< Tilbake til oversikten

Mettet/umettet fett

seahaze sa for siden:

Eg følge no Atkins. Sidan ein for det meste skal ete feitt og proteiner, har det nåke å sei om ein ete metta eller umetta feitt? Og mengden... Glad for alt svar. :)

-marie- sa for siden:

Nå bomma jeg totalt, så plutselig at du skrev Atkins, ikke Fedon som jeg skrev om... Sletta derfor innlegget mitt :p

-marie- sa for siden:

Prøver igjen, hentet fra Atkins.com:

Fett, generelt, er en av de tre klassene av matvarer kalt makronæringsstoffer (de andre er protein og karbohydrater). Vi deler fett inn i gode fettstoffer og dårlig fett.

Bra fett er alt fett som finnes naturlig i mat, de er ikke varmebehandlet, og er derfor ikke skadet. Spesielt viktig gode fettstoffer er de essensielle omega-3, men noe fett som er normalt finnes i mat-som avokadoer, egg, kan linfrø, oliven, kokos og nøtter være en god fett når forbrukes i et sunt kosthold.

All mat som inneholder fett - og med rene oljer - inneholder en blanding av tre typer fett - mettet, flerumettet og enumettet. (Mat er ofte identifisert ved de overveiende fett - for eksempel olivenolje som "enumettet," smør som "mettet" - men alle virkelige matvarer inneholder blandinger av de tre).

Dårlig fett er skadet fett. De omfatter oljer som har blitt brukt og gjenbrukt i steking. Dårlig fett er hydrogenerte oljer, også kjent som "trans-fett."

Brukte google translate for å oversette teksten...

Les gjerne denne artikkelen som er et utdrag fra en Fedonbok: www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6188613

seahaze sa for siden:

Tusen takk for svar!:)

E det nåken som veit eigenskapane til metta, flerumetta og enumetta feitt i forbindelse til lavkarbo-mat? Kå som skjer?

Kitt sa for siden:

Tenker du bør lese denne og alle andre tråder startet av Pål!;)

seahaze sa for siden:

Tusen takk for den, Kitt! Den var god og opplyende! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.