< Tilbake til oversikten

Går det an å gå ned i vekt når man i utgangspunktet er slank?

Vilja_ sa for siden:

Heisann :) Jeg håper ikke at dette innlegget er provoserende... Jeg er 167 cm høy og veier 57 kilo. Jeg trives best når jeg er 53-54 kilo, vil derfor gå ned 3-4 kilo.
Mitt spørsmål er om lavkarbo eller ketolyse-kuren er noe for meg? Eller kan jeg risikere å legge på meg i stedet for å gå ned? Har prøvd å lese litt rundt på forumet, men det er så mye å lese at jeg blir forvirret :o
Kan noen svare meg på dette kanskje? :)

Kitt sa for siden:

I og med at du med en vekt på 53kg vil ha BMI på 19 og dermed være undervektig, så kan du helt klart regne med å legge på deg etter å ha mistet en kilo eller 2 med vann først!

Særlig ketolyse er vektregulerende, men ingen har vondt av å leve litt mer lavkarbo, da!;)

Kari Marita sa for siden:

Med en så lav vekt kommer du ikke til å gå ned,kanskje legge på deg ja.Jeg er 174 og var 73 kg og gikk ikke ned noe, før jeg begynte å telle kalorier i tillegg.Tror du må være minst 10 kg overvektig for å gå ned ,det står i boka også.Lavkarbo er vektregulerende så hvis du er undervektig kan du legge på deg av ketolysekuren.Psmf kuren kan du jo prøve,den er hard men effektiv når du skal ned så lite da.

Ferskenbeinet sa for siden:

Jeg har akkurat samme høyde som deg, men er 2 kg tyngre en deg. Kroppen min har hatt stillstand LENGE. det endelige målet mitt er 57, men tviler vel på at jeg kommer der!

ada-emilie sa for siden:

Dette stemmer ikke om du ikke spiser mer enn nødvendig.

Kitt sa for siden:

Nå er vel ikke vi helt enige om hva som er nødvendig og sunt heller, da!;)

Nyfrelst sa for siden:

Du kan nok sikkert gå ned i vekt med hjelp av lavkarbo selv om du er normalvektig, det har jeg gjort selv. Men da tror jeg du bør telle kaloriene i tillegg til karbohydratene. Om lavkarbo er noe for deg? Tja, et mer stabilt blodsukker og masse god mat er vel ikke å forakte? :) Jeg begynte med lavkarbo fordi jeg ville gå ned noen kilo, men nå handler det mest om velvære. Bedre hud, bedre fordøyelse og et bedre humør gjør at jeg aldri kommer til å gå tilbake til et lavfett/høykarbo-kosthold.

Jeg blir ikke provosert av innlegget ditt, men jeg må få sagt at jeg ikke kan forestille meg at du trenger å gå mer ned i vekt. Som allerede nevnt, med 53 kilo på kroppen får du en BMI på 19, og fra et helsemessig ståsted er ikke det noe å trakte etter.

Husk å være glad i deg selv :)

ada-emilie sa for siden:

Vi har ikke tatt noe diskusjon på akkurat det, så det kan du vel ikke vite helt sikkert?

ada-emilie sa for siden:

Andre kan ikke si hva som er for lav BMI uten å ha tatt muskelmassen med i betraktning. Om en person vil ned i fettvekt er det for å gå ned i fettprosent, ikke muskelmasse. Mange som har slanket seg med labkaloridietter har mistet muskelmasse og har derfor en del fett på kroppen til tross for lav BMI. Og noen har spe beinbygning og lite muskelmasse medfødt eller pga lite trening. Så å se på tall alene holder ikke.

-marie- sa for siden:

Jeg blir ikke provosert av innlegget ditt, om 53kg tilsvarer en BMI på 19 så er det ikke sikkert du er undervektig fordet... Det kommer an på kroppsbygningen din!

Jeg er 170cm selv, veier rett i underkant av 60kg og er fornøyd med det. Noe tynnere bør jeg ikke bli. Jeg har ganske god beinbygning, men litt lite muskelmasse, så når treninga kommer i gang igjen så kommer jeg til å øke vekta siden muskler veier mer enn fett.

Jeg begynte med lavkarbo fordi jeg hadde så sinnsyke blodsukkersvingninger gjennom dagen, følte jeg spiste hele tida og allikevel var sulten. Jeg hadde også en trøblete mage og mye hodepine! Etter at jeg begynte med lavkarbo har alt jevnet seg ut, jeg spiser god mat, myyyyyyye mer grønnsaker enn tidligere og føler meg bedre. Jeg føler rett og slett at jeg spiser sunnere enn før og kroppen trives :D Jeg har gått ned noen kg, men mest av alt er jeg mye mindre oppblåst og blitt slankere på de riktige plassene.

Kan hende 53-54 kg er passe for deg, men det som kommer til å glede deg mest er følelsen av å spise lavkarbo! Kroppen din kommer til å kose seg, og det mentale også :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.