< Tilbake til oversikten

Er det vanlig at smakssansene forandres?

Tøsa! sa for siden:

Jeg har alltid likt den atkinsbaren med sjokolade, den helt mørke.
Men nå smaker den plutselig så rart... smaker så salt liksom:confused:
Er det pga at jeg spiser annerledes?

Lindaplinda sa for siden:

Det vet jeg virkelig ikke, men kan si at jeg merker liten forskjell på smaksløkene etter litt over en måned i ketose:)

Kanutten sa for siden:

:ja: Smaksløkene endres!! I allefall mine. :p

LineJM sa for siden:

Iallefall når det gjelder søtt. Det meste av søtsaker er blitt fryktelig alt alt for søtt.

lifejack sa for siden:

Signerer den så det suser;)

Og husker da jeg kuttet ut saltet (før lavkarbo). Da skulle det ikke mange saltkornene til før det ble ALT for mye for meg, så smaksløkene forandrer seg hos meg ihvertfall!

nellie sa for siden:

Har ingen problemer med søtt, men fisk smaker snålt når jeg er i ketose.

Fjasnissen sa for siden:

Jeg har også hørt at folk synes ting som de likte før plutselig har blitt for søtt.

Må innrømme at jeg nettopp gikk på ei blemme. Sitter på jobb, men er sjuk, så konsentrasjonen er ikke helt på topp. En snill kollega kom bort til meg med en kopp kakao, og uten å tenke meg om kasta jeg den nedpå for å "varme" halsen min. Først nå innså jeg at jeg har dumpa en halv kopp sukker ned gapet, men det er for seint å gjøre noe med det nå.

Og her er linken til OP.... jeg syntes den smakte helt normalt. Okay, kanskje søtsmaken oppleves som litt "skarpere" kanskje, men det er helst bakover i halsen, og ikke så mye på tunga, noe som er merkelig siden smaksløkene for søtt ligger foran på tunga.

dumidalia sa for siden:

Min smakssans har forandret seg. Jeg takler ikke salt lenger. Spiste en bit vanlig gilde grillpølse og den var så utrolig salt! Samme med svigermors fårikål, der alle andre pøøste på med salt, mens jeg hadde lyst å vaske bort saltet som ikke var der..

Rin sa for siden:

Jeg er også mer var for salt enn jeg pleide å være. Ellers har smakssansen endret seg mest "den andre veien", altså, jeg liker ting jeg ville hatt problemer med å spise før, som feks "skiver" med meierismør. :)

Jarrasann sa for siden:

Jeg spiser LCHF og har hatt større forandringer i smaksløkene nå enn da jeg sluttet å røyke.

Helt vilt hvordan kunstig mat tverrer i munnen.

Prøvd cola light og en ferdig omelett med bacon på fly.
Begge deler ble spyttet rett ut.

Fått sug etter det naturlige og avsmak for det kunstige.

senorita sa for siden:

jeg har ikke gått mer enn en mnd på dette og merker ingen forskjell enda.. men jeg håper det blir en forandring, for nå er jeg så kresen atte.. Jeg håper at jeg får til å spise litt mer variert og liker mer grønnsaker feks..

Catwoman sa for siden:

Tydelig forandring hos meg også. Spesielt på søtt. Men aldri har vel bacon vært så salt som nå :rolleyes:
[color=#006400][/color]

Nerthus sa for siden:

All mat smaker for salt nå synes jeg - så når jeg lager selv bruker jeg nesten ikke salt lengre... (gjett om sambo synes det er greit??).

Søtt smaker også rart... jeg vet ikke lengre ler - det skjer ihvertfall endringer i smakssansen med lavkarbo-kosthold ihvertfall!

Nupsida sa for siden:

tror ikke min har forandret seg noe særlig.. :P

Idarull sa for siden:

Min er forandret. Vanlig sjokolade og Potetgull var egentlig ikke så godt sist jeg smakte.

sigboh sa for siden:

Jeg brakk meg før hvis jeg så/tenkte på at noen greide og spise smør (uten noe i tillegg. Liksom, BARE smør). Ble tilogmed kvalm bare av at moren min sleiket bort det lille smøret som var igjen på smørkniven engang. Nå spiser jeg skiver med smør hvis jeg har "lyst på no'" :o

Gracella sa for siden:

Det tar nok mer enn noen uker på lavkarbo, men smaken forandrer seg, ja.
Jeg har samme erfaring som mange over her; søtt er for søtt nå og det blir fort for mye saltsmak av mat andre lager :p.
Jeg elsket melkesjokolade med og uten nøtter, nå klarer jeg ikke smaken (og det er litt trist, synes jeg - men godt for kroppen :o).

Man blir nok mere "var" for kunstige tilsetninger og smaken av dette etterhvert

Queen of Wands sa for siden:

Er det virkelig slik at smakssansene forandres? Nå har jeg jo i omtrent et halvår spist annerledes enn jeg pleide, fått andre vaner. Hva man vanligvis spiser har vel en innvirkning på hvordan smaker oppfattes? Det jeg kan si er at jeg har følelsen av å være mer var for nyanser, hvor godt brokkolien smaker f.eks. ;)

TrillTrall sa for siden:

Jeg har i alle fall forandret smak i matveien. Vanlig sjokolade er fryktelig søtt, men den med 70% kakaoinnhold er nydelig - før syntes jeg den var alt for sterk.

Når det gjelder salt vil jeg gjerne ha mer smak på maten enn før, men da i form av tomatsauser (av soltørkede tomater), rømme, chili og urter, ikke nødvendigvis salt.

Gracella sa for siden:

Det er vel en talemåte (?).
Jeg likte ikke rosenkål tidligere, men det synes jeg smaker bedre nå - de gangene jeg spiser det. Så det er ikke det at jeg har vent meg til å spise rosenkål. Melkesjokolade smaker heller ikke godt lengre, og det tror jeg er fordi jeg kjenner smaken på en annen måte nå :confused:

Skautrollet sa for siden:

Det søte smaker altfor søtt og det kunstige smaker bare kunstig.
Brus har blitt skikkelig vondt. Halv og helfabrikatmat smaker på langt nær så godt som tidligere. Blir skuffet hvis jeg smaker...
Salt har jeg ingen problemer med faktisk :)

Ren mat er SÅÅÅÅ mye bedre!

d0ro sa for siden:

Hei du ;)
JA: smakssansene forandrer seg veldig (for mange) når man kutter ting som ødelegger for dem; nemlig sukker, stivelse....

Jeg syntes f.eks Sukrin (sukkeralkohol-som fåes kjøpt på helsekostbutikken - og ikke påvirker hormoner eller blodsukker) smakte plast før... men nå som jeg er på lavkarbokosthold smaker det plutselig godt - og definitivt søtt nok!
Men alt smaker MER syntes jeg :D
Som brokkoli, gulerøtter... det meste ;D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.