RAGNA sa for siden:
Jeg har en del erfaring med både høyt og lavt stoffskifte. Tenkte jeg kunne legge det ut her, i tilfelle det kan hjelpe andre eller være av interesse. :)
Jeg har knutestruma, og hadde derfor høyt stoffskifte tidligere. Mitt TSH lå da på 0,01 og FT4 på 17,5. (Normalen er TSH 0,4-5,5 og FT4 11-26). Det var ikke så veldig høyt, så jeg hadde ingen plager, men det ble sjekket pga en abort jeg hadde. Høyt stoffskifte kan nemlig øke sjansen for abort. For et år siden fikk jeg behandling med radioaktiv stråling for å krympe skjoldbruskkjertelen og få bort noen av svulstene (knutene), og da ble stoffskiftet mitt for lavt. Siden da har jeg gått på Levaxin (tyroksin) for å oppjustere det til et normalt nivå. Verdiene mine nå er TSH 1,47 og FT4 14,4. Det er spesialisten jeg går hos fornøyd med. :)
Jeg har gått hos stoffskiftespesialist noen år, vært gjennom et svangerskap nettopp og har lest og hørt en del om stoffskifteproblematikk. Hvis noen lurer på noe, kan jeg forsøke å svare så godt jeg kan. Er ingen ekspert, da, men vet en del likevel. :rolleyes: