Den første bunnen jeg laget ble litt tørr og sterk, så jeg har gjort noen forandringer.
Ingredienser: 100 g smør
1/2 dl fløte
150 g mørk sjokolade
75 g mandelmel
150 g sukrin
1 ts vaniljepulver
1 ts bakepulver
3 egg
peanøtter
hvit sjokolade
melkesjokolade
Fremgangsmåte: Smelt smøret i en kjele sammen med fløte.
Ta kjelen av platen og tilsett mørk sjokolade i biter. Når sjokoladen har smeltet rører du blandingen jevn.
Bland i mandelmel, sukrin, vaniljepulver og bakepulver. Ha i sammenpiskede egg og visp til en glatt og klumpefri røre.
Hell røra i en bakepapirkledd form, ca 24*24 cm. Strø peanøtter og hakket hvit og brun sjokolade over røra og stek kaken i 15-20 minutter ved 175 grader.
Avkjøl kaken i formen og skjær den deretter i passe store firkanter.
hehe Den så jo lekker ut! Bakte den nå, men hadde ikke peanutter så jeg slenge oppi litt mørk kokesjokolade i biter og en neve valnøtter som jeg knuste litt. Ble god, men litt tørr så jeg skal steke den kortere og i litt mindre form neste gang. Med sjokoladekrem (krem, kakao og sukrin) på blir denne uimotståelig!
Ja, bunnen ble litt for tynn, derfor skal jeg, som jeg skrev i oppskriften også, gange den med en halv gang neste gang ;) Kanskje en idè og bytte ut noe av kakaopulveret med kokesjokolade også, men jeg hadde ikke noe igjen..
Jeg har gjort noen forandringer i oppskriften, bl.a byttet ut kakaopulver med mørk sjokolade. Den nye bunnen er mye saftigere enn den første, og litt større :)
Det tror jeg blir enda bedre ja, for den ble litt tørr. Jeg har delt den i biter og puttet den i fryseren og tenker jeg skal kose meg med den som lørdagsgodt til helgen, med litt sjokoladekrem på. :) Men jeg skal prøve den med kokesjokolade neste gang!
Årh Lisbeth... nå må du snart slutte med disse fantastiske oppskriftene... Nå har jeg spist så mye brownies at jeg har vondt i magen....!!!! Men den var nyyyydelig nyyyydelig nyyyyydelig!!!!!! Skal ha med på jobb imorgen så flere lavkarbofolk får smake, åsså MÅ resten i frysen... farlig god!!!!!
Den ble kjempegod! Men er det poenget at bunnen skal bli seig? :p
Den ble ihvertfall ikke det med oss, men den ble god uansett :)
Takk for du delte oppskriften :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.