< Tilbake til oversikten

Saltfattig lavkarbo

Kanutten sa for siden:

Jeg gått på mye vanndrivende grunnet høyt blodtrykk og ødemer i kroppen. Jeg har tatt mange tester på HVORFOR jeg samler vann og har så høyt blodtrykk, men foreløpig har de ikke funnet noen svar. Jeg skal ta nye blodprøver etter jul og inntil da må jeg leve på saltfattig kost og ingen medisiner...

Sååå, kan noen komme med tips om saltfattig pålegg?? Middager etc er greitt å lage saltfattig (bacon er over og ut!! :hylgrine:), men pålegg er værre. Jeg kommer bare på tomat og egg... :rolleyes:

Kitt sa for siden:

Tenker sånn at om du steker skinkestek og roasbeef og annet kjøtt selv og skjærer opp, så kan du selv bestemme saltinnholdet!
Kjøper du kjøtt og lager kjøttdeig selv, kan du lage karbonader etc!
Det samme med fisk som laks feks. Kjøp den fersk og trekk selv uten salt! Kjempegodt med rømme og bittelitt dill!

Du finner nok mye om du googler litt og så bruke fantasien i forhold til listene sykehus- kokkene bruker!

Gamle naboen på hytta fikk spesial- bestilt spekeskinke med minst mulig salt, husker jeg! :sikle:

Kanutten sa for siden:

Skinkestek var en god ide! Det samme med Gerds sylterull... Bare at jeg utelater mye av saltet og heller klæsjer på med krydder. :ja:
Kan jo også kjøpe en stor okseindrefillet som jeg krydrer steker ganske godt. :heia:

Er fetaost veldig salt??

Kitt sa for siden:

Tror fetaost er salt, ja. Salt står som ingrediens nr2 på min boks i hvert fall!:eek:

Ellers får du bruke fantasien og masse annet krydder!
Jeg salter nesten aldri mat, for gubben er sånn anti- krydder fyr og da sønnen var liten skulle han jo spise det samme som oss etc. Vente meg av med å salte all mat før jeg hadde smakt.:p Blitt mye flinkere til å bruke krydder i stede for salt!

Tiki sa for siden:

Mozerella er vel ikke så salt tror jeg. Kjenns i alle fall ikke slikt ut

Kanutten sa for siden:

mozarella er snadder!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.