Hei!
Jeg starta på ketolysedietten forrige mandag, (5 dager siden). Bruker sidene til lenabetrice.net som inspirasjon. Ellesr har jeg brukt mange timer foran pc for å søke etter råd og info, men finner ikke det jeg ønsker av info...
Skal bestilla boka om temaet, må bare få lønn først!!! Snakka med noen som sa de hadde funnet lister over matvarer man kan spise og ikke kan spise på noen av sidene her, men de finner jeg ikke. Noen som vet hvor de finnes? :confused: :confused: :confused:
Startvekt: 82,3 kg
Magemål:102 cm.
Idag, 6 dager etter:
Vekt: 83 kg
magemål: 103 (helt feil vei jo!!!) :(
Jeg følger jo de oppskriftene som tilhører denne kuren, men jeg gjør tydeligvis noe feil. Eller kanskje det er normalt for noen å gå opp litt først???
Det første jeg gjorde da jeg startet opp var å kjøpe ketostix på apoteket slik at jeg visste at jeg var i ketose og spiste riktig.
Husk også å ta høyde for vektsvinging i syklusen (jeg bare går ut i fra at du er jente hehe), vekta kan svinge enormt underveis. Ei venninne av meg pleier å gå opp 5 kg på visse dager i måneden (og det var ikke akkurat under blødningen).
Jeg vil i alle fall råde deg til å kjøpe ketostix sånn at du VET at du er i ketose!
Ellers er det mange dyktige her inne som sikkert kan svare deg mer, jeg er bare nybegynner jeg også :)
Lykke til! :)
Gerd: Er nok litt dårlig på å telle karbohydrater, men prøver å spise mat uten. Men er jo karber i grønnsakene jeg spiser..
Har foreløbig spist variert, men ca slik:
Morgen: 2 pannekaker av 2 egg og 1/2dl seterrømme el fløte med litt hjemmelaget salat av kinakål, ost, paprika, løk, majones og fløte. Eller to egg og bacon.
Lunsj: 1-2 tekaker med div pålegg/ eller litt pepperoni, rømme, 2babybel, 3 cherrytomater, litt isbergsalat, skinke.
Middag: alt fra kotelett med fløtesaus og sopp, kjøttdeig med løk og tomatpure, kjøttkaker laget av karbonadedeig med blomkålstuing.. Men tror jeg skal prøve og gå over til mer rent kjøtt!
Kvelds: Noe ala frokosten. Sliter litt med variasjon, men har jo bare gått en uke!!!
Ellers drikker jeg ca 2-3 liter vann pr dag, og kanskje en kopp te. Og har de to siste dager drukket ca 2 glass pepsi max.
Denne uka har jeg ikke trimmet mye, men går til vanlig ca 1-1,5 t tur pr dag med barnevogn, og jeg danser 1 t zumba hver mandag. Planen er å ta to timer pr uke etterhvert!
Mrs.Pork: Visste ikke at man fikk de stixene på apoteket. Skal kjøpe på mandag. Og vedr syklusen kan du jo være inne på noe. Er like før perioden nå, så har nok litt å si!
Arnakristin: TUSEN takk for linkene. Det var noe sånt jeg tenkte på :)
Greit å ha det lista i baktankene når jeg handler og lager mat!!! Så ser jeg at jeg ikke har gjort noe galt egentlig, men skal prøve å telle disse karbohydratene slik at jeg vet at jeg ikke gjør feil!!!
Hos noen mennesker som går over på lavkarbo, kan en latent intoleranse mot melk slå ut. Melkeprotein trigger insulinet ekstra mye, og det kan være nok til at du legger på deg, faktisk.
Kutt ut melkeprodukter, og se om det hjelper. Pepsi Max burde bannlyses, farris er et bedre valg, om ikke best. Beste råd: Drikke 1.5 liter vann FØR du drikker et glass pepsi max (hvor lysten er du på pepsi max når du er utørst?)
Trening må du fortsette med, det gir helsegevinst, men ingen gevinst vis a vis vekttap. Derimot vil bedre helse kunne gi deg et bedre vekttap.
Hjelper ikke dette, ville jeg tatt kontakt med Sofie Hexeberg for å få sjekket C-Peptiden (insulinproduksjon). Noen har konstant høy insulinutskillelse, og må få litt medikamenter i starten for å få dempet en hissig bukspyttkjertel, men det er relativt sjelden.
Spising mellom måltidene er også en uting. Andre igjen må også kutte ut alt av grønnsaker for å få ting til å skli. Noen kan ikke spise nøtter, det gir vektoppgang. Andre må telle kalorier, også på denne dietten.
1,5 liter?? Håper at du var litt ironisk der :eek:
1-2 glass vann burde være nok for å ta tørsten. Det er ikke bra å "bælme" innpå store mengder med vann.
Men ellers er det et godt råd. :)
Det første jeg vil si er å telle karbohydrater.
Du kan ikke gå på ketolyse, være helt ny på lavkarbo og IKKE teller karbohydrater....det er iallefall min (og mange andres) erfaring:o
En blir sjokkert når en først teller..."oi, 35g i dag" "hææ, er det så mange karbohydrater i dette her??" ++ Teller en ikke karbohydrater på ketolyse er du fort over 15 gram, som er antalle du skal holde deg på (i beg. iallefall).
Og det andre jeg tenker, nå må du huske at det jeg skriver nå er min erfaring...men jeg spiste mye større måltider enn deg (og ikke like mange måltider som deg). Frokost på ketolyse for meg var 2-3 egg og en pakke bacon:o Da var jeg ikke sulten før sånn 2 tiden på dagen (spiste frokost i 7-8 tiden)....lunsj var kjøtt og salat....og så middag/kveldsmat i 8-9 tiden på kvelden... Det hendte også at jeg spiste bare 2 måltider til dagen - da hadde jeg MYE fett de dagene.
Tar du alle vitaminene og slikt som du skal ta, magnesium, selen-sink ++ ?
Og, få tak i boka :) De fleste bruker boka som en slags bibel i begynnelsen....
Jeg mente ikke å bælme. Tar man 2 glass vann, kan man jo godt få lyst på brus 1 time senere? Men om man har som mål å drikke 1.5 liter DEN DAGEN, før man tar brus, må man vente lenger. Poenget er at pepsi max får insulinet til å gå opp (uten at det påvirker blodsukkeret først - men senere gjør det oftest det).
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.