Har så lyst på medisterkaker - laget av medisterdeig(ikke farse) - det har jeg liksom ikke spist så mye av før, for det er jo så fett. Men er det andre ting i denne deigen som vi ikke kan spise, eller går dette ned på høykant for oss ketolytikere ??? Noen som vet??? Takk for svar!!
Jeg kjøpte tre pakker medisterdeig hos coop xtra idag til halv pris :D
400g i pakka. Dette ble dyttet i kjøkkenmaskinen sammen med ca 200g spekk og 150 g baconterninger. Kjørte på full guff til det ble fiiin deig, og hadde oppi to egg, litt løkpulver, salt og pepper, før jeg stekte kaker. Fyyy steike så gode og saftige, altså! Ikke fullt så "stiv" konsistens som kaker av farse, men pokker ikke langt unna! Vel verdt å lage!
Skal du ha ordentlig medisterkaker så er det muskattnøtt og ingefærkrydder man skal bruke. Da blir det skikkelig medisterkaker! Ligger noen oppskrifter her på forumet. Det skal jeg lage til jul ja, gleeeder meg:D Nam nam.
Vanlig medisterfarse inneholder 6 kh pr 100 gram ca.
Får vondt i hodet av muskat, derfor krydrer jeg ikke til "julemedister" ;)
Holder at jeg spiser èn kake av ferdiglaget farse, så får jeg hodepine som utvikler seg til lignende migreneanfall :s
Sper en medisterdeig med litt eggeplomme og litt fløte, så blir det raskt en fettprosent på 90. Men for de som teller kalorier, blir det raskt kalorier av det også. 5 normalstore medisterkaker gir ca 1000 kcal...
Jeg har prøvd å lage medisterkaker flere ganger nå. Både av medisterdeig og av hjemmelagd medisterfarse (krydret med muskat osv.)
Men jeg syntes ikke de smaker medisterkaker!! De smaker noe helt annet. Greier ikke bestemme meg for hva, men medisterkaker smaker det ihvertfall ikke!! Hjelp:confused:
takk for oppskrift. Har ikke prøvd og blande med kjøttdeig, men forstår heller ikke hvordan det kan bli mer medistersmak av og blande ut medisterdeigen med vanlig kjøttdeig:confused::p
Altså oppskriften min er ikke å blande medisterdeig med kjøttdeig, men blande kjøttdeig med kjøttdeig av svin. Det er for å få opp fettprosenten. Grunnen til dette er fordi det er veldig vanskelig å få tak i medisterdeig til vanlig utenom i jula.
Men det er jo muskatt og ingefæren som lager smaken. Bruk litt mer:p
ahaa! kjøper det i sverige jeg :D
har prøvd det også, men det smaker bare ikke medister.. Er så glad i sånne ferdiglagde medisterkaker for det smaker liksom ordentlig, men mine er ikke i nærheten engang :(
Da tror jeg at jeg ville ha satset på å vende meg til de nye, sunne medisterkakene (altså de du lager selv, hvis du mot formodning skulle være i tvil:p) hvis jeg var deg. Smaksløkene forandrer definitivt preferanser etterhvert, og når den tid kommer vil du sannsynligvis synes at "vanlige" medisterkaker smaker pføy:D
Jeg laget medisterkaker igjen igår. Blandet da 50/50 spekk og medisterdeig.
Da blir det straks litt mer farsekonsistens på den. Spedde bare med egg, og krydret slik jeg ville (uten muskat). Ble bedre konsistens etter steking enn forrige forsøk.
Jeg elsker tyggemotstanden i deigen jeg da ... farse blir litt for fett og kvalmende for meg :) men i dag har jeg altså spist medisterkaker, som var selvkrydret og stekt i meierismør - nydelig :D Takk for alle svar og gode råd og oppskrifter :D
spiser dessverre farsekaker og kjøttpudding ofte... er ikke lov men. har spist 1 farsekake denne uka, også blir det 3 skiver kjøttpudding til middag i dag, med masse blomkål da seff. burde jeg kutte ut helt? vekta har jo stoppet opp også...
Det er ikke så rart når du er en kanin:D Salatblader smaker jo helt annerledes en gris, liksom (selv om Hårek ikke er helt enig med sitatet "Er gris frukt?"):o
Så deg forresten på ICA Koch for ikke så lenge siden... Jeg turte ikke hilse på deg fordi jeg skjemmes for at jeg fremdeles er tykk, men du er rålekker!!!! :love:
I likhet med Kanutten er jeg heller ikke noe glad i medisterkaker, og jeg kan ikke fordra sossisser. Men kan godt tenke meg å spise pølse som ikke er så utspedd og som har en litt kraftig smak. Kan vossakorv være et alternativ? Vet at Rema har hatt noen pølser med lavt karboinnhold, men de ser ikke så delikate ut..
Hamster59 - Meny har noen veldig gode pølser; jacobs utvalgte, med veldig lite karbiser i. Bl.a. en med urter, og en med bacon. Har bare smakt de med bacon, men det var veldig godt!
Tøvsjur! Når var dette? Etter fødsel? For da kan jeg ikke ha sett mye lekker ut. HAHA!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.