< Tilbake til oversikten

Noen spørsmål om jeg kan være i ketose

Simpfan sa for siden:

Etter at jeg har begynt å trappe opp til lavkarbo, er jeg hele tiden sulkten. kan spise, så går det kansje 1/2 time så er jeg sulten igjen. Er dette normalt? dessuten så tisser jeg hele tiden masse, skjønne rikek hvor alt komme rfra. Men så merket jeg det spesielt i går og i natt at det lukter litt søtt aktig eller noe. kan dette være ketose fasen jeg skal bli i? Blodsukkeret var på 6,1 i går før jeg la meg, noe som er høyere enn jeg bruke rå ha, men si dag tidlig var det på 5, 2, det er normalt. Så er nok ikke diabetes.

Sunroad78 sa for siden:

Vi trenger meir informasjon om matforbruk og kor mykje vatn du konsumerar, og eg lurar veldig på kva du meinar med å "trappe opp til lavkarbo"? Du meinar vel å trappe ned på karbohydratene til ein lavkarbolivsstil?

Ser på kostholdsfilosofien at det er lavkarbo som gjeld for deg. Har du bestemt deg for kor mange karbohydrater du skal innta pr dag? Eg ligg sjølv på maks 50 gr karbohydrater pr dag og er då i ketose, mange ligg på mellom 30-75 gr kh pr dag og trivast med det og nokre heldige kan faktisk oppleve vektnedgang og bedre helse med så mykje som opp mot 150 gr kh pr dag :)

På lavkarbo så er det anbefalt å ete mat når du er svolten, ete deg passande mett og då stoppe, ete eit nytt måltid når du igjen er svolten. Får du i deg nok feitt i løpet av ein dag så er det mange som eter 2-3 måltid og er mett heile dagen. Det viktigaste med lavkarbo er å få i seg nok vatn i løpet av dagen. Eg personleg drikk 2-4 liter kvar dag og minst mogleg anna drikke. Det blir også anbefalt å ta litt ekstra kosttilskudd, magnesium mot beinkramper og krom mot søthungeren (vi har tross alt levd på høgkarbo heile livet).

Du nevner ånden din og mange opplever å få ein acetonliknande ånde når dei er i ketose (eg personleg har ikkje merka mykje til den), dette kan vere eit signal på at du er i ketose. Det beste er å kjøpe sticks og teste minimum 2 timar etter siste måltid.

Håpar dette var forståelig og gjer deg litt klokare. Elles anbefala eg å søke etter meir kunnskap, kjøpe Sofie Hexeberg sin "Frisk med lavkarbo" eller "Ketolyse - En enklere vei til et lettere liv" av Torkil P. Andersen (kan også låne dei på biblioteket) eller rett og slett les mange av dei trådane inne på dette forumet som er klistret. Vegen til eit sunnare liv er via kunnskap :D

Nerthus sa for siden:

Har du diabetes siden du har blodsukkermåler?

Du sier også at du holder på å trappe opp til lavkarbo - hva innebærer det i praksis?

Det er vanlig å være sulten de første 3-4 dagene på lavkarbo - men jeg har bare erfaring med å gå "cold turkey" fra høykarbo til lavkarbo, ikke "opptrapping" over tid.

Det er viktig at du drikker godt med vann så lenge du er tørst - og spiser mer og mer fett etterhvert som du spiser mindre karbo.

Gi oss litt mer detaljer så skal vi hjelpe deg litt mer detaljert :)

Simpfan sa for siden:

Opptrapping mener jeg med at jeg trapper ned på karbohydrater og trapper da opp karbodietten. Har fare for diabetes ja, pga sykelig fedme. Derfor har jeg blodsukker apparat. Jeg drikker kun til måltider, føler meg ikek tørst, bare sulten. vann er jeg ikek flink til å drikke, så går i funlight saft og iste. Skal vel bli kvitt dette også, men det er maten som er første prioritet. Hva kan en ketose diett bestå av? hva skla jeg spsie til frokost, lunsj, middag kvelds. Også mellommåltider må jeg ha. Har laget lavkarbobriks og lavkarbobrød jeg bruker, men hva annet kan jeg ha, blir stusselig middag med bare brød eller briks. Liker kylling, så spiser ofte kyllinglør krydret med allround krydder, men skal etterhvert kutte helt ut det også, skal da lage allround krydder selv av blandingskrydder. Hvis jeg skal spise taco, hva slags kjøttdeig skal jeg bruke da? Fant en kryddermiks her inne på tacokrydder.

Nerthus sa for siden:

Her må du nok sette deg litt bedre inn i hva lavkarbo betyr først. Og har du nå brukt et par uker på "trappe opp" til lavkarbo - er det på tide å ta steget fullt ut. :)

Begynn med denne generelle oversikten her.

Deretter kan du først som sist begynne å lese deg opp på hvilke matvarer som har lite karbohydrater og hvem som har mye. Bruk feks www.matvaretabellen.no.

Ønsker du å være i ketose ville jeg faktisk anbefalt at du følger ketolyse-dietten strikt i et par mnd først - dette fordi du vil få mye kunnskap om maten, ketose, evt vekttap osv. Det er også lettere å forholde seg til en bok/diett med regler enn å prøve å pønske ut alt dette på egen hånd.

Ketolyse-dietten har en grense på 15 gram for kvinner. Samtidig er det svært viktig å huske på å spise nok protein og ikke minst NOK fett - og det er der det å følge en retning kommer inn som en god hjelper.

I lavkarbo er vannet faktisk veldig viktig sammen med maten - fordi det er behov for mer vann når kroppen skal lære å forbrenne fett - så om du allerede kunne byttet ihvertfall halvparten av væsken du drikker med vann i dag - er du godt på vei.

Jeg forstår ikke helt hvor du har hentet at lavkarbo betyr brød og briks (i lavkarbovariant)?? Erstatninger for brød er det ikke behov for i en lavkarbo diett - ketose eller ikke, de som spiser det gjør det fordi de savner brød, eller fordi det gjør hverdagen enklere med å ha masse godt fett pålegg på toppen i lunsjen eller andre steder.

Du vil heller ikke ha behov for å spise 6 ganger om dagen når du har kuttet karbohydrater til det minimale. Spis når du er sulten og slutt når du er mett. Jeg vil anta at 3 ganger om dagen vil holde i massevis - kanskje oftere i starten.
Siden du nå plages med sult vil jeg anta du har kuttet karbo og ikke økt på med nok fett, evt spiser du nå for lite mat. For å unngå at du mister helt motivasjonen - velg deg en retning du ønsker å følge, feks ketolyse eller skaldemans, slik at du kommer deg ordentlig i gang - for spiser du lavkarbo riktig - vil du faktisk ikke føle sult :)

Les den pdf'en jeg har lagt inn til deg så kanskje du forstår litt mer, og deretter gå inn på ketolyse-delen av forumet for å få en bedre oversikt over mat du kan spise. Tilslutt - kjøp BOKA og les den flere ganger :)

Sunroad78 sa for siden:

Veldig einige med Nerthus :) Kunnskap er den viktigaste kjelda til suksess :) Bruk forumet til å lese, leig boka på biblioteket om du ikkje ynskjer å kjøpe den og prøv deg litt fram :D Stå på, dette klarer du :D

Simpfan sa for siden:

Tusen takk for flott pdf dokument. Denne skal jeg skrive ut. Lavkarbobrødet og lavkarbobriksene står i boka jeg bruker og som jeg da bruker som frokist eller lunsj, med ost og skinke på. Dr hexeberg har skrevet denne boka. Har begynt mye å trappe til lavkarbo nå. I dag har jeg kun spist to lskive rmed lavkarbo brød med ost og skinke og persille på toppen. Til middag nå skal jeg spise to kyllinglår og litt grønnsaker til. Så til frokost/lunsj i morgen skla jegha lakseruller med laks, asparges og majones. Så litt pynt med tomater og sånn rundt. Så knaske litt gulerøtter etterpå. Høres dette bra ut? Blir vann til måltidene. Skal pøse på med isbiter i vannet for å få det kaldt, da er det godt. Skal ha i litt sitron også i vannet.

Simpfan sa for siden:

Hva heter forresten denne boka som jeg skal lese? Forfatter og tittel?

Nerthus sa for siden:

Kutt gulrøttene, husk fett! Spis heller et par ostebiter og litt spekeskinke om du blir sulten. Husk smør (meieri eller bremykt) på skivene! :)

Blir spennende å følge med deg på veien :)

knh sa for siden:

Veldig fin den generelle oversikten du fikk link til :)
Anbefaler deg også og lese litt om optimal ernæring. Mye fin og enkel informasjon på den nettsiden det er linket til :) (se også underkategoriene i margen til venstre).

Boka "bedre uten brød" av Lutz er også utrolig bra, og gir et veldig bra innblikk i alle helsefordelene et karbohydratredusert kosthold har :)

Lykke til!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.