< Tilbake til oversikten

Smør

sigboh sa for siden:

Jeg har hele tiden "levd" på bremykt mens jeg har gått på lavkarbo og trodd at det var "riktig", men fant ut her om dagen at det var helt feil. Eller det går jo ann og spise, men at det ikke er like bra som helt rent meierismør. Jeg har ikke noe problem med å spise meierismør men jeg er veldig glad i veldig salt smør slik som bremykt er og syntes ikke vanlig saltet meierismør fra tine er salt nok! Er det noen typer som er saltere?:o

Yonah sa for siden:

Prøvd setersmør(tine, rød pakke)? Smaker mye mere! Mener å huske at røros eller kvitseidsmør er saltere( men dyrere). Jeg er så avvent salt at jeg synes vanlig smør er salt jeg, dvs akkurat passe.

sigboh sa for siden:

har ikke prøvd setersmør, men skal jaggu prøve. Er litt skeptisk til kvitseidesmøret siden det er så mange som sier at det smaker våt ull :p
Er egentlig det samme her. Spiser myyye mindre salt nå enn jeg gjorde før (var så og si avhengig av salt før, mens nå syntes jeg det smaker for salt med ekstra salt på maten), men smør trenger jeg altså at skal være skikkelig salt!

Yonah sa for siden:

Prøvd noen korn med havsalt/fingersalt over maten du har smør på? Smaker anderledes enn vanlig bordsalt, men salt nok. Jeg elsker et lite dryss med fingersalt over feks biffen, oppå en stor kladd smør.

sigboh sa for siden:

Takk for godt tips! Kan jo evt. drysse litt hvasalt rett i smørboksen også! :)

sigboh sa for siden:

Tror du foresten at jeg kan "remake" meierismøret mitt på en eller annen måte? liskom, da det ut av boksen blande det med havsalt og putte det i boksen igjen og inn i kjøleskapet? eller blir det veldig feil :confused::p

Yonah sa for siden:

Såklart du kan, man lager jo kryddersmør ved å mykne smøret og tilsette krydder og om du tilsetter salt eller hvitløk går for det samme.

Nå har ikke vi det så varmt at smøret bare kan blandes med noe, smøret vårt er nå så hardt at jeg bruker ostehøvel på det, og smøret står på kjøkkenbenken til pakka er tom;)

sigboh sa for siden:

åh da vet jeg hva jeg skal begynne med. Har det i kjøleskapet jeg. Er veldig glad i og skjære med ostehøvel som du sier :D Så må nok sette det ut et par timer evt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.