Vekta mi har stått ganske så stille ei stund nå, og til og med gått opp litt, sjøl om jeg har vært i ketose hele tida. Det siste håper jeg kommer av økt muskelmasse, og jeg er uansett glad jeg ligger godt under utgangspunktet!
Jeg har lurt på hva stagnasjonen kan skyldes:
For mye melkeprodukter?
Svinekjøtt?
Røykeslutt?
For lite grønnsaker?
For lite fett?
For mye fett?
For lavt energiinntak?
For høyt energiinntak?
Kanskje en blanding av alt dette?
Kanskje er det bare en terskel som holder meg tilbake?
-Men så gikk det opp for meg at døgnrytmen min har vært helt på trynet i denne perioden. Jeg har en hodepinetype som i perioder holder meg våken om natta, og den siste måneden ca har døgnet mitt vært ca fem timer forskjøvet i forhold til normalen min.
Enten jeg er oppe klokka sju eller klokka tolv, så starter dagen min da, med en solid frokost. Mine dager er som alle andres, de bare begynner senere. (Om ikke det var nok, så er det snart midtvinters og lite dagslys uansett.)
Så jeg lurer rett og slett på hvilken innvirkning døgnrytmen har på forbrenninga vår?
Det sies vel at når man er i ketose så funker fettforbrenninga like bra hele dagen. Personlig har jeg litt vanskelig for å tro på det... Både puls, stoffskifte, muskler, kroppstemperatur osvosv skrur seg ned, så synes det høres rett og rimelig ut at til og med ketoseforbrenninga skrur seg litt ned, når resten av kroppen slapper av.
Men kan jo hende noen har noe skikkelig dokumentasjon på at dette ikke stemmer:)
jeg vet ikke om dette har noe med saken å gjøre men.. jeg veier alltid mindre når jeg våkner enn når jeg legger meg.. selv om jeg ikke har gått på do på morgenen.. kan noen forklare det? hvor blir de gramma av? Er det noe som blir forbrent eller hva skjer egentlig på natta :P Kan variere nesten med en kilo fra jeg legger meg til jeg står opp jeg
Jeg lurte på det samme en gang og fikk som svar at det kommer av at man svetter på natten, selvom man kanskje ikke merker noe særlig til det:) Det er ikke sånn at brått 1 kg blir forbrent over natten, nei:p De er jo tilbake på kvelden igjen i form av væske, mat osv. Forbrenninga skjer vel sånn jevnt over hele dagen og er jo høyere når man er i bevegelse osv.
Homeostasen er avhengig av at alt er som det skal for å fungere optimalt. Og for å fungere optimalt trenger kroppen nok søvn. Men nok søvn er relativt da.. Er ikke et visst antall timer som er riktig for alle. Det er jo under søvnen kroppen kvitter seg med det den skal kvitte seg med og forhåpentligvis reparerer det den trenger å reparere:)
Jeg har også slitt en del med forskjøvet og uregelmessig døgnrytme, men det avgjørende for evt vekttap er bare om jeg får nok søvn. (Og god nok søvnkvalitet, selvsagt.)
Jeg går ned i vekt når jeg er sikker på at jeg kommer til å gjøre det,jeg, som om denne mentale innstillingen lager rom for at det forbrennes mer. Når jeg er redd jeg kommer til å gå opp i vekt eller stagnere stagnerer det også. Så det å spise på en måte som jeg er trygg på vil føre meg dit jeg vil er avgjørende. All handling starter med en tanke.
Livet har ført meg på andre veier enn inn på forumet her i det siste, men svar skal du da få, sjøl om det kommer seint.
Jeg har egentlig aldri spist mye svinekjøtt. Jeg har liksom ikke merka at det har gjort meg noe godt. Jeg føler meg ofte oppblåst og uggen etter en svinekjøttmiddag, og har jeg vondt et sted, så oppleves vondten(e) sterkere med svinekjøtt enn uten.
Svinekjøtt er også kjent (evt beskyldt, de lærde strides om temaet) for å gjøre revmatiske lidelser verre, så det kan muligens ha innvirkning på forbrenninga vår også?
Bacon, ribbe og nakkekoteletter er gode fettkilder, men det er kanskje ikke det fettet jeg trenger, og jeg tenker at det kanskje er dumt å begynne å spise mer av mat jeg ikke har opplevd som "god for meg" tidligere, bare fordi jeg trenger energi fra fett?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.