Etter at jeg for tre uker siden for alvor ble oppmerksom på lavkarbodiett, har jeg tatt av 5 kg, fått mer energi, tiltakslyst m.m.m..
Men, allerede dag nr. 2 savnet jeg brød. Fant div. oppskrifter i dette forumet, og startet med brødet som kalles "Naboen til Torkel".
Jeg liker meg godt på kjøkkenet, men baking har jeg aldri vært god på, og de oppskriftene jeg fant, sa ikke stort om hvordan man baker slike brød. Sikkert fordi det nesten bare er damer her, og de kan sikkert det grunnleggende alle sammen...?
Etter noe eksperimentering har jeg kommet fram til ingredienser og metoder som funker for meg.
I tilfelle det skulle være andre her i forumet som også er grønnskolling ved bakebordet, så har jeg laget en "brosjyre" som beskriver trinn-for-trinn framgangsmåte, med foto.
Jeg tok også med litt ekstra info om brødet, samt diverse info om lavkarbodiett. Har forøvrig fått prisen på brødet ned til kr 43,- etter at jeg nå kjøper inn i ingrediensene i en "asiamat-butikk". Brødet er fortsatt dyrt, men i hvert fall mye billigere enn det første brødet som kom på kr 80,-! (kjøpte inn alle ingrediensene på Meny :()
Håper brosjyra kan være til nytte og glede. Du finner den her.
P.s.
Kom gjerne med forslag til rettelser, tilføyelser o.l.
Det tar tid å forstå fett, men jeg lærer hver dag!
Videoen du linker til, sier akkurat det samme som Gary Taubes sier i sin bok The Diet Delusion (som jeg omtaler i brosjyra). Jeg har fortsatt 500 sider å lese.
Det er skremmende å lese hvordan feilaktig diagnostikk, antakelser, misbruk av statistikk, lobbyvirksomhet, trender og annen uvitenskapelig arbeid har ført til så mye feil info om fett.
Jeg er 55 år og håper at skadene på kroppen alle karbohydratene og de dårlige oljene har påført kroppen min de siste 30 årene ikke er irreversible.
Jeg er som tidligere nevnt strålende fornøyd med mitt nye kosthold. Jeg presiserer ovenfor alle at jeg ikke slanker meg, men har lagt om kostholdet. Ordet "slanking" burde utgå fra vårt vokabular.
Har kjøpt meg blodsukkermåler og måler hver kveld og morgen. Gjennomsnittet de siste 7 dagene er 5.9, men verdiene varierer fra 5.1 til 7.0. Leser om dette også, og prøver å forstå hva som skjer. Verdien 5.1 målte jeg i natt kl. 01.30. Da hadde jeg stort sett spist ribbe på ettermiddagen og kvelden. Verdien 7.0 målte jeg for noen dager siden, kl. 10.30, sannsynligvis etter frokost.
Takk for skryt, både til deg Rødlinse og alle dere andre!
Jeg er helt fersk i dette gamet, men når jeg ser på næringsinnholdet i Fibrex, så ser jo det ut som noe som kan erstatte kruskakli. Men, baker er jeg i hvertfall ikke, så du får prøve deg fram.
"Fibrex, pr. 100g
Energi 260 kJ / 60 kcal., protein 9 g, fett 0,5 g, karbohydrater 5,5 g, herav sukker 5,5 g, fiber 67 g, natrium 0,05 g, fenylalanin 450 mg.
Varen er fremstilt utengluten, hvete, melk, soya og egg."
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.