< Tilbake til oversikten

Barnevennlige brød fra Kjernesunn familie

misslinda sa for siden:

Tenkte jeg skulle legge ut noen oppskrifter. Har ikke prøvd alle enda, men utifra bildene i boka, så ser de knallgode ut, så de skal prøves når jeg får tid :)

Glutenfritt solsikkebrød

100gr kikertmel
125 gr amaranthmel el. quinoamel
50 gr linfrø(malte)
125 gr potetmel
50 gr maismel
1 ss bjørkesøt el sukrin
2,5 ss fiberhusk
1 pose tørrgjær
1,5 ss salt
125 gr linfrø(knust)
125 gr solsikkefrø(kan knuses)
2 egg
1 eggehvite
3 dl vann
1 dl rapsolje eller kokosolje
1 ss eplesider eddik

Bland alt det tørre i en skål sammen med frøene.
Rør sammen eg, eggehvite, vann, olje, bjørkesøt, og eddik i en kjøkkenmaskin. Tilsett så det tørre litt etter litt i maskinen på lav hastighet.
Stopp maskinen, skrap vekk fra kantene, slå på igjen og la gå på høy hastighet i ca 4 minutter.
Smør en brødform eller bruk bakepapir oppi, ha røra oppi og la heve i ca 1-1,5 time.
Varm ovnen til 180 C og stek brødet i ca 35 minutter. Ta ut av formen med en gang og avkjøl helt før du skjærer i det.

Dette har jeg prøvd og det var kjempesuksess her i huset. :)

misslinda sa for siden:

Gluten, sukker og melkefri pizzabunn:

Siden jeg skal jobbe hele helgen, tok vi fredagskosen en dag før her i hus. Laga pizzabunner etter boka kjernesunn mat, og de var kjempegode. Vi hadde pepperoni(kjøpt i spekebil, som er melke , sukker og glutenfri) pølser fra leivvidar pluss masse grønnsaker oppå. Hadde litt geitost på, men ikke mye..

Her kommer oppskrift på en langpanne(4 personer) :

2,5 dl vann
5 ts fiberhusk
200 gr bokhvetemel
75 gr fullkornsrismel
2 ts bakepulver ( bruker en fra helsekost, da den i butikken ikke er helt glutenfri)
1/2 ts salt
2 ts oregano, evt blanding av andre pizzakrydder.
1 ss olivenolje eller kokosolje.

Rør sammen lunkent vann og fiberhusk i ca 5 min i kjøkkenmaskin
Bland inn mel, bakepulver, salt, krydder, og olje, og rør i ca 5-10 min med eltekrok(håndmikser eller kjøkkenmaskin)
Smør hendene med litt olje og jobb røra til en deig. Del den i 4 emner, eller kjevle ut hele i en langpanne.
Kan evt ha i bittelitt mer vann, for en fastere deig.
Lag en saus av tomater på boks, løk og krydder, evt litt hvitløk og la det småkoke i ca 10 min.

Smør på Pizzaen, ha på ost og pålegg og stek på 200 gr i ca 30 min.

Mini spiste en halv langpanne alene. Hehe.. for meg holdt det med 1/4 langpanne :D:D

Velbekomme ;)

Biggie Small sa for siden:

Hva er karbohydrat mengden?

Biggie

misslinda sa for siden:

Her er det nok litt karbohydrater i forhold til lavkarbo brød, men skal se om jeg får regna det ut ;) :)

misslinda sa for siden:

Så det blir 280 karber, så ikke noe lavkarbo brød, men jeg spiser det ikke selv.. Dette er ett sunt brød for min sønn som spiser gluten og sukkerfritt ;) :)

Chantelle sa for siden:

Hvilken ost bruker du på pizzaen?

misslinda sa for siden:

Hei..

i kjernesunn familie anbefaler de geitost, så vi prøvde det, men en gang laget vi den uten og.. godt det og ;)

Vi prøver ut litt meieri produkter nå, for å se om han tåler det, så i helga laga vi med vanlig ost!!! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.