Vi er i uke 3 på denne keto kuren, jeg klarer meg utmerket , men gubben sliter, han har sur i mange timer i går da jeg tok med mc donalds hjem til sønnen min, jeg har ikke no problem med det, men det hadde han, han bare elsker junk food men nekter å sprekke, alt det søt suget og junk food suget har forsvunnet for meg, hvorfor gjør det ikke det på han, trodde lysten ble dempet etter en stund, jeg er alltid mett og føler ikke for å dytte innpå noe annet en det jeg skal spise, men han klarer ikke engang å se etter middags oppskrifter uten å komme bort i sidene med vafler og keto desserter... litt oppgitt, noen råd om noe litt junk aktig man kan spise? og hvor fr jeg tak i dette soya protein pulverert? skjønner jo at jeg bare må ha det...:-P:eek:
Da lurer jeg på om han får i seg nok mat - og ikke minst nok fett?? Etter tre uker burde søtsuget ha stabilisert seg i større grad.
Du kan jo lage lavkarbo-junkfood til han da :) Feit cheeseburger (hjemmelaget) med salat og hjemmelaget dressing feks? Entrecote stekt i smør med stekt sopp, litt løk, kokte grønnsaker og hjemmelaget bearnaisesaus?
Hva hvis du fikser junkfood til poden i det stille?? Man vifter jo ikke akkurat med alkohyler foran nesa på en som prøver kutte ut alkohol??
Eller hva med å lage junkfood som er lavkarbisk??? Selv skal jeg spise biffsnadder med bernaise, kryddersmør, salat, dressing, bakte tomater og grillkrydret brokkolistilker til kvelds. Junkfood, men sunn junkfood!! :sikle:
hihi det var det jeg hadde lyst på:-) menvi endte opp med kylling i småbiter med fløte saus og sopp litt purre og kålrabistappe, og gratinertebrokkoli med masse ost.. men i morgen skal je ha burger
Løvstek med masse bearnaise gir følelsen av junkfood...vi bruker stekt asparges og squash i stedet for potet/chips. Populært både hos store og små :) Så kan man jo alltids ta en bit lavkarbo sjokolade til dessert. Fant en i Sverige som bare har 6 kh pr plate.
ja jeg vet, men jeg trodde ikke han skulle ta slik av. ville vel vanligvis ikke gjort det, men poden hadde akkurat fått vite at han var den eneste av gutta i klassen som ikke var bedt i bursdag og det var snørr og tårer og der kom mækkærn maten inn, donald mat og litt sjokolade fikser det meste_)
Hjemmelagd kyllingnuggets må da være en god junkfood variant - se oppskift her
Nydelig, enkelt å lage (litt søling må en regne med) og kjekke å ha i fryseren for oppvarming ved behov.
Du får lage hjemmelaget og lovlig junkfood til mannen da. Hamburger med feks Lisbeths pitabrød til brød er godt eller kyllingnuggets eller hva med biff og bearnaisse? IIkke noe slår hjemmelaget bearnaise.
Jeg skjønner godt at gubben reagerte, jeg blir et monster om noen vifter med slik mat foran nesa mi, uansett hvor riktig jeg enn spiser, lysten er der alikevel og jeg må hele tiden jobbe med meg selv. Og jeg har altså spist ketogent i 1 1/2 år( men hatt en del sprekker altså)..
Jeg syns litt synd på mannen din, jeg. Sukkersuget eller junkfoodsuget forsvinner individuelt. Selv om du har mistet alt sug, så er det litt galt å måle han opp mot deg. Det blir litt det samme prinsippet som Kari Jaquesson forfekter "Det er bare å ta seg sammen, jeg har jo ikke sug lenger, så da skal ikke han ha det heller". Dette er satt på spissen. Bivirkninger av å legge om kosten dramarisk varierer. Noen sliter med hodepine og blir irritabel i ukesvis.
Uten å ville starte en kjønnskrig her, ville dere ikke vært indignert hvis det var en dame som skrev inn og fortalte at hun og mannen hadde vært på lavkarbo i tre uker. Hennes mann hadde mistet alt søtsuget, men hun strevde fortsatt med sug. Og tror dere ikke han kom hjem og hadde kjøpt McDonaldsmat til guttungen!
Jeg kan tenke meg at det hadde kommet en del krasse tilbakemeldinger om hvor hensynsløs han var. Tok ikke hensyn til sin kones plager.
Og ja, jeg har gitt ungene så usunn mat mange ganger, jeg er ingen helgen! Så jeg forstår godt at gutten din var lei seg og at du kjøpte McDonalds til han. Mammaer vil trøste. Det er naturlig. Men jeg forstår mannen din også, hvorfor han ble sur og irritert. Gi han et par uker til og han kommer over det. :)
hehe :nei: Maccernmat er søppel og jeg spiser det rett og slett ikke. Kan ikke huske sist jeg var på maccern eller et annet slikt sted faktisk.
Dessuten er hva jeg spiser mitt ansvar og jeg legger meg ikke bort i hva Lille Gubben spiser. Ofte mumser han ting som kan friste meg, men jeg synes ikke jeg har grunn til å bli sur av den grunn, det er jeg som velger hva jeg vil spise og jeg kan ikke legge føringer på hans mat av den grunn. Mener jeg.
Men jeg skjønner hva du mener, det går an å ta hensyn, man trenger ikke sitte og kjøre i seg posevis med smågodt foran en som er på slanker'n. Men det var jo heller ikke det trådstarter her gjorde.
Næh, hehe... hun gjorde det jo ikke med vilje. Men han hadde kanskje en tung dag, slike som vi alle har innimellom. Og mannen går ofte ikke og klager til andre menn, slik vi kan gjøre på forumet her.:D Vi kan skrive at vi har en tung dag, og får masse trøst (og et og annet sannhetsord imellom:eek:) mens mannfolk ofte går og bærer det inni seg.
Istedenfor å kjøpe det dritet som kalles mat på Mc Donalds kan en jo alternativt lage burgere hjemme, til alle sammen?
Denne oppskriften på hamburgerbrød synes jeg smaker kjempegodt, duger til og med til pizzabunner (lager minipizzaer da..):D Tipper den passer både mor, far og guttungen:) (Hvorfor servere mc-ern mat til barna når man selv ikke vil gi sin egen kropp det er jo et annet spørsmål....)
Hamburgerbrød
Til 2 Hamburgerbrød trenger du:
1 dl soyaflak
1 dl revet ost
2 egg
1 ts bakepulver
1 ss fiberhusk
Knus soyaflakene, ha i resten og rør rundt.
Fordel røra i to like store "deiger" på et bakepapir. Steikes i 20 min på 175 grader
Men jeg forstår reaksjonen til mannen din da - jeg er helt mongo til tider hvis andre spiser noe jeg ikke kan spise....:o Så man kan jo gjerne prøve å ikke "friste" når en er helt i beg. på en kostholdsomlegging.
Takk for alle svar:-) har notert meg oppskriftene, og de skal prøves, og jeg synes mannen min er flink jeg for junk food junkie å være, han har ikke sprukket en liten bit en gang og det er jeg stolt av=)
Soyaflokker/soyaflak er valsede soyabønner, altså flatklemte, tørre soyabønner. Soyaflokker har en ganske nøytral, kanskje litt nøtteaktig smak som brukes i frokostblandinger, bakeverk etc.
"Burgertips" - jeg lager løvstek-burger av to løvsteker, hvor jeg har masse smelta ost, pluss salaten og dressingen imellom dem. Smaker helt som vanlig burger, og man tenker ikke over at det ikke er brød på. :)
sorry for at jeg maser, men... hvor får jeg kjøpt soya flak og fiber husk? kan jeg finne slikt her inne på forumet? i går hadde jeg all around sandefjord for å finne den j... essensen til bearnaise saus, ingen som har den. 3 meny butikker, de visste rett of slett ikke hvor den var, spar butiken hadde ikke slikt, samme med rema og kiwi, dama på rema visste ikke engang hva det var, aldri hørt om sa hun, og krusklakli tingen finner jeg hjeller ikke, men ketolyse bakemiks, det fant jeg:-) men det var det enest også, he he helt oppitt når jeg kom, hjem , og hadde ikke pene tanker,,,,,,,,,,,,, kanskje jeg burde åpne en butikk her, men alt tilbehør og stæsj man trenger, for det er ikk elett å finne når de i butikken ikke vet hva de driver med
Fiberhusk har alle helsekoster. Kruskakli har alle dagligvarer, en pappeske som står ved bakevarene, heter kruskakli eller hvetekli - ikke havrekli for den inneholder mye mer karber!
Soyaflakene er geniale:D Jeg fant dem til og med på vanlig matbutikk her en dag.. det var på ica maxi (Trondheim altså:p).
Og de hamburgerbrødene ble jeg avhengig av ei lita stund:eek: Hadde hamburger til frokost og middag. Lunsj dagen etter osv...huh, snakker vi variert kosthold:rolleyes:?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.