< Tilbake til oversikten

Lavkarbo brød i brødbakemaskin

Yonah sa for siden:

Jeg vet ikke om denne ligger her inne, men jeg fant den på nett i sted og jeg har helt ingrediensene i brødbakemaskinen og er veldig spent på resultatet.. Jeg fikk ikke malt linfrøene helt fint, men det ble da et slags mel.

Sukkeret i deigen skal visstnok spises opp av gjæren og jeg tror igrunn på det, det blir som rømme kontra fløte kan jeg tenke meg. Men 1/2ts sukker er jaggu ikke mye.

Jeg kommer med tilbakemelding om noen timer om hvordan brødet ble seende ut..

Yonah sa for siden:

Brødet er ferdig og det smaker kjempegodt, i allefall som nystekt! Beste lavkarbobrødet jeg har smakt!

Kitt sa for siden:

Tusen takk!:D
Nå ble brødmaskinen reddet i siste sekund!;)
Var egentlig på vei til min bror!:)

Skal prøve på fredag, tenker jeg! Ferskt brød til helgen!:sikle:

Gracella sa for siden:

Det så veldig godt ut!

mam sa for siden:

Oy. Noen som vil selge meg en brødbakemaskin? Jeg bor i Trondheim.

Jeg liker at det ikke er 4-8 egg i den der. Uten å fornærme noen av de flinke folkene som legger ut oppskrifter her - alt jeg har smakt av slike eggebaserte brød smaker... egg. Var det lett å oversette oppskriften? Flax seeds = linfrø?

Yonah sa for siden:

Du skal ha malte linfrø( flax seed), glutenmel(wheat gluten flour), soyamel( soyflour), smør(butter), gjær( yeast).

Hell alt i brødbakemaskina. Eller rør sammen for hånd og elt godt og hev lenge og vel i form..

mam sa for siden:

Finnes det mindre brødformer enn 1.5 liter? :confused:

Yonah sa for siden:

Jeg har en litersform, kjøpt på Nille eller noe slik. Men man MÅ ikke bake brød i form.. Vanligvis har jeg laget runde brød( altså av vanlig mel), ser så koselig ut;)

mam sa for siden:

Takk skal du ha. Jeg har bakt så mange lavkarbobrød og kastet de etter første tygg. Dette er ihvertfall ikke så dyrt som å kaste et dusin egg og en hel boks rømme eller cottage cheese! :D

Jeg skal se om soyamel kan erstattes med noe. Jeg hater soyamel i bakst. Men først må jeg veie meg på fredag. Jeg hadde tenkt å komme under 100 kg før jeg begynner med lavkarbo-brød.

Ut ifra ren gjetning så vil dette være litt høyere karboinnhold, kansje 3-4 karbo pr skive? Glutenmelet er ganske rikt på karbohydrater. Men jeg spiser heller 1 skive av godt brød annen hver dag enn eggebrød hver dag, altså! :eek:

Yonah sa for siden:

Tror ikke det er så mye, mener mitt glutenmel inneholder 12g karbo pr 100 og soyamelet 3g pr 100g. Linfrøene teller ikke, heller ikke malt sies det.

Coockie sa for siden:

Vil bare slenge inn en kommentar om at gjær «spiser» sukker for å formere seg, så sukkeret i denne deigen trengs ikke telles. Tror heller ikke det vi funkere å erstatte sukker med annet søtstoff bare pga karbene, men her er jeg ikke sikker.

Brødet ser jo helt fantastisk ut, nesten så jeg vurderer å kjøpe meg en brødbakemaskin selv. Noen som har noen anbefalinger her?

Kan man ellers lage denne med vanlig rå muskelkraft?

Kitt sa for siden:

Imse skriver lenger oppe at man fint kan bake uten maskin bare man elter godt og lar heve lenge!:)

I noen oppskrifter kan man bruke juice i stede for sukker, men det går vel nesten ute på det samme når det er snakk om så små mengder!

Yonah sa for siden:

Bare så det er sagt, jeg har ikke bakt denne for hånd, siden jeg fant oppskriften i går. Men det ligner mye på loffen Kanutten har lagt ut oppskrift på og den går jo fint for hånd.

Supert om noen baker denne for hånd og forteller hvordan det gikk:D

Jeg har akkurat kjøpt meg denne brødbakemaskina, så jeg har ikke tenkt å bake/elte deig for hånd mere, mye mindre oppvask med denne enn noen av de andre kjøkkenmaskinene mine. Da brødet kom ut ferdig stekt av maskinen så forma helt ren ut. Vasket den lett med varmt vann og sveipet over innsiden av maskinen med en klut, så enkelt:D

Trolltika sa for siden:

Hmm, skulle tro noen visste at jeg skulle spørre om det går å bake lavkarbobrød i brødbakemaskin ettersom denne tråden lå øverst på dagens innlegg når jeg skulle inn og spørre...:p Må så avgjort prøves.

Yonah sa for siden:

:lol:

Jeg blir forresten ikke klok på om glutenmel inneholder 20 eller 12g karbo pr 100 for jeg leser begge ting her og der. Men om det er 20g, så utgjør det 18g pr brød. Det blir ca 2g karbo pr skive har jeg grovt regnet ut. Kommer an på hvilket soyamel man bruker, jeg har fra spielberger, og det har 3g/100g.

Yonah sa for siden:

Ja,ja, ikke ante jeg at det var så lett å få gubben til å spise lavkarbo:lol:

Jeg skulle lage meg lunsj, og hadde bestemt meg for å ta av det brødet og lage en skikkelig club sandwich. Så jeg tok frem posen og fant... kun 4 skiver. Det var 8 der i går kveld. Så mannen har altså smurt seg niste av brødet mitt. Ringte ham og spurte hva han syntes om det nye brødet han hadde spist til niste: Jo, veldig godt, veldig luftig og enda hang det sammen. Meg: Dø, det var mitt lavkarbobrød, laget av glutenmel, soyamel og malte linfrø..
Vi lo godt, men konklusjonen var jo at brødet var etandes da. Like luftig som kjøpebrl og det har jeg aldri noensinne fått til da, så det var artig.

Brødet er så absolutt spiselig for andre som ikke spiser lavkarbo, men obs, noen tåler ikke så mye gluten.

Hillemoi sa for siden:

Oh :D
Takk og takk :)
Vet du om jeg kan erstatte soyamel med soyaprotein?:o

Yonah sa for siden:

Aner ikke, har jo som sagt bare prøvd denne oppskrifta en gang og jeg har ikke prøvd soyaprotein enda, har ikke hatt bruk for det siden jeg startet for 1 1/2 år siden.. Prøv du, om du ikke får tak i soyamel. Tror forskjellen kan være at feks soyamel er fetere.

mam sa for siden:

Høres lovende ut. 100.5 kilo i dag... når jeg kommer under 100 kg skal jeg bake meg et slikt brød!:D

Televimsen sa for siden:

Det er det første lavkarbobrødet som har frista meg!!!
Noen som har prøvd å bruke melkeprotein istedet for soya.. slipper man ikke den litt ekle soyasmaken av det?

mam sa for siden:

Tror det er bedre smak enn soya ja. Soyasmaken liker jeg ikke, jeg heller. I post #13 har jeg en link til en annen brødbaketråd med gjær og glutenmel. Der er det bl.a mandelmel og kruskakli. Høres fristende ut med mandelmel.

Yonah sa for siden:

Jeg hater soyasmak, synes det er helt grusomt. Men, et stort men, jeg kjenner ikke soyasmaken i dette brødet.

mam sa for siden:

Vel, jeg har prøvd min egen variant uten brødbakemaskin. Jeg ble litt skuffet. Det hevet seg nesten ikke.

2.5 dl lunkent vann
3 ss olje
1 egg
80 g glutenmel
20 g kruskali
45 g linfrø
45 g sesamfrø
60 g soyaprotein
30 g mandelmel
1 splenda
1 stor ts honning
1 liten ts salt
1/2 pk tørrgjør
1 ts bakepulver

Linfrø og sesamfrø ble knust litt i mixer med kniver. Alt blandet sammen. Ble en ganske fast kule som slapp bollen. Heve 30 min.
Knadd godt, formet til et mini-brød og lagt i form. Hevet 2 timer. satt i kald ovn og stekt 30 min, det var så lite at jeg ikke tror det trengte mer. Ovnen satt på 200 grader.
Jeg fikk dessverre ikke tatt noe nøyaktig tid for stekingen.

Det var overhodet ingen heving på de 2 timene det stod lunt. Ingen hevning i ovnen. En minimal heving de første 30 min. Til tross for både gjær og bakepulver. Jeg hadde håpet at honning var godt nok for å starte gjæra. Kanskje ikke. Kanskje det var for fast røre. Kanskje det skulle stå over natten. Kanskje jeg blandet for mye. Det ble for tungt? Jeg prøvde å ha så mye frø i så jeg kunne minske mengden soyaprotein.

Sett på den positive side, det henger godt sammen og smaker bedre enn ventet. Selv med soyaprotein. Jeg må innrømme at hadde jeg klart å få det til å heve seg litt, så ville jeg vært fornøyd.

Imp sa for siden:

Det brødet så godt ut. Hadde planer om å selge vår maskin, som vi fikk til bryllupet og aldri har brukt, men kanskje jeg skulle prøve det nå..

Kitt sa for siden:

Fikk ikke tid i helgen, men nå står maskinen og jobber! Gleder meg til lunsj!:D

Yonah sa for siden:

Så spennende Kitt:D Jeg har en Melissa maskin, den som vant tv2 testen for noen år siden, ganske fornøyd med den. Bruker program 3, for grovt brød.

Tenkte å prøve å eksperimentere med å bytte vannet med feks hakkede tomater( og knus de helt fint kanskje) for å lage tomatbrød, eller hakkede nøtter. Men ville gjerne bake det noen ganger for å teste det skikkelig først. Nå har jeg bakt 2 helt vellykkede brød, så neste brød skal jeg eksperimentere litt med. Mannen var veldig fornøyd med dette også og veldig fornøyd med at jeg har funnet noe jeg kan ta med feks på sykehus, på tur el.l. Og det er faktisk så godt til å henge sammen at hvis du skjærer tyyyne skiver, kan du brette det i to og bruke det til pølsebrød. Spekulerer veldig på å prøve å lage rundstykker/hamburgerbrød av dette, la deigen blandes og heves godt i maskina, også bake ut og la heve godt på brett før jeg steker i ovnen.

Kitt sa for siden:

Jeg har en billig maskin fra Netthandelen, men den har klart nesten alt jeg har prøvd frem til nå.:) At jeg puttet alt for mye grovt opp i med for lite væske en gang, er jo ikke maskinens feil!:o

Har også satt den på program 3, for grovt brød! Så langt har den eltet veldig bra, så jeg er optimistisk! Tror nok jeg vil ha lettere for å holde meg til lavkarbo om jeg faktisk kan spise brød! Trodde ikke jeg ville savne det, men det er veldig lettvint når man sliter litt med energi- nivået, da! Ikke alltid det frister med noe annet! Gamle vaner tar lang tid å vende, altså!:rolleyes:

grotingeling sa for siden:

Har bakt dette brødet 2 ganger i helgen, og det har blitt bra begge ganger.
Bruker også program for grovt brød (medium)
Skal prøve med en større mengde neste gang, da deigen kun fyller halve formen

Kitt sa for siden:

Ble ikke noe brød på meg, gitt! Maskinen tok strømmen på kjøkkenet, så den er nok moden for noe helt annet enn brødbaking i hvert fall!:(

Kanskje jeg tester oppskriften i stekeovnen i kveld? Skal lage blomkålgrateng, så da må jeg jo varme opp ovnen uansett!

Yonah sa for siden:

Men er den ferdig hevet? For i såfall kan du bare steke ferdig i stekeovn. Eller flytte maskinen i et annet rom og sette på rent stekeprogram. Om den ikke hadde begynt å steke og alt sank sammen da:(

Kitt sa for siden:

Den har nesten ikke hevet noe og strømmen går når jeg setter i kontakten, så løpet er nok kjørt for denne deigen!:nedfor:
Skal som sagt prøve oppskriften i stekeovn, for den ser så god ut!:D

Yonah sa for siden:

Men prøv å la den stå, noen ganger må deiger bare få tid på seg. Jeg hadde definitivt ikke kasta en deig før det var gått et døgn.

Hvorfor kan du ikke flytte maskinene til et annet rom? For om sikringene går overalt er det noe feil med maskinen, går den kun på kjøkkenet er det for liten kurs.

Kitt sa for siden:

Deigen har blitt hard og ekkel!:eek: Gidder ikke jobbe masse med den når den er sånn! Hadde den vært verdt å redde, hadde jeg gjort det. Terskelen for å hive mat her svært høy her i huset!

Er maskinen som tar sikringen! Sikringen går uansett hvor jeg plugger den inn! Vi har nytt sikringsskap med romslige kurser, ikke det som er feil!
Sikringen går selv om maskinen ikke går, bare den er slått på!:(

Yonah sa for siden:

Da tror jeg du skal levere den maskinen som elektrisk avfall, for knerter den sikringer over alt er det definitivt noe feil... Kansje bra den tar sikringen da.

mam sa for siden:

Jeg har prøvd slike oppskrifter. Ikke 100% men min variant. De hevet seg meeeeeeeeeget lite.

Lurer på om jeg ville lage med kald væske, og la brødet heve natta over. Men lage deigen mye løsere? Siden deigen ble tungt og kompakt slik jeg opplevde den.

Kitt sa for siden:

Blir levert inn der den skal som avfall, ja! Kan jo ikke bruke den når den oppfører seg sånn!:p Heldigvis fungerer sikringene som de skal og gjør jobben sin; kutter strømmen når noe er galt!:)

Vet hva jeg skal sette opp på ønskelisten til jul, da!;)

Kitt sa for siden:

Kan jo ikke kaste noe, jeg da!:p
Eltet deigen godtgodt for hånd, satt den til heving i min lille brødform og har nå stekt det på 45min på 200 grader.
Et lite velduftende brød er akkurat tatt ut av stekeovnen!:D
Blir dette vellykket, lager jeg dobbelprosjon i morgen!:spent:

Yonah sa for siden:

Nei, du så artig Kitt! Må nesten få se bilde av brødet om du kan fikse:D

Yonah sa for siden:

Nydelig, ikke sant det ser ut som skikkelig brød og ikke bare noe frø og egg? Det var det jeg ble så overrasket over, at det var skikkelig brød. Smakt på det?

Kitt sa for siden:

Konsistensen var litt sånn seig lavkarbo- soyaproteinaktig, men bedre enn andre jeg har prøvd og selve smaken var god!:D
Kommer nok til å bake to til i morgen om jeg rekker mellom malingstrøkene!:)

Mosepjusk sa for siden:

Mmmm, tusen takk for oppskrift :blomster:

Jeg har lånt mammas brødbakemaskin, og i går kveld fikk jeg endelig testa ut denne oppskriften.
Innstillinger jeg brukte: Helkorn, 750 gram, medium skorpe.
Brødet ble veldig mykt, på grensa til loff-konsistens asså. Skorpa ble litt seig, men brødet er BRØD!

Tester det igjen akkurat nå med to endringer på maskinen;

1. Hurtig helkorn (litt risikabelt kanskje, men håper det funker)
  2. Mørk skorpe

Ferdig om... skal vi se... 1 time og 52 minutter.

suverene severina sa for siden:

Hei, er ny her inne, men rota meg borti denne tråden om brød. Og tillater meg å svare.... :liste:Har selv brødbakemaskin og har faktisk tenkt en del på muligheten for å lage lavkarbobrød, så etterhvert må dette prøves. Dvs når jeg er der jeg vil være på vekta.....

Må bare komme med en kommentar: jeg har bakt mye gjærbakst oppgjennom (og lært en del av min mor) og man trenger ikke sukker for å få gjæret til å sette igang. Jeg bruker aldri sukker grovt bakverk og det er aldri noe problem med hevinga. Jeg skjønner at når man ikke bruker hvetemel så er det tyngre, men tror fortsatt ikke at man MÅ ha sukker i brødet. For egen del tenker jeg at alle steder hvor man kan unngå sukker er bra!

(også håper jeg det er greit at en fersking kommer her og kommenterer....)

Yonah sa for siden:

Helt greit å kommentere. Men jeg tror teorien bak her ikke handler om grovt eller ikke. Men selv grovt hvetemel inneholder hauger av sukker til gjæren. Jeg har ikke hatt anledning til å prøve uten sukker enda, men når jeg har tid kan jeg jo gjøre et forsøk.

Mosepjusk sa for siden:

Det ble ikke akkurat noe resultat å skrive (hjem) om..
Ble en kjedelig svampeklump.

Nå skal jeg bake det i brødform i ovnen, det funka veldig bra sist gang jeg testa det ut.
God helg!

Mosepjusk sa for siden:

Jadda, ferdig på null komma svisj nesten!
Blanda ingrediensene til en seig deig.
Trøkte den ut i min 1,35 liters form.
20 minutter på 70-graders varmluft.
35 minutter på 200-graders over- og undervarme.
Går fint an å skjære opp med en gang det er ute av ovnen - det er ikke mye som slår varmt, nybakt brød med smør og gulost :smile:

Yonah sa for siden:

Dytter opp denne jeg, så det var noen som etterlyste lavkarbobrød i brødbakemaskin.

grotingeling sa for siden:

Denne kan jeg også være med å dytte på, har forøvrig byttet ut soyamel med bakepro - enda bedre resultat :)

kristindama sa for siden:

Lagde dette brødet i maskinen i går, helt greit brød om man ser bort fra at det ble knøttlite i min maskin, jeg har innstillinger for 750 gram og 1 kilo. Så jeg prøver igjen i dag med dobbel dose.

Yonah sa for siden:

Jeg har en melissamaskin og brødet blir omtrent så stort som et 750g brød skal bli i den maskinen. Under heving, hever det seg helt opp i luka. Jeg bruker grovbrødinstillingen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.