< Tilbake til oversikten

Transfett

Karin sa for siden:

Dette vet jeg om transfett:

1. Det bør jeg ikke spise.
  2. Det fins i margarin.

Dette vet jeg ikke om transfett:

1. Hva er det egentlig, og hvorfor er det ikke bra?
  2. Fins det i noe annet enn margarin?
  3. Kan man finne ut av en varedeklarasjon om det er transfett i et produkt? Hvordan er det i så fall merket?

Det er nok noen som vet dette også her inne på forumet, tenker jeg!

mofe sa for siden:

Jeg vet at det finnes transfett i omtrent 99% av alle kjekstyper på markedet..

MHM sa for siden:

Transfett er egentlig bare en kjemisk benevning på hva som har skjedd med en fettsyre etter oppvarming eller hydrogenering. Den endrer struktur fra cis-form til trans-form (molekylet vrir seg).

Transfett finnes i alt industrifett, men margarinene har nå mye mindre enn før. De største kildene er pommes frittes, potetgull, kjeks, kjøpte kaker, posesupper, posesauser m.m.

Det er ikke så strenge krav til merking i Norge som i andre land. Om det står "delvis herdet vegetabilsk fett", eller "delvis hydrogenert vegetabilsk fett", så er det det samme som transfett. Men norske regler sier at man ikke trenger deklarere dette, og det kan derfor bare stå "vegetabilsk olje". Noe de fleste tror er kjempebra, for det er jo det myndighetene våre har sagt... :cool:

Transfett er negativt for kreft og hjerte-kar sykdom, uten at jeg klarer å forklare hvorfor.

friflex sa for siden:

Aiai... angrer på mye gamle synder her altså... Elsket potetgull jeg før... ble noen pakker i uka med Sørlands chips eller Familien Stangs før:rolleyes:

I tillegg til det brukte jeg mest margarin på brødet når jeg var liten... Visste ikke bedre.

Gode tråder med gode spm du har startet Karin!

mofe sa for siden:

Super info, MHM! :ja:

Karin sa for siden:

Takk skal du ha Friflex!

Men jeg ser jo at dette er noe jeg bør vite noe om. Nå er jeg ikke i markedet for potetgull og kjeks for tiden, men hva med f eks ferdigkjøpte dressinger? Bruker av og til partydressing fra Idun, jeg..

Karin sa for siden:

Og ja.. Støtter dette! Du er virkelig en fantastisk kilde til kunnskap om kosthold, kjære MHM!

themonk sa for siden:

Jeg har sett at transfett er blitt omtalt som "Mutant child of technology". Det er vel den verste fettypen som finnes...

...poenget mitt var uansett at: Alt vegetabilsk fett som ikke er flytende ved romtemperatur er høyst tvilsomt. Egentlig bør alle produkter som inneholder "vegetabilsk olje" eller "vegetabilsk fett" unngås. Disse er som regel oljer av dårlig kvalitet uansett om de inneholder transfett eller ikke.

Begod sa for siden:

På Eat kurset jeg gikk, lærte vi at transfett ikke kunne brukes som energi da kroppen ikke "kjente igjen" fettet.

HP sa for siden:

hmm, så da er det bare å spise fritt da? Eller mente de at det gikk direkte som fettlagring? :snill:

-Jan sa for siden:

Sørlands chips eller Familien Stangs inneholder faktisk ganske sunt fett (peanøttolje) mens "vanlig" potetgull er fritert i palmeolje, og er mer tvilsomt.

Skorpia sa for siden:

:rolleyes: Ser din kostholdsfilosofi er 70% karbo,hva mener du egentlig med det?????
Lavkarbo er vel toppen 10 % karbo.

Og har du sjekka disse oljene,for den olja som tåler høyest temperatur er hverken palmeolje eller peanøttolje,men rapsolje,

mofe sa for siden:

Anbefaler å lese disse artiklene!

Nytt nå:
www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=116524

Her er et lite utdrag fra denne artikkelen:
www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=116409

Nille sa for siden:

...og det er akkurat hva MHM har fortalt oss hele tiden !
Flott mofe !

mofe sa for siden:

Håper inderlig at Sylvia Brustad får gjort noe med dette - for dette med transfett vet nok folk flest lite om.

De vet kanskje at "transfett er farlig" - men ikke at det finnes overalt i det "normale" norske kostholdet, og at det er sånn som MHM sier, at det ikke står transfett, men andre ting;

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.