[quote=siljer;966709] Åhhhhhhh denne snickerskaka hørtes herlig ut :klem:
Kreativ du er!!! takk for du delte denne med oss:p:blomster: denne skal lages, må bare få fatt i peanøtter først :D
Vel... jeg bakte denne i en springform på 26cm så etter min "deling" fikk jeg 16 stk, men det er fordi jeg anser denne som en konfekt kake, og den er MEKTIG... 40/16 = 2,5 g pr stk???
TIPS til bunnen: Jeg grovhakket mandlene, med kniv, men neste gang jeg lager kaka skal jeg kjøre mandlene til de er finhakkede for da blir bunnen mer seig..
Samboern min fyller år så vi skal feire den i morra. Nå har jeg bakt denne kaka og den ser utrolig deilig ut. Må innrømme at bunnen sank litt sammen, men til å være første gang er jeg fornøyd. Jeg finhakka også mandlene, så den blir lik som suksess terten:)
Brukte 230 gram sjokolade jeg da. 180 med melkesjokolade og 50 gram mørk sjokolade. Begge er sukkerfrie, så lite karbs i dem. Også tok jeg salte peanøtter. Måtte smake litt på fyllet og det var sååå utrolig deilig altså. Nam nam. gleder meg til kaka har stivna:D
Tenker jeg lager disse i muffinsformer til jul, så blir det porsjonsstørrelse på de istedenfor en hel kake, så kan en ta ut av frysen etterhvert. Samme skal jeg gjøre med suksess kake, lavkarbo vis ;)
Nam,denne kaka skal lages til 17 mai :) Men hvor mye søtning brukte du og hvilken type? Laget marengsbunn med litt sukrin ei gang, å måtte bare kaste den pga isingen :/ Kan f.eks flytende natreen brukes?
Bruker en dæsj splenda og en dæsj sukrinmelis til mandelbunn, smaker til til den blir søt nokk (for min del så synes jeg kakene ofte blir mindre søte etter steking så har i litt ekstra søtning) opplever ingen ising med denne blandinga :)
Men tror at en splæsj natreen vil funke helt fint :) I mandelbunn så har jo søtningen kun funksjon som søtning og ikke noe annet.
Nå står denne i kjøleskapet. Bunnen ble kjempetykk. :p Og jeg brukte en vanlig 70% sjokoladeplate sammen med en cavalier-melkesjokolade - så denne blir en luksuriøs utskeielse, men skal spises med goood samvittighet!
Er ny i dette gamet, men denne hørtes helt fantastisk ut. Kan man bruke natreen i pulveroform? Hvor mye tror du? og hvor fra men kjøpt denne melkesjokoladen -Cavillier?
Marjusen har telt netto karbohydrater - dvs det som er igjen etter at sukkeralkoholer er trukket fra. (Og eventuelt fiber, men dette er allerede trukket fra i norske matvarer.)
Det er en del tråder her inne om dette med sukkeralkoholer, men sånn kort oppsummert tenker jeg det er noe sånt som: Noen reagerer negativt mht blodsukker/vekt på enkelte sukkeralkoholer, og må derfor telle dem med - mens andre fint kan ignorere dem. Veldig forenklet, men det er greit å være obs på, og hvis du vil ha mer informasjon om temaet, finnes det altså nyttige tråder her på forumet. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.