Hvis en er ute, på f.eks et kjøpesenter som jeg var på idag.
Og en blir plutselig akutt sulten og til slutt svimmel.
Hva gjør en da?
Hvor finner en ok mat å spise da?
Blir liksom litt rart å kjøpe en pakke pålegg å knaske på! ;)
Endte opp med å bite i det sure eplet og spise et halvt av et halvt frokostbrød-greier.:(
Heller litt opp, enn å svime av liksom..
Hvis dagligvaren der har sånn salatbar hvor man plukker sammen selv er jo saken grei. :) Ellers er det da ikke noe i veien for å kjøpe en pakke skinke eller noe og mumse ivei? Mener jeg har lest her inne om en som kjøpte seg en halv kilo smør en gang han ikke hadde med seg niste...
Babybel eller Norvegia kommer jo i søte små pakker!
Kyllinglår/vinger er flott, en pakke ost og en med skinke, Skyr er glimrende som nødmat.
Har vært flere tråder om dette og folk ha masse gode forslag!:)
De fleste kjøpesentre pleier å ha enten kafè der man kan kjøpe seg salat, eller en eggesandwich-ta bort brødet og spis det andre. Jeg pleier å be om ekstra egg eller bacon hvis kafèen har slik luxus.
Ellers flyr jeg inn på en dagligvare og først kikker i delikatessen(varmedisken) om de har en bit ribbe, kotelett el.l , om ikke kjøper jeg feks skyr og en boks fløte og heller litt fløte på skyr eller feks en pakke roastbiff og en tube majones. Det er mange, mange alternativer. Er det helkrise kjøper jeg løkpølse med rekesalat og tar bort brødet. Eller løvstek uten pomesfrites( den spiser gubben eller unga) og uten mais i salaten.
Jeg hiver meg gjerne over noe pålegg om jeg blir sulten. Man får små oster, både Norvegia og Babybell, som jeg ikke tror noen legger merke til hva er om du vil være diskre. Eller så kan du jo kjøpe småpølser, som mårrpølse og små pepperonipølser. Ta deg en neve og bare og la posen ligge i lomma eller i handleposen. Ellers er det jo ofte en matbutikk på sentrene, og om de har ferskvaredisk så kan du jo kjøpe et kyllinglår eller lignende. Folk legger ikke så mye merke til hva du spiser som du kanskje føler. Kan jo kjøpe deg noen Atkins barer, og de ser jo ut som sjololade trur jeg. Har ikke prøvd selv, men tror det skal finnes noen med ca 3 kh pr bar. Så det er ingen grunn til å gå rundt i svime og lide :)
Har vært i samme situasjon:)
Stupte innom nærmeste matbutikk og kjøpte to kyllinglår.:D
Syntes nå du klarte deg ganske bra. 1/4 "frokostbrød " var ikke så veldig mye ;)
Enig med de over, vær på lag med deg selv, ikke la andres blikk styre deg.
Sambo spiser smør i biter når det kniper.
Jeg leste en historie her inne som jeg fortalte som eks på hvor gæren det går an å bli, men han syntes ideen var god...
Psyker ut folk på jobben med fettfobi også, med en leiv meierismør i handa, ti-hi
Men så har han gått jevnt ned i vekt med mindre karbo også, vankelig å krangle med det.
Skyr er kjempegreit i nøden, men kjøper det ikke hjemme(kun naturell til baking)..
Ellers har de fleste butikker noe, men jeg sliter med å finne noe på café. Har en coop cafe her der de har både omelett og egg og bacon, da ber jeg om ett ekstra egg istedenfor brødet ;)
Spurte bakeriet om de hadde noe som var glutenfriit(til min sønn), men neida, ingenting som han kan spise der!!! Grr... :mad:
Både skyr og babybel-oster er stort sett lett tilgjengelig, ja.
Skjønt, min erfaring er at etter et par måneder med ketogen mat, så forsvant hele denne problemstillingen. Jeg blir rett og slett aldri "krise-sulten" - om jeg begynner å merke antydning til sult når jeg er ute - lavmælt og veloppdragen sultfølelse - så er det liksom helt opp til meg om jeg vil finne noe å tygge på, eller liksom si til magen at hei, det går bra, vi har ost og smør i kjøleskapet hjemme. :)
I dag endte jeg opp med ei grillpølse, jeg har nemlig hjerne belagt med teflon, så jeg hadde ikke fått med meg at vi skulle på museum istedenfor å være på skolen. Og maten min MÅ varmes for å være god, synes iallefall jeg, så etter museumet var jeg så sulten at jeg faktisk sjangla:o M.a.o like før jeg svima av:p Så da kjøpe jeg ei grillpølse, uten brød. Han i kassen på Narvesen hadde tydeligvis problemer med dialekta mi (jeg er fra stavanger, bor i trøndelag) for han titta på meg og sa "kaffe uten bolle?":D Det ligner ikke en gang på "pølse uten brød" - selv på stavangerdialekt;)
Jeg kjøper meg ei ølpølse hvis jeg må ha noe i farta. Det er for øvrig ikke pølser med øl i, slik jeg trodde første gangen jeg hørte navnet, men snackspølser man tydeligvis skal spise mens man drikker øl :P ) Du finner dem sammen med drikkevarene i butikken. Det er nok endel lugubre tilsetningsstoffer i disse, men smaken og næringsinnholdet er helt upåklagelig :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.