Mummimama sa for siden:
Hei.
Er det noen som vet hvor mye karbohydrat det er glutenmel. Og kan man bruke det i oppskrifter som inneholder hvetemel.
Mummimama sa for siden:
Hei.
Er det noen som vet hvor mye karbohydrat det er glutenmel. Og kan man bruke det i oppskrifter som inneholder hvetemel.
Kitt sa for siden:
Googling er fine saker:
100% glutenmel inneholder bare 20 gr. karbohydrater pr. 100 gr, og ca. 75 gr proteiner.
Men du kan nok ikke erstatte feks 600g hvetemel med 600g glutenmel da glutenmel liksom kun er bindemiddelet(proteinene) i vanlig mel. For ikke å snakke om hvor dyrt det vil ble!
Mummimama sa for siden:
Tusen takk for svaret og tipse om googling.
Er det noen som vet om man kan bruke dette melet for å lage brunsaus?
Nannah sa for siden:
Jeg holder meg helt unna glutenmel da dette ikke er bra for kroppen i store mengder. Selv om du ikke er glutenalergiker eller har cøliaki er det ikke kjent enda hvor stor skade glutenet kan gjøre i kroppen(proteinintolleranse)...glutenet kan muligens ha en betydning i utvikling av sykdommer/tilstander som Epilepsi,dysleksi, ADHD og psykiske problemer. Å tilsette ren gluten i maten bare fordet karbohydratnivået er lavt blir helt feil i min verden. Og er et skritt bort fra den rene gode maten..:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.