøye, går det jo greit med litt fullkornspasta av og til.

Fjasnissen sa for siden:

Arnakristin..... ja, jeg fant også den "hjemmesia" som tydeligvis er under konstruksjon. Rart at noen som har vært i gamet så lenge ikke har en fungerende løsning i våre dager. Kanskje jeg sender dem en mail. Kjenner at jeg bryr meg litt lite ;)

Hamster..... er på ketolysekur nå, så det er først når jeg går over til et litt mer avslappa forhold til karbo (Fedon eller noe egenkomponert) at jeg kommer til å spise litt pasta. Kan jo hende det smaker høgg nå som jeg spiser så lite karber, men det er mest for smakens skyld jeg vil ha det... ellers hadde jo raspa squash vært en greie.

Alkazelters sa for siden:

Jeg vil tippe sopps begår den utingen at de kun oppgir innholdet for ferdig tilberedt vare.......

Fjasnissen sa for siden:

Så du mener det kan utgjøre ganske stor forskjell i forhold til hvilken type pasta det er snakk om? Eller mener du at de har gjort det kun på spaghettien sin, og ikke på de andre typene pasta?

Alkazelters sa for siden:

100 gram kokt pasta inneholder mye mindre karbohydrater enn 100 gram ukokt (cirka halvparten, om ikke mer). Jeg tror Sopps har oppgitt næringsinnholdet i ferdik kokt vare (og oppgitt dette i).

Fjasnissen sa for siden:

Merkelig at de gjør det på en type pasta, og ikke på de andre.
Jeg får ta en bedre titt på pakka neste gang jeg er i butikken.

saeria sa for siden:

Er ikke dreamfields bedre?

Og for oss som ikke spiser sopp, og har prøvd squash som erstatter i lasagne (det var en ubetinget tragedie), hva da?

Vibeke-67 sa for siden:

Da bruker du nepe i lasagnen - det er knallgodt og faktisk mye bedre enn pastaplater. Nepene skjæres i tynne, tynne skiver med ostehøvelen.
Ulempen er jo at da blir det lasagne kun hve høst :D

Vibeke-67 sa for siden:

Jeg vet forøvrig at ED har endel pastaprodukter. Har aldri smalt de, og brukes selv vanlig fullkornpasta.

Yonah sa for siden:

Hva med de pastaene som de har på de svenske sidene, carbzone eller noe slik?

saeria sa for siden:

Takk for tips om nepe. :)

Kanutten sa for siden:

Dreamfield får du kjøpt på denne norske lavkarbobutikken på nettet. Jeg har nettopp fått mye derifra. :sikle:

nellie sa for siden:

Enklere å bare røske med seg en pakke fullkornsspaghetti når man er i butikken da:) Hvis man kan spise sånt.
Slipper å betale for frakt og greier.

Fjasnissen sa for siden:

Ett eller annet sted på forumet finnes det en link til en svenske som gjorde en test med Dreamfield sin pasta. Visstnok så kjørte det blodsukkeret hans like høyt opp som vanlig pasta, og det holdt seg der lenge. Så han har ikke noen tro på dette med "beskyttede karber". Og hvis den ikke er spesielt mye bedre enn fullkornspasta, så ser jeg ingen grunn til å betale ekstra for den, i tillegg til å måtte bestille den på nett.

Hadde de derimot kunne bevise at det bare var 5 gram karbo pr. 100, så hadde det vært genialt. Intil noen kan påvise at det ikke bare er svada, så kjører jeg nok en mer enkel løsning.

Iset sa for siden:

Skulle det være en link her?

nellie sa for siden:

Mamma hadde en pakke med Sopps og der står det oppført næringsinnhold pr 100 gram kokt vare:ja:

Fjasnissen sa for siden:

Hmmmm... så da stemmer det jo kanskje at det tallet på pakka jeg så er for kokt vare.... men hvorfor var den andre typen pasta fra Sopps så mye høyere på karbo da? Merkelig å ha forskjellig praksis på de forskjellige pastatypene.

nellie sa for siden:

Kanskje de har opplyst per 100 gram tørrvare der? Kanskje de har begynt med det i det siste. Sånne pastaprodukter holder vel i flere år..

Fjasnissen sa for siden:

Hehe.... muligens. Kanskje de er designa for å kunne lagres i tilfelle atomvinteren kommer ;)

Skal se litt nærmere på det..... når jeg husker å gå i butikken :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.