< Tilbake til oversikten

Rengjøring/vedlikehold av heltre furugulv

Idamor sa for siden:

I stua hos oss har vi heltre furugulv. Og jeg er såå utrolig lei av å vaske dem. Uansett hvor mange ganger jeg drar over gulvet blir det liksom aldri rent.

Er det noen som har noen tips til hvordan man kan rengjøre/vedlikeholde et slikt gulv? Gulvet ble lagt når huset ble bygget i 1991, så det er jo snart 20 år gammelt da.
Kan man f.eks. bone et slikt gulv? Eller hva er best å gjøre?

Takker for all hjelp jeg kan få!

Rioja sa for siden:

Har du oljet eller lakkert furugulv?
Gulvet bør "mettes" med olje for å unngå missfarging. Du kan også rense det med trerens, før du evt. oljer det opp på ny.
Ellers finnes det spesialsåpe for tregulv, som er tilsatt litt olje. Kjekt for vedlikehold. Fåes hos firma som forhandler tregulv.
Er det lakkert så er det kanskje på tide å slipe det?

Hilsen Rioja

Idamor sa for siden:

Gulvet her er lakkert. Så kanskje vi må slipe det da! Huff, høres ut som en veldig morsom jobb ;-)

Opheliia sa for siden:

Min far gjorde det for noen år siden, en helvetes drittjobb, men gulvet ble kjempepent etterpå! Resten av familien måtte ut av huset, det ble noe helt sykt med støv, for å si det mildt.:p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.