Etter 10 uker er jeg snart i mål.
Litt utrolig egentlig, for jeg hadde trodd det skulle gå mye tregere mot slutten.
Riktignok er målvekta jeg satt temmelig tilfeldig. 70 kilo var liksom bare et greit tall å strekke seg etter. Ser jo at det fortsatt er litt igjen på magen, men ikke veldig mye, noe som betyr at hvis ting fortsetter som det har gjort, så bør jeg være meget fornøyd om 2-3 uker (og så kan man jo regne med at det går litt opp hvis man øker karboinntaket og det samler seg litt vann igjen).
Så... hva nå?
Jeg skal aldri tilbake til det kostholdet jeg hadde før (med store posjoner pasta 3 dager i uka, frossenpizza 2 ganger i uka og diverse møkk de siste to dagene), men jeg må jo endre litt på kostholdet. Spørsmålet blir bare hvilken retning jeg skal legge meg på nå? Fedon? Atkins vedlikehold? Best uten brød?
Jeg savner pasta, og kunne godt tenke meg ett pastamåltid i uka. Kanskje til og med to. Grov pasta så klart, og ikke så store mengder som før. I så fall peker det mot Fedon. Jeg savner egentlig ikke brød så mye, bortsett fra at det hadde vært greit til lunch de dagene jeg skal trene og salat rett og slett ikke holder meg mett lenge nok. Kunne fortsatt vært Fedon egentlig, bortsett fra at jeg ennå ikke har sett Fedonbrødet til salgs i noen av de butikkene jeg handler i ennå. Men så er det pizza da. Skjønner at Fedon visstnok ikke er en stor fan av pizza (men det er mulig jeg har misforstått her). Kan jo fortsette å lage den pizzaen jeg lager nå, med proteinbakemiksen til Torkil, men savner en litt mer "ordentlig" bunn til tider.
De andre forumene er så tomme, og jeg blir usikker på hva jeg vil. Er det noen med erfaring fra Fedon, Best uten Brød eller Atkins som kan komme med noen tips (uten at jeg må kjøpe alle bøkene for å lese meg opp - er ikke fattig, men liker ikke å kjøpe en hel masse ting jeg ikke trenger)?
Brødet selger de kun på Rema 1000 butikker. Hvis ikke de har det på Remaen nær deg, så går det kanskje ann å spørre om de kan ta inn for deg?
Spiser mye pizza her.. Pleier å bruke Nannah sin smørbrødbrøddeig som bunn.. Ellers så går det vel ann å bruke fullkornsmel, eller "vanlig" mel en gang innimellom.
Har lest i flere bøker at det er anbefalt å øke med ca 5 gram karbo pr dag pr uke for å se når man når sin "smertegrense". I tillegg når man kommer over 70 og noe gram karbo pr dag bør man redusere fettinntaket også.
Må du endre på så mye egentlig da? Det er da ingenting i veien for å av og til spise vanlig pizza om du tåler det - man bør vel bare spørre seg om det er verdt det (smaksmessig). :)
Det tar lang tid å finne vedlikeholdskostholdet også - hold oss gjerne litt informert om hvordan det går, siden det går mest i vekttap-kosthold på forumet ;)
Det er jo en "Etter slankekuren"-bok for ketolyse, også. Jeg har ikke lest den selv, så jeg vet ikke hva som foreskrives der, men regner nesten med at den sier noe om overgangen fra ketolysekur til vedlikehold. :)
Nellie..... Jeg hadde også hørt at de solgte brødene på Rema 1000. Har ingen her jeg bor, men er en rett ved jobben (så det er der jeg har kjøpt Landlord hakkede tomater). Så etter brødet, men fant det ikke. Jeg spurte ikke, men kanskje jeg skal gjøre det nå til uka.
Er ingen god baker, men skal ta en titt på den deigen og se om den er overkommelig. Er veldig glad i pizza, men det er jo bedre å spise en hjemmelaga en (hvor jeg kan kontrollere hva jeg hiver i meg) enn de frosne jeg til tider levde på. Tar gjerne imot oppskriftsforslag... men skal se om jeg kan finne ting på oppskriftsforumet også.
Nerthus.... ja, jeg har sett disse tipsene om 5 gram opp hver uke. Ser at Atkins har en eller annen liste over rekkefølgen man skal introdusere matvarer. Jeg tenker bare at etter en stund kan det bli vanskelig å spise mer grønnsaker enn jeg gjør (ikke ennå så klart, jeg har ikke vært såååå flink på akkurat de). Har også fått med meg den "magiske" grensa på 72 gram karbo, men sånn som jeg spiser nå har jeg vanskelig for å se for meg at jeg kommer til å komme så høyt som 72 gram uten å begynne med pasta eller brød igjen.
Smaksmessig aner jeg jo ikke hvordan de vanlige høykarbogreiene er lengre. Ved en glipp i sykdomståka drakk jeg en kopp kakao forrige uke, og den smakte temmelig likt det jeg forventa. Kanskje litt skarpt bak i halsen, av en eller annen grunn. Kan jo hende det meste smaker akkurat som før, for min del da. Skal prøve å holde dere oppdatert på hva jeg finner ut av. :)
157cm..... Se der ja.... der var den jo på nettbutikken. Den hadde jeg helt glemt. Det står vel noe om overgangen i den vanlige boka også.... er 11 uker siden jeg leste den, og det var ikke den delen jeg fokuserte mest på. Må kanskje lese den igjen. Takk for påminnelsen :)
Da står jeg vel igjen med at det må gjøres litt mer research. På tide å pløye oppskrifter og Slank med Ketolyse for tips.... før jeg begynner å handle inn mer litteratur (som kanskje ikke er nødvendig) :)
Jeg tenkte ikke noe på 5 karber av gangen når jeg gikk fra Ketolyse til Lindberg. Man trenger ikke spise SÅ mye karber, så ser ikke helt vitsen med det.. Hvertfall ikke hvis du "bare" har holdt på i 10 uker.. Hadde det vært mange måneder eller flere år, så hadde det kanskje vært lurt med en sakte tilnærming.
Lindbergbrødet er veldig populært på Remaen her.. Pleier å kjøpe alle de har når jeg er så heldig å komme over noen.. På ettermiddagen er det som oftest tomt.
Hmmmmm..... det er jo et poeng da... at jeg ikke har holdt på veldig lenge. Men jeg har jo ikke lyst til å gå på en blemme og sprette opp i vekt igjen.
Men det gikk greit for deg i overgangen mellom de to?
Hvordan gjorde du det? Gikk du bare plutselig over på et mer Lindebergsk kosthold, eller tok du en glidende overgang?
Bare gikk plutselig over på mer Lindbergsk, ja:) Men jeg spiste jo som regel ikke mye karber. Lå sånn mellom 20 og 50 rundt den tiden. Også har jeg fortsatt hele tiden å spise mye fett. Men jeg har jo veldig mye å gå ned, så kommer kanskje unna med litt mer.
Det er vel naturlig å gå litt opp hvis man brått spiser mer karber, i og med at de binder litt vann..
Litt regner jeg jo med å gå opp i det kroppen tar til seg litt mer vann igjen. Derfor skal jeg litt lavere ned før jeg kjører på med økning av karber.
Det viktigste for meg blir jo å finne en balanse. Et kosthold jeg kan holde uten problemer resten av livet, hvor jeg holder vekta stabil.
Det beste med hele denne perioden på ketolyse (og de to ukene før hvor jeg kutta ut unødvendig sukker) er at jeg ikke lenger har no sug etter brus. Jeg var kanskje ikke blant de værste før, men det gikk noen liter cola i løpet av en uke. De eneste dagene jeg sliter nå er når jeg er fyllesjuk. Men tror nok ikke jeg kommer til å begynne å drikke brus igjen. Kanskje smake et glass julebrus eller to på julaften. Kan jo hende det smaker hoppetau. ;)
Sjokolade er det dessverre litt værre med. Får litt craving etter det noen ganger... tror det er fordi jeg har "juksa" litt med å spise Atkins Advantage (sjokoladetypen) når jeg ikke har hatt matlyst eller har vært på farta. Det opprettholder jo søtsuget. Men det er jo bedre enn å kaste i seg en supersukra melkesjokolade, så jeg får vel ikke være for sint på meg selv. Bare huske at det er som et lite måltid å regne (kalorimessig), sånn at jeg er litt obs på det.
Men.... sjekke Rema 1000 nå i lunchen for å se om de har Fedonbrødet, eller om de evt. kan få det inn snart. Så får jeg luske innom en bokhandel og se litt på den kortversjonen av Fedonboka. Kanskje til og med oppskriftsboka.
Og om jeg klarer å ligge på rundt 50 gram karbo, så vil jeg nok holde fettinntaket litt høyt også ja. Fett er jo både godt og mettende :)
Fett hjelper jo til å holde blodsukkeret mer stabilt også:) Jeg opplever ikke sug etter noe som helst på Lindberg.. Du som ikke skal ned kan jo passe på å spise mer enn nok til å holde alt sånt i sjakk:)
Skal jo kanskje litt mer ned, men det kan jo hende blir borte innen jeg får surra meg til å "konvertere" til Lindberg-kosthold. Jeg liker liksom å være forberedt før jeg setter i gang (to uker med preparasjon før jeg kom i gang med ketolyse også). Og hvis vektnedgangen fortsetter, så er jeg kanskje fornøyd med kroppen min innen jeg får ut fingeren helt ;)
Du kan jo bake Fedon-brødet selv. I boken står det oppskrift på solsikkerugbrød og 8-kornbrød. Send meg en PM hvis du vil ha oppskriften på disse :)
Jeg er veldig glad i Fedonkostholdet selv (antakelig fordi jeg elsker bønner og linser) og har nå, etter 5 måneder i ammetåke og høykarboland, tatt Fedon inn i varmen igjen :)
Mulig du overvurderer mine bakeevner litt ;)
Har aldri vært flink på sånt, og her var det jo fryktelig mange ingedienser å holde styr på. Skulle vært en sånn "bakemixpose" med alt det tørre... tilsett vått og presto! :D
Tror jeg må finne meg ei dame som kan lære meg litt om baking og som kan holde meg i øra sånn at jeg blir flinkere til å lage ting sjøl. Kandidater kan sendes til meg etter nyttår ;)
Et godt alternativ er rugbrød som kommer i ferdige skiver. Jeg bruker enten det fra Eldorado eller Volkoren. Det er mettende og har lav glykemisk index. Enda bedre (for blodsukkeret) er det å spise pumpernikkel, men jeg personlig syns det blir for mørkt og tungt. Rugbrødpakkene ser sånn ut:
Spiser mye pizza her.. Pleier å bruke Nannah sin smørbrødbrøddeig som bunn.. Ellers så går det vel ann å bruke fullkornsmel, eller "vanlig" mel en gang innimellom.[/quote]
hvor finner jeg smørbrødbrøddeigen til Nannah? Får ikke til å søke....
Hmmm.... Eldorado.... det er Rimi og ICA, er det ikke? Får ta en titt på den lokale Rimi-butikken hvis jeg ikke har no hell med å finne Fedonbrødet. Takk for gode tips, Cyan. :)
Var nettopp en tur innom Elexia hvor en kompis er PT for å måle meg på en av disse fancy vektene deres. Må si jeg er godt fornøyd med resultatet av de siste 10 ukene (eller 12, om jeg tar med de ukene jeg kutta ut søtsaker).
De første tallene er mine verdier, og tallene i () er referanseområde (eller normalen, om du vil).
Proteiner: 11.9 (9.2-11.2)
Mineraler: 3.85 (3.15-3.85)
Kroppsfett: 13.0 (7.3-14.6)
Vekt: 71.9 (51.5-69.7) (skal nevnes at det er fullt påkledd, og aldri i verden om jeg vil veie 51 kilo) ;)
Muskelmasse: 33.9 (25.7-31.5)
Fettprosent: 18.1 (10.0-20.0) (her vil man visst ned mot 12 som mann)
BMR: 1642kcal (1558 - 1822) (dette er hvor mye jeg forbrenner pr dag når jeg er helt passiv)
Det beste er at jeg visstnok scorer ganske bra på Visceral Fat testinga. Det er det fettet som legger seg blandt innvoller i mageregionen, og som er temmelig helseskadelig.
Alt i alt scorer jeg 85 på "helse score", hva nå det måtte være ;)
Min supertrente venn fikk visst 100 på den, og ingen ville visst forklare ham hvordan dette blei regna ut, bortsett fra at man scorer høyere med mye muskler. 70-80 var visst normalen.
Og visstnok er idealvekt (med mine målinger) 69.3 kg. Regner med at dette er under samme forhold som i dag, så da må det være med klær på. Må ned 1-2 kilo til altså.
Sorry.... føler at jeg skryter litt nå, men er generelt veldig fornøyd med at denne fisefine maskinen bekrefter det jeg selv føler..... at jeg begynner å komme i form (både utvendig og innvendig) :)
Jeg glemte å nevne at min venn (som er proppfull av muskler, og som sagt jobber som personlig trener på Elexia) var noe skeptisk første gang jeg nevnte at jeg skulle kutte ut karbohydrater. Men flere samtaler seinere syntes han at dette var svært interessant å høre om, og han kunne jo se resultatet selv.
I går fortalte han meg at han hadde anbefalt lavkarbo til en av kundene sine som ville gå ned i vekt. Veldig godt fornøyd med det. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.