De siste dagene/et par uker har vert meget rare... jeg har vert helt kvalm og skikeklig matlei. Noen ganger følte jeg at jeg var sulten men klarer liskom ikke å få noe mat i meg for det frister ikke noe og heller ikke går ned. Hadde stekt en skikkelig god omlet i ovn i en ildfastform. Og den var jo supergod! Jeg veit jo det, for jeg spiste den før men hverken på fredag eller igår klarte jeg å få et stykke ned. Jeg brekte meg og holdt på å kaste opp. Ingen ting frister liskom. Det eneste jeg fikk i meg er nøtter og ost og litt salat og tomat. Og plutselig hadde jeg lyst på brød. Så idag tinte jeg to skiver med lavkarbo brød og smurte tykt lag med gorv leverpostei og syltagurk til lunch. Så jeg håper det går ned. Skjønner ikke hvorfor jeg plutselig fikk så dårlig matlyst. Noen som har en ide hva kan det være? Noe jeg har spist feil, gjort feil kanskje? Noen tips til å få matlyst igjen?
Jeg har også tidvis vært matlei, men ikke til den grad at jeg blir kvalm når jeg prøver å spise. Bare at ingenting egentlig frister. Disse dagene har jeg "jukset" og putta i meg en Atkins Advantage, rett og slett for å få i meg næring. Dette er vel ikke det lureste, men funka for meg.
Kan det kanskje være såpass enkelt at du er i ferd med å få omgangssjuke? Har du merka andre symtomer?
nei, ikke noe omgangssjuke, for det har vert i fler dager og jeg er ellers i ok form utenom at jeg blir litt svimmel og sliten, men det er kanskje ikke rart når jeg ikke spiser så mye.
Hmmmm.... da kan de se ut til at du må ty til litt tjuvtriks for å få i deg nok næring (eller så setter vel kroppen på bremsene og begynner å holde på fettet).
Gjør all mat deg kvalm? Er det kanskje bare eggene? Hvordan gikk det med brødet? Salat? Kjøttdeig og tomatsaus? Bare maule litt ost?
Hvis tanken på sjokolade frister, og du har tilgang på Atkins Advantage med sjokoladesmak, så får det være en nødløsning. Bedre med det enn å ikke få i deg nok næring.
ja, det er jo akkurat det at det føles at vekt astopper opp når jeg ikke spiser noe. I helga det meste gjorde meg kvalm, følte jeg. Elsker jo taco f.eks. og selv det ikke fristet en gang. Heller ikke kylling. Men fikk spist en god porsjon med tandori kylling igår kveld så det er nå håp at noe går ned i alle fall, he-he. Skal prøve å se etter atkins barer Kanksje jeg vil ha noe slikt?
Har ikke spist lunch ennå, men det føles ok enda å tenke på brødskivene. De ser ganske fristene i matpakken min :)
Akkurat ja. Du får nesten bare prøve deg fram. Det viktigste er jo at du får i deg næring så du ikke blir så slapp og svimmel, for det hjelper jo ikke akkurat på matlysta heller. Blir en litt ond sirkel.
Alt du kan få i deg av "lovlig" mat er bra. Og må du ty til ulovligheter for å komme over kneika, så er jo det bedre enn at du ikke får i deg noe.
Jeg veit at bl.a. Meny og Kiwi (i alle fall de to jeg har vært i) fører Atkins-barer, i tillegg til diverse helsekostbutikker. Kan være greit å ha en eller to liggende på lur i kjøleskapet til krisesituasjoner.
Min erfaring når jeg gikk på ketolyse sist, var at hvis jeg ikke hadde spist nok grønt, ble jeg fort lit kvalm, og da var det liksom ingenting som fristet. Hvis jeg klarte å presse ned noe grønt, med fks rømmedressing e.l, følte jeg med bedre med en gang.
Mer grønt skal prøves, ja. Men jeg føler at jeg har spist masse grønt hele tia. Ofte salat og altids noe squash eller blomkål eller brokkolig til middag. Men, ja, hvem veit, kanskje det var litt lite.
det gikk fint med brodskivene til lunch. Så det ser bedre ut idag :)
Heia jeg har oogså tider med veldig lite matlyst men det går som regel over av seg selv.Ser at mange sliter med dårlig matlyst på ketolyse når det er gått en stund.
Eneste jeg kan si at det går over og at det er mange som har det slik :)
Lykke til håper kvalmen gir seg og matlysta kommer tilbake.
Kjenner meg veldig godt igjen i beskrivelsen din! Hadde det sånn forrige uke. Var dritt lei av egg, omelett, fett og bacon. Brakk meg og manglet matlyst..
For meg var løsningen en stor salat med augurk, tomat, kylling/skinke og masse feta-ost. Spiste litt ekstra med brokkoli eller blomkål til middag så hjalp det også.
Mye bedre denne uken, selv om jeg ikke jubler når jeg får omelett til lunsj:)
Også vær så snill å husk at ketolysetablettene SKAL taes på de tidspunktene som står angitt på boksen. Mange sier de blir kvalme hvis de tar dem samtidig.
:)
Har laget to ketolyse-brød de siste par dagene. var litt skeptisk, men med majones og salami på var det knall :) Fikk opp matlysta igjen når det tar 30 sekunder å smøre en skive framfor å finne frem stekepanne og alt mulig fjas som man gjør ellers :D
Bare synd det bare går 2 hele brød på en boks ketolyse-bakemix..blir dyre brød :)
jeg bakte ikke brød med ketolyse bakemix men etter en oppsrkfit jeg fant i en tråd her inne. Med nøtter og linfrø. Skal se om jeg finner oppskriften. Den var god og rimelig, saftige og veldig greie brød. Oppsrkriften var lagt ut av Torkil mener jeg, eller naboen hannes...
Jeg har endelig funnet ut av hvorfor jeg har vert så kvalm og matlei: jeg er nemlig gravid! :D ikke tenkt eller plannlagt dette her men vi får ta det som det kommer :) jeg håper å fortsette med lavkarbo men regner med at det må bli mer Lindberg opplegg enn ketolyse for det funker jo overhodet ikke nå, he-he. Lykke til med nedgangen til dere alle! Jeg kommer nok tilbake for ned til 60 skal jeg etterhvert :)
Jeg gikk 2 uker på ketolyse, så hadde jeg to uker der jeg spiste karber (var på sykehus så var null utvalg) og nå er jeg tilbake på ketolyse igjen, og jeg må si jeg har det akkurat som deg.
Jeg brekker meg nesten av å tenke på kjøttdeig og egg, i det hele tatt feit og mektig mat.
Salat og brød er det eneste som frister.
Det er bedre nå da, men i går var det ekstremt.
Men satser på at det er overgangen som gjør det.
Jeg føler jeg må få i meg noe som smaker søtt for å få apetitt. Tyggis, brus etc. Uten det er jeg redd jeg ikke får lyst til å spise noe. Men det er vel også en vanesak? Har dog ikke prøvd å se om jeg får apetitt etterhvert uten hjelpemidler.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.