< Tilbake til oversikten

Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

Heaven sa for siden:

Ja jula nærmer seg med stormskritt og jeg er i tvil om hva jeg vil.
Jeg har vært i 30årslag, bryllup og bursdager siden jeg begynte i mai på lavkarbo, og har holdt meg unna så godt som alt.
Egentlig så frister det ikke med søtsaker og etc, men det er jo nå som det ikke er rett forran meg..

Skal hjem til mine foreldre i år, jeg har "smitta" både pappa og mine to søstre så julemiddagen i år vil ha en god del lavkarboalternative tilbehør. Utrolig digg!
Men hva med riskrem for eks? Evt julekaker? Tipper øynene mine kommer til å henge over fatene...

Noen som har tanker rundt dette?

Tropika sa for siden:

Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg skal ha en planlagt sprekk den dagen. Men da blir det evt bare til middagen. Synes liksom pinnekjøtt er best med potet og kålrabistappe.

Noe kakemenneske er jeg ikke, så det går nok greit..

Heaven sa for siden:

Jeg har også tenkt på planlagt sprekk, men har egentlig ikke lyst på søtt som sagt. (Men det er nå...selvom jeg snaaaart er 33 så får jeg fortsatt julestrømpe.. bortskjemt og barnslig, får ønske meg lavkarbostrømpe i år)

Er sannelig ikke sikker altså.. kjempeusikker!
Men på en måte så er det kanskje "bedre" å skeie ut med ei potet, enn julekaker..

Tropika sa for siden:

Men, så leser en om mange som får skikkelig vondt i magen pga en potet eller lignende. Vet ikke helt om jeg synes det er verdt det da.. hmmmm..

Heaven sa for siden:

Huff da..:( Ikke jilt å være dårlig i jula!!!

Gerd sa for siden:

På julaften spiser jeg pinnekjøtt, potet og kålrabistappe.Og riskrem m/ rød saus. :ja:

Ellers så smaker jeg en kake eller to.

Jeg prøvde i fjor å lage lavkarbo kaker og godis... Og det vart helt ok.
Men også en "unnskyldning" for å kunne fråtse like mye som før :o

Heaven sa for siden:

Og det gikkf int mtp vondt i magen, Gerd?

mallilen sa for siden:

Jeg tror jeg bare følger legens råd for slike sprekker, jeg. "Et med magen, ikke med øya!" :p Dermed er julaften i boks i allefall.

Romjula er heller ikke noe problem, da julegodis liksom aldri har vært mer enn ei delfiakake, noen tørre kokosmakroner og et fat med klementiner. Trur nok jeg skal klare å styre unna det meste der, altså :p

Kiro sa for siden:

Da jeg begynte lovde jeg meg selv at jeg skulle få lov å skeie ut på julaften, og det har på en måte vært litt av motivasjonen min, og er det fremdeles. :)

Tropika sa for siden:

Kommer til å slite litt mtp romjulen.. Salt og pepperchips hører liksom med. Og klementiner.. Men til neste år gjerne?? drømmer

Gerd sa for siden:

Aldri fått vondt i magen av slik mat, så julemiddagen har jeg spist alle årene etter jeg begynte med lavkarbo .

Husk at alt med måte ;) Være bevisst på hva man gjør.

Og det er ikke det vi spiser mellom jul og nyttår som gjør oss fete, det er det mellom nyttår og jul ;)

Heaven sa for siden:

Ja det er så sant som det er sagt!!! Tusen takk for svar :)
Syns dere er så fornuftige at!!!

Ivett sa for siden:

jeg har bestemt meg for å ikke sprekke :)
Skal holde ut 1 år uten sprekk!! Det er mitt mål!

Kanutten sa for siden:

Det kan være det som er mellom nyttår og jul som trigger en....

Liker bedre små utskjeielser jevnt hele året en de man måtte ta i jula..

streber sa for siden:

Det er veldig deilig endelig å gå ned i vekt, men har virkelig lyst til å skeie LITT ut i jula! Jeg elsker både kakene og godteriet i jula-middagene gjøres lett lavkarbo. Det er min favorittutskeielese. Spiser aldri risgrøt, gleder meg til julegrøten hele året, mmmm:DKan lett styre unna mange av kakene, men marsipanen,kransekakene og gløgg lillejulaften, uff, ikke lyst å la det være . Men må innstille meg på en lengre slanketid da, om jeg skeier ut..hmmm..tenker mye på dette jeg også:o

lifejack sa for siden:

Hehe, eneste fordel med å ha masse matvareintoleranser: Alt det usunne (men dessverre litt av det sunne også) av julematen er uaktuelt for meg. Er liksom ikke noe spørsmål om jeg skal tillate meg riskrem og kaker eller ikke;)

solihjerte sa for siden:

Vi skal bort i julen for første gang på mange år, og være vekke i 3 dager. De 3 dagene har jeg tenkt å leve akkurat slik som jeg har lyst. Jeg skal ikke proppe meg eller stappe meg full av skit, men skal spise julemiddag med alt tilbehør, riskrem til dessert, og ellers litt kaker, frukt og smågodt de dagene der.
Så er det full stopp når jeg er tilbake. Om jeg legger på meg 1-2 kilo på de dagene, så er de vekke igjen i løpet av en uke, og med tanke på at jeg skal slanke meg lenge enda, så synes jeg ikke at det er en stor pris å betale.
Dette har jeg gjort 2 ganger mens jeg har gått på strikt lavkarbo, og selv om jeg synes det er litt deilig den første dagen med "fri", så kjenner jeg fort at det gir meg ubehag og en dårlig følelse, og kanskje jeg synes det er litt godt å bli påminnet at et karborikt kosthold virkelig ikke er noe for meg. For etter noen dager med lavkarbo igjen, kjennes kroppen bedre ut, og de 1-2 kiloene som kom på er vekke igjen og gjerne 1-2 kilo til. Så det virker nesten som litt sånn "jump-start".

Men vi er alle forskjellig, det som funker for meg funker nødvendigvis ikke for andre.

solihjerte sa for siden:

Glemte å skrive i innlegget mitt at det er viktig for meg å bestemme meg for en periode på forhånd og holde meg strengt til den. Skal ikke gå og småspise julegodter hele desember, det blir forbeholdt disse 3 dagene. Og av erfaring fra de 2 andre gangene jeg har gjort dette. (Det har vært i forbindelse med ferie, og med varighet av 2-3 dager), så er det ikke lenger slik at jeg putter innpå alt jeg vil og går helt bananas. Har fått et bedre og mer nøkternt forhold til "usunn" mat.
Men jeg synes for egen del at når jeg først har bestemt meg, så skal jeg kose meg med god samvittighet.

christine76 sa for siden:

Jeg har tenkt å lage lavkarbo marsipan, og prøve meg på et par sorter med lavkarbo julekaker. Så har ejg et alternativ, selv om jeg ikke kommer til å spise mye julekaker.

Til pinnekjøttmiddagen har jeg tenkt å droppe potet og spise kålrabistappe. Og lage "riskrem" med CC og pisket krem til desserten som skal spises med jordbær rørt med sukrin.

Altså kommer jeg nok til å skeie ut litt, og spise mer karber enn jeg ellers ville gjort, men styre unna de store sprekkene.

Blir litt stusselig med julestrømpen da, nesten helt uten snop. Men det går greit.

Kommer nok til å spise litt klementin også, men det begrenser seg til å smake en båt av min datter sin av og til.

Ana sa for siden:

Jeg gleder meg skikkelig til jul i år, første gang jeg kan spise godt av ribbe og juleskinke uten dårlig samvittighet. Så blir det nok Gerd sine smash, de er bare kjempegode. Og riskrem laget på cottage cheese

JKBB sa for siden:

Vi kommer til å spise julemiddagen som tidligere. Vi spiser ribbe med sossisser, julepølser, medisterkaker, sur og rødkål, poteter og brun saus. Til dessert: Pappas hjemmelaga sjokoladepudding!! Årets høydepunkt, og DET skal jeg få med meg ja! :D Ska smake på alt. :)

Vi starta 7. juni og har holdt på i 6 mnd snart...er det noen som tenker på det der med at det er anbefalt å være i ketose i bare 6 mnd? Hva er grunnen egentlig?
Iallfall, av den grunn var det planen hele tiden å trappe littt opp på karber i desember, ikke mye, vi skal fortsatt spies lavkarbo, men ikke så ekstremt...Nå derimot, så tenker vi ketose til jul, og lavkarbo så godt det lar seg gjøre gjennom jula. Litt utskjeielser vil det helt sikkert bli, men ser for meg at det vil bli lavkarbo til alle måltider resten av jula. Som Gerd sier, alt med måte. Både når det gjelder utskjeielser, og strenghet i fht lavkarbo i jula.

Skal sies her at jeg ikke har skjeia ut mer enn en gang siden 7. juni. :)

Gleeder meg sånn til jul!

Bee sa for siden:

Her blir det pinnekjøtt med kålrabistappe og kålmos. Det synes jeg er en helt fantastisk kombinasjon.
Dessert blir sukkerfri sjokolademousse en dag og cottage cheesekrem en annen. Med hjemlaga bringebærcoulis.

Ribbemiddagen blir med salat. Klarer ikke noe annet til ribbe siden den er så mektig.

1. juledag blir det kveite med agurkrømme (rømme, agurkbiter og litt søtt) og blomkålsris med masse smør.

Eneste sprekken jeg har planlagt er på nyttårsaften. Da bare må jeg ha svigerfars stuffing og svigermors waldorfsalat til kalkunen.

Bee sa for siden:

ja, og julekakene min blir forøvrig vaniljebiscotti.

Gerd sa for siden:

Jeg skrev også dette i samme innlegget da ;)

Det gjelder vel hele året ;)

Yonah sa for siden:

Jeg aner ikke hvordan det blir på julaften i år, jeg vet faktisk ikke om vi skal være hjemme eller om vi skal bort for første gang.

Er vi hjemme blir det kalkun med canadisk tilbehør. Og jeg har nå aldri noensinne spist mere enn maks 1 potet til julemiddagen, poteter er kjedelig mat. Det er kalkun, molded sallads( stivet med sitrongelè= kan lages sukkerfritt), fløtesaus( kan sikkert lages med glutenmel) osv som er godt!
Men jeg er 100% sikker på at julaften blir det ingen kraftige restriksjoner, fordi jeg vil ikke. Bare jeg holder meg unna mel går det bra, mel gir meg magevondt,gjør meg oppblåst og gir meg masse vann i fingrene. Jeg er temmelig sikker på at jeg kommer til å spise lefse på julaften med masse smør på:D

Jeg kommer nok til å lage div. lavkarboknask og ha i fryseren til vi blir invitert bort, så slipper jeg å spise kjedelig julekaker;) Jeg er ikke fan av vanlige julekaker, her i huset har det gått i skikkelige chocolate chip cookies og fruktkaker. Og krumkaker da, som spises sammen med masse multekrem. Multrekem kan lages sukkerfritt, bruker sukrin i, så kan ungene smake.

rava sa for siden:

Vi skal feire jula hos svigers. Vet ikke hva de skal ha på julaften, de har desverre inge matkultur... Vi skal nok ha pinnekjøtt en dag og ribbe håper jeg. Vi kommer til dem mange dager før jul så jeg kan "blande" meg litt inn i matlagingen. De vet at jeg spiser lavkarbo og har skjønt hva det går i. Jeg er ikke glad i kake eller desert. Kan ta et lite stykke kake men ellers holder jeg meg unna.

Ellers tror jeg at jeg gjør som jeg alltid gjør, kutter ut poteter og spiser mer grønnsaker;)

mindreogmindre sa for siden:

Jul er det bare en gang i året, og da skal det være ribbe og pølse og riskrem til dessert :p

Overlevde det med glans i fjor, spiste mye ribbe og lite potet...men koset meg uten dårlig samvittighet ;)

Er enig med de som sier at det er verre de dagene mellom jul og nyttår, men det må være lov til å kose seg en dag i året :)

Rin sa for siden:

Julemat og tilbehør blir ikke noe problem for meg. Jeg drar nok hjem til foreldre i noen dager da, og der er det stor forståelse for ketogen kost, og mye vilje til å lage lovlige alternativer. :) Men jeg planlegger sprekk i romjula - fordi det står en kasse med amerikansk godteri i boden her, som jeg har holdt meg flittig unna i over et halvt år. :p Så en dag mellom jul og nyttår blir det pop tarts, et par twinkies, og en pizza. Så er det "ute av systemet", og januar og 2011 kan bare komme. :D

sistegang sa for siden:

Julaften blir som alltid med unntak av desserten. Lager meg sjokolademousse. Spiser bare litt poteter, og skal frotse i ribbe, som jeg elsker. Vi pleier å bake veldig mange småkaker av forskjellige slag. I år blir det kun noen til gjestene. Det blir utfordringa mi i romjula og holde meg unna de boksene. Resten av middagene i romjula, blir lavkarbo - hele familien legger til rette for gemalen og meg.

Det blir noen lavkarbobrødskiver med tomatsild, med karber for jeg har ikke klart å finne oppskrift på det.

Sivensvans sa for siden:

Jeg skal på cruise i Karibien - så, vi får se hva buffeten inneholder :heia: :lol:

Augustina sa for siden:

Jeg har heldigvis en forståelsesfull familie, så kommer til å gå rimelig greit. Tenker å ligge fra 15-50, alt ettersom hva dagen bringer. Vi spiser ribbe på julaften (med sossiser, hoho), samt multer med fløte, lavkarbo for alle penga. Endelig skal jeg smake på svoret! Det som min tidligere lavkalorifilosofi forbød meg. :p

Og ellers planlegger jeg å bake alternativer (rundstykker, lavkarbokake og konfekt). Så den eneste planlagte uskeielsen er en porsjon risgrøt og litt ekte geitost på mine egne lavkarborundtstykker, hihi. Jeg er ikke så glad i type julekaker, kun pepperkaker. Så det er i grunnen pepperkaker og mandarin jeg vil savne, men da får jeg lage meg en god kopp eggemelkskakao, så går det nok bra lell.

Er enig med at man kan skeie litt ekstra ut i jula, men er sikkert lurt å begrense seg og ikke gå totalt amok. Det gjorde jeg i fjor (etter laaaang slankekur) og jeg var så uheldig at to av julekiloene aldri gikk av igjen :mad:. Nå fikk jeg påvist lavt stoffskifte og det hele etterhvert, så det hadde jo sin forklaring, men jeg skulle ønske jeg hadde begrenset meg litt mer enn jeg gjorde:rolleyes:

j88 sa for siden:

Så spennende. Det skal jeg også.

Idarull sa for siden:

jeg skal skeie ut ja. men bare i romjula når jeg er hjemme! kan ikke skeie ut på jobb, magen blir sikkert ikke koselig...

Tusta85 sa for siden:

Og jeg tar 14 dager i Egypt! :D

Sanney sa for siden:

skal besøke kjæresten i jula, så det blir vel sedvanelig engelsk jul med kalkun :p

Gerd sa for siden:

Du sier bare fra 1 gang til servitøren ved middagen at du ikke skal ha potet/ris osv. Men ekstra grønnsaker... Kan love at det blir notert og du trenger ikke tenke mer på det ;)

Og frokostbuffeen er så lavkarbovennlig du kan drømme om :D

babydoll sa for siden:

Selve julemiddagen tror jeg ikke blir noe problem, kutter bare ut poteten. Blir verre med juleselskapene og slikt. Har ikke vært hjemme siden sommeren, så har ikke fortalt familien at jeg går på lavkarbo ennå. Blir sikkert en del saus med hvetemel og slikt jeg må takke nei til og spise tørt kjøtt istedet. Dessert lager jeg heller selv, og lager cocosa-sjokolade og slikt til kos. Unner meg heller litt mer kunstig søtning enn høykarb-ting. :)

kommer til å savne å spise pepperkakedeig under bakingen og spise klementiner!

Vintergumman sa for siden:

Åh, gleder meg virkelig til jul! Ser for meg mammas enorme, saftige ribbe, som jeg for første gang kan fråtse i med god samvittighet. Skal bli herlig å slippe å fylle opp magen med de teite potetene, og heller gi mer plass til sossiser, medisterpølser og kjøttkaker.
Så får vi se om mamma og jeg kan romstere i Bakeglede uten sukker og mel og finne noen småkaker vi kan bake. Ellers blir det nok både sjokolade og fox på meg. Og potetgull. For det har jeg lovet meg selv. Og det blir kun i dagene jeg har ferie. Noen kilo opp skal jeg ikke gråte over. Det går seg nok fint til etter nyttår uansett. Og denne gangen skal vekttap ikke være et nyttårsforsett :)

CocoNut sa for siden:

Kommer ikke til å forandre på noe jeg. Skal spise samme maten i jula som jeg gjør nå, er ikke så glad i julemat allikevel, er mer glad i den maten jeg spiser nå. Kommer til å unne meg lavkarbokaker og sukkerfri sjokolade som jeg kan spise mens jeg er i ketose, ellers skal jeg fortsette misjonen min. Jeg orker ikke tanken på en sprekk for jeg er så redd jeg skal havne på "kjøret" igjen. Trenger ihvertfall 6 mndr til før jeg kan stole på megselv he he. Min last er sjokolade og godterier, derfor skal jeg holde meg langt unna. Maten er aldri et problem, fordi jeg ikke er spesielt glad i mat, og spesielt ikke julemat:o

Gleder meg til bare kosejul, uten å ha dårlig samvittighet eller føle meg dårlig fordi jeg har proppet meg full av snop. Skal nyte høytiden med alt det koselige som hører med.

CocoNut sa for siden:

Ikke hos meg heller, er det ikke deilig?:D

Opheliia sa for siden:

Jeg håper jeg får mulighet til å lage litt julekaker/konfekt som jeg selv kan spise. Tror ikke det blir noe problem, både min far og stemor er åpen for den maten jeg spiser og min mor spiser likens mat. Så jeg skal prøve så godt jeg kan å ikke gå amok i godteskåla, kakefat og dessertskålene. Det er nemlig min last når det kommer til jula. Vi har alltid hatt masse twist, smågodt, sjokolade, brus klar til å spises/drikkes hele jula. Så derfor vil jeg få laga noe jeg selv kan spise.

Men til selve julemiddagen skal jeg spise litt "kålrabistappe" og muligens ei lita potet ved siden av pinnekjøttet. Og ei lita skål risgrøt..spiser aldri mer enn ei lita skål uansett - blir kvalm av for mye:p Får håpe jeg får mandla i den lille porsjonen min i år også :D Det er så morsomt hvis jeg får den helt i begynnelsen, søskna min går jo helt amok, fordi de SKAL ha den..og de spsiser..og de spiser...helt til de blir så mette og kvalme at de ikke klarer å reise seg av stolen....og så har jeg fått mandla :p (hihi, ikke ondskapsfull at all..)

Opheliia sa for siden:

Skikka i den i går, på butikken, det er mange brukbare oppskrifter i den, både julekaker og kjeks. Venter på den selv, ligger forhåpentligvis i postkassa snart:D
Da skal det bakes julekaker:D

Idarull sa for siden:

Jeg skal også prøve å lage litt godis, men har dessverre litt svenskegodt som jeg ikke klarer å gi bort eller kaste! skal slå meg litt løs med det i jula. 2011 er det rett på igjen som 157 sier :D

Kanutten sa for siden:

Jeg spiser aldri søtt jeg.. Har overhodet ikke behov eller lyst på noe søtt. Da synes jeg det er mye værre det at jeg har fått saltrestriksjoner. :eek: DET kommer til å bli vanskelig å gjennomføre, jeg som er så glad i spekemat, gode oster, ymse ruller, røykalaks, sild av alle slag, etc etc..:(

Idarull sa for siden:

ja det var det da... hmm... men for mye salt er vel ikke bra? jeg får dårlig samvittighet når jeg spiser ost og salami stekt til kvelds...

Hamster59 sa for siden:

Skal ha pinnekjøtt på julaften som vanlig, men i år skal vi ha ribbe også. Tilbehør er kålrotstappe og rødkål. Må prøve å lage rødkålen sjøl i år! Muligens en liten potet. Skal på et par julebord, håper på buffet, så jeg kan slippe unna sossissene og medisterkakene. (Blir så skeptisk på sånn utspedd mat!) På det andre skal jeg sjøl betale maten, og da kan jeg si fra hva jeg vil ha, og forhåpentligvis får jeg det sånn som jeg vil ha det. Har alltid syntes riskrem var for mektig på julaften, så vi har brukt å ha fruktsalat og is. Kanskje lager jeg lavkarbo sitronfromasj i år, godt med noe lett og luftig etter en mektig middag. Neste dag blir det lutefisk, med poteter (1 liten til meg), ertestuing, masse bacon, bittelitt brunost og eggesmør. :p

Hva slags ribbe skal vi kjøpe? Familieribbe? (Synes familiedeig og familieribbe høres litt ekkelt ut..) :eek: Tynnribbe? (Høres litt GR ut.) :D

Delfiakake er jo skikkelig lavkarbo (oppskrifta til cocosa), skal lage vår egen marsipan med sukrin (har kjøpt mandler på tilbud!) og flere godteri. Skal også bake julebrød, det er med speltmel og ikke helt lavkarbo, men må vel avstå fra brunosten.

Har også noe høykarbo-godteri (karameller) liggende. Kommer neppe til å kjøpe inn julefavoritter, det kan bli en for stor fristelse, men noen plater med 86% må vi ha. Men det blir nok ikke kjøpt inn så masse sjokolade som det vi før har brukt å kjøpe. Skal skeie ut med litt lefse.

Akeleie sa for siden:

I år blir det sydenjul! Med medbrakt pinnekjøtt og kålrabi. Skeier ut med et stykke bløtkake etter middagen, men tørre norske julekaker skal gå greit å holde seg unna gitt. Har aldri tenkt på hvor bra tapas egentlig er tilpasset lavkarbo! Manchego-ost, skinke, reker i hvitløksolje, pimientos de padron Mmmmmmm... JUL!

sæterjenta sa for siden:

Hos oss blir jula mest mulig lik tidligere år, med noen små sunne endringer. etter jeg begynte å interessere meg for lavkarbo så har jeg begynt å lage mere mat fra bunnen av, og det er noe vi alle har satt pris på smaksmessig :)

Så i jula her blir det ikke posesaus til risgrøten, men hjemmelaget bringebærsaus uten ekstra karbohydrater i form av desilitervis av sukker, men masse masse bær i stedet :)

Vi har funnet mange alternativ til sukkerfritt og lavkarbogodteri også, som kommer til å erstatte mye av godteriet. Dessuten skal jeg være flinkere til å lage hjemmelagede småkaker i år, slik at jeg kan lage sunnere alternativ.

Ellers blir det hjemmelaget medisterkake i stedet for ferdigkjøpt, pinnekjøtt og kålrabistappe. Normalt har jeg litt potet i stappa, men det blir utelatt i år. Potet blir vel servert for den som vil ha det, men for min del er det ikke noen savn. Skal heller tilføye litt flere grønnsaker enn normalt for variasjonens skyld.

Så alt i alt så ryker jeg vel ut av ketosen uansett hvordan man snur og venner på det, men skal være flink til å gå tur å prøve å forbruke litt av karbohydratene....og ellers bare kose meg med familien og nyte at vi er samlet noen dager...uten å ødelegge jula med dårlig samvittighet :D

Veggpryd sa for siden:

Jul! Åh, jeg gleder meg til jul :love:

Har begynt å lage liste på kaker og godterier jeg skal lage til jul:

Kokosmakroner
Kokosboller
Kransekake
Kransekakestenger
Delfiakake
Marsipan
Sjokolade m/økosjokolade
Kake med multekrem (sukkerbrød med egg, stevia og JBKM)
Daddelkake laget med kokosmel

Maten blir ikke noe problem. Ribbe, surkål, masse ribbefett og én liten potet. Multekrem til dessert.
Klementiner og masse deilig fristende røde epler, druer, bananer og pærer klarer jeg fint å styre unna. Det ser lekkert ut på fatet, men kommer sikkert til å være for mett til å la meg friste... :p

Frokosten 1. juledag kan jeg får en ørliten utfordring. LEFSER....! Fanken, hvorfor har noen funnet opp lefser! Det er bare sååå godt til frokosten, og det hører liksom med til jula. Jeg får heller bare lesse tallerken min med masse deilig julepålegg, ribbefett og medisterkaker. :lol:

LouLou sa for siden:

Det med riskremen var smart.Det blir min dessert på juleaftenTakk for tipset:)

LouLou sa for siden:

Å multekrem har jeg heller ikke tenkt på. Men bruker dere frossne multer eller syltetøy? Syltetøy inneholder jo mye sukker.Å singelfrossne multer har jeg aldri sett i frysediskene her.

TrillTrall sa for siden:

Jeg kommer til dekket bord på julaften i år så jeg spiser det jeg får. Tidligere har det pleid å være reinsdyrstek og det er jo vanvittig godt! Unner meg hjemmelaget saus på julaften, tar bare litt potet og masse grønnsaker til. Sist gang, for to år siden, hadde de noen nyyyyydelige grønnsaker som var surret i smør sammen med baconbiter... :sikle: Må hinte litt til eksen (det er pappajul og da er jeg der) om han kan lage det i år også. :ja:

Desserten er vel is med varme bær av ett eller annet slag, får unne meg litt, det går nok greit. Verre er det etterpå, under og etter gaveutdeling, sjokolade- og godislageret der i huset er utømmelig på julaften! Brusdrikker har jeg aldri vært, men kan konsumere noen kopper te på en kveld ja! :)

Tenker å lage noe lavkarbogodis, det skal visst være noen oppskrifter i neste VOF + at jeg har Annika Dahlqvist sin kokebok liggende her og venter på den der om sukkerfri baking.

senorita sa for siden:

Det eneste jeg kommer til å savne er ikke snop eller middag, men klementiner, sukk :P

TrillTrall sa for siden:

Ser du er på lavkarbo og ikke på ketolyse, da kan du vel spise et par klementiner?? Man skal ikke være helt asketisk heller og en liten frukt i jula må man vel kunne unne seg?

hildepilde sa for siden:

Grugleder meg til jula.. Ribbe-middagen er jo ingen sak.. lutefisk med bacon og ribbefett dagen derpå skulle heller ikke være så ille.. Riskremen derimot.. og juleøl.. Sukk!
Jeg må liksom bli enig med meg selv.. Er jeg villig til å gå opp en kilo eller to, for et øyeblikks nytelse? Kanskje det er godt for psyken å kose seg.. eller kanskje ikke.. hmm.. Tror jeg har noen valg som må tas, før jula ringes inn..

senorita sa for siden:

Ja, men er litt redd jeg ikke klarer å begrense meg til bare en, hehe :D

Jeg er stort sett under 20 gram karbo for tiden, vil ikke øke før jeg har gått ned mer og er kvitt søtsuget mitt skikkelig...

Veggpryd sa for siden:

Bare en og annen klementin kan jeg bare glemme :o Det blir som regel mange...

Heldigvis skal jeg ha julemiddagen hos meg - og da blir det ikke så mye annet enn hjemmelaget LCHF-vennlige kaker, marsipan og sjokolade. :p muahhahahaha!

Konfekt og sånne ting også selvfølgelig, men ikke i de haugene det har vært før. Frukten blir sjelden spist på julaften, så det blir bare ett lite fat for pyntens skyld. Også sender jeg restene av sukkervarene med gjestene. :D :ja: :rolleyes:

senorita sa for siden:

Ja her blir det også julemiddag hjemme hos meg, så da lager jeg lite kaker og snop, men de skal få alt tilbehør til maten så klart, jeg klarer fint å la være å forsyne meg av det.. :)

Ingen av oss er kakemonser så det går helt fint uten kake..

Tiilda 24 sa for siden:

Jeg skal unne meg julemiddag og dessert på julaften og nyttårsaften.Ribbe, sur/rødkål, saus, sossisser og riskrem på julaften :D pinnekjøtt med kålrabbistappe og kalkun med hjemmelaget karamellpudding og sjokoladepudding på nyttårsaften :D
Ellers i julen så kommer jeg til å bytte ut poteter med grønnsaker og kutte ut brød osv. Men jeg kommer ikke til å fokusere så mye på hva jeg spiser og hva jeg ikke spiser i jula, det viktigste for meg er å kose meg med familien:) Ungene gleder seg kjempe mye til vi gå på tur i romjula å lage bål å ha med gløgg, pepperkaker og sjokolade :D
GLEDER MEG KJEMPE MYE TIL Å FEIRE JUL :D

Nupsida sa for siden:

Jeg tar meg fri lillejulaften og julaften (skal feire julaften begge dagene, så da vill jeg ikke måtte tenke på slikt) Også skal jeg bare leve generell lavkarbo resten av jula, altså ikke brød poteter og slikt, men kanskje noe saus kålrabistappe, pølser osv :)

Gleder meg!

Cherry sa for siden:

Det er en helt utopi å aldri røre potet og alt sånn der igjen mener nå jeg. Dessuten er det snakk om ett fåtall dager, kanskje bare 1 dag i året, og det bør i himmelens navn gå an å spise litt ekstra da uansett. So what, lissom. Har ikke tro på fullstendig fanatisme. Hvorfor spise ekkel riskrem av CC og krem når man kan spise the real deal, en liten skål en kveld i året.

Guess what, det gjør ikke så forferdelig mye. Faktisk. Bortsett fra at om du fråtser for mye så kanskje får du mageknip.

Men jeg skjønner de av dere som bevisst velger å la være fordi dere ikke vet om dere greier å hente dere inn eller blir vesentlig redusert av karber.

KatherineParr sa for siden:

Hm, har ikke egentlig tenkt å ha så veldig mye restriksjoner, i hvertfall ikke på julaften. Har tenkt å unne meg litt saus og surkål, i tillegg til ribbe og slikt. Heldigvis er jeg ikke alene i familien om å ikke spise karbohydrater. Karbohydratene på julaften kommer til å bli brukt opp på brus og vin, tradisjonen tro...

TrillTrall sa for siden:

Der har du juleutfordringen min..! Riskrem! Jeg simpelthen elsker riskrem! Kan spise bøttevis av det! Kanskje like greit at det ikke blir servert riskrem på julaften i år da verten ikke spiser det. :lol: Men jeg skal nok sørge for at det blir riskrem noen ganger løpet av romjula, vi har det aldri ellers i året da.

Men jeg må innrømme at det er noe som mangler når det ikke blir riskrem til dessert på julaften ja...

Idarull sa for siden:

jeg er gudskjelov ikke så gla i riskrem, men jeg skal jaggu unne meg en klementin eller to i juledagene! mmmm!

Har tenkt mer på det og regner med det blir ribbe, en potet, masse blomkålmos og en klementin og litt konfekt til dessert på julaften. Ser nå at det er 4,35 kh i en klementin cirka, ikke så ille som jeg trodde. Skal spise lavkarbo middager 1. og 2. juledag, men regner med vi skal bort 2. juledag og da blir det nok ett kakestykke. Har også tenkt å få spist opp noe godteri jeg har hatt liggende en stund... Magen kommer til å eksplodere!!

TrillTrall sa for siden:

Jeg veide en liten, skrellet klementin i går og den veide 60 gram og etter matvaretabellen skulle den da inneholde 5,2 g kh - og den var liten! Jeg er ikke så blånøye og spiser gjerne 1-2 klementiner om dagen nå for tiden. :)

Cherry sa for siden:

Riskrem er ikke såååå godt men det må nesten være der ;)

TrillTrall sa for siden:

Jooooo! Det er SÅÅÅÅÅÅ godt! ;) Jeg er oppvokst med riskrem med en eller annen rød saus på til dessert på julaften og det hører til. Helst skal man være sprekkmett og faktisk kunne drøye desserten til etter pakkeåpningen. hehe

Da jeg var barn hadde vi antagelig en enkel, kald rødsaus på (enten posesaus eller hjemmelaget av saft), i voksen alder har jeg pleid å lage varm kirsebærsaus (av kirsebærkompott på pose, varmes og spees med solbærsaft). Lille Gubben sverger til kald jorbærsaus, evt. rett og slett hjemmelaget rørt jordbærsyltetøy og jeg må bare si at det er utrolig godt det også! Men jeg innrømmer aldri for ham at det er like godt, eller bedre! :eek: , enn kirsebærsausen, da kommer han til å fryde seg i evigheter. ;) Og den gleden kan jeg jo ikke unne ham på min egen bekostning! hehe (dette er ikke så seriøst som det kan høres ut altså, vi driver på sånn bare på tøys!)

CinndyL sa for siden:

Hei!
Jeg er ny her på forumet:) Gått snart nå tre uker på ketogen kost, føler faktisk det går ganske bra og vekten har endelig begynt å nedover:) Jippi!
Må si jeg gruer meg litt til jul, i forhold til hvordan det blir med maten..Så det blir en utfordring!
Har dere noen gode tips? Hvordan man skal komme igjenom julen på lavkarbo kost?:)

hildepilde sa for siden:

Er mer bekymret for julebordet til helgen jeg.. Sukk! Må klare det... SKAL klare det.. ;))

HeleneV sa for siden:

Tips til førjulskos i stedet for gløgg; Julete med suketter. Smaker jul! :-)

Heaven sa for siden:

Hvor kjøper man jule-te?

vimsen85 sa for siden:

Delfiakake driver mamma og truer med å lage. Jeg har veldig sterke assosiasjoner mellom den og spysyka som jeg fikk på julaften når jeg var 10-11. Det var det siste jeg hadde spist og blir nå kvalm bare jeg ser bilde av en :lol:

Jeg brukte alltid å være så glad på julaften fordi jeg slapp å spise potet. Nå er familien lavkarbere, men brødrene mine ville ha en potet på julaften. Hjemmelagde medisterkaker, ribbe, sossiser og surkål vil jeg ha. Og en god fløtesaus med masse ribbekraft! Nammis! Vi har planlagt å lage litt lavkarbojulegodter og kaker. Hadde lyst å prøve meg på kokosmelsmultringer. Prøvde her en dag, men jeg tror fettet ikke var varmt nok. Blir nok å unne meg et par klementiner.

Hadde forøvrig en sprekk her om dagen med fem-seks biter smågodt, en pepperkake og litt potetgull og jeg har hatt vondt i hodet, magen og hatt cravings i tre dager (som passer dårlig i innspurten til eksamen). Så jeg har ikke lyst å skeie ut så mye.

Multekrem er jo kjempegodt. Håper vi har multer hjemme! Noen som har en god krumkakeoppskrift foresten?

e84 sa for siden:

ÅÅÅÅÅÅ! I know! bestemors hjemmelagde lefser med sylte og sennep er jo bare julefavoritten nummer 1!!!! :( Er jo såååå yummie!

HeleneV sa for siden:

Vi har egen te- og kaffebutikk, men har sett noe tilsvarende i vanlig handel da :)

Kanutten sa for siden:

Jeg synes jula er ei fablaktig tid! Da får jeg spist mye feit god mat, nøtter og salat. Som vanlig, med andre ord. :p Forskjellen på jul og ellers må være det at i jula spiser de andre det samme som meg. :ja:

drodla sa for siden:

Jeg skal skeie ut. Forhåpentlig ikke sprekke, men skeie ut. Middagen julaften spiser jeg med både potet og surkål. Vi har droppet dessert helt, og har kransekake og iskaffe litt senere. Det skal jeg ha litt av. Og klementin. Har savnet klementiner i desember, så jeg tipper de berger meg ut av sjokoladeskåla i jula. Må ha ei lefse på 1.-dagsfrokosten også. Og hvis jeg ikke har fått vonde ledd igjen innen det, så kan det hende det blir ei skive med senepssild :)

Synes drikke er den største utfordringen, jeg. Er så glad i øl. Vi feirer jul i tre dager, ribbe, pinnekjøtt og lutefisk. Det hører øl til alt det.

Jeg har bare holdt på i tre uker, og må innrømme at det er litt komisk for meg at jeg snakker om potet og brødskive som en av julens utskeielser :D

Kiro sa for siden:

Nå har jeg funnet ut at jeg skal ta litt kålrabistappe til pinnekjøttet, en mini porsjon riskrem til dessert, og så skal jeg kose meg med en liten pepperkake og sukkerfri julebrus senere på kvelden. Kontrollert utskeiing eller hva. :p

Timiane sa for siden:

Her blir det lavkarbo hele julen. Jeg blir så dårlig av karbohydrater og jeg spiser ribbe og annen julemat og kutter ut karboene som ofte bare er tilbehør.
Ingen julekake på meg( spiser aldri kake ellers heller), holder på å lage julekonfekt og karameller. Jeg gleder meg til det:D

Tunrida sa for siden:

Jeg kommer til å spise middagen som jeg alltid har gjort, og drikker rødvin. Men har aldri spist dessert eller konfekt/marsipan, så tror jeg skal klare meg ganske fint :) Det er snakk om en gang i året, så denne dagen skal jeg ikke tenke på en eneste karbo!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.