< Tilbake til oversikten

Peanøtt- og sjokoladekjeks

Lisbeth sa for siden:

Oppskrift med bilder her

Ingredienser:
100 g mykt smør
1 dl sukrin (eller annen ønsket søtning)
1/4 ts salt
3/4 ts vaniljepulver
2 dl mandelmel
1 dl salte peanøtter*
50 g sjokolade

Fremgangsmåte:
Pisk smør og sukrin til en luftig krem. Pisk inn salt og vaniljepulver.
Tilsett litt og litt mandelmel og pisk godt mellom hver gang.
Grovhakk halvparten av peanøttene og rør de inn.

Ha deigen i en form (ca 24*24 cm) med bakepapir i bunn, og trykk den flat.
Strø over resten av peanøttene og hakket sjokolade.
Dekk deigen med plastfolie og rull over med et glass sånn at peanøttene og sjokoladen blir presset ned i deigen.

Stek ved 190 grader i ca 20 minutter.
La kjeksen avkjøles i 5 minutter i formen før du skjærer den i passe store biter, og avkjøler den videre på rist.

Kan oppbevares i en tett boks i inntil en uke.

*)Jeg bruker peanøtter fra Sunrise, kjøpt i innvandrebutikk. Den har 8 g kh i motsetning til de fleste merker som har 14 g.

knh sa for siden:

De her så utrolig gode ut :D Har lyst til å prøve disse i dag :D Men har ikke vaniljepulver =/ Men det bør vel gå ann å lage de uten? Har vaniljeessens som jeg evt kan bruke :)

Lisbeth sa for siden:

Jeg ville tatt litt vaniljeessens oppi :)

Neste gang skal jeg bytte ut litt av sukrinen med annen søtning, synes de hadde litt "kald" sukrinsmak i dag ;)

marjusen sa for siden:

Oj, kanskje jeg skal lage disse også. Har faktisk alt i hus. Men har lagd så mye i dag at jeg må nok drøye disse litt ja;)

Så veldig gode ut. Stemmer vel at man kommer på rundt 25 KH for hele denne røra om man bruker peanøtter med 14kh pr 100. Mange cookies får du her da?

Lisbeth sa for siden:

Jeg har ikke regna på det, men det kommer jo litt an på hva slags sjokolade du bruker :) Jeg fikk 16 biter :)

knh sa for siden:

Har laget det nå :) Smakte kjempe godt!! :sikle: men det ble veldig smuldrete... :-/

Lisbeth sa for siden:

Mine smuldra helt til de var kalde, men da ble de faste. Kanskje det ble litt for mye mel..??

Nupsida sa for siden:

Noen som har prøvd disse med noe annet en sukrin, og kanskje litt mindre mel?:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.