< Tilbake til oversikten

Squash bolognese

Lisbeth sa for siden:

Oppskrift med bilder her

Ingredienser:
400-500 g kjøttdeig
1/2 løk
100 g bacon
salt
pepper
1-2 stangselleri
1 boks hermetiske tomater
1 ss tomatpurè
1 dl rødvin
1,5 dl kjøttbuljong (utblandet)
krydderurter (oregano, basilikum eller timian)

1 squash
revet parmesan

Fremgangsmåte:
Finhakk løk og bacon.
Stek løken blank sammen med kjøttdeig og bacon. Rør sånn at kjøttdeigen blir kornete. Smak til med salt og pepper.
Riv selleri og ha det i panna sammen med hermetiske tomater, tomatpurè, rødvin og buljong. Smak til med krydderurter.
Bland alt godt sammen, legg på lokk, og la det putre i en halv time.
Ta av lokket og la det småkoke videre til sausen tykner og koker litt inn.

Skjær squashen i tynne skiver på langs med en ostehøvel. Skjær deretter skivene i tynne strimler.
Ha strimlene i et dørslag og strø over salt. La det stå og renne av seg i 15-30 minutter.
Legg strimlene i fosskokende vann, og kok i ca 1 minutt.
Ha squashen over i dørslaget igjen og la det renne av seg.
Rør inn litt revet parmesan.

Yonah sa for siden:

Nam, det så veldig fristende ut, jeg barte må få skaffet meg et juliennejern. Jeg har sett flere steder men ikke hatt hellet med meg enda. Det blir ikke det sammen med potetskreller synes jeg, jeg vil ha skikkelige tråder ala spaghetti.

Lisbeth sa for siden:

Jeg fant mitt på Jernia, men jeg tror det het zesterjern der.. Ikke bare blir strimlene finere med det, med det går jo så utrolig kjapt også ;)

Jeg var på hjemmesiden til Jernia, og så at de skal starte nettbutikk om ca 20 timer.. kanskje det går an å bestille der :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.