jeg er en fyr på 23år som føler seg rett og slett mer vell med et lavkarbo-kosthold :)
Har prøvd atkins og slik, bare for å teste på kroppen. Fungerte bra, men ble litt satt ut sånn hjernecellemessigt. Har derfor planer om å ligge på mellom 50-100karbs til dagen.
Jeg har BMI på 24, så trenger ikke ta av noe særlig. Selvom litt hadde jo vært fristende.
Problemet mitt ligger i at jeg har problemer med å finne lavkarbo-poser på butikken. Taco fungerer jo f.eks mye bedre enn en ferdig pizza.
Men skulle gjerne hatt tilnærmede lavkarbo oppskrifter basert på enkle poser.
Blir det for mye micmac så viser det seg gang på gang at jeg ikke får tid til det, og velger noe raskt istedenfor :/
Håper derfor noen har vært borti samme problemstillingen, å funnet et par greie gode retter.
En annen ting er f.eks havregryn, er det så syndig å ta dette 1time før trening f.eks? Det er jo treige karbohydrater.
Ta deg et kokekurs da, så blir det enklere. Er ikke så vanskelig å lage mat men kan hende man trenger litt opplæring. Er også masse gode kokebøker som forklarer ting fint.
Har ingen tro for at ikke du kan klare å lage mat fra grunnen av. Det er ikke umulig og trenger ikke ta lang tid.
Jeg har funnet ut at den Sambal Oelek en (chilipasta) som du kan kjøpe i blant annet kiwi, fungerer fint som smak til kjøttdeigen f.eks. Du kan blande den med rømme/creme fraiche og bruke den som dip også. Den kommer i små glass, den er dyr, men ganske sterk!:D
Ellers så vet jeg at det er noen som blander taco krydderet sitt selv og har i en krukke. Du finner det nok, dersom du foretar noen søk i oppskriftssidene:D
alle disse ferdigposene har mange karber og er somregel fulle av både sukker og transfett. Ikke noen av dem jeg vill anbefale.
Lag tacokrydder sjøl...du finner oppskrift på forumet. Lag opp en svær porsjon så du har en stund her får du en lenke til Gerds krydderoppskrifter: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30489&highlight=tacokrydder
Men taco med tacokrydder funker bra det. Eneste problemet er at jeg trenger andre slike løsninger også.
Som er så raskt å lage som taco er.
Ellers ender jeg opp på noe veldig raskt og usunt:P
finnes da mange retter som ikke tar lang tid å lage :) kyllingvinger med rømme og salsadip, fisk med bacon og grønnsaker, omelett, pannekake, biff, lasagne etc
du må jo nesten prøve å legge litt sjel i det da.. du kan jo ikke forvente at alt skal gå så fort og lett med en kostomlegging... Hva med å lage litt mye når du først lager noe og så fryse ned i porsjoner.. eller ha det i kjøleskapet? jeg spiser feks ofte frokost av middagen som jeg hadde dagen før... :p tar ikke noe særlig lenger tid å steike en løvbiff enn en grandis i alle fall :p Jeg har også en ferskvaredisk her jeg bor og der kjøper jeg varme retter.. feks kylling og kyllinglår og gryter med okse og svin som dem har..
Nå syns jeg jo det er gøy å lage mat, ikke sikkert alle menn syns det men.. Om du først prøver å finne gleden med å lage noe mat, og prøve nye og spennende ting så kanskje det går bedre :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.