I det siste har jeg vært plaget av kraftige blodtrykksfall, dette skjer da jeg reiser meg opp.. Alt svimler og det blir svart eller så ser jeg stjerner.. Har ett normalt kosthold, holder ca 4måltider pr dag og mellom 25-60g carbs hver dag. Synes selv at kosten innholder nok fett, men kan lite fett være årsak til blodtrykksfall eller er det andre grunner?? Kan ikke så mye om dette her jeg...
Eksempel på kosthold
Frokost
Paranøtter 100g
1/2 avocado
Lunsj
2tomater
1/2 brie
40g paranøtter
Middag
Bestående av som regel fisk med div tilbehør
eller stek med div tilbehør
Blodtrykksfaller ikke uvanlig hos unge mennesker med elastiske blodårer, tregt utjevningssenter og kvikke bevegelser!;)
Pass på at du drikker nok og stram magemusklene hver gang du reiser deg (blir fort en vane), så blir det nok bedre!:klem:
Får du i deg nok elektrolytter (magnesium, natrium, kalium, kalsium)?
Vet du hva ditt nåværende hvilende blodtrykk er? Er du under 110/70 så kommer det nok godt med å få litt mer av elektrolyttene og vann i seg.
I tillegg til dette med magen hun andre sier, så hjelper det også å sette anklene i kors (stående) og presse leggene sammen om du holder på å gå i dørken. Og det er bedre å sette seg ned på gulvet enn å gå med bakhodet først.
Om du besvimer og ikke har hatt dette før skal man sjekkes av legen.
Vasovagal synkope (den vanlige ufarlige besvimelsen) er no dritt.
Jeg spiser meg mett hver gang, og blodsukkeret har hele tiden vært jevnt.. Sist gang jeg tok blodtrykket var det på 120/80, noe som jeg tror er helt normalt..
De elektrolyttene er jeg litt usikker på om jeg får i meg nok av, jeg tar ett kosttilskudd bestående av kalsium og kalium, men magnesium og natrium trodde jeg at jeg fikk i meg når jeg drakk farris?? Eller er dette feil??? Jeg drikker mellom 2.5-3liter væske hver dag.. Bestående mest av vann, dernest kaffe
Takk for tips! Neste gang det skjer (sikkert når jeg reiser meg opp nå) så skal jeg krysse beina..
Blodtrykksfall er fælt, også for de rundt, føler med deg.
Min multi-intolerante sambo har hatt det enkelte ganger, men helt klart i forbindelse med inntak av fy-fy gjær og hvete.
Men, og jeg har helt klart sett for mye doktor-drama på tv, jeg trodde 40 g paranøtter ga dagsdose selen og at for mye ikke er bra?
Noen med ordentlig medisin bakgrunn vil kanskje kunne si om selen da blir tatt opp i stedet for jern og er grunn til problemene?
Hvor mye jernholdig mat spiser du egentlig? spinat, brokkoli og den slags... Og ja, jeg burde spise jern selv så den står liksom først på min liste. Jeg hører nemlig blodet suse i høyre øre, sterkere ettersom hvor lavt jeg ligger på jern.
Kanskje du får for lite salt? slik at kroppen ikke klarer å holde riktig på vannet... Da vi gikk over til strikt lavkarbo fikk lavkarbo saltmangel omtrent. Han sluttet samtidig å snuse, som jo er 70 % koksalt eller no... Prøv med noen korn på tungen, er det fælt så spytt ut
Og ring for all del lege på mandag, og bli sjekket overalt. Dette er bare ment som en påminnelse om at det kan være enkle løsninger som også kan være riktige.
Du kan også rett og slett være for godt trent og avslappet?.:_plystre:
Det sitter et lite senter i hodet ditt og passer på at blodtrykket holder seg jevnt uansett hvilken stilling kroppen din er i!
Når du reiser deg fort, blir, for å si det veldig enkelt, for mye av blodet igjen i nederste delen av kroppen. Før dette senteret rekker å utjevne trykket i kroppen din, vil du oppleve å bli svimmel rett og slett fordi det et lite øyeblikk er for lite blod i hodet ditt!;)
Finnes jo ikke farlig, annet enn om du blir så svimmel at du faller og slår deg!:eek:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.