< Tilbake til oversikten

Danskene omrokkerer kostpyramiden!

HP sa for siden:

www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=543138/

mofe sa for siden:

Hehey - så bra!

Og Norge følger etter.. sånn.. om en femti års tid, kanskje? :rolleyes:

friflex sa for siden:

Vel, når det gjelder type brød har vel endatil Norum og co vært "flinke" i sine anbefalinger... men MYE og gå på, på andre områder ja!:)

Karin sa for siden:

Men på den annen side så jeg begynnelsen på en "Dr Phil" i dag.

Han startet en ny slankegreie - for folk som vil ned 10-15 kg. Budskapet var at "motedietter som lavkarbo-høyprotein-høyfett" holder ikke. Det kan faktisk være "LIVSFARLIG!"

For hør hva som skjedde med en jojo-slanker... Så kom det en bit om en dame som først hadde sultet seg og gått ned, deretter lagt på seg, så spiste hun et slankemiddel og gikk ned, så ble det forbudt, så gikk hun opp igjen, så måtte hun fjerne galleblæren. Og det var det...

Jeg skrudde av da, så det er jo mulig de kom med en link senere, men jeg ser jo ikke hva dette har med lavkarbo å gjøre. Men såvidt jeg vet, er Phil McGraw psykolog, så hva vet han om det han sier han skal fikse - nemlig legge opp et kosthold som vil gjøre at man går ned 10-15 kg på 10 uker?

Riktignok sier han at nøkkelen er mosjon (dvs han sier "exercise", og det bli iflg det han sier mye mer voldsomt enn å mosjonere - jfr "Slankekrigen" på TVNorge på søndager), men vi vet at kosthold er viktig, og ikke minst det å forstå hvorfor kroppen reagerer på og blir avhengig av karbohydrater. Vi kjøper ikke den gamle greia om å ligge unna fett - for vi har erfart at det som funker, er lavkarbo!

I hvert fall vet jeg det. Det går ikke en dag uten at jeg jubler ved tanken på gamle dr Atkins og lavkarbo. Hver dag er faktisk en fryd nå! Og det er Atkins sin skyld, derfor jubler jeg!

mofe sa for siden:

Noen som vet noe om kostpyramider i f.eks Sverige, Finland, England, osv?

Hadde vært spennende å visst... :)

mofe sa for siden:

Nå skal de visst ikke omrokkere den allikevel.....

www.sef.no/index.db2?id=11002554

Alfie sa for siden:

aiaiaiai... også jeg som var i ferd med å foreslå et aldri så lite karmadryss til våre venner på den andre siden av Skagerak også...

Iset sa for siden:

Når det gjelder Dr.Phil er han genial på å hjelpe tvangsspisere. Jeg leser boken hans nå, fordi jeg trenger virkelig hjelp mot tvangspisingen min. Poenget er å omprogrammere hjernen, tenke positivt istedetfor negativt osv. Jeg syns slankeboken hans er GENIAL!

Men jeg er ikke enig i synet hans på Atkins selvsagt. Hans kosthold er mer i retning av Grete Roede, med et innslag av Lindberg, men jeg syns det er for lite fett i kostholdet han anbefaler.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.