< Tilbake til oversikten

Litt oppgitt nå ...

Nero sa for siden:

Kort fortalt; 10 uker i ketose, en helgesprekk (etter 9 uker) - 3.8 kilo ned.

Ble så sur når jeg veide meg i dag. Jeg har fulgt kuren veldig bra, pøst på med tålmodighet og tenkt at selvom det går sakte, så går det nedover....

Jeg lurer ofte på om dette ikke er noe for meg? Har egentlig lyst til å ta er par uker på lavkalori.........vil det sette litt fart på nedgangen?

Vet at det er vanskeligere (lettere å sprekke, ja), men hvis jeg hadde slanket meg på "gamlemåten" i 10 uker, hadde jeg garantert gått ned mere enn jeg har gjort med ketolyse.

Er 165 cm høy. Startvekt 78.9 kilo. Veier i dag 75.1 kilo. Har altså mer å ta av.

Noen som har prøvd en periode med lavkalori etter en lang periode med lavkarbo?

Oppgitt i dag, også på en fredag dah...............:mad:

Victory sa for siden:

Hei!

Jeg går ikke direkte på lavkalori, men mer lavkalori enn ketolyse.. ta en kikk på south beach. Dette er fortsatt lavkarbo, men det er fokus på magrere kjøtt (karbonade deig, mager bacon og skinke etc), magre meieriprodukter (kesam, Cottage cheese osv) Og i tillegg da kan man legge til litt bønner, kikerter, som jeg har fått dilla på selv. Og de rette karbohydratene etterhvert når man føler for det, jeg har ikke kommet helt dit enda.
Står endel under south beach delen av forumet her. Jeg har funnet ut at fettmetoden ikke funker for meg, og at det er lettere for meg og sprekke med denne metoden, den passer rett og slett ikke inn i min livsstil. Så om jeg da sprekker føler jeg at jeg bare er en tikkende fettbombe som eksploderer inn i masse ekstra kilo! Veldig dramatisk denne morgenen.. :)

Ser vi ligger omtrent likt når det gjelder høyde og vekt foresten, så vi har vel samme vei og gå.. Har hatt en laaang frustrasjonsperiode jeg også, men i dag fikk jeg endelig et gledelig møte med vekten! Ikke gi deg!! Masse lykke til, håper du finner en vei som passer deg. :)

mam sa for siden:

Ahhh..... for noen år siden, da Ingrids rugbrød var nytt, gikk jeg på dette i 6 måneder. Og gikk ned 2 kg! Vel og merke, så var startvekten godt opp på 90-tallet, og fremdeles på 90-tallet etter et halvt år. Det ver kjipt, skal jeg si. Etter å ha gått ned 20 kilo på Atkins falt jeg tilbake i "brødfella" (det var så lettvint) og nå er jeg tilbake på lavkarbo. Har innsett at dette må bli for livet denne gang, ikke bare en slankekur.

Jeg syns du skal tenke på hvorfor du ble nesten 80 kg. Var det fordi du har spist brødmat med slankemargarin og magert pålegg? Husk at det vanskeligste er å holde vekta lav, ikke å gå ned i vekt. Jeg syns du har en fin vektnedgang, jeg.

Klart du kan gå over på å telle kalorier, men du kan fortsatt spise lavkarbo. Spis akkurat så mye du trenger, ikke mer. Noen spiser litt mye lavkarbobrød og erstatninger for søtt, isteden for sunt fett. Fett metter lenge og du spiser mindre.

Eller du kan slanke deg på "gamlemåten", hvis det virker for deg. Alle har forskjellige veier til målet. Utfordringen blir å holde vekta.

Kari Marita sa for siden:

Jeg tror det kan være lurt å gå på lavkarbo og telle kalorier i tilegg.Jeg begynte med ketolysekuren ,men tok ikke av.Må si at jeg skal ned ca 8 kg.Når jeg gikk over til å telle kalorier løsnet det litt.Akkurat nå prøver jeg psmf kuren og har gått ned 1 kilo på 4 dager.Det er en lavkarbo,lavfett,høyprotein kur.Den er hard, men funker.Skal gå på den i 10 dager.Tror at når det er lite en skal ned,blir det vannskeligere å ta av på ketolysekuren.Ingers Rugbrød gikk jeg ned 40 kilo på for 6 år siden,så det annbefales også hvis en vil gå på lavkalorikur.Det er et mettende brød og ca 1500 kalorier pr dag.:)

Nerthus sa for siden:

Prøv 6 mnd på lavkarbo uten å gå ned et gram... ;)

For min del måtte jeg redusere kcalorierene også, og spisdegslank ble MIN løsning. Nå har jeg også stått stille et par mnd, og gått OPP 300 gram første uka på ferdigmat fra spisdegslank (!) - noe som strengt tatt skal være umulig ler. Det kan skyldes at jeg har begynt å trene ganske tøft styrke flere ganger i uke, og/eller at kroppen ønsker seg en pause, og/eller at jeg har hatt bihulebetennelse i 4 uker nå, og/eller ha'kke peiling!

Det som gjør at jeg holder motivasjonen i gang er at jeg har med de første 6 mnd fått et svært godt bilde av hvordan jeg kommer til å spise til vanlig, altså ikke i en vektnedgangsperiode. Når jeg skal ned - må jeg spise bare litt mindre mat. Så når jeg er lei og lite motivert - spiser jeg bare det jeg vil (ALLTID lavkarbo), så mye jeg vil og når jeg vil. Vekta går ikke opp et gram - selv om den da også stort sett står stille. Resultatet - no stress - ingen vektøkning - masse god mat - ingen dårlig samvittighet - ingen høykarbooverdose med medfølgende bivirkninger...

Mitt råd er dermed todelt:

1. Jeg antar du skal spise lavkarbo resten av livet -tatt i betraktning at du nå har gått opp en del. Begynne å jobbe mentalt med dette. Spis lavkarbo som du vil gjøre resten av livet, nyt det - ikke tenk slanking HELE tiden.

2. Sjekk at du gjør alt like nøye som du skal gjøre ihht retningen du har fulgt, dette kan raskt skli ut (egen erfaring...). Du har holdt på i 10 uker nå og da vil en veldig detaljert gjennomgang av alt du spiser over 2-3 dager kunne være greit. Fordeling av fett, protein, karbo, antall kcalorier pr dag osv slik at du lettere kan justere. Du kan prøve å kutte en og en partystopper (om du spiser slike), du kan telle kcalorier i en uke for å se om det hjelper (altså reduserte kcal inntak), eller du kan prøve en HELT annen lavkarboretning :)

Alternativet til lavkarbo har du nå svært dårlig erfaring med - velg så lavkarbo til daglig. Finn det heller lavkarbo-alternativer å "sprekke" med - for de finnes! Lær deg og like disse bedre enn høykarbo. Det mentale er så alfa og omega her - tenk også på de gode blodprøvene dine? Har du vært til legen igjen nå og tatt nye blodprøver kan jo det være motivasjon til å fortsette?

Cherry sa for siden:

"Åhhh, jeg går ikke ned... NOK!"

...når man har bare 6-7 kg å ta av så kan man ikke forvente å rase ned 5 kg på en halv dag. Det tar TID å gå ned i vekt, og spesielt når man ikke veier så altfor mye. Lavkarbo er vektregulerende i tillegg, så det kan hende kroppen mener at den skal veie det den veier.

3,8 kg på ti uker er faktisk veldig bra med tanke på hvor lite du skal ned. Det er omtrent hvor mye som er anbefalt å gå ned pr uke.

Mitt råd er å bare fortsette der du er. Du går jo ned veldig bra.

Nero sa for siden:

Takk for innspill alle sammen :)

Victory: South Beach høres ut som noe jeg må se nærmere på. Nettsiden deres er ned :(, men jeg burde vel finne en del i forumet her.
Jeg lurer faktisk på om det blir for mye fett (kallorier) på meg i ketolyse. Jeg har i løpet av 10 uker spist en hel Cocosa alene + mange kilo smør og kanskje litt vel mye rømme, fløte mm. Har ikke tellt kallorier, men føler at det kanskje er på tide. Takk for tipset!

mam: Grunnen til at jeg nesten veide 80 kilo er solerklar; for mye sjokolade og snop! Jeg spiste egentlig ikke så mye mat og slett ikke mye brød. Sjokolade kunne jeg nesten leve på :rolleyes:
Jeg kjenner at fett gjør meg mett lenger, det er positivt - slipper da å fyse på et eller annet hele tiden. Spørsmålet er om jeg har spist for mange kallorier i fettet? Fløte, rømme osv. Tenk på alle de kalloriene det er i Cocosa! Jeg har blitt så altfor glad i det - elsker å ha det i kaffen min + en god skvett fløte...
Hvis jeg ikke går over til South Beach eller en annen retning, har jeg tenkt til å kutte ned på rømme og fløte. Det er jo mange kallorier i det.

Kari Marita: Tror du har rett i at ketolysekuren ikke gir full uttelling hvis men ikke skal ned nå mye. Egentlig bør jeg veie ca 60 kilo, så med startvekt på nesten 80 - mente jeg at kuren passet meg også. Skal se litt nærmere på psmf, kjenner ikke til den. Takk for svar :)

Nerthus: Fin oppsummering av hvordan du holder motivasjonen oppe, den skal jeg bruke :)
Tror kanskje jeg skifter til "en annen" lavkarbo-kur, får lese om de forskjellige og se hva som kan passe. Inntil videre skjærer jeg ned på kallorier (hva med Cocosaen min!?) og fortsetter ketolyse litt til.
Litt usikker på det med å telle kallorier, jeg aner faktisk ikke hvor mange jeg kan spise av dem hver dag? Må jo bli flere enn ved vanlig lavkallori-diett - siden jeg skal spise masse fett?!
Har ikke tatt blodprøver eller vært hos legen enda. Spiser Omega 3, D-vitamin, B-vitamin og Magnesium hver dag. Har hatt litt vondt i enkelte ledd og har vært noe slapp den siste tiden.
I starten av Ketolysekuren boblet jeg over med energi, men ikke nå :o

Cherry: Lei av sutre-innlegg? :p
Jaja, jeg var bare så sur til morgenen etter å ha stått på den dumme vekta..
Selvom tickeren min sier at 69 kilo er målet, så bør jeg egentlig ned til 60 kilo for å være "slank". Det er 20 kilo fra starten. Jeg tenkte at 65-69 er ok, er over 40 år og får fort markerte rynker i ansiktet hvis jeg blir veldig tynn (ti år siden sist jeg veide 67 kilo - og den gangen ble jeg faktisk mer rynkete :rolleyes:). Ellers har jeg vært veldig tålmodig, men må sutre litt innimellom når ikke vekta viser det jeg vil.

Oppsummering: Mindre kallorier (mindre Cocosa?), kutte ned på rømme, fløte og Creme Fraice. Jeg drikker omtrent et glass lightbrus i løpet av 2 uker, så der er det intet å hente. Har ikke spist mye med sukrin og lignende, iallfall ikke de siste 3 ukene. Ergo bør det være for høyt kallori-inntak som gjør nedgangen treg - tror jeg!

Nerthus sa for siden:

FØRST teller du kcalorier en 2-3 dager mens du spiser som du gjør nå. Prøv så en uke med 5-800 kcal mindre pr dag (om du da ikke spiser veldig lite kcal da... ) og se hva som skjer :) Lykke til - dette tror jeg du klarer bra!

Cherry sa for siden:

[quote=Nero;965892]Cherry: Lei av sutre-innlegg? :p
Jaja, jeg var bare så sur til morgenen etter å ha stått på den dumme vekta..
Selvom tickeren min sier at 69 kilo er målet, så bør jeg egentlig ned til 60 kilo for å være "slank". Det er 20 kilo fra starten. Jeg tenkte at 65-69 er ok, er over 40 år og får fort markerte rynker i ansiktet hvis jeg blir veldig tynn (ti år siden sist jeg veide 67 kilo - og den gangen ble jeg faktisk mer rynkete :rolleyes:). Ellers har jeg vært veldig tålmodig, men må sutre litt innimellom når ikke vekta viser det jeg vil.

Jeg er ikke lei sutreinnlegg, men jeg blir litt lei meg av "jeg går ikke ned fort nok-innlegg :P

Vektreduksjon handler ikke om å gå ned raskest mulig. Det handler om å endre livsstilen sin og bedre sin egen helse. Jaja, jeg vet at hovedfokuset for mange nettopp ER å redusere vekta, men det er virkelig ikke bra å gå ned for fort heller. Det er ikke BARE løsskinn som hender, men det er en fryktelig belastning på hjertet om man reduserer vekta for raskt.

Hvem er det som sier at du bør gå ned til 60 kg? Er det BMIen eller noe annet "tåpelig" noe?

For å få en normal BMI bør jeg veie 52,5 kg. Det er 23 kg til. Jeg veier 75 og er 159 cm. Ifølge inbodymaskinen er matchvekta mi på 69 kg. Jeg er så tynn i ansiktet at jeg kan ikke veie 52,5 kg uten å se ut som ett kreftoffer.

I tillegg vet jeg at jeg ikke kan/bør veie det jeg veide da jeg var 14 år gammel. Jeg er nå 25. Skjelettet mitt er ferdig utvokst og jeg kommer aldri mer til å se ut som en 16 år gammel jente. Jeg er breiere over hoftene og har mer kurver. Ja, jeg må veie mer enn det en vanlig tenåringsjente veier. Jeg kommer ikke til å være slank under 60 kg. Da kommer jeg til å være undervektig. Veldig.

Jeg tviler jo en del på at det vil hjelpe noe særlig for deg verken med lavkalori eller å kutte eller tilføre noe ekstra i kosten din, ettersom du har en veldig fin vektnedgang, når du i tillegg har lite å miste, men du får melde tilbake om det skjer noe drastisk.

Mamma mia sa for siden:

Hei

Jeg er helt ny her inne, men har holdt på med ketolysekuren i snart fem uker. Jeg har gått ned 6 kg, og er godt fornøyd med det. Det er så fint å lese andres erfaringer med ketolyse, for til tider er det ganske utfordrende. Før jeg begynte leste jeg at sugen etter godteri og brødprodukter ville gi seg relativt rask, men det har den definitivt ikke gjort hos meg. Den siste uken har jeg vært så desperat etter godteri at det nesten har vært uutholdelig. Jeg begynner også å få nok av alt fettet. Er det noen som har gode erfaringer med overgang til Fedon Lindberg? I såfall hvor gradvis har dere gjort det?

Jeg skjønner at du er litt oppgitt, men jeg tror man lettere holder vekten hvis man ikke raser ned. Lykke til med mat og motivasjon

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.