Jeg er bare sååå glad om dagen.. Har så lyst å dele denne historien med dere !!
For ca 5 uker siden bestemte jeg meg for å legge om kostholdet til meg og min 8 åring med ADD. Jeg begynte å kjøpe inn alt vi trengte, inkludert boka, kjernesunn familie og de to tilleggsbøkene med oppskrifter. Bestilte masse varer på internett og satt i gang. I tillegg så kutta jeg ut ritalin til han..
Nå, etter 3 uker kan jeg ikke begynne å beskrive forandringen på både han og meg! Jeg har fått en gutt som smiler hele dagen, gleder seg til å legge seg og sovner med en gang(kunne ligge i timesvis før å prøve å sove før), er mye mer oppmerksom, og han spiser masse mat. Han har alltid spist som en fugl, altså, han kunne komme hjem fra en dag på skolen å ha spist en hav brødskive på en hel dag fra kl 8-16. Nå kan han spise opptil 5 skiver med hjemmelaga brød, pluss masse frukt og grønnsaker i løpet av en skoledag.
Han var deprimert i perioder og kunne ha en nærmest apatisk tilstand. Bare stivna foran tv, og huska ikke hva han hadde sett på engang etterpå. Han snakka ikke med folk, stengte alt av følelser inne og gjorde meg nærmest deprimert.
Jeg var på foreldresamtale på skolen på mandag og der har de sett stor forskjell på kun 3 uker. Han har begynt å delta i timen på skolen, noe han aldri har gjort før, ikke før han begynte på ritalin engang, han leste til og med høyt for hele klassen på eget initiativ og rekker opp hånda når læreren spør om noen vet! Han smiler fra morgen til kveld, og er kjempeinteressert i alt vi baker og lager her hjemme.
Er det virkelig mulig å forandre en liten gutt sååå mye på så liten tid spør jeg meg selv.. og Ja!!! Det er mulig. Vi har fått ett helt nytt liv og i tillegg så har jeg gått ned vel 3 kg nå, så her skal vi fortsette i samme løype i all tid fremover !!
Vi er ikke så ekstreme som kjernesunn familie. Kjøper for eksempel ikke kjøtt og grønnsaker/frukt økologisk slik som de gjør, men det funker for det!! Når en enslig mor med 100% jobb, 50% studier i tillegg til at jeg er forhandler i perfect home, klarer å gjennomføre dette, så tror jeg at alle skal kunne klare det ;)
Så godt å lese!!! :helsesjek:klem::klem:
Det var oppmuntrende. Jeg kjenner igjen mye "symptomer" hos min sønn... mildere, men dog. Lite apetitt og dårlig hukommelse... Nå skal jeg prøve å bake brødet du har lagt inn oppskrift på. :D Det er der det har sviktet, han er veldig kresen.
Er så utrolig fint å høre om foreldre som prøver å løse problemer via kosthold :) Medisin er en fin ting når man må, men jeg tror mange kunne vært godt hjulpet med riktig kosthold, små som store :)
Wow! Så flink du har vært, og så bra at det gjør gutten din blid og fornøyd.
Gratulerer så mye med en flott kostomlegging og fantastiske resultat, og lykke til videre :D
Kjenner meg så igjen i historien din.Har selv et barn (fosterbarn)som har ADHD ,alt du skriver er sånn vi har det her.
Jeg har ikke prøvd dette med kostholdet men jeg tror sannelig jeg skal få meg den boka .Vi har prøvd alt ,å ingenting skal bli uprøvd her hos oss.
Takk for du delte dette med oss:)
Legen vår sa det rett ut at han hadde mer tro på Ritalin.. Ble så sint på han da og sa at jeg skal bevise det stikk motsatte. Gleder meg til jeg får brev fra skolen om forandringen hans altså!!! Da skal han få se at dette fungerer myyye bedre enn noen medsiner kan gjøre!!
Har en særdeles kresen gutt i hus her og du, så jeg vet hvordan du har det ;) Kommer flere oppskrifter på brød, skal legge ut etterhvert som jeg får prøvd de forskjellige brødene.. ;) Blir nok bakt ett i dag tenker jeg ;)
Ja av og til vet en bare selv hva som er rett .Det jeg har lært meg oppi dette med ADHD osv.er at en skal følge det en synes er rett selv.Det er ikke alltid leger har fasitsvarene .Men selvfølgelig er medesiner viktig men også alle rundt og at en legger til rette for disse barna som har denne problemstillingen.
Lykke til videre og stå på:)
Bøkene selges i alle bokforretninger i Norge, og på nett. Jeg har den vanlige boken og ønsker meg kokebøkene. Hedda har boken, tror jeg, du kan jo låne den av henne og sjekke det ut. Veldig interessant. :D
Så er det en om matpakker, men det er ikke noe problem her i hus, så den står jeg over. Jeg har kjøpt de alle gjennom haugenbok.no som har gratis levering ;) Lå i postkassen 2 dager etter at jeg bestilte ;)
Mulig du kan låne på biblioteket og, har ikke sjekka det, for jeg gikk virkelig inn for dette, så det var best å eie de selv. ;)
Gutten min er åtte år gammel og har et voldsomt temperament når ting går i mot han eller han slår seg, har vondt o.l. , men ellers er han jo verdens godeste og rolige gutt, har veldig fin humor og er flink på skolen. Så han har ikke de typiske ADHD-trekkene, men tenker alikevel at et endret kosthold kunne hjulpet på de voldsomme svigningene i humøret. Har fått tips om at han mangler fettsyrer. Men jeg har problemer med å få i han tran og slik, men han er heldigvis glad i fisk.
Det var akkurat som å lese om en av naboguttene her,
og jeg har faktisk prata litt om kosthold med mora :ja:
Men hun har null tro på at mat kan gjøre noe med saken.
Hun tenker som så veldig mange andre, at når legen har sagt det var ADHD,
og astma,
ja så er det medisinering og ingenting annet som hjelper.
Skulle ønske både leger og helsepersonell kunne satt seg litt mer inn i hva maten vi spiser gjør med oss :ja:
Tror veldig mange kunne fått seg en stor aha opplevelse etter hvert :ja:
Kjempegodt jobba med gutten din, lykke til med å bli helt frisk ;)
Og min er 7 år... Han har det temperamentet...! Høres ut som om det er det samme, min er også flink på skolen og populær, men så oppmerksom på at han er minst i klassen. Jeg kjøper Omega kapsler for barn, men jeg tviler på om de er mye tess.
Gutten min er minst i klassen han også. (bursdag i desember....)
Tror du kosthold kan hjelpe, eller er det bare rein skjær folkeskikk de mangler. ;) Vi spiser jo forholdsvis sunt og han er veldig middagsgutt og glad i kjøtt og fisk. Ikke så ivrig på brødmat og pålegg...
Har noen ganger lurt på om det er noe som plager han, noe han ikke tåler, siden han er så lett irritabel. :confused:
Barnelegen vår testet sønnen vår(født i november, yngst av guttene i klassen, alltid vært mest moden, høyest, best motorisk etc) for astma og diabetes/reaktiv hypoglykemi da han slet som verst med humøret!
Dropp i oksygenopptak eller svingende blodsukker er typiske triggere!
For vår del viste det seg at de høye kravene til seg selv, temperamentet og utageringen kom av at han er så intelligent at mye ble feil i hodet hans på den tiden.
Da han fikk vite at han ikke var annerledes fordi han var dummere enn de andre, men rett og slett fordi han er så smart, fikk vi en helt annen gutt!
Er det ikke EyeQ som er bra for barn med ADHD- symptomer?
Han er fortsatt litt spesiell, men ikke på en negativ måte og utageringen, som var det viktigste, stoppet så og si på dagen! Tok jo noen uker med utredninger først, så han visste jo at det ikke bare var noe vi sa!
Han følte jo selv at han ikke var som de andre og hadde gått rundt og trodd at det var fordi han var så innmari dum og teit. Klart det ble mye lettere å være han når det ikke var noe sånt som var problemet! Og han er slett ikke blitt "høy på pære" av å vite at kun 1-2% av verdens befolkning har høyere IQ enn det han hadde som 10-åring!
Resten av barneskolen gikk greit, ungdomsskolen var et mareritt med masse forskjellige lærere, kontaktlærer som stemplet han som en bråkmaker og pøbel og ikke ville lese mappen hans en gang for å finne ut hvorfor han oppførte seg litt på kanten, videregående er himmelriket med en blid og grei sønn som har funnet sin plass som forskalingssnekker, bare gode karakterer, fornøyde lærere........
Sannelig om jeg vet om det er maten eller folkeskikk... hehe. Jeg ser så stor forskjell på mine 2 barn.
Gutten har alltid vært lite glad i middag og småspist. Vi har tatt cøliaki og melkeallergiprøver. Han lå midt i vekstkurven til han var 18 mnd, da "bråstoppet" han og har aldri tatt det igjen. Nå stiger han i vekst, men ligger under/i nedre del av percentilen.
Verre er det at han har slike reaksjoner på ting. En Lego-kloss som ikke passer inn - kast den bortover gulvet. Han kan hylgråte hvis han møter motgang. Han har ikke utviklet så mye empati. Han har klaget over at andre mobber han, men innser ikke at han sier ting som er sårende, lage nidviser om andre for eksempel.
Dette høres ille ut, men det er heldigvis ikke hver dag. Han er faktisk godt likt, og har ikke noe problem med lesing og skriving. Og heldigvis ser vi at han har begynt å roe seg ned.
Kjekk diskusjon. Min sønn er nok ikke en av de med veldig høy iq, men han kan mer enn han tror selv, så det må mye oppmuntring til her i huset.
Temperament utbrudd er det heldigvis slutt på, men i dag tok han en skikkelig kule, var hos mor mi på middag og han nekta å spise ørreten. Han spiser det her hjemme, men i dag nekta han, så han fikk sitte med bordet til vi gikk. Når vi skulle gå kom utbruddet. Han begynte å skrike og nekta å røre på seg, skremte vettet av min 2 årige niese, så jeg kasta han rett å slett ut på trappa i kulden, og kasta klærne hans etter han.. så fikk han stå der å skrike.(slem mamma :confused:) Endte med at jeg måtte hale han ut i bilen og reise hjem (det var den turen vi skulle på :( ). Når vi kom hjem fikk han 2 valg, han kunne si unnskyld for hvordan han hadde oppført seg, eller gå rett i seng. Han gikk rett i seng og sovna med en gang!! JA, Han sover nå!! Hehe..
Sånn kan det bli av og til. Er nok trøtt, selv om han sovna litt over klokken 8 i går. Får håpe at dagen i morra blir bedre ja, for nå sitter jeg å furter her hjemme over at jeg verken fikk meg en tur eller fikk trent..!!
Men en slik dag på over 4 uker er ikke så aller verst vil jeg si da :p Hehe.. Holder oss til kosten ja ;)
Jeg har en gutt med diagnosen adhd.. Han fikk den da han var 10 år. Han har siden han ble født vært en veldig krevende unge. Det skar seg på alle plan ganske så tidlig. Han fullførte 8. klasse UTEN å kunne gange eller dele! Og kunne bare skrive store bokstaver... veeeeldig sakte. Da han var ferdig med 8. klasse flyttet vi inn til sambo. Gutten ble som NY over natta! Han ble høflig, snill og god mot broren, OG han begynte gjøre det godt på skolen. Han kom nettopp hjem med en prøve i engelsk og han fikk 6!!! Før vi flyttet til sambo fikk han stort sett stryk, 1 eller 2.
Han skulle kanskje aldri hatt diagnosen adhd. For ham ble endring av skolesituasjonen samt det at vi fikk en mann inn i husholdningen som gjorde utslaget. Min eiegode sønn hadde visst på en måte påtatt seg "mannerollen" i heimen vår den tiden jeg bodde alene med dem og den rollen sier det jo seg at han ikke kunne fylle eller takle. Etter at vi flyttet inn tillot han seg å være ung igjen! Ung og nysgjerrig og skolen er blitt et sted han elsker! For som han sier "Jeg lærer jo så mye nytt!". :love:
Dette ble langt, men det jeg vil frem til er ala det Kitt sier. Av og til så ligger løsningen på det mentale plan. Gutten ble SETT på en annen måte på den nye skolen, han fikk en stefar han kunne identifisere seg med og han kunne slippe rollen som det eldste hankjønnet i familien.
Guttungen min kuttet ut alt av medisiner da vi flyttet inn til samboer og det har aldri vært nødvendig med dem i ettertid.
Vi har forresten prøvd EyeQ.. Det var myyyye dyrere enn virkningen vi fikk fra den.. :o
Oi, så kjekt å høre da ;) Drømmer om å få en mann i hus :_plystre:
Det er rart hvor mye disse barna være går å bærer på uten at vi er klar over det.
Gratulerer så masse med 6 på prøven. Det er jo helt fantastisk. Håper virkelig at ting ordner seg for oss og en dag! :D:D Det er så kjekt å høre sånne solskinnshistorier :D
Gikk plutselig opp for meg hvorfor han var så vrang i dag. han fikk ett lite stykke julekake hos bestemor si i går!!(masse sukker i ett lite stykke) Og i dag har han vært umulius.. Må nok være det :P Eller trøtthet.. :confused::confused:
Bare lurer på en ting. Jeg ser han har add, skal ikke det være det motsatte av adhd?? Være overrolig, så rolig at de liksom faller helt bort fra alle andre?? Innesluttet etc? Usynlig?
Jo, han er ikke hyper i det hele tatt, men utbrudd får de uansett :( Snakka med psykologen om ikke utbruddene var litt utypisk for ADD, men neida, var vanlig for barn med ADD, som ellers er stille og innelukka, noe min alltid har vært. Veldig stille og innelukka..
Min har derimot den uvanen at han alltid skal pille på ting.. Å skru ting fra hverandre er noe han har gjort siden han var liten. Må gjemme skrujern godt her i hus.. Men dette mente psykologen bare stammer fra ren nysgjerrighet, men har hørt om andre barn med ADD som gjør dette..
Min kar plukket ALT fra hverandre da han var liten... Jeg er blitt fortalt at jeg gjorde det samme. Det samme gjorde bror min.. Jeg tror det har med nysgjerrighet å gjøre. Jeg elsker fremdeles å plukke ting fra hverandre for å se hvordan ting fungerer.. :o
Her bruker vi udo´s choice i smoothie til kvelds eller frokost. Kjenner ikke smaken av det i shake.. Ellers så går det i vanlige omega 3 kapsler, lar han ta de før tannpuss, så han slippe å gulpe på smaken hele dagen ;)
Ellers så går det i multivitaminer fra apoteket, er noe ala sana sol og kalsium :D Tror det skal holde ja :P Han spiser i tillegg mye grønnsaker og frukt i løpet av dagen.
Hehe.. han har ikke gitt seg enda med å plukke alt fra hverandre, men regner med at han kommer til å jobbe med noe sånt. Er en gutt som kun ser på Discovery channel. Ingen av vennene hans som gidder det :p Hehe.. Så er julegave ønsket i år Guinness world book of records 2011 og ripleys, believe it or not! Han vet de utroligeste ting.. :p
Sånn var min eldste også!! Fortell ham at Guinness rekordbok er grunnlagt på øl... :p Min kar elsker Mythbusters.. Samt andre progam jeg ikke vet hva er, men det er vitenskaptprogram.
Mythbusters, how they make it, mount everest (fant ut at han IKKE skal klatre opp dit etter den serien :p), alle bil og maskin program, kongekrabbe fisking og ja.. det var det jeg kom på. Mye mer han ser på :p
Så Top Gear. Han kom på besøk til en venn i går og der satt faren å så på Top Gear, så han planta seg fint i sofaen med han og fortalte han all slags ting han hadde sett der. Bilmerker og slikt. Mora til vennen hans var helt imponert, for hennes sønn gidder ikke se på det :p Hehe.. Så han ble sittende på stua med faren istedenfor kompisen sin :p.. hihi.. :p
Vet du?? Da min kar var på BUP så ble han klassifisert som glup!!!! Det såre er bare at alt det han kan blir ikke tatt opp i skolen... Min kar kom i midtsidene i avisa fordi at han allerede som toåring kunne skille alle kjente bilmerker fra hverandre bare med å se på hjulkapslene... Og nå har han kunnskap som ikke mange andre i klassen kan. Han mikser en pc akkurat som jeg mikser en vaffeloppskrift... Det er gjort på 10 min... bare man har alt man trenger...Og med mikse en pc mener jeg bygge den... Jeg har selv bygget hundervis av pcer i mitt liv, men sønnen min tar kaka...
Så flott at gutten din har fått slik hjelp av kostholdet!:)
Eg prøver å innføre litt sunnare matvaner i heimen,
men har tre særs kresne guttar. Så det vert ei utfordring!
Eg merkar godt at humøret synk i takt med blodsukkeret
før eit nytt måltid. Spesielt den eldste er veldig tynn, og eg gjer det eg kan for at det skal være meir fett og proteiner i kosten deira.
"Kjernesund familie " er ei bok eg skal sjekke ut.
Nokon som har lest Fedons "Barn i balanse"?
ADD og ADHD er ikkje motsatte diagnoser, men samme diagnose med eller uten hyperaktivitet. ;)
Uff, så kjedelig når gutten din ble litt umulig hos bestemoren sin, Misslinda, kjenner følelsen.:( Men som du sier, ikke dårlig med bare et anfall på fire uker!! :)
Hvordan er det med barna dere og store forsamlinger, 17.mai, bursdager o.l.?
Det kan ofte bli litt for mye for mitt lille gull og han kan frike helt ut hvis det blir for mye stress og press på han.
Til helgen er det åpning av julegatene i byen her, med julegrantenning osv, en tradisjon som jeg alltid har syntes var veldig koselig til jeg selv fikk barn. Gutten vil ikke gå rundt juletreet og synge, han vil ikke spise grøt og gidder nesten ikke stå i kø for å få julegodt av nissen, i det hele tatt vil han bare hjem og så fort det har blitt mas fra tanter og besteforeldre så har det blitt hyl og skrik og en mamma som går med klump i halsen på vei hjem....:(
Spent på hvordan det blir i år, for han vil jo så gjerne....17.mai i år og i fjor gikk overraskende bra.
Pappaen hans er overbevist om at det går på usikkerhet og store krave til seg selv, mens jeg alltid har hatt en følelse av at det er enda noe mer som plager enn det psykiske, noen matvaner han ikke tåler, en infeksjon i kroppen e.l. Men kan jo også være en kombinasjon av dette...I tillegg er han enebarn og alltid hatt sterk vilje og et voldsomt temperament, så en sliten mamma har nok litt gitt etter for husfreden og valgt sine kamper også..:(
Min var enebarn, enenevø, eneoldebarn, enebarnebarn, enegrandnevø til han var 5,5år. Vi ga etter i enkelte situasjoner for å unngå at en hver familiegreie, bursdag eller høytid skulle bli ødelagt av det umulige barnet og hans strenge foreldre! :(
Min utvelgelse av kjepphester har vært svært nøye og det er ikke mange jeg har vært helt sta på, men de har jeg også alltid stått ved! To the bitter end!:p
Det er håp, da! Min totalt umulige, sinna, utagerende, rabiate, hatefulle, sta og temperamentsfulle sønn har blitt en flott ung mann alle bare skryter av. :love:
Han er den eneste i sitt kull som har fått praksisplass, han får til og med lønn enda de så absolutt ikke er nødt til det! Han får skryt og påskjønnelser fra alle kanter og er "en fryd å være sammen med" sitat slutt!
Må si jeg aldri hadde trodd jeg skulle få oppleve å høre sånt da jeg med makt dro han vekk mens han slo etter min venninne i fullt raseri!:(
Takk takk ;) Håper raserianfallene blir mindre etterhvert ja.. De er jo allerede mye færre enn før. En utfordring i helga. Åpning av julegågata på lørdag med juleverksted etc.. Hvordan forklare for han at han ikke får snop av nissen? Men kun sitt eget?? Uff.. får dårlig samvittighet for å nekte han det, men håper virkelig at dette går han hus forbi.. Han har ikke sagt noe enda, så jeg venter til han nevner dette selv før jeg eventuelt reiser dit.
Mitt barn er også en veeeldig kresen gutt altså, men det går fint å leve etter kjernesunn familie med kresne barn.
Jeg har i tillegg laga en belønningsplan for alt nytt han smaker og for når han spiser opp maten sin. Han samler klistremerker og får velge når han vil løse ut premien.. 10 klistremerker er for eksempel en time på biblioteket. 20 stk en tur på kino, badet etc.. og ved 50 stk skal han få lov å velge seg noe på lekebutikken. Fungerer veldig greit her :D:D
Det var det jeg mente... Selv om jeg ikke fikk det frem. :o Med eller uten hyperaktivitet. Jeg bare stusset siden ts sa at sønnen ble hyper av og til. Men det er vel slik det er; unger er seg selv like OG ulike.. Forøvrig så tok det mange år før ungene mine og især den eldste fikk være med på tilstelninger.. av respekt for alle andre. Han var høyt og lavt, hele tiden.. Så jeg må bare innrømme at 17 mai har vi IKKE noe forhold til da det å gå disiplinert i tog overhodet ikke var noe gutten taklet.. Da dro vi heller på tivoli. Så her i huset er 17 mai fremdeles tivolidag.. :eek: :rolleyes:
På juletrefestene derimot var det omtrent lov å henge i toppen av grana og DE festene elsket han! :lol:
Håper det roer seg snart med raserianfallene. Det gjør stort sett det, men jeg skjønner at det er ulidelig å bare sitte vente på at poden skal vokse ting av seg... :klem:
Sa nok ikke at han ble hyper, men umulius. Altså samarbeider ikke og blir sint/lei seg for hver minste ting ;) Hyper blir han aldri.. AAaaltfor rolig for enkelte.. :p
Tuuusen takk ;) I en travel tid så prøver en så godt en kan ;)
I dag ble det pannekaker på han til kvelds siden han skal til bestemor i morra og sove hos en kompis på lørdag ;) Han var bare såå fornøyd med sunne pannekaker med bacon og syltetøy som er søtet med eplejuice.. :p Trenger ikke spise kjedelig mens en er sunn ;) Hehe..
Kjenner meg (dvs gutten min) veldig godt igjen i mye av det her. Jeg var selv veldig temperamentsfull og hissig når jeg var liten og foreldrene mine og søsken kjenner igjen mye av oppførselen. Min trøst er at når jeg begynte på ungdomsskolen forandret jeg meg totalt og ble veldig grei å ha med å gjøre. Så kanskje barna våres bare har en tidlig pubertert og vi får en rolig ungdomstid. Lov å håpe. :)
Slik det gikk med gutten din, Kitt.
En ting er sikkert, vi vil alle det beste for barna våre og handler etter beste evne og er nok de beste mødrene de kunne få, men innimellom er vi bare mennesker som har lov tll å klage litt også...:ja:
Hei. Jeg er helt ny her på forumet og kom over denne tråden. :) Jeg har selv erfaring med ADHD - kosthold - fettsyrer. Og det virker!
Mine to barn med adhd har hatt diagnosen i 13 år, siden de var 8 år. De er tvillinger. Jeg har forsøkt det meste innenfor kosthold og kom fram til at Feingold-dietten fungerte delvis og at FETTSYRER endret livet deres.:)
Men, i en kombinasjon så var det mirakelkur for guttene.
For å gjøre en lang historie kort:
Den ene tvillingen gikk på Omega-3 fettsyrer i ett år (da gikk han i 9 klasse). I løpet av det året, så sluttet han med spes.ped og assistent i skolen fordi han ønsket å være mer "som de andre". Han utviklet seg enormt i løpet av dette året i takt med at han spiste fettsyrene.:)
Den andre tvillingen ble "verre" og måtte ha mer hjelp fra hjelpeapparatet rundt. Han var uttafor, dårligere selvbilde osv. Gutten ble bare mer og mer "borte" for meg. Vi måtte ha hjelp utenifra for å "redde" han. Han ble tett fulgt opp blandt fagfolk pga depresjon og faren rundt det :(
Jeg var så fortvilet og forstod ikke hva som foregikk. Det ble mye gråt i den perioden. Fattet ikke hvordan vi skulle klare oss gjennom dette. Jeg tenkte og tenkte. Vridde hjernen min. Dette er jo gutter som har samme miljø, bor sammen, spiser samme maten og er ENeggede tvillinger. Hvorfor skulle den ene klare seg så bra, og den andre ikke???
Plutselig så kom det som "lyn fra klar himmel" OMEGA-3 fettsyrer!!! Det var den ENESTE forskjellen på disse to guttene. Det eneste som skilte dem fra hverandre i kosten. Jeg løp inn og slo opp på nettet med en gang og søkte opp ADHD og FETTSYRER....Og der dukket det opp ferske artikler fra England.
.....Jeg kontaktet legen, en forsker og institutt for eneringsforskning. De slo seg sammen og tok blodprøver av guttene og sammenlignet verdier. Gutt nr 2 ble satt på Omega-3 fettsyrer (høy dagsdose) og ting skjedde ganske fort :)
Ett år etter så hadde jeg en "Ny gutt" jeg også. Så, for oss så er fettsyrer vår mirakelkur. Jeg har lest stort sett alt jeg kunne komme over av info om adhd og fettsyrer og bestillte bøker fra utlandet. Ble litt klokere, men ikke noen ekspert. Det fungerer for oss. OG som legen sa: Helt utrolig forandring. Gutt nr 2 skulle i tillegg til adhd-diagnosen "få" aspergers syndrom diagnose. Men det gikk de helt bort i fra. Alle symptomer som tydet på det var blitt borte i løpet av ett år. :)
I dag er begge guttene voksne, tatt utdannelse, tatt fagbrev - fikk meget godt bestått, er i jobb, tatt sertifikatet, flyttet hjemmefra og SLUTTET totalt med medisiner. :)
Så, det går ann....tross at ting virker totalt håpløst i perioder.
Så utrolig bra da ;) Her får min også omega 3 og udos choice, litt om en annen, da jeg ikke får til å lage shake hver dag med udos i , så da får han omega 3 tabletter før han pusser tenna på kvelden.
Flott historie du har og, Kjempekjekt å høre ;) Håper du deler mer erfaringer med oss nybegynnere ;) :)
Om jeg skulle anbefalle bare EN ENESTE MATVARE som de med ADHD bør holde seg unna, så er det:
VANILJESUKKER - ETYLVANILLIN - VANILLIN - VANILLA, dvs også alle produkter som det står AROMA på (da det som oftest ligger skjult her).
Vaniljesukker er ett rakettstoff. Og det finnes i utrolig mange matvarer. Is, sjokolade, sjokopålegg, skolebrød, kaker osv...
Falsk vanilje kan gi en ubalanse hos mange med adhd og kan føre til uro i kroppen. Barnet kan bli rastløs, aggresiv, uoppmerksom osv. En sjokoladebit kan "sitte i kroppen" i opptil 72 timer...OG det er frustrerende i disse sjokoladekalender-tider. Da får jo barnet påfyll hver dag.
Kjøpte ELKJØP-kalender for noen år siden. Det stod ikke noe om at det var aroma eller vanillin i denne. Så jeg trodde virkelig at dette skulle gå bra. Endelig en kalender med REN sjokolade. Men neida. Gutta var høyt og lavt og klarte ikke å få bakkekontakt.
Jeg ringte til produsenten som mente at det ikke var noe falsk vanilje oppi. Men han skulle sjekke dette opp. Fikk tilbakemelding på at: Joda, jeg hadde rett. Det var 0,2% etylvanillin i sjokoladen!!! De lovet å skrive det på embalasjen året etter om de leverte til Elkjøp igjen.
Så mitt råd er: Bytt ut med ekte vanilje og det smaker bedre også :D
Boktips om emnet: Urobarnet, -en optimistisk fortelling om et hyperaktivt barn av Sølvi Bryde. Lettlest og koselig bok.
Takk for tipset. Jeg bruker vaniljepulver og vaniljestang i baking, men har ikke vært så nøye med å kikke etter tilsetninger.. Min er ikke så glad i sjokolade som annet godteri, men greit å vite når det er aktuelt..
Kan jeg spørre hva guttene dine spiser istedenfor godt? Min er så liten, at lørdagsgodt må til ;) :)
Jeg var lærer en gang i verden til ei jente hvor vi testet ut Feingold-dietten. Jenta ble myyyyyyyye bedre i løpet av et par uker. Men hun var i tenårene og ting lot seg ikke fulltidskontrollere, så etter kort tid ramlet hun tilbake igjen. Men så lenge vi var på et kursted og alt ble nøye kontrollert og servert så var forskjellen på jenta utrolig stor!
Feingold holder seg i stor grad unna e-stoffer, frukt og bær. Og dette var for ca 20 år siden! Rart at verden ikke har kommet seg videre siden den gang...
Nå har guttene med adhd blitt store, men jeg "forer" våre 3 små med følgende ennå:
Bergene Melk sjokoladen. Den er faktisk med ekte vanilje i :) Skrev takkebrev til Nidar da denne kom på makedet. :) Tidligere spesialbestillte jeg fra konditori.
Potetgull (Salt type...ikke noe med paprika i)
7-up, (ikke light) Dette er en av de få brusene som ikke har E211 i seg. Det er ett konserveringsmiddel som kan forsterke hyperaktiviteten.
Saftis uten noe sjokoladetrekk (Dvs ikke Lollipopp og slikt) Når det gjelder melke-is, så er det alltid falsk vanilje i den, så man bør helst lage den selv. Jeg har iskrem-maskin.
Gotter kjøpt på helsekosten. Det er naturlige fargestoffer i dem. Mye bedre på smak også :-)
Popcorn.
Min svigerinne testet dette ut på sin 3 klasse ett år til jul. Hun gav beskjed til foreldrene at ingen fikk ta med seg noe gotter til avsluttningen. Hun tenkte hun skulle følge mine råd og holdt seg til potetgull, popcorn og 7 -up. Det var helt forskjellig fra året før. Ungene satt på plassene sine og koste seg med sitt "gotter" og de hadde den flotteste avsluttningen noensinne. Andre lærere og ansatte tok turen bort i gangen og kikket inn i klasserommet. Dette måtte de bare se med egne øyne :D
Jeg har stor tro på at kosthold har mye og si for konsentrasjon, aktivitetsnivå (både hyper og motsatt), etc.
Men at asperger symdromet forsvinner? Nei. Det tror jeg neppe, men asperger symtomer - det er noe annet!
Forøvrig synes jeg det er merkelig at behandlere av ADD/ADHD, ikke tar tak i kosthold i et tidlig stadium. www.npif.no/index.php?name=Bibliotek
(ikke så upartisk, men dog..)
Ja, nå er ikke min hyperaktiv, men nå når jeg skal til London med han med meg i neste uke, skal jeg jammen prøve å holde han til 7 up mens vi er der. Han drikker farris blanda med eplejuice her hjemme (ren juice, ikke fra konsentrat)
Har og kjøpt godt fra helsekosten til han, så får han chips og popcorn. Jeg kjøpte is gjennom kinsarvik naturkost, som kjernesunn familie anbefaler. Der fant jeg og kjeks til å ha en gang iblant og godteri uten kunstige tilsetningstoffer eller E-stoffer. Fant og noe godteri som ikke hadde noe E-stoffer på helsekosten, så det får han ;) Men Bergene melk er notert til han iblant ;) Han liker jo sjokolade.De har jo den i mini versjon og ;)
Jeg holder meg unna sukker i øyeblikket, mens jeg holder på å gå ned i vekt, men han kan jo prøve det ut litt..
Smakte forresten på en iskake når jeg var i klubb i går, med sukker i, og har hatt sinnsykt vondt i hodet i hele dag :confused: Tror ikke jeg tåler noe sukker mens jeg går på diett jeg altså!! Lurer på om mini og får vondt i hodet.. For han blir umulig når han har fått sukker.. (ikke noe godteri, men hjemmebakst):confused::confused:
Det er jeg enig i. Det var det jeg skrev i innlegget mitt. Symptomene som kunne tydet på at han hadde Asperger syndrom i tillegg til ADHD var borte etter ett år :)
Hehe.. syns ikke det selv, men begynner å få mer troa på meg selv når dere er så snille her inne ;) Tuuusen takk ;) Det er ett slit i begynnelsen, men kjenner nå at det begynner å bli lettere.. Begynner å komme inn i brødbaking 2 ganger i uka, shake til kvelds etc etc.. Så jeg er glad for at jeg ikke har gitt opp til nå ;)
Den største utfodringen venter.. London på søndag.. Veldig spent på hvordan vi skal klare oss :):p
åh, jeg blir så glad og samtidig så motløs når jeg leser dette. Jeg jobber på skole og vi har en sånn "klassisk" umulius som det virker som alle sammen bare har gitt opp, og lar han styre med sine sinneutbrudd og raserianfall. Spiller ingen rolle, vi bare låser han inne liksom...
Jeg satt meg ned med gutten etter første gang han slo meg ned og snakka med han om mat og hva han spiste, når han spiste og når han som regel ble sint og sånn. Jeg har siden den gang sett ett klart mønster på at han får 99% av utbruddene sine like før lunsj og i siste time.
Frokost: Brødskive med nugatti eller brødskive med syltetøy eller banos.
Lunsj: Brødskive med nugatti eller brødskive med hvitost og kaviar
Vi er fruktskole og han spiser som regel en frukt også til lunsj.
Middag: Klassisk norsk kost
Jeg har prøvd gang på gang på gang å ta opp at kostholdet hans kanskje er skyld i mange av utbruddene hans. Han har KLASSISK diabeteskropp 11 år gammel, og når han blir sint så fader han helt ut. Jeg mener det, han blokkerer helt ut, og utbruddene hans skjer på sekundet, man rekker ikke å se den komme med mindre man er vant til utbruddene hans.
Og jeg blir avfeid og avfeid. Gutten har adhd, blablabla, må medisineres og noen jeg kjenner sier at han må på lukka avdeling fordi han er gal. Og det er så SYND, for jeg er skråsikker på at en endring i kostholdet hans ville fått en litt roligere og harmonisk gutt :( Jeg føler det at vi svikter han, alle mann&kvinner.
Og så må jeg bare si at vanlig vaniljepulver er kunstig vanillin (som forøvrig er laget av treverk...).
Man kan selv lage vaniljesukker gjennom å splitte en vaniljestang og legge den i en boks sammen med sukrinmelis eller melis - alt etter hva man bruker.
Så trist å høre :( Det er for få her i landet som ikke skjønner hva kosthold kan gjøre med en.. Eg har en barnefar som klager over at han er fjern hos han. Ja, er det rart når det går i kneipp, pølser og godteri hele helga??
Ble litt frustrert nå når han kom hjem fra 3 ukers ferie fra faren og har lagt på seg 3 kg.. På 3 uker!!! Hjelpe meg altså.. Ganske mye, så det var godt å få han tilbake på vanlig kost.. merka han var litt vrang de første dagene etter at han kom hjem ja :P
Foreslår at du gir foreldrene ett eksemplar av kjernesunn familie boka. De har de på de fleste bibliotek.. For dette hjelper ;)
Feingold sine prinsipper med å redusere salisylater og fenoler er veldig effektive for noen!
Jeg skal prøve å få inn litt mer lavkarbo prinsipper for yngste søster nå til høsten samt at hun skal tilbake på fettsyrer :)
My bad - jeg mener "vaniljesukker" (det fra freija, i dagligvaren) er vanillin... Det fra urtekram kjenner jeg ikke. Er det svart og prikkete er det sikker stang, ja.
Hehe.. Joda, det er vaniljepulver jeg har og det er ekte vanilje ;) Hehe.. måtte sjekke ;) Svarte små frø på en måte ;) Det er kun det jeg bruker når jeg baker ;) Passer meg for alt som er vanillin i og det fungerer.. :D
Jeg har ikke barn selv, men dette var oppløftende lesning! Blir så trist av å tenke på alle de ungene som kanskje får masse medisiner de kunne vært spart for og masse problemer i hverdagen som de selv verken kan for eller rår med på grunn av kosthold.
Må slutte meg til rekken og si at jeg er veldig imponert! :)
Nå viser det seg at mini muligens har en sjelden form for epilepsi som gjør at han detter litt ut. For det gir seg ikke akkurat det der. Han skal på EEG snart, venter på time. Noe av grunnen til dette kan være at han ble operert i hodet da han var 11 mnd. gammel. Fikk ny lege nå og ble ganske forbannet på at ingen har tenkt på dette før.
En del former for epilepsi (motstridende konklusjoner av studier, ettersom jeg forstår) kan ha nytte av kostendringer. Står en del om det hos den bloggeren jeg refererte til i #68 i denne tråden.
Uansett - godt mede nytenkende leger som bryr seg. :)
Fantastisk flott!! :)
Jobber i barnehage, og ser mange med denne problemstillingen. Vi har snakket mye om dette med ADHD og kosthold. Tror det har MYE for seg :rolleyes:
Fantastisk historie som faktisk beviser noe jeg har hatt en teori om lenge. Jeg jobber i PP-tjenesten og ser en økende grad av ADD og ADHD.
Det er ikke vi som "behandler" disse barna, men BUP. Håpløst å i det hele tatt tenke på å diskutere dette med dem dessverre. Skulle ønske denne "behandlingsmetoden" ble mer belyst, og det tror jeg den blir etterhvert. :)
For maaaaaange år siden (les 25 år) var jeg lærer for ei jente med datidens mbd. Vi testet ut Feingolddietten på henne og jenta ble som forvandlet på et par uker! Dessverre lot det seg ikke gjøre å gjennomføre dietten fulltid og alt gikk tilbake til det faste gamle.
Det er alstå så mange kunnskapsrike flotte mennesker på dette forumet!
Ante ikke at vaniljesukker var såå ille! Bort med det! Ungene mine har gått på Møllers tran siden de var babyer. Minste tar også eye-q. De to yngste er superkresne og jeg har vært så rådløs. Da mener jeg i grunn mer kresne enn noen av ungene beskrevet i de trådene jeg har lest så langt. Men jeg tror at omega 3, vitaminer og at de i det minste får i seg litt proteiner i form av egg i pannekaker og vafler hjelper litt. Minste spiser ingen (!) former for kjøtt, har spist litt fiskepinner en sjelden gang. Men han kan maule revet mozarella-ost innimellom, drikker helmelk, godtar smør, men tar dessverre etter mellomste som ikke spiser smør med mindre han er hardt presset. Mellomste spiser wienerpølser som eneste kjøttkilde. Nekter plent å smake noe annet. Smake noe som helst nytt som ikke lukter søtt er omtrent utelukket for begge to. De har for ordens skyld en storebror som alltid har spist alt, smakt på alt, er jevnere i humøret...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.