Ganske ny på dette, men begynte for nå ca 1 mnd siden. PÅ den tiden har jeg gått ned fra 1-2 kg. Det vil si at den siste kg jeg har gått ned spretter opp og ned etter humør virker det som!! Og jeg blir lei.
Har værti ketose hver eneste dag siden jeg begynte, spiser masse grønt og salat hver dag. Trener moderat 2-3 ganger i uka, pluss går tur de andre dagene...
Og jeg blir SPRØ, siden jeg gjør alt riktig og ingenting skjer... Har riktignok gått ned 4-5 cm rundt livet, men er det ikke heeelt merkelig at det ikke skjer noe på vekta... ? Og det meste av det som har forsvunnet , forsvant i løpet av halvannen uke, så bare stopp... Kan jo ikke fjerne alt, men har begynt med brusen, bare noen få dråper i helgen.....
Resultatet er at jeg rett og slett blir SUR!!! Hvor lenge gidder man dette liksom??
Spiser mandelbrød (2 tynne skiver) eller lapper til frokost med salami og majones. Salat med bittelitt løk, fetaost, avocado og reker eller kylling(grillet) til lunsj.
Til middag går det i ulikt kjøtt, svin, biff, fisk stekt i smør med grønnsaker til som sopp, brokkoli, blomkål, asparges, løk. Pleier å ta i noe rømme eller fløte eller creme fraiche... Har også prøvd lasagne, pizza o.l, så da blir det med salat istedenfor grønnsaker.Og da pleier jeg å være mett til kvelden, og spiser da ikke noe mer. Hender jeg spiser baconcrisp eller atkinsbarer hvis jeg er sykt fysen eller veldig sulten og ikke har tilgang på "lovlig" mat...
Fra enkel hoderegning er jeg under 15 karber om dagen, men har tenkt om jeg får for lite fett, eller for mye proteiner. Spiser ca 200 gr kjøtt til middag tenker jeg....
Jeg drikker og forresten masse!! Mest vann (ca 2 liter på jobb) og ca en liter hjemme (vann eller saft) Savner brusen noe sinnsykt, og tatt noen glass i helgen i ren frustrasjon over at det ikke går nedover uansett..
Umiddelbart vil jeg råde deg å kutte ut disse kildene av søtstoffer du tilsetter dagene dine med. Saft og sukkerfri brus trigger bare lysten på noe mer. Hvis jeg drikker en flaske cola zero, så stopper vekten. Banna bein. Uten unntak. Jeg har også kutta ut å tenke på brøderstatninger (også fordi jeg ikke har funnet noen gode nok oppskrifter). Jeg unner meg sjokolade innimellom, men det erstatter også brusen. Tidligere brusoman.
Senk skuldrene. Stresser du har det også sin innvirkning ;)
Hei,
Hvor mye og hvor fort man går ned er avhengig av flere faktorer, ikke alle raser ned i vekt det bare virker sånn.
Det første som slår meg at det er litt lite fett i den dagsmenyen din. Søtsug kan faktisk også være et symtom på for lite fett i kosten. Min erfaring er at når jeg får i meg nok fett i løpet av dagen så har jeg overhode ikke behov for noe ekstra…
Reker, kylling, biff er ikke akkurat fet mat, det samme gjelder svin dersom det er svinefilet.
En av grunnen til at mange går i nybegynnerfella – for lite fett – er at vi har blitt indoktrinert om hva som er sunt og helt ubevist velger magre kjøttalternativer. Det aller beste er om man greier å få i seg det man trenger av fett igjennom våre matvalg. Kjøtt: bacon, ”grillskiver”- sideflesk, ribbe, entrecote, kjøttdeig, medisterdeig, nakkekoteletter… Fisk: laks, ørret, makrell, sild, brisling…
Det er en tanke jeg og har tenkt, men da aner jeg ikke hva jeg skal putte i meg... Nå¨r jeg tar en spiseskje med rømme, eller fløte i maten tenker jeg at det blir en del, men kanskje det ikke er nok....? Synes liksom for mye fløte og rømme kan bli kvalmt, så derfor jeg har brukt endel avocado feks.... Hva bruker man i maten liksom for å fete den opp....?
hang inn there! Selv har jeg 0 tollerense på karbohydrater og det har gitt meg raske resultater som jeg akter å fortsette med. Jeg føler ikke noe behov for småspising og tenker ikke på "all den gode maten" jeg har sluttet med.
All blandingsmat må man kutte ut. .kjør på med feite kjøttbiter, fisk og grønnsaker som VOKSER over bakken.. jeg har ikke rørt de som vokser i bakken. for det meste så går det på salat, brokoli.. litt løk (men ikke hvitløk).. uff, listen er lang, men 0 tolleranse er hva som funker for meg nå.. og jeg har ikke trent på 5 uker!.. ikke det at jeg ikke skal trene. .men tiden går med på kræsjkurs så jeg har ikke tid.
Jeg hadde det akkurat som deg.Gikk ned 2 kilo første uken,så stopp.Hvis du ikke er over 10 kg overvektig tror jeg ketolysekuren virker dårlig.Når jeg telte kalorier ved siden av gikk jeg litt ned.var ihvertfall slik kuren virket på meg.Men er du overvektig vet jeg ikke hva årsaken kan være,kanskje partystoppere?
Jeg har mer enn 10 kg jeg skal ned, så tror ikke det er problemet... Men har forsøkt å kutte ut all brus og saft, og det hjelper kanskje noe... Har tuslet noen hundre gram nedover( ca 1/2 kg), så gir ikke opp helt enda.. Når jeg spiser salat til lunsj med reker eller kylling har jeg avocado i, spiser evt skinnet på kyllingen, og har fetaost i, og olje, så prøver å ta så mye som mulig fett oppi.. Men orker liksom heller ikke at det renner fett...
Av svin spiser jeg nakkekoteletter og fetere enn det blir det vel ikke med svin... Også har jeg alltid feite sauser til, på stekefett av smør, pluss fløte...
Men gir ikke opp helt enda, for noen cm har forvunnet, men når jeg leser at folk går ned 10 kg første måneden, blir jeg litt demotivert. Men bestemt meg for å prøve frem til jul, og hvis det ikke funker kanskje prøve meg på noe mer ala lavkarbo som fedon eller noe...
Men hvitløk?? Går ikke det? Den vesle puslegreia der kan da ikke gjøre enorme utslag på karbo'n??
Hvitløk (som er en urt, ikke en løk) inneholder 16,3 kg karber pr. 100 g. Men man spiser jo ikke mange grammene i gangen - om det er så mye som ett gram engang!? Så det hadde ikke tenkt på nei, mums i vei!
Ok... En typisk dagsmeny:
Frokost: 2 oopsilapper med smør og ost eller salami og majones. I helgene er det 1 eller 2 egg med ca halv pakke bacon til. Men det orker jeg ikke spise hver dag. Både fordi det tar tid, og jeg kommer til å bli dritlei!
Lunsj: Salat med bittelitt løk, en god dæsj fetaost, 1 avocado, olje, og en halv kylling med skinn, eller reker...
Middag: 1 kotelett med brokkoli, litt løk, asparges, sopp og saus av fløte og smør og krydder.
Evt kvelds/mellommåltid: oopsilapp med pålegg, evt kyllingvinger, litt baconcrisp...
Og masse vann.. 2-3 liter hver dag!!
Har forøvrig ikke vært ute av ketose en eneste dag. Den slår ikke veldig ut i farge, men siden jeg drikker så mye vann, tenker jeg at det har en sammenheng....
Okei. Jeg er jo tilbøyelig til å tro at det blir for mye kalorier for deg. 100 gram avocado f.eks er nesten 400 kcal.
Det andre som slår meg er innslaget av melkeprodukter til hvert måltid. Jeg kan ikke spise melkeprodukter whatsoever om jeg skal gå ned i vekt for tiden.
Det tredje som slår meg, hvor ofte spiser du baconcrips? Det er svært salt og binder vann.
Det fjerde som slår meg er at det er for lite farger i grønnsakene dine. Torkil sier at ofte skyldes vektstagnasjon i ketose at spiser for lite varierte grønnsaker med for lite farger.
Jeg gikk 6 mnd uten å gå ned - og måtte redusere på kcaloriene for å få vektnedgang. Hvor gammel/høy/tung er du pr i dag? Hva er BMI'en din? Du kan jo regne ut basalforbrenningen din (google it :) ) og regne kcal noen dager for å se hvordan du ligger an kcalorimessig også. I tillegg kan det være greit å regne ut forholdet mellom fett, karbo og protein slik at du ser at du faktisk har noenlunde forhold, spesielt mellom protein og fett :) Ca 1 gram protein pr kroppsvekt pr dag er en tommelfingerregel.
Gi nå ikke opp bare fordi det ikke funker ved første forsøk - det er mange her som har måtte gjort justeringer innen lavkarbo-retningene for å finne den retningen og måten som fungerer på dem.
Samtidig kan du kanskje vurdere hva som er viktigst for deg - kun det å gå ned i vekt, eller også det å få en bedre helse? Har du merket andre positive endringer med kropp og hode siden du startet?
4 uker er ikke overvettes lang tid innen lavkarbo-verdenen, en kropp som har levd på vanlig mat hele livet trenger LITT mer tid enn 4 uker på å normalisere hormonnivå og finne utav fettforbrenningen sin også. Vær snill med deg selv, nyt maten, prøv å slutt å stress med vektnedgangen og bruk heller energien din til å prøve ut litt forskjellige varianter av lavkarbo. Slik blir du også mer kjent med kroppen din og hva DEN ønsker seg
Lavkarbo er ikke nødvendigvis vidunderkuren for slanking for alle - de aller aller fleste av har lagt ned ganske mye tid, energi og krefter i å finne det lavkarbo-kostholdet som passer SEG best - både mentalt og fysisk :)
Ser Cherry rakk å svare her før jeg sender svar - og hun har mye fornuftig og si synes jeg :)
Skal prøve å regne litt bedre ut.. Har registrert meg inn på diett.no for å se om jeg da får bedre oversikt... Men spiser ikke så mye baconsvor eller søterstatninger. Mest i helgene hvis jeg "må" ha noe, eller at jeg har med meg på fest for å slippe at jeg sprekker på annen pottis og greier som blir servert.. Og idag skal jeg på fest og har med meg min egen kake! Serverer den og sier at jeg blir slank av den, dem blir feite!
For: Dear God, if you cant make me thin, please make my friends fat!!! :)
Husk at med ketolysedietten mister du en del mineraler og sporstoffer som kroppen trenger! Dette kan/BØR du dekke inn igjen med å drikker en god del Farris, spise Selen og Krom!
Selen og Krom skal ikke tas samtidig, men fordeles utover dagen.
Siterer fra Ketolyse.no: "Selen+Sink vitamintabletten tas til lunsj. Det er viktig at selentabletten som skal tas til lunsj, ikke tas samtidig som krom+Kalsiumtablettene, da opptaket hemmes hvis begge tablettyper tas samtidig"
og
"Krom er viktig for insulinets virkning, det motvirker insulinresistens og dermed forbedres sukkerforbrenningen og fettforbrenningen blir bedre.
Kalsium utskilles i urinen i forbindelse med ketolysekuren og er derfor tilsatt kromtabletten for å opprettholde kroppens kalsiumbalanse.
Krom+kalium+Kalsiumtablettene tas morgen og middag. Det er viktig at de ikke tas samtidig med selentabletten som skal tas til lunsj, da opptaket hemmes hvis begge tablettyper tas samtidig."
Denne er også fra Ketolyse.no:
Vekttapet stagnerer
Hva skal jeg gjøre, vekten går ikke ned selv om jeg har utslag på stixen?
Les avsnittet "Problemer og Bivirkninger" nøye. Kanskje mosjonerer du såpass at du i en periode bygger muskler i tillegg til at du forbrenner fett? Du vil merke det ved at klærne blir løsere, selv om vekten står bom stille. Det er forbigående, og du vil også få en fastere kropp når du får mer muskler. Og med musklene får du en større ”motor” til å forbrenne fett, så bare gled deg og hold ut!
Var ikke det oppløftende???
Nå har jeg levd uten Ketolysekuren i nesten 1 1/2 år, men har nettopp begynt på an igjen. Etter å ha tilbrakt en del tid her inne, og sjekket ut div.lenker og oppskrifter, er jeg mer motivert enn noen gang. Så da må jeg dele litt av min motivasjon med deg, tenkte jeg :-)
Jeg for min del opplevde hodepine og svimmelhet om jeg ikke drakk nok og glemte å spise mineraltabelettene noen dager. I tillegg føler jeg, (jeg sier føler, for jeg kan ikke garantere) at vekttapet stoppet litt opp fordi kroppen ble i ubalanse med væsker og div.stoffer som den trengte...
Ville også bare nevne at denne gangen har jeg ikke tatt frem vekten. Jeg liker ikke at den forteller meg om jeg skal ha en god eller en dårlig dag, alt avhengig av om jeg har vært flink eller ikke.
Jeg følger kuren, men velger å kjenne etter på kroppen, følelsene, humøret og klærene, at ting går rette veien. Dette var noe jeg fant ut av halvvegs i kuren, forrige gang jeg brukte kuren. Funket for meg i den forstand at jeg følte meg myyye friere. Eller hadde "Frihet under ansvar" ..... vel, uansett... dette var mange tanker fra meg. Håper du holder ut! ;-)
Nei, og du kan fortelle hvordan en dag med bare vann får fart på forbrenninger, verden over, regner jeg med?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.