< Tilbake til oversikten

Saus-oppskrifter ..?

LivingDeadDOll sa for siden:

Jeg er ny på lavkarbo, og er det en ting jeg aldri lager fra bunnen av så er det saus. Hadde det vært mulig å få laget en tråd med lav-karbo saus oppskrifter, der man også skriver hva sausen passer godt sammen med?
Eller er det så lite karbs i posesausene at det ikke er vits i å lage fra bunnen av?

arnakristin sa for siden:

Hei,
På egenkomponert lavkarbo så er det jo du som bestemmer hva som er bra eller ikke. Posesauser er ikke akruelt på ketogent kosthold, av ferdigsauser er noen av de til Fjordland brukbare en gang i blandt.
Ellers så kan du jo sjekke ut denne tråden her:
Våre fantastiske lavkarbosauser

LivingDeadDOll sa for siden:

tusen takk for linken:) søkte etter saus, men var så mange treff.

mizzzzy sa for siden:

Min favorittsaus er noe jeg kaller Raclettesaus. Egenlaget.

Du tar 2 dl følte, og 2 til 3 spiseskjeer kikkoman. (smak deg frem...) Små brokkolibiter oppi, gjerne ca 1/4 hel brokkoli. En god del Natvigs krydder.

Rør hele tiden, og når det begynner å ryke tilsetter du ei god klype med reven norwegia. Pass på at det IKKE begynner å koke, men ferdig like før det koker.

Kjempegod til jukseris av blomkål:)

Fribola sa for siden:

Du kan lage saus akkurat som før, men kutt ut hvetemelet og/eller maizenna som tykner. Kjøp deg et glass Johannesbrødkjernemel på helsekostbutikken (ca. kr. 55,- for et lite glass, men varer lenge da du trenger lite i sausen). F.eks. brun saus: smelt smør i kasserollen og ha i vann og litt sukkerkulør (litt karber i den, men det er ikke mye som skal til for å lage brunfargen, så den bruker jeg og går likvel ned i vekt), strø Johannesbrødkjernemel litt etter litt (prøv med 1 teskje i gangen) over mens det koker litt, og rør kraftig samtidig til sausen er så tykk som du ønsker. Smak så til med krydder til slutt (f.eks. pepper, salt, buljong og soaysaus). Ellers så har Iset og Beatrice mange flotte sausoppskrifter som jeg har hatt stor nytte av. Bl.a. nydelig bearnaisesaus, fløtesaus osv. Bare søk etter de. Lykke til!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.