< Tilbake til oversikten

Trening

Wiggo sa for siden:

Ser på en av sidene her at noen nevner at man får oppsamling av vann i kroppen av å trene hardt, hvordan kan det ha seg til? At muskler veier mere enn flesk er greit, men at kroppen lagrer mere vann av trening må noen forklare meg. Så med andre ord skal man ligge på sofaen å kose seg med masse fett hvis man skal gå hurtigst mulig ned i vekt...

nellie sa for siden:

Det er vel mest musklene som samler vann:)
Er det ikke viktigere å miste fett, enn det er å miste vann?

Wiggo sa for siden:

Jo deter vel det. Men det er litt psykisk nedslående når vekta plutselig går gærn vei....

nellie sa for siden:

Ja! Er egentlig greit å ta en pause fra veiing akkurat de seks første ukene etter at man begynner å trene. Spesielt hvis man starter opp med styrketrening.

Nerthus sa for siden:

De første SEKS ukene?!? I svarte... har du kilde til litt mer info om dette så jeg kan lære litt? Begynte for 4 uker siden med ganske tøff styrke 3 ganger i uka, i tillegg til kondisjon før og etter. Nå har jeg gått opp 200 gram på en uke på spisdegslank, og jeg KJENNER det er vann for jeg er tung og litt ekkel i kroppen... Nå har jeg fått bihulebetennelse og fått penicilling og beskjed fra legen om å ikke trene til jeg blir svett før kuren er over (10 dager)... kan jo bli spennende å se om noe av vannet slipper taket da. :)

KJENNER jeg bygger muskler da - er så enormt mye sterkere enn jeg noengang har vært i mitt liv :)

nellie sa for siden:

Nei, jeg har ikke noen kilder her og nå:p Har lest det flere ganger i diverse treningsblader, men det er sikkert med en viss margin da.

Nerthus sa for siden:

Alrighty - kommer du over en artikkel eller info om dette - del det med meg/oss da ;) Jeg har heldigvis spist lavkarbo i over et år nå så vanen er inne og ingen fare for storsprekk, men fint å ha motivasjonen tilstede med kunnskap når man trener så hardt og spiser så "lite" (pt spisdegslank ferdigmåltid) og IKKE går ned liksom.
Burde egentlig visst om dette - hadde det slik i fjor høst også - men da med lavkcalori og massive mengder med trening. Strengt tatt burde jeg bare være lykkelig over at jeg orker å trene så hardt - det er jo kjempegøy jo!! ;)

nellie sa for siden:

Også har jeg lest at man får mer blod i kroppen når man går fra inaktiv til aktiv. Men ingen kilder der heller gitt.

nellie sa for siden:

Merkelig lite å finne om det på nettet gitt. Kanskje det bare er en myte.
Men av erfaring så vet jeg hvertfall at hver gang jeg har begynt å trene styrke, så har vekta stoppet opp i en stund også har det rast av etterpå.
Men det er meg da:)

Lillemy71 sa for siden:

Skaldeman skriver at man godt kan få 1-2kg vannvekt når man trener slik at man er på stølhetsnivå og at dette som oftest viser på vekta et par dager etter trening. Det er mange som skriver om dette, men jeg har også bare lest om det i div. treningsblader.

Men husk nå at det er bare vannvekt og det vil slippe. Det er tross alt ikke fettvekt og det er det viktigste. Det er viktig å bruke målbånd også for å måle om man minker. Jeg har i perioder gått lite ned i kg men mye ned i cm.

Jeg har også bestemt meg for at jeg skal slutte og stress med den vekta, for stress kan jo absolutt stoppe vektnedgang. Fra nå av skal jeg bare veie og måle meg en gang i måneden.

Du kan prøve løvetannte for å drive vann utav kroppen, mange som har hell med det.

Nerthus sa for siden:

noterer ned løvetannte ;) Takk for tipset! :)

Kanutten sa for siden:

Jeg samler mer vann når jeg trener. Selv om det er bare vann så blir kroppen like sprengt, tung og trasig som om det skulle ha vært fett.. :mad:

aktivjente sa for siden:

Da jeg trente aktivt (flere ganger per dag, med oppfølging av fysioterapaut) lærte jeg at skikkelig hard trening stresser kroppen, slik at den samler vann. Dette skal imidlertid normalisere seg raskt. Tror ikke det er noen fasit på eksakt hvor raskt, men det er nok individuelt. ;)

Når man tenker på langtidseffekten; mer muskler, som øker forbrenningen og strammer opp kroppen, du tåler mer før du blir syk, får mer energi og bedre humør (psyke) er det vel ikke noe å spekulere på?

Jeg har trent mye hele livet, men kan fortsatt oppleve vannsamling dersom jeg plutselig øker på med uvant hard trening. Nå har jeg dilla på Tabata, og måtte pent bare samle litt vann den første uka (det tok ikke lengre tid altså:))

Lillemy71 sa for siden:

Signerer denne :heia:

Heller vannvekt for det at man har trent og faktisk er i bedre form enn noen sinne, enn fettvekt.

Men jeg vet det ikke er lett å la vær å stresse over den der forbaskade vekta, men nå prøver jeg heller å være flink med å se fordelene ved dette kostholdet. Jeg har ikke vært i så frisk og fin form på det jeg kan huske. Kroppen fungerer som bare det og jeg har trener en god del. Jeg er i mitt livs form og bedre skal den bli. Så får vekta komme etterhvert, håper og tror jeg. Men fra nå av er det ihvertfall slutt med å stresse med antall kg og gram :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.