< Tilbake til oversikten

Sjokoladepålegg som er sunt ;)

misslinda sa for siden:

Mener jo ikke at det er sunt i den forstand, men en veldig god erstatning for vanlig Nugatti..

Typen heter Sweet nut, og fås her ;)

kinsarvik.no/VarevisningDetalj.aspx?varekode=8017977016387&hkat=2&kat=26&grp=10

Denne er søtet med malt, og er sukker, melke og glutenfri ;) Kjekt med litt sunnere kos i helgene på ett godt lavkarbo brød. Falt hvertfall i smak hos min kresne gutt ;) (og hos mora, selv om hun bare smakte litt på fingeren ;) ) Så gir den ingen stigning i blodsukkeret attpåtil ;) Blir ikke mye bedre en det ;) :D

lifejack sa for siden:

Blodsukkerstigning gir den, siden maltose er et sukker akkurat som sukrose. Men er, utifra min beskjedne kunnskap, enig i at det er bedre enn vanlig sukrose på mange måter. Det inneholder jo endel b-vitaminer og skal være bra for magen (man anbefaler ihvertfall tilskudd av malt til babyer med mageknip):)

aatinka sa for siden:

Jeg husker at min mormor brukte å lage sjokoladepålegg til oss ungene da jeg var liten. Hun brukte fløte og kakao og sukker. Si ca en teskje kakao og to teskjeer sukker i en kopp, så hadde hun oppi en fløteskvett og rørte fort med en teskje til fløten ble til krem... Jupps, det GÅR an, jeg har prøvd. Det tar bare litt tid... Hun lagde ikke mer om gangen enn denne koppen, det ble nok til et par-tre brødskiver til frokost. Og man må smøre på et skikkelig lag ellers smaker det ikke så mye.

Jeg har ingen mål på dette, det går liksom på slump. Men hun brukte dobbelt så mye sukker som kakao. Jeg utviklet denne en smule til mine barn, brukte melis i stedet for sukker og en bolle og ballongvisp (eller mikser hvis jeg var ekstra lat) Og fløte... mmmm... Hadde jeg spist brød så skulle jeg prøvd en lavkarbo-variant i helgen.

Så da går det sikkert an å ha ca en liten spiseskje kakao, en spiseskje sukrinmelis og en god dæsj flytende natren i en bolle med øh... litt fløte - 1,5 til 2 desiliter kanskje? Og så tar man ballongvispen og visper til fløten er krem. Vips! Sjokoladepålegg uten sukker :D

Den holder seg ikke så lenge i kjøleskap, et par dager kanskje. Det er jo krem dette :)

misslinda sa for siden:

Sukrinmelis falt ikke i smak her, det er så kaldt!! :p

Men dette sjokoladepålegget er enn flott erstatning for de som savner dette. Her er det kun en skive enten lørdag eller søndag, ikke begge dagene, sånn hadde vi det før forandra diett og slik skal vi ha det videre.. :D

mam sa for siden:

Cokosa, kakao og sukrinmelis! :D Jeg ville droppet Natreen, prøvd uten først ihvertfall.

Chantelle sa for siden:

takker for bra tips ;)

det er kjekt å ha noe ferdig-laget også. selv om det beste er å lage det selv. jeg lager av rå kakao, cocosa, kokosmelk/mandelmelk, salt og vanilje. søter m yacon, sukrin og/eller bjørkesøt.av og til stevia. eggeplomme og avokado kan også has i!(smaker ikke av det). det går også fint å tilsette litt mørk kjøpe-sjokolade.. feks uten melk/sukker
denne kremen bruker jeg på muffins, sjokotrekk på banan-is osv....
her i huset tåles ikke maltitol(mye luft i magen).
noen hurtigtips trenger man...kjekt feks på reise/ferie, besøk etc :))

misslinda sa for siden:

OOhh.. del gjerne oppskrift ;) Hørtes spennende ut, trenger noe en kan bruke som krem på kaker ;)
Går ikke mye i ferdiglaget her for tiden, men en gang i uka er det greit å ha noe å ty til.. Yrket som enslig mor er tøft nok fra før!! Godt å ha noen alternativer ;)

Alkazelters sa for siden:

Hvis den er søtet med malt så gir den enda større blodsukkerstigning enn vanlig sukker....

misslinda sa for siden:

Jaja, de anbefaler denne på kjernesunn familie, så jeg tyr nok til denne.. Regner med at de har peiling ;) Det er den kostholds filosofien vi følger ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.