lifejack sa for siden:
www.bt.no/sprek/Er-det-ett-fett-1186796.html
Hva tror dere? Er det håp om endring i Statens syn på kosthold?
lifejack sa for siden:
www.bt.no/sprek/Er-det-ett-fett-1186796.html
Hva tror dere? Er det håp om endring i Statens syn på kosthold?
Opheliia sa for siden:
Det må jo være en begynnelse iallefall:D
lifejack sa for siden:
Ja, det tenker jeg også! Alle slike saker er positivt synes jeg. Og hvis folkehelseinstituttet begynner å få øynene opp for hva som er gamle myter og hva som faktisk er realiteten, er vi jo godt på vei:)
lifejack sa for siden:
Morsomt og se at det er overvekt av pro-lavkarbo-kommentarer til artikkelen også. Er kanskje de som er mest interessert i en sånn artikkel, og ikke "mannen i gata", men likevel:)
Greddy sa for siden:
Dårlig studie... De som gikk på lavkarbo gikk bare på dietten i 3 måneder, før de måtte gå i vedlikeholdsprogrammet. Mens lavfettgruppen slanket seg i 2 år. Hadde lavkarbogruppen holdt på i 2 år, så hadde resultatet blitt en annen.
Desutten var det flest personer i lavkarbogruppen som holdt seg til endt studie.
sma sa for siden:
Synes kloke hoder her inne burde gå ut og svare de tullete innlegg som kommer.. :cool:
lifejack sa for siden:
Er forsåvidt enig i at kvaliteten på studien kan diskuteres. Det er heller ikke det jeg ville frem til med denne tråden. Det jeg ville fremheve var at mennesker som i utgangspunktet er skeptiske til lavkarbo plutselig får en "åpenbaring" som igjen kan føre til positive ting "down the line" hvis du skjønner. Spesielt når disse menneskene er folk med litt makt angående landsdekkende anbefalinger og slikt;)
LenaBeatrice sa for siden:
Lavkarbogruppen fulgte et Atkins kosthold, som står beskrevet i Dr Atkins New Diet revolution.
De startet på 20 gram karbo/dag, Etter 3 mnd økte de på med karbohydrater, med 5 gram karbo/uke.
Greddy sa for siden:
Induksjon i 3 måneder, og økte 5 gram kh daglig/uke til de var fornøyde med vekta. Tja... og du ser ikke noe galt med det? ellers har jeg misset noe
De fulgte den vedvaredestigen som Nille skriver om for Atkins her: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4338
De startet etter 3 mnd med å øke karbo i form av grønnsaker.
Så introduserte de litt frukt i kostholdet, og til slutt mindre mengder helkorn.
Så hva er galt med det?
Vegard L sa for siden:
Vektnedgangen var lik hele veien, det var ikke sånn at lavkarbogjengen gikk raskt ned og holdt seg mens høykarbogjengen brukte 2 år på nedgangen.
Greddy sa for siden:
La meg forklare litt mer
Lavkarbo gruppen spiser 20g kh/dag i 12 uker.(3mnd) Da begynner de å øke 5g kh/dag for hver uke. Etter 24 uker (6mnd)(12uker*5g=60g/dag + 20g/dag) ligger de på 80g kh/dag. Etter 52 uker (1 år) ligger de på (28 uker*5 =140g/dag + 80g kh/dag) =220g kh/dag, samtidig som de spiser så mye de vil . Da sluttet de å spise lavkarbo etter den 38. uke (9.5 mnd), da bikker de over maxgrensen 150g kh/dag. Er det ingen som reagere på det? Så i 14.5 måned spiste de høykarbo samtidig som de spiste liberalt med tanke på kcal. De begynte jo å gå opp igjen etter 6 mnd.Til sammenligning, så måtte lavfett holde et strikt kcal inntak mellom 1200-1800 kcal, hvor bare 30% av kcal kommer fra fett i over 2 år.
Etter min mening så burde de kjørt 20g kh/dag i to år, eller kjørt fase 1+2 i 2 år og ikke gå tilbake til vedlikeholdprogrammet etter et år.
Står det virkelig det i studien at de spiste høykarbo i 14,5 måneder?
Det jeg har lest er at de spiste lavkarbo, etter Atkins prinsiper, i 2 år.
Jeg har ikke funnet de tallene du skriver over her.
Selv om man øker med 5 gram karbo/uke, etter Atkins prinsipper, så betyr ikke det at man øke i det uendelige.
nellie sa for siden:
Det er jo ingen som har sagt at de har økt på med karbohydrater i det uendelige:)
Greddy sa for siden:
Tja...
kilde:www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2949959/?log%24=activity Svart på hvit.Ser du på blodprøvene angående fett og kolesterol, så begynner den positive endringsraten på nivåene skiftet over til negativt trend, etter 6mnd for lavkarbo gruppen, ettersom mer og mer karbohydrater blir innført.
nellie sa for siden:
Oi en liten hermegås der:lol:
Hvis de har fulgt Atkins sine prinsipper med å øke med 5 karbs pr uke, og teste ut en ny gruppe hver uke så har de ikke spist høykarbo:) Da har de stoppa der grensa deres for nedgang går..
Greddy sa for siden:
Der er jeg ikke helt med :p
Det er det jeg er redd for at de ikke har gjort.Hadde de hold strikt med 20g kh/dag i 2 år eller lengre enn 6 mnd, hadde resultatet vært annerledes.
Forskerene innrømmer til og med at de ikke ville se hvordan en langvarig ketogent diet ville føre hen på en lengre periode enn 3 mnd. Så alle startet med å øke karbene etter 3 mnd.
Har du lest boken til Atkins?
Greddy sa for siden:
Jeg må innrømme at jeg ikke har lest boken, men jeg trodde at jeg fikk med meg at man skulle øke karbene (etter fase 1) til man når grensen på karbinntaket når vekttapet stopper opp, og så stå litt under maks inntaket under vektvarendetapperioden (fase2)?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.