Heaven sa for siden:
Man snakker jo om raske karbohydrater etter trening! men hva for oss lavkarbo-folk? Hva er lurt for oss å spise etter en hard treningsøkt?
Heaven sa for siden:
Man snakker jo om raske karbohydrater etter trening! men hva for oss lavkarbo-folk? Hva er lurt for oss å spise etter en hard treningsøkt?
TrillTrall sa for siden:
Kjenn etter hva kroppen din sier at den trenger nå. :) Min kropp har en tendens til å ville ha rugsprø med bremykt og makrell i tomat. :)
Heaven sa for siden:
Den vil egentlig ha vann :haha: men det er altså lov å hive i seg en banan, skive med leverpostei etc i etterkant? Tror faktisk ikke jeg vet hva raske karbo er jeg..
nellie sa for siden:
Raske karber er type sukker, hvetemel.
Om du skal gidde å spise karbohydrater eller ikke kommer vel helt ann på hvor mye du spiser til hverdags. Poenget med å spise raske karber etter trening er vel å fylle opp glykogenlagrene.. Og er ikke de så velfylte til vanlig, hvis du spiser veldig lite karber, så har det ikke noe for seg å spise noe med karbo etter trening heller.
Men spiser du sånn litt karbo, så er det sikkert greit å fylle opp med f.eks et par knekkebrød med noe proteinrikt pålegg eller noe.
Cherry sa for siden:
Du skal spise protein.
Resten kommer vel an på hvor mye karber du tillater deg selv pr dag. En banan inneholder ca 20-30 gram karber pr hundre gram, alt etter hvilken matvareliste du ser i, og en banan veier gjerne mer enn 100 gram. Skal du spise 20 gram karber om dagen sier det seg selv at det ikke går. Dessuten får det blodsukkeret ditt til å stige.
Nerthus sa for siden:
Jeg har nettopp begynt igjen med skikkelig hard styrketrening, og har i meg en proteindrikk (scitec nutrion) etter trening. (5 karber pr porsjon om jeg ikke husker feil?) Deretter spiser jeg vanlig lavkarbo-mat. Har ikke i meg noe annet i tillegg. Går på spisdegslank samtidig - så mulig jeg må ha i meg en cappuchino-smoothie etterhvert istedet, den har fløte og mer protein i seg pga Cottage Cheesen :)
Jeg spiser kun rundt 20 karber pr dag - så jeg ser ikke noe poeng i å ha seg raske karber etter trening da det ikke er det kroppen min får energien sin fra nå. Dessuten er det himla morsomt at jeg aldri går tom lengre... bare jeg får et par sekunders pause kan jeg kjøre på igjen med flere reptisjoner - noe pt'n min synes er skikkelig fascinerende! Gøy med trening igjen! Har aldri trent før jeg - men nå på lavkarbo KLARER jeg faktisk å trene uten å få mye smerter og bli dårlig etterpå :)
Noen med bred erfaring fra tung trening og lavkarbo som kan kommentere om man bør få i seg fett i tillegg etter trening - eller holder det med proteiner i første omgang - før et godt måltid lavkarbhøyfett?
nellie sa for siden:
Jeg er ikke en ekspert men det er sikkert lurt å få i seg litt fett også. Siden fett er energikilden deres.. Proteinene skal jo helst brukes i restitusjonen og til å bygge opp.
Heaven sa for siden:
Takker for svar!
Thea1980 sa for siden:
Hva om man trener hard kondisjonstrening og har høy forbrenning? Er det da mulig å ha i seg mer enn anbefalt 20-30 g karbohydrater og fortsatt kunne være i ketose?
Nerthus sa for siden:
Dette er nok individuelt. Kroppen forbrenner karbo først - deretter fett. Hva er målet ditt? Hvorfor ønsker du eventuelt å spise mer karbo? Er det viktig for deg å være i ketose?
Jeg opplever å være mer treg med lite karbo og mye fett, og har diskutert med meg selv å øke på til kanskje 30-40 gram karbo pr dag i intensive treningsperioder, spesielt for å finne ut om jeg kan få mer eksplosivitet i kondisjonstrening.
Min erfaring - og jeg har også lest andre på forumet har forskjellig erfaring - er at man må prøve litt selv hvilken mengde karbo pr dag som er komfortabelt i forhold til hverdagen og trening.
Thea1980 sa for siden:
Tenkte på eks restitusjon etter trening, om det er lurt å legge inn noen ekstra gram karbo etter trening?
Nei, det er kanskje ikke viktig for meg å være i ketose, jeg er ganske ny på streng lavkarbo (selv om jeg ikke spiser så mye karber til vanlig da). Jeg driver vel egentlig å pønsker ut hvordan jeg kan komme meg ned de siste kiloene uten å miste treningseffekt og uten å gå rundt å være sulten.
Et lite tilfeldig eksperiment ble utført i går - spiste en god middag med mye kjøtt, fløte og grønnsaker, regnet ikke på karbohydratene, men det ble sikkert noen fra brokkoli og rosenkålen + en konfekt (!). På trening i dag hadde jeg masse energi og ikke problemer med å komme opp i intensitet. Men vanskelig å vite om det var mengden mat eller karbohydratene som "hjalp til"...
Fant en annen tråd der lavkarbo + utholdenhetstrening ble diskutert - og det ser ikke ut til at det er noen fasit på dette akkurat;-)
mims sa for siden:
Jeg spiser proteinbar som har høyt protein innhold og ikke så mye karbo.
Sandra sa for siden:
Den beste tiden å spise karbo på er den første halvtimen etter HARD trening.
Hvis man trener veldig hardt (anaerobt) bruker kroppen av glukogenlagrene (karbolagrene). For å forbrenne fett, trenger cellene oksygen.
Hva du trenger rett etter treningen kommer an på hvor raskt du skal trene igjen. Kroppen vil bruke lenger tid på å fylle opp igjen lagrene hvis du ikke spiser karbo. Hvis de er tomme, klarer du ikke å trene like intensivt.
ftdmia sa for siden:
Pleier å ta meg en proteinshake etter trening.
Enkelt, greit, bra påfyll + det dekker som regel de ekstra kaloriene jeg skal ha i meg på en treningsdag i forhold til en vanlig dag, så da slipper jeg å tenke på det resten av dagen.
ada-emilie sa for siden:
Når jeg er sulten etter trening spiser jeg så fort jeg kommer hjem mat med karbohydrater, fett og protein. Det som metter godt for meg er kyllingfilet, avokado og rå grønnsaker. Om du absolutt vil ha raske karbohydrater hadde jeg spist et eple bare, etter trening, og lagd noe mer solid når jeg kom hjem. Men det er ikke nødvendig å spise rett etter trening om du spiste innen to timer før trening. Det er sunnest å trene ofte og ikke så lange økter enn lange. Etter trening trenger kroppen protein først og fremst, ikke karbohydrater.
Kari Marita sa for siden:
Jeg mener at lever du på et lavkarbokosthold med mye fett,er det viktig å få i seg fett etter trening,for det er da hoved energi kilden på det kostholdet.Også viktig med proteiner,og karber i form av grønnsaker feks.under restitusjons fasen.Har en et lavkarbo kosthold med mindre fett som meg, er litt fett,proteiner og litt karbohydrater viktig etter trening.Ikke raske karber,men feks en skyr,noe med litt karber i.
acfje sa for siden:
Hvor får man tak i proteinbarer og proteinshaker?
Og hvis man blir litt dau under treningen, er det noe man kan putte i seg og få litt energi igjen (som da ikke er karber...)
Jeg trener ganske mye, både styrke og kondisjon. Og kroppen min er nok ikke helt vant med lavkarbo enda, så jeg blir litt tom på slutten av timene....
ada-emilie sa for siden:
Den mest lavkarboaktige baren er atkins sin som du finner på rema, spar og meny ihvertfall.
Fredrikke07 sa for siden:
Det viktigste er å få i seg proteiner rett etter trening, innenn så kort tid som mulig etter ei økt, altså jo raskere jo bedre:)!
helsefreak sa for siden:
Treneren min sa til meg at nyere forskning viser at jeg har 12 minutter på meg etter endt treningsøkt for å fylle på med proteiner til musklene! Det betyr jo at man bør ha maten klar i garderoben når man er ferdig trent, og for min del blir løsningen da en proteinshake.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.