Jeg har i den senere tiden fått tilbake litt av lysten på å eksperimentere på kjøkkenet. Det jeg har eksperimentert litt med tidligere er stort sett bare middagsmat og ulike krydder, men nå har jeg lyst til å prøpve meg på litt baking. Jeg har veldig lite erfaring med baking generelt, hverken høykarbo eller lavkarbo, men jeg har et par oppskrifter på kaker som jeg elsker og som jeg gjerne vil forsøke å gjøre lavkarbovennlige. Hvordan vil dere anbefale meg å gå frem?
Melerstatning: Er mandelmel ok? Hvor får man i så fall kjøpt dette? Hvor mye bruker man sånn ca i forhold til den opprinnelige melmengden? Andre forslag til hva man kan bruke i stedet for mel (Helst ikke proteinpulver, da jeg ikke er særlig begeistret for ettersmaken man får av det)
Søtstoff: Hva slags søtstoff er best å bruke i bakverk og hvilke mengder i forhold til sukker? Splenda syns jeg er greit siden 1 dl Splenda= 1dl sukker, men jeg mener å ha hørt at smaken kan bli litt bitter dersom man bruker store mengder Splenda?
Ellers tar jeg imot alle gode tips dere måtte ha til en liten newbie i bakeverdenen :)
Hei, kansje du får bedre svar i Oppskrifter-delen av forumet?
Jeg er ikke den beste bakeren her. :( Du kan lese endel på "Kake, dessert og snacks" og "Baking". Kansje du finner mer utfyllende svar der. Gerds ostekake er en type det er eksperimentert mye med.
Mandelmel fåes i helsekostbutikker. Du kan spørre om de kan bestille for deg. Du kan også kjøpe på internett, da må du betale porto og evnt.postoppkrav i tillegg.
Søtstoffer, jeg bruker Splenda eller Sukrin. Hva som har best egenskaper for baking aner jeg ikke. Noen blander og bruker halvparten av hver, det skal finnes noen forklaringer på det. Men jeg tror jeg står over å forklare hvorfor, som sagt... ikke den beste bakeren. Jeg er litt tvilende til å eksperimentere mye. Jeg er kresen på smaken og kaster mye, og det plager meg siden jeg ikke liker å kaste bort mat. Jeg holder meg til et par oppskrifter som fungerer, det enkleste er ofte det beste. Frokostlapper.
Om man har utstyr tilgjengelig, kan man jo alltids male opp sine egne mandler. ;)
Selv er jeg veldig fornøyd med å bruke sukrin som erstatning til sukker, siden konsistensen er veldig lik. Ingen mellomregning som trengs! ^^ Men personlig mener jeg sukrin smaker søtere enn sukker, man må nesten prøve seg litt frem.
Hvis du sjekker denne tråden om søtstoffer: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27464
Så ser du at Splenda inneholder et søtstoff som påvirker blodsukkeret ditt. Tror folk reagerer forskjellig, men jeg vet at en annen type søtstoff som finnes i sukkerfri sjokolade (maltitol) hemmer vektreduksjonen min totalt og gjør meg lett dårlig. Derfor er jeg konsekvent med å kun bruke vanlig, mørk sjokolade med lite sukker i til baking og kos. :)
Takk for svar :) Jeg tenkte vel at jeg hadde lagt denne på feil sted, så moderator må gjerne flytte den til oppskriftsdelen.
Mandelmel er såpass dyrt ja ... Da maler jeg heller opp mandlene selv slik jeg har brukt å gjøre. Det bare tar litt tid for maskinen jeg bruker er så liten :p
Finnes det ikke kokosmel også? Er det dyrt?
Får man kjøpt sukrin på vanlige matbutikker? Maltitol er uaktuelt for meg å bruke, da sånt renner rett gjennom meg :o Skal det brukes sjokolade så bruker jeg mørk fremfor sukkerfritt. Men så lever ikke jeg ketogent heller, så det kan jeg tillate meg.
Noen forslag til hvordan jeg kan lage sukkerfritt melis?
Mandelmel og kokosmel er ikke fullverdige erstatninger for mel, de fungerer ikke bindene, så må tilsette egg, eller eggehvite i slike blandlinger. Kan heller ikke bruke store mengder av det, slik som mel.
Sukrin syns jeg er greit til varmebehandlet mat, men en må ikke bruke like mye som enn bruker sukker, er min erfaring. Reduser en del på sukrin mengden, i forhold til hvordan du ville brukt sukker. Lavkarbobaking blir ikke like søt som høykarbobaking, men det syns jeg egentlig er bare bra
Melis: det finnes sukrin melig, men har hørt om de som kjører sukrin eller annen søtning i miskes for å få det finere, kan faktisk bruke kaffekvern har jeg hørt, uten at jeg har prøvd selv
Les på pakningene på de erstatningene du kjøper, om du ikke kjøper mandelmel- så gå og tyvles litt på heleskosten ;)
Lykke til, håper du deler med deg om oppskriften blir vellykket :D
Kokosmel finnes jo, det heter Aman Prana eller noe slikt. Har 4g karbo per 100 g. Veldig bra saker visstnok!
Anbefaler å snuse litt på iHerb.com hvis du er ute etter f.eks erythritol, stevia eller xylitol. De har også stevia med smak av mint, vanilje og toffee +++ . jeg syns de smaker alkohol, men andre syns ikke det...
Mandelmel er ikke helt det samme som malte mandler, men i mange tilfeller er det sikkert ikke noe problem å bruke det. Kokosmel er ikke fullt så dyrt som mandelmel, men det suuuger til seg væske!
Sukrin er helsekostvare. Det finnes også sukrinmelis, men jeg synes den smaker for kaldt så posen min står nå der...
Splenda ville jeg ikke brukt, man er vel faktisk litt usikker på om det kan være kreftfremkallende og dessuten brytes det ikke ned i naturen og er således en forurensningskilde.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.