< Tilbake til oversikten

Sjokoladekonfekt med karamellfyll

Lisbeth sa for siden:

Oppskrift med bilder her

Ingredienser:
150 g sjokolade (mørk eller lys)

12 stk Extra Delight, caramel & chocolate
3/4 dl fløte

Fremgangsmåte:
Start med karamellfyllet. Ha sukkertøy og fløte i en kjele og smelt sukkertøyene under svak varme. Rør løs sukkertøyene fra bunnen av kjelen innimellom.
Når sukkertøyet er helt oppløst koker du opp massen og lar det småkoke til det har tyknet litt, ca 15 minutter.
Avkjøl litt og hell deretter massen i en brødpose. Avkjøl helt.

Smelt sjokoladen over vannbad til den så vidt har smeltet, den skal ikke være helt rennete.
Ta den smeltede sjokoladen vekk av varmen og fordel ca en halv teskje smeltet sjokolade i hver form. Pensle sjokoladen over bunnen og sidene.
Avkjøl formene i kjøleskapet i ca 30 minutter. Pensle så et nytt lag sjokolade i formene (varm om nødvendig sjokoladen opp igjen), og avkjøl dem i nye 30 minutter.

Klipp av et hjørne på brødposen med karamellfyll og fordel fyllet i formene.
Lukk formene med smeltet sjokolade ved hjelp av en skje. Bank formene lett mot underlaget så overflaten blir jevn.
Sett konfektene i kjøleskapet til de er helt stivnet. Oppbevares kjølig.

Nero sa for siden:

Ser og høres godt ut :)

Hvor mange gram karbo er det i Extra Delight (12 stk?)?

Lisbeth sa for siden:

Extra Delight er søtet med isomalt, acesulfam k og sucralose. 100 g inneholder 0,6 g karbo, og 12 stk veier rundt 30 g :)

Nero sa for siden:

Takk!

Dette må jeg prøve :)

Med så lite karbo i Extra Delight, kan man jo også kose seg med de dropsene som de er :D

Lisbeth sa for siden:

Ja, de er supergode.. men kan gi magevondt om du spiser for mange ;)

Lisbeth sa for siden:

Jeg har laget en versjon med bringebærfyll også.. oppskrift finner du her :)

senorita sa for siden:

åh du er bare så flink!! Du har en helt super blogg :) Legger jo ut noe spennende hver dag jo!! :) Vet hvor jeg skal lete om jeg er fysen på noe godt ja :)

Karissima sa for siden:

Du kommer stadig med nye fristelser Lisbeth :D Må visst lage disse også til helgen :sikle:

Yonah sa for siden:

Ingen tvil om hva jeg skal lage til jul i allefall:D Blir fyllet mykt ala smil, eller litt fastere? Det blir ikke sukkertøyaktig? Ser for meg en variant med de med mint, de blå, de er så gode og jeg elsker mintfyll i sjokolade!

Oj, her må det prøves flere varianter. Må bare få tak i former!

babydoll sa for siden:

Et lite tips: putt formene i fryseren istedet for kjøleskapet, da trenger de ikke stå i 30 minutter :)

Iset sa for siden:

Herregud. Du er et levende, vandrende geni og burde gitt ut bok.

Janmesi, hører du? Her har du en gullgruve!!

Det er ikke mintsmak i disse karamell- og bringebærvariantene?

Lisbeth sa for siden:

Tusen takk :klem:

Håper de faller i smak :)

Lisbeth sa for siden:

De blir myke, men ikke rennende inni.. husker ikke om smil er rennende, er så lenge siden jeg har spist det ;)
De med mint har jeg ikke smakt..men da vet jeg hva jeg skal lage neste gang :D

Ja, det er lurt.. hvis man har plass i fryseren ;) Takk for tipset :)

hehe..jeg føler at jeg kanskje tenker litt mye på mat og godis om dagen.. Det er ikke alt som kommer i bloggen heller..noe går rett i søpla :o

Det er ikke mintsmak på dem :)

Yonah sa for siden:

Her har man et vandrende geni ja:D Venter bare på boka: Lisbeths lavkarbofristelser:cool:

Om man bruker de blå extradropsene, de er i samme serie, med litt sjokolade i midten, de er knallgode og nærmest litt farlige. De var mitt første møte med "kan gi laxerende effekt":lol: Det bare MÅ bli godt, jeg elsker mint. Må bare styre meg, ikke lurt å spise masse av denne konfekten.

Juhu, her blir det jul uten twist:D

e84 sa for siden:

ååååå, du slår til igjen lisbeth! denne må jeg også prøve. har så mange oppskrifter jeg må prøve frem mot jul jeg nå, lol :D

imse, hvis du liker mint må jeg bare anbefale de Bron sine mint- toffees. de er å få kjøpt i sverige i hvertfall. sitter og spiser de nå, helt himmelske! ;)

Mellon sa for siden:

Hvor har du shoppe sjokoladen fra? Har tidliere kjøpt sjokolade fra sukkerfritt, men sidne de er søtet med malitol så tenker jeg at jeg likesågodt kan bruke mørk sjokolade fra butikken. Har lest at malitol og vanlig sukker har like mange karber- muligens malitol er litt tregere for kroppen å reagere på, men kanskje jeg alikvel burde prøve sjokolade fra sukkerfritt fremfor vanlig sjokolade

Mellon sa for siden:

Men mint og ja- fantrastisk. Må styre meg for ikke å sette i gang storproduksjon på dette i morgen, tenkte liksom å spare sånne fristelser til helga. Men om jeg lager de, så må jeg jo liksom smake...:o

Lisbeth sa for siden:

Jeg bruker sjokolade med maltitol, den jeg brukte her har jeg kjøpt i Sverige. Onsker du ikke å bruke sjokolade med maltitol kan du jo bruke en 70% sjokolade eller sterkere :)

Yonah sa for siden:

Det er det som er problemet med de, ikke bare er grensebutikken MYE nærmere enn sentrum og de har disse karamellene, men de er FOR gode... Jeg pleier å ha posen liggende i bilen og bare ta med noen inn jeg, ellers spiser jeg for mange. for akkurat de karamellene har jeg problemer med å styre med for. De har mye fra DeBron på butikken på grensen( nesten bokstavelig, du kjører 2 meter over grensa og passerer veggen på butikken:rolleyes:)

silvius sa for siden:

Yammi!! Disse skal lages til jul!!

Men, hvor finner dere dropsene? Ingen av de lokale butikkene her selger de lenger... :(

Lisbeth sa for siden:

Ja, jeg har også oppdaga at de er mye vanskeligere å få tak i :( Før sokgte de dem overalt omtrent, men nå har jeg bare funnet dem på Meny..og kun den med karamell..

Mellon sa for siden:

Jeg har prøvd med andre jeg. Nå har jeg akkurat laget med drops fra apoteket- tipset her er å bruke mye mer fløte, brukte nok hvertfall 1 dl, ellers ble det bare en seig/ hard masse.

Lisbeth sa for siden:

Prøvde du med Fribol med karamellsmak?? Jeg vil tro du trenger mere fløte ja, for Extra delight har jo en myk kjerne, det har ikke Fribol..

silvius sa for siden:

Meny er notert. Tenkte å sjekke på Coop Obs eller Ica Maxi når jeg er i de trakter. Ser for meg at store butikker kan ha disse i sortimentet.Men apoteket sine var ikke dumt! Da blir det nok konfekt til jul uansett om jeg finner extra-dropsen eller ikke.Takk for tips!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.