< Tilbake til oversikten

Kjøpa bunad!

Gange sa for siden:

Hei

Er ein student på 22 år. Eg har lenge vurdert å gå til anskaffing av bunad, sunnhordlands herrebunad.

Dette kostar sjølvsagt ein del pengar, difor har eg vurdert å gå til den velkjente strategien å ønska meg nye delar gradvis. Slik at eg omsider får ein komplett bunad.

Men eg veit ikkje heilt kor eg skal starta. Tenkte det var greit å få ut ei lita 'gaveliste' til jul, men skulle gjerne hatt ein oversikt over kva ein trenger.
Så mitt spørsmål er, veit nokon kva eg må skaffa, eventuelt kor eg kan få tak i ein slik oversikt? ville vore veldig takknemleg :)

Zincite sa for siden:

Jeg ville tro Husfliden i Bergen er et greit sted å starte :)
Ellers fant jeg Bunadstova på Dale med oversikt over hva du trenger til herrebunaden. Selv kan jeg masse om Kvinnhersdrakta til dame (og noe om forskjellige varianter av kvinnebunader i Sunnhordaland.) Men jeg vet ikke om det er forskjellige lokale varianter av herrebunaden :o
Jeg er så heldig at flere i min mors familie har hatt kunnskap til å lage skjortesøm, strikke sokker, perle brystduk og belte, mm. Kanskje noen i din omgangskrets kan sy skjortesøm, eventuelt skjorte, strikke sokker, lage sokkeband..
Halsknapp og mansjettknapper er også noe du kan ønske deg kanskje? Og knapper til vest og jakke ? Det er også noe du eventuelt kan finne i "bruktbutikker". Men da anbefaler jeg deg å finne ut hva som har vært i bruk. Det har ikke vært uniformert, men søljer har hatt lokale særpreg. Jeg varierer søljene etter hvilken variant av drakta jeg bruker. Forgylt til "festbunaden/nasjonal" og oksidert til "vinterbunaden".

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.