< Tilbake til oversikten

Antioksidanter

Karin sa for siden:

Dette vet jeg om antioksidanter:

1. Det er bra for meg.
  2. Det fins i kanel og i mørk sjokolade.

Dette vet jeg ikke om antioksidanter:

1. Hva er det egentilig det er godt for, og hvorfor?
  2. Hva finnes det ellers i?
  3. Hvor mye bør man få i seg per dag, og hva bør man f eks spise for å få i seg en sånn mengde?

Regner med at det er en del folk her som vet noe om det!

mofe sa for siden:

Jeg vet at antioksidanter bekjemper frie radikaler! :)

friflex sa for siden:

Blir kanelen "skadet" av varme?

Når man bruker det i frokostpannekaken til MHM feks?:confused: Bedre og bruke den i youghurt feks?

mofe sa for siden:

Du kan jo helle kanelen over etterpå, foreksempel?
Men vet ikke om den blir skadet, altså :)

sommerfugl sa for siden:

eeey, jeg finner ikke oppskrifta på de pannakakene, noen som kan hjelpe meg...?? :)

MHM sa for siden:

Kanelen blir ikke skadet på så lav varme som pannekaken nødvendigvis må bli stekt på. Jeg klipper inn en artikkel jeg har skrevet en gang jeg, til ei lokal avis:

[i]Hvem har ikke hørt at gulrøtter og appelsiner er rike på vitaminer, og at disse matvarene er spesielt effektive for å beskytte oss mot sykdommer. Man har lenge visst at vitamin-C, vitamin-E og selen er såkalte antioksidanter og at det er antioksidanter som er oppskriften på å holde seg frisk. Nå i år er det imidlertid vist at dette bare har vært delvis sant. Ved hjelp av nye metoder har målinger av totalt antioksidantinnhold i plantematvarer vært mulig, og dette har gitt overraskende resultater!

La meg først forklare hva antioksidanter er og hvorfor det er essensielt for oss. Essensielt betyr at vi må få det tilført gjennom kosten, at kroppen ikke kan lage det selv, og om ikke det skjer kan det føre til for eksempel kreft og hjerte-karsykdom. Antioksidanter er altså stoffer som forhindrer, forsinker eller avbryter skadelige prosesser i kroppen. Eksempler på antioksidanter foruten de allerede nevnt, er flavonoider og karotenoider som finnes i fargesterke planter. Det finnes hundrevis av forskjellige typer antioksidanter, og det er en av grunnene til at en vitaminpille aldri kan erstatte et rikelig inntak av frukt, grønnsaker, bær og nøtter. Og så det ene glasset med rødvin, da.

Ordet antioksidant indikerer at det er noe som virker motsatt av en oksidasjon. Oksidasjon betyr forbrenning med oksygen involvert. Akkurat som en bil trenger oksygen for å lage energi av bensinen, slik trenger kroppen oksygen for å leve. Men også kroppen danner avfallsstoffer, slik bilen gir fra seg eksos. Disse avfallsstoffene kalles frie radikaler, og om det blir for mye av disse fører det til celleskade, sykdom og aldring. Det høres kanskje rart ut at oksygen kan skade kroppen, men i realiteten er det det samme som skjer med jern som ruster eller et eple som blir brunt. Det er her antioksidanter kommer inn og beskytter oss mot denne ”rustingen” av oss selv. Antioksidanter reparerer skader forårsaket av frie radikaler.

Ønsker man å utsette egen sykdom og aldring, må man tenke tosidig. Først må man søke å utsette seg minst mulig for frie radikaler, dernest må man fylle på med antioksidanter for å beskytte seg mot de frie radikalene som faktisk dannes. Det blir dannet mer frie radikaler dersom man utsetter kroppen for:
*Usunn mat
*Sigarettrøyk
*Inaktivitet
*Lite søvn
*Medikamenter
*Forurensing
*Giftstoffer
*Stråling
Det er vanskelig å unngå de opplistede faktorene til enhver tid i dagens samfunn, men desto viktigere blir det å få i seg antioksidanter gjennom maten.

Som sagt var det overraskende resultater av antioksidantmengde målt i mat, og mengdene varierer svært mye (1000 ganger mer i ”vinnerne” enn i ”taperne”). For eksempel gulrøtter, som er stappfulle av vitamin-A (karotenoider), kommer dårlig ut. Nyper og valnøtter kommer i en klasse for seg med svært høyt innhold. Her kommer flere vinnere (vist i mmol/100 gram):

Ville nyper: 39 Ingefær: 3,8
Valnøtter: 21 Bringebær: 3,5
Granateple: 11 Aprikos: 3,2
Krekling: 9 Multer 2,8
Blåbær: 8 Svisker: 2,6
Solbær: 7 Chili: 2,5
Markjordbær: 7 Grønnkål: 2,3
Bjørnebær: 5,5 Jordbær: 2,2
Surkirsebær: 5,5 Rødbete: 2
Solsikkefrø: 5,4 Rødkål: 1,9
Tyttebær: 5 Paprika: 1,7

Deretter kommer øvrige grønnsaker, frukt, bønner, nøtter og hele korn med verdier mellom 0 og 1,5. Krydder, rødvin, grønn te, kaffe og sjokolade/kakao har mye antioksidanter. For ordens skyld: Gulrot, potet og agurk har en verdi på 0,05. På tide å revurdere ditt inntak av antioksidanter?[/I]

friflex sa for siden:

Ligger under "lavkarbo generelt" og tråden "Småspist til frokost?"

friflex sa for siden:

Hvor mange grader steker du pannekaka på da MHM?:)

MHM sa for siden:

Vet ikke jeg - trinn 5 av 9 - hvis det sier deg noe.... :p Men i.o.m. det er væske i røra, vil det hindre pannekaka fra å bli varmere enn 100 grader.

friflex sa for siden:

Takk!

Flott artikkel forresten!:)

sommerfugl sa for siden:

ahh, fant den :) takk takk :D

lillemy sa for siden:

[quote=friflex]Blir kanelen "skadet" av varme? QUOTE]

Det var en lege for en stund siden på tv som snakket om hvor bra kanel var for oss. Han sa vi kunne bruke den i kaffe eller te. Skulle da tro at den tåler litt varme. Antioksidantene er jo å finne i kokte grønnsaker ....... men er ikke helt sikker.

Jeg bruker kanel på kremen jeg har på toppen av kaffen min til lørdags kos......nam nam:)

Karin sa for siden:

Tusen takk, MHM! Dette gav meg svar på de fleste spørsmålene jeg hadde - kanskje alle, har ikke fått fordøyd det helt ennå... Jo, jeg tror faktisk alle, ja.

Du er et oppkomme av kunnskap! Dessuten lager du fryktelig god pannekake!

Karin sa for siden:

Og sånn forøvrig, så steker jeg pannekaken på middels varme. Det blir vel tilsvarende MHMs 5 av 9, tenker jeg??? Den bør i alle fall ikke ha for høy varme. Sikkert ikke for lav, heller. Dermed blir det middels.

mofe sa for siden:

Fra denne tråden:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2915

Karin sa for siden:

Fantastisk liste, Mofe! Den bør nesten printes og henges på kjøleskapet, tror jeg...

Nå forstår jeg i alle fall mye mer! Og så ser jeg at jeg ligger ganske godt an når det gjelder å få i seg antioksidanter. Dessuten sitter jeg jo faktisk her med et glass rødvin akkurat nå... (Har jo ferie, jeg!)

Karin sa for siden:

Men nå kom jeg på et spørsmål til - etter Mofes fantastiske liste her - hvor mye bør man ha per dag? Skjønner jo at det kan avhenge av HVA man får i seg - men finnes det et mål? Sånn siden det oppgis hvor mye det fins i forskjellige ting, mener jeg...

mofe sa for siden:

Godt spørsmål! :ja:

Hvis jeg skal synse litt rundt det.. så er det vel best for oss at vi får i oss så mye vi klarer?

Hvis man tenker evolusjonsmessig på det.. så spiste man jo grønnsaker og urter og alt sånt for tusener av år siden.. Men de hadde ikke de samme "utfordringene" vi har nå. Dvs. stråling, forurensning.. ozonhull, osv osv.

Men det er bare litt synsing :cool:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.