Jeg lurte på om det går an å fryse en kartong med kremfløte, senere tine den i kjøleskapet for så å vispe den til krem?
Datteren fikk i oppdrag å kjøpe 4 kremfløter i Sverige. Jeg ble syk så jeg fikk ikke lagd den kaken jeg skulle bruke fløte i, pluss at jeg selvfølgelig hadde glemt å tenke på at fløten kommer i halv liters kartonger der. Så jeg har 2,3 liter fløte i kjøleskapet nå.:D
Jeg vet ikke om du kan stivpiske kremen etter at den har vært frossen, men det jeg gjør (lærte av mamma) er å fryse fløte i isbitposer. Hver isbit er ca 1ss fløte og da er det lett og ta bare akkurat det man trenger til f.eks saus eller omelett og man trenger ikke tine alt på en gang.
Ellers kan du jo bare "prøvefryse" litt fløte, tine det opp og se om det går annå stivpiske. :p
Synes å huske noen her inne som skrev noe om at de kokte opp fløten når den nærmet seg slutten på holdbarheten og at den var helt fin å bruke etterpå, finner ikke igjen tråden :(.
Det gåt fint å fryse fløte men vet ikke hvordan det går med vispingen etterpå. :confused:
fortell hvordan det går da :rolleyes:
Jada, kan foreta en prøvefrysing, men det er sikkert noen som allerede har prøvd så jeg håper på svar, da vet du!:D
Jeg vil jo egentlig tro det går....
:ja: Går an å fryse for så å piske. Gjorde det i helga, la en 3/4 liter kartong i fryseren fordi jeg skulle stoppe meg selv fra å bruke opp alt med én gang, men den gang ei... tok den opp, tinte den i mikroen, og vispet 1.5 dl krem av fløte og flytende natreen. :p
Men det var jo kjekt å vite! Hender nemlig innimellom at jeg ikke rekker å bruke opp fløten før jeg skal være hjemmefra i 5-6 dager. :) Da kan jeg bare hive den i fryseren - smart!
Greit å vite at det går, for jeg kjøper gjerne fløte til halv pris pga av dato. Som oftest blir den bare brukt i fakirbiffer og sauser, men da kan jeg lage dessert også :D
Åhh, jeg fikk ikke til å piske opptint fløte, og den tinte jeg på benken og i lunket vann slik at det ikke skulle gå for fort! :confused:
Det ble bare en klumpete smørkremm æsj!!
Frossen fløte bruker jeg i sauser og supper og i mat...pluss smoothies :)
Det var da merkelig... :confused: Du kan jo prøve å tine i mikroen? Hadde den på cirka 250W og tinte leeeeenge, og da tok jeg den ut underveis og "ristet" den litt løs...
Da har jeg tint en kartong i kjøleskapet i to dager. Den er pisket til krem nå, den oppførte seg annerledes enn vanlig. Det tok lenger tid, kremen ble ikke på langt nær så luftig, ble mindre i volum og litt kornete. Måtte piske ekstra med krem for å få nok, men smaken var grei:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.