Har ei datter som er veldig glad i appelsinjus, og gjerne den med fruktkjøtt. Siden hun spiser mye av det samme som jeg spiser, ergo mye fett, så tenkte jeg at jeg måtte finne noen alternativer som kunne erstatte de tingene hun får i seg med mye karbohydrater. Så jeg startet med den daglige halvliteren med jus. Om jeg ikke husker feil så var det ca 11,5 KH pr dl.
Løsningen ble å ta ca 150 g bringebær og kunn spe den ut med ca 5 dl vann og 3 ts splenda. Jenta ble kjempefornøyd!!! :)
I dag prøvde vi med jordbær i stedet og det ble enda bedre :)
Så nå har hun en jus hun liker som gir 5-10 kh pr halvliter i stedet for ca 55 kh. :D
Jeg synes også at stevia var noe herk og helt forferdelig, men har funnet ut at det har litt med hvilken stevia du får tak i . Er mye dårlige, bitre greier på markedet og ikke minst er de utspedd med både det ene og det andre. Her får man virkelig det man betaler for. Etter at jeg fant en bra leverandør, bruker jeg bare stevia (og litt sukrin for jeg er ikke så glad i det) og det er deilig i sammen med f.eks bringebær.
Kjøper den hvite steviaen de har på friendlyshop.nu, de sender fra Sverige og det kommer i løpet av et par dager dersom ikke tollen tar for lang tid (tror det er coke :D). Den kommer under tollgrensa på 200 kr, er veldig ren (og økologisk) og derfor varer den i det uendelige. Jeg kjøpte en boks i februar og har brukt under halvparten (og da klarte jeg å søle ut en god del) enn så lenge.
Siden den er så ren kan den være litt vanskelig å dosere, men du må bare prøve deg frem. Jeg har feks blandet litt ut i vann og har i en liten dråpeflaske son jeg bruker i teen. Jeg har også tatt sukrin og stevia og kjørt det i en kaffekvern jeg har. Da får du sukrinmelis som er omtrent så søt som sukker. Det tar litt tid å venne seg til doseringen, men bare bruk ytterst lite i begynnelsen så finner du nok utav det etterhvert (Dersom du liker det da). Jeg bruke ikke noe annet en det som søtning og synes det er så mye bedre enn kunstig søtning, men alt er jo en vane da. Likte ikke kunstig søtning heller før, men vente meg til det også. Lykke til :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.