Jeg begynte på mandag med masse fett og nesten ingen karbohydrater, i dag er det jo onsdag, men jeg begynner nesten allerede å gi opp.
Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal spise eller hvor mye jeg skal spise. Prøver å komme i ketose, veier rundt 78 kg nå og vil gjerne ned til 60 til jul.
Har ingen bøker, orker ikke å lese så mye, trodde liksom dette skulle være enkelt.
Jeg aner rett og slett ikke hva det er jeg driver med, og om jeg gjør det riktig eller galt. Jeg vet ikke hvor mye jeg skal spise, er redd for å spise for mye, men er også redd for å spise for lite.
Det er vanskelig å spise lite karbohydrater i denne familien. Utvalget i kjøleskapet er ikke så godt, og det er vanskelig å spise annen mat enn de andre.
Jeg har spist en del egg&bacon, men det er jo ganske dyrt, dessuten blir det jo litt ensidig. Gomler ost og fetaost og køttpålegg og kylling med smør, men føler ikke at det blir fullverdige måltider. Orker ikke å drive og lage masse mat fra brunn og store oppskrifter, det har jeg ikke tid til.
Jeg sliter sånn. Jeg trodde dette var veien til lykke, men det gjør meg bare frustrert. Jeg spiser ikke faste måltider. Jeg spiser bitteliten frokost også spiser jeg kjempemasse når jeg kommer hjem, det er alt.
Jeg har rett og slett ikke råd til å kjøpe seterrømme hele tida. Jeg har ganske dårlig råd. Vanligvis spiser jeg jo det samme som de andre, men nå må jeg kjøpe min egen mat.
Lavkarbo virker så begrensa, det er så mye man må unngå. Er det verdt det, tenker jeg. Jeg ser masse fancy oppskrifter, men jeg har verken tid eller ork til å gjøre det hver dag.
Huffda, om det er så ille med lavkarbo i noen dager, synes jeg du skal la lavkarbo greia være. Fortsett som før du. Og la oss slippe dette useriøse greiene dine. Vi er lei. For mange av oss er dette en seriøs livsstilsendring som vi har brukt måneder og år på å gjennomføre. Det er ingen lek for oss. Og slike innlegg klarer jeg ikke å ta seriøst, det er bare irriterende.
Lavkarbo, og hvilken som helst annen måte å leve på er et selvstendig valg man tar. Også du.
Det kan du bare glemme. Det er 5 uker til jul og det skulle tilsvare 3,6 kg i uken! Ikke bare er det utopisk i det store og det hele, det er også svært, svært, svært usunt! Om du så hadde klart det, noe du ikke kommer til å klare, i min verden værtfall, så hadde det slitt voldsomt på kroppen din!
Det er den kalde, harde fakta, det må du rett og slett bare innse!
Du sier dessuten ingenting om hvor høy du er! Er du 170 så kan det hende kroppen nekter å slippe fett uansett. Er du 159 som meg kan kroppen enda nekte å slippe fett, men det vil være vesentlig enklere å gå ned, men det vil gå sakte!
Vektreduksjon er ikke enkelt, men det er jo klart at går man inn i det i den troen at det blir a piece of cake (sukkerfri selvsagt) så er man jo nesten dømt til å gå på en smell en eller annen gang. Problemet ditt ligger i at du har opphøyd lavkarbo så til de grader og sitter med ett inntrykk av den livsstilen som lavkarbo er, som noe helt annet enn det faktisk er. Og det smekker deg i trynet allerede etter tre dager.
Du spiser egg og bacon. Ingen sier at man trenger å spise dette hver dag. Kylling, ost, og rømme. Jada, fine varer, men du spiser ikke grønnsaker. Det er ikke vanskeligere enn at du slår opp i en matvaretabell, plukker ut de tingene du spiser normalt og ser på karboinnholdet, så kutter du bare ut det som ligger over 5-6 karber pr 100 gram. Nothing to it. Lavkarbo er jo ikke noe mer begrensa enn hvilken som helst annen diett, f.eks må man jo passe på fettvarer i magre dietter, og telle kalorier i andre dietter.
Fakta: Skal du endre matvanene dine så må du være forberedt på at ja, du må faktisk endre matvanene dine.
Dersom du ikke har ork til å forstå de prosessene som foregår under vektreduksjon så er det greit. Vil du ikke lese deg opp på vektreduksjon er det greit. Mange greier seg faktisk utmerket fint bare med å kutte ut de verste karbobombene, som potet, pasta, brød og ris. Det eneste jeg vil be deg om er å ikke klage over 0,2 vektnedgang på to dager. Det bærer ingenting godt med seg.
Du virker ulykkelig og tror at veien til den ulitmate velsigende lykke er å veie 60 kg. Det er det ikke. Jeg tror personlig at livet kommer til å bli mye enklere for deg dersom du prøver å like deg selv i større grad i din nåværende kropp. Det blir lettere for kroppen å slippe ekstra vekt også når det skjer.
Jeg og lurer litt på hvor du har det fra at lavkarbo skulle være så enkelt - ja, veien til lykke? Jeg har brukt månedsvis på å lese og prøve ut lavkarbo, jeg gikk 6 mnd på lavkarbo uten å gå ned i vekt, måtte gjøre justeringer utifra det jeg leste meg til. Har etterhvert de fleste bøkene fra de mest vanlige retningene innen lavkarbo - og ja, jeg har lest de alle sammen :)
Hvor gammel er du forresten?
Det aller aller første du MÅ gjøre om du skal ha noen sjanse med å endre livsstil er å gå på biblioteket og låne deg en bok om lavkarbo. Ketolyse, Skaldemans GI null, Sofie Hexebergs bok. Du kan også vurdere å låne "Bedre uten brød" av Lutz - den sier mer om forskningen bak lavkarbo.
Hvis du ikke gidder å lese bøker, eller lese informasjonen om lavkarbo på dette forumet - syns jeg du skal la lavkarbo være og fortsette som du har gjort :) Ingen endring i livet kommer gratis...
Hvis du ikke får mor og/eller far til å handle lavkarbomat til deg foreslår jeg at du venter med lavkarbo til du er voksen nok til å flytte hjemmefra og ta ansvar for eget kosthold og læring omkring det. Og ja, denne gangen var det meningen å være en smule spydig.
Fnis ... Du skal ha kudos for å klare å innlemme i innlegget ditt alle tenkelige ting folk klager på ved lavkarbo, og overdrive så til de grader. Mrsmt ;)
Først må jeg si at det er dårlig gjort av dere som har vært på forumet en stund å være så spydig å nedlatende til nye medlemmer.Hun syns kanskje dette er vannskelig og ønsker råd ,istedet blir hun gjort narr av.Det er bak mål ja.Jeg er enig i at hun bør lese og lære om lavkarbo.Å se da om dette passer henne.Men dere trenger vel ikke si det så slemt:(Hun har faktisk rett i at mye mat på lavkarbo er dyrt.Rent kjøtt er dyrt,dyrere enn feks ferdige fiskekaker.Har hun dårlig råd er det klart det kan være ett problem.Vil si til deg at du må tenke mere over hva som passer til deg,lavkarbo trenger ikke passe alle.Så ønsker jeg deg lykke til:)
Vet du hva! Av og til krever ting til forbedring en egeninnsats!!! I dette tilfellet synes jeg egeninnsatsen er fraværende! Beklager, men slik ser JEG det. Det å lese i en eller annen avis at lavkarbo skal bidra til vektnedgang og/eller helseforbedrig fritar IKKE for å sette seg inn i hva lavkarbo er og hvordan det gjennomføres.
Signerer denne. Får jo hele tiden høre at "ingen spørsmål er for dumme" osv.osv. men nå begynner jeg og lure litt. Innlegget heter "Frustrert" og alle vet at hvis man er frustrert kommer bare det negative frem så er kanskje ikke rart hun reagerer på den måten som hun gjør i innlegget her. Forumtroll eller ei, så trenger man ikke svare spydig..
Jeg er tildels enig med deg hvis dette hadde vært hennes første foruminnlegg av denne typen. Men hun hadde et tilnærmet likt innlegg i går hvor hun fikk en del konstruktiv tilbakemelding. Når det kommer to slike rett etter hverandre hvor hun i tillegg har satt på spissen omtrent alt som man kan finne på å klage over i et og samme innlegg syns i hvert fall jeg at det lukter forumtroll lang vei, og da forbeholder jeg meg retten til å være litt frekk.
Javisst. Og da tar i så fall dette kaka på negativitet. Det lukter parodi, og en ganske morsom en sådan. Og hvis jeg (og mange andre) mot formodning skulle ta feil og dette ikke er et forumtroll anmoder jeg trådstarter om å ta en titt på svarene h*n fikk i går. De var stort sett konstruktive.
Det skal sies at mange som har erfaring forsøker å svare saklig og informativt etter beste evne på endeløse poster fra nye. Dette er helt greit.
Mange av spørsmålene går igjen, og da blir man oppgitt over at folk ikke bruker søke-funksjonen eller har satt seg inn i de forskjellige metodene. Dette er ikke fullt så greit. Det er lov å legge inn liiiiittte biiiitte grann egeninnsats også.
I tillegg dukker det opp nye brukere som helt klart er ute etter å lage støy. Det er ingen bombe for deg at lavkarbo er uglesett, og at mange vil hevde at det er usunt?
Men jeg liker at du er empatisk og tar et standpunkt. Ta en pust i bakken dog, og vurder hvorvidt "veteraner" har grunn til å bli irriterte i visse sammenhenger.
Jeg forstår dere som har vært på forumet lenge blir lei av di samme spørsmålene.Men nå er jo ikke dette forumet bare for dere gamle,men også for oss nye brukere.Vi er ikke lei di spørsmålene.Det går ann å la vær å lese di å svare på det man er lei.
FOrumet er for alle. og da må de nye faktisk tilpasse seg etter hvordan det ER her. Det skader ikke å søke opp før man spør om noe. Som regel har det blitt spurt om tidligere.. Det er da virkelig ikke nødvendig med 1000 tråder der alle spør om det samme? Og uten de gamle hadde vi "nye" ikke fått noe hjelp heller.. Overfylles forumet med negative nybegynnere som klager etter 1-2 uker så stikker nok de "gamle" fort.. hvem orker å sitte å svare på det samme hver dag :p
Nå er jo ikke alle spørsmålene klager heller da,og di gamle trenger da ikke svare, det er frivillig.Di nye tilpasser seg etter hvordan det er også,men alle har like rett til å stille spørsmål.Både nye og gamle.Det er heller ikke alltid en får det svare en er etter når en søker.Men en kan godt søke før en spør.Det er ikke alt som er spurt om 1000 ganger heller.Å et forum er vel til for å stille spørsmål å vel,å hvor kjedelig forum det ville blitt,hvis bare di som vet alt fra før hadde stilt alle spørsmål og innlegg:p
nei men nå mente jeg jo faktisk de som spør om det samme hele tiden og ikke de som spør om andre ting .. :) Er mange som spør om ting som har blitt spurt før..
Ok,er enig i at hvis et spørsmål har blitt stilt 1000 ganger før ,kan en søke først og se om en finner svar,før en eventuelt stiller et i samme kategori.
Og når man klager etter 2!! dager på en kur at man ikke går ned, da er det ikke rart man ikke blir tatt så veldig seriøst :P OG heller ikke svarer tilbake.. Er vel høflig å gi en respons når mange tar seg tid å svare på innlegget.. (det andre altså, ikke dette..)
Det er forskjell på å spørre om ting og å samle opp alle mulige motforestillinger man kan finne mot lavkarbo og presentere dem i en tråd.
Lukter trolling veeeeeldig lang vei. Hadde det ikke vært såååååååå mange klisjeer samlet opp, men bare en 2-3, så kunne det vært troverdig.
Troll er et fenomen som forekommer på forskjellige debattfora på Internett, særlig på nyhetsgruppene (USENET), hvor en person skriver innlegg egnet til å provosere folk og fremkalle en hissig diskusjon. Et troll mener ikke nødvendigvis hva han skriver; hans primære formål med innleggene er ikke å argumentere for en påstand, men å få folk til å hisse seg opp og "bite på kroken."
Det er fra denne praksis, og ikke ved sammenligning med mytologiens troll, at dette fenomenet opprinnelig fikk sitt navn. Konkret henviser det til det engelskeverbet «to troll» (norsk: trolling), som er en fiskemetode, hvor man sleper en krok med påsatt agn gjennom vannet og venter på at noe skal bite på; en variant av fisketeknikkendorging, der mange stenger benyttes samtidig. Parallellen til de mer kjente troll var opplagt, og i dag trekker forestillingene om troll i utbredt grad på mytologiens troll - således ser man ofte at folk som svarer på et troll-innlegg blir bedt om ikke å «fore trollene».
Fra Wikipedia.
I denne sammenhengen tror jeg hovedinnlegget er skrevet for å få en eller flere krasse kommentarer. De som ikke er så vant til forum, vil da reagere med sjokk og forsvare "Trollet". "Det går da an å svare høflig, eller ikke svare i det hele tatt" eller "Alle har vært nye engang".
Dermed har "Trollet" oppnådd å skape splid og debatt mellom Forumets medlemmer.
Innlegget i går gikk ut på det samme. Antagelig fikk man ikke forventet respons, siden dette er et snilt og hyggelig forum. Så da skriver man et nytt innlegg i dag, og gjør det ekstra negativt.
Hovedinnlegget virker for velskrevet til å være en tenåring eller en veldig naiv person. Det er vanskelig å tro på hovedinnlegger som skriver at h*n ikke "orker å lese så mye".
Nettopp :ja: Jeg er for øvrig enig i alle konklusjonene dine.
Interessant info fra Wikipedia! Jeg tenkte også automatisk på tråling først, men det heter trawling på engelsk, og det er jo en annen fisketeknikk også.
Det ble stille. Dette kunne jo blitt ganske underholdende faktisk. sukk:p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.