< Tilbake til oversikten

Hjelp til å velge diett

artemis sa for siden:

Hei!
Trenger noen tips fra dere som er mer erfarne til å velge diett.
Jeg ønsker såklart å gå ned noen kilo, men mye av motivasjonen min ligger i at jeg har en arvelig sykdom som gjør at jeg utvikler "lipomer", dvs svulster i huden av fettceller. Faren min har det også, og har svulster som vokser seg store som klementiner om man ikke opererer de vekk. :(
Har ikke lyst på masse arr på kroppen, siden jeg også får store arr av selv små skrammer! Jeg har allerede fått flere kuler på armene, på brystet og nå begynner jeg å få på lårene. Så for å stanse, eller i allefall å roe ned utviklingen av lipomene, så vil jeg få ned fettprosenten min til et minimum.
Har hørt at jeg bør ligge unna mest mulig fett, men samtidig reagerer kroppen på de tilsetningsstoffene i lett- produkter, og "falske" søtningsstoffer skal heller ikke være heldig for folk med arvelig lipomer.

Kan noen veilede meg gjennom denne jungelen av dietter, for å finne en diett jeg kan leve med?
På forhånd takk!:)

Kari Marita sa for siden:

Veldig vannskelig egentlig når du ikke skal ha mye fett.Det er mye fett på di fleste lavkarbodiettene,men du kan jo prøve å begrense på fettet.Kanskje Fedon Lindberg kan passe?:)Eller du kan prøve Ingers Rugbrød,som ikke er en lavkarbokur,men lavkalorikur.Der er det lite fett.jeg gikk ned over 40 kg på den jeg:D Lykke til:)

arnakristin sa for siden:

Hei,
Jeg anbefaler deg å sende en pm til Torkil, legen bak ketolysekuren, han vil nok være den rette mann å spørre vil jeg tro.

Nerthus sa for siden:

Eller Sofie Hexeberg :) Send en mail så får du nok svar :)

Du sier du "har hørt" at du skal ligge unna fett - vet du bakgrunnen for dette? Kan det være litt som at vi har lært at "fett gjør deg feit"? Bare lurer - hvis det er slik at du kan spise fett og lite karbo, vil jo dette være en fin fin diett for deg. Søtningsstoffer trenger du ikke spise på dette kostholdet heller, det er det noen av oss som gjør for å dekke fysebehov ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.