< Tilbake til oversikten

Brownies med peanøtter og sjokoladebiter

Lisbeth sa for siden:

Oppskrift med bilder her

Den første bunnen jeg laget ble litt tørr og sterk, så jeg har gjort noen forandringer.

Ingredienser:
100 g smør
1/2 dl fløte
150 g mørk sjokolade
75 g mandelmel
150 g sukrin
1 ts vaniljepulver
1 ts bakepulver
3 egg

peanøtter
hvit sjokolade
melkesjokolade

Fremgangsmåte:
Smelt smøret i en kjele sammen med fløte.
Ta kjelen av platen og tilsett mørk sjokolade i biter. Når sjokoladen har smeltet rører du blandingen jevn.
Bland i mandelmel, sukrin, vaniljepulver og bakepulver. Ha i sammenpiskede egg og visp til en glatt og klumpefri røre.

Hell røra i en bakepapirkledd form, ca 24*24 cm. Strø peanøtter og hakket hvit og brun sjokolade over røra og stek kaken i 15-20 minutter ved 175 grader.

Avkjøl kaken i formen og skjær den deretter i passe store firkanter.

TrillTrall sa for siden:

Høres kjempegodt ut, men blir det ikke bedre om du blander sjokoladen og nøttene i røra?

Lisbeth sa for siden:

Jeg synes de ser finere ut med nøttene og sjokoladen på toppen ;)

TrillTrall sa for siden:

hehe Den så jo lekker ut! Bakte den nå, men hadde ikke peanutter så jeg slenge oppi litt mørk kokesjokolade i biter og en neve valnøtter som jeg knuste litt. Ble god, men litt tørr så jeg skal steke den kortere og i litt mindre form neste gang. Med sjokoladekrem (krem, kakao og sukrin) på blir denne uimotståelig!

nellie sa for siden:

Lisbeth! Du er helt rå

Lisbeth sa for siden:

Ja, bunnen ble litt for tynn, derfor skal jeg, som jeg skrev i oppskriften også, gange den med en halv gang neste gang ;) Kanskje en idè og bytte ut noe av kakaopulveret med kokesjokolade også, men jeg hadde ikke noe igjen..

:p

LouLou sa for siden:

Hvor mange karber blir dette? må jo prøve disse også:)

Lisbeth sa for siden:

Uten peanøttene og sjokoladen er det ca 9 g karbohydrater :)

TrillTrall sa for siden:

Det tror jeg også for det ble litt sterk kakaosmak. Men den var god altså! :)

Lisbeth sa for siden:

Din ble vel ekstra sterk fordi du hadde biter av mørk kokesjokolade også, mens jeg brukte søtere sjokolade på toppen ;)

Lisbeth sa for siden:

Jeg har gjort noen forandringer i oppskriften, bl.a byttet ut kakaopulver med mørk sjokolade. Den nye bunnen er mye saftigere enn den første, og litt større :)

TrillTrall sa for siden:

Det tror jeg blir enda bedre ja, for den ble litt tørr. Jeg har delt den i biter og puttet den i fryseren og tenker jeg skal kose meg med den som lørdagsgodt til helgen, med litt sjokoladekrem på. :) Men jeg skal prøve den med kokesjokolade neste gang!

Lisbeth sa for siden:

Jeg må også få puttet den i fryseren før vi spiser opp hele :p

MadamMim sa for siden:

Årh Lisbeth... nå må du snart slutte med disse fantastiske oppskriftene... Nå har jeg spist så mye brownies at jeg har vondt i magen....!!!! Men den var nyyyydelig nyyyydelig nyyyyydelig!!!!!! Skal ha med på jobb imorgen så flere lavkarbofolk får smake, åsså MÅ resten i frysen... farlig god!!!!!

:heia: Lisbeth

Ildern sa for siden:

Hm, denne må testes ut før tupperwareparty neste uke :)

Tinkiwinki sa for siden:

sitter å spiser denne nå :D utrolig god ja...

HenrikBooe sa for siden:

Jeg og kjæresten lagde denne igår :)

Den ble kjempegod! Men er det poenget at bunnen skal bli seig? :p
Den ble ihvertfall ikke det med oss, men den ble god uansett :)

Takk for du delte oppskriften :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.