Jeg lurer på om det er greit å spise fisk f.eks 2 ganger hver dag? Jeg har funnet ut at jeg ikke tåler kjøtt og melkeprodukter. Da får jeg betennelse i huden. Grønnsaker går greit men da får jeg luft i magen hvis jeg spiser bare det. :o Da jeg spiste kjøtt og grønnsaker sammen i et måltid så var magen helt fin. Derfor tenker jeg på å erstatte kjøtt med fisk og spise det hver dag. Jeg har ikke fått testet om jeg reagerer på kylling enda men jeg skal ta det litt senere.
Spis fisk hver dag du det tror jeg IKKE er noe problem så lenge du også får i deg litt grønnsaker og fett attåt. Er du usikker på om du får i deg alle vitaminer osv - ta i tillegg vitamintilskudd. Ketolysetablettene er laget for å passe til et lavkarbokosthold. Prøv også kylling så du kan få litt variasjon - det gjør godt i hverdagen ;)
Ja, du kan vel spare de pengene siden du sannsynligvis får i deg nok omega-3 allikevel, men det får du nesten prøve deg litt frem med. Bare pass på å variere så mye du kan med fisk (og skalldyr hvis du tåler det), så kosten ikke blir for ensformig:)
Oppdrettet laks og ørret inneholder IKKE
kvikksølv, for den spiser bare fór som er gjennomkontrollert. Her finner du masse info om trygg oppdrettsfisk:
Det kommer jo an på hva slags fisk du spiser, men torsk f eks er mager fisk og gir ikke så mye omega 3. Jeg personlig kutter ut skjea med omega 3 hvis jeg spiser makrell i tomat (en hel boks) en dag.
Enig med kamp her, jeg ville ikke spist (oppdretts-)fisk for ofte. Personlig har jeg bestemt meg for å slutte å spise oppdrettsfisk. Jeg tror ikke at oppdrettsfisken i Norge i dag er trygg for meg. At Mattilsynet konkluderer med at nivåene av dioksiner, PCB og kvikksølv (det siste finnes både i feit og mager fisk) er under grenseverdiene betyr ikke at disse stoffene ikke finnes i fisken. Og spiser man fisk oftere enn det som er "beregnet" får man i seg mer.
Er det fisk tre ganger i uken som er anbefalt? Kan jeg da spise fisk til alle måltidene den dagen jeg skal spise fisk eller blir det også for mye? Huff, ikke lett dette her. Jeg vil helst ikke være vegetarianer men kjøtt kan jeg ikke spise. Jeg hadde håpet at jeg kunne hive innpå med masse fet fisk til alle måltidene.
Hvis du leser det jeg siterer over her, så er det snakk om to måltider i uka ... Det støttes også av denne ferske doktorgradsavhandlingen om mat og miljøgifter i blodet.
Nei, det er ikke lett - men jeg tror kanskje uansett at det er bedre å ikke spise altfor mye av én matvare. Skulle du spist laks eller ørret to ganger daglig ville du garantert blitt fryktelig lei - og å spise det samme hele tiden øker også risikoen for å utvikle flere intoleranser. Det er viktig å variere kosten. Får du betennelser kan det høres ut som du har feil fettsyresammensetning i kosten, og at du bør se på hele bildet av hva du spiser. Det kunne kanskje være lurt å få utredet dette nærmere hos en ernæringsterapeut eller lignende?
Sorry, jeg leste her at det var snakk om 2-3 ganger i uken.
Jeg har i løpet av de 4-5 siste årene fått rosacea. Det er derfor jeg får betennelser i huden. Så lenge jeg holder meg unna triggerene så kan jeg ha et ganske variert kosthold. Nå har jeg holdt meg unna kjøtt i 2 måneder og har da spist mye grønnsaker, egg og litt fisk. Betennelsene er borte. :)
Hvis jeg tåler kylling så kan jeg vel spise det de resterende 5 dagene i uken, eller? :)
Hei! jeg spiser noe lignende som deg. tåler ikke kjøtt særlig bra.og ikke melkeprodukter. Jeg spiser lite fisk, så jeg kunne øke litt der, men tenkte jeg kunne gi deg noen flere tips til middag.
Her går det i kylling(kjøttdeig, lår), eggeretter(feks omelett m masse grønt) og vegetar. Hvorfor ikke spise mer vegetar? du trenger jo ikke konvertere helt!
jeg pleier lage veldig god tomat-suppe med belgfrukter(variere mellom kikerter og linser). taco m kyllingkjøttdeig er også fint. jeg lager også endel "raw-food"(mandler, nøtter, frø, chia, hamp, proteinpulver sammen med grønt).
Du kan lage MANGE supper/gryteretter. Bruk gjerne kokte egg/scampi ved siden av :).
og hvis du varierer på fiskene du spiser så har du variasjon der også. ta gjerne LINFRØ-olje som omega3 -tilskudd
Makrell og sild er de feteste fiskene. Har du tilgang på ferskvannsfisk, så er også det glimrende, sei og røye er utrolig gode til å lage fiskekaker av f.eks, og stek abbor er undervurdert ;). Men, som en liten "advarsel". Jeg spiste laks tre fire ganger i uka i over et år. Jeg elsket i utgangspunktet laks, men nå fikser jeg det ikke lenger. Jeg spiste meg rett og slett fullstendig lei, og det er kun røykelaks jeg klarer å få i meg. Og dette er over to år siden. Ørret er så vidt i grenseland.
Chantelle, jeg var vegetarianer i 8 år og foretrekker å ikke være det nå når jeg spiser lavkarbo. Og jeg merker magen min liker bedre at jeg spiser proteiner til grønnsakene. Så hvis jeg tåler kylling så er det jo ikke noe problem å leve på kylling, fisk og grønnsaker! :)
Photobscura: Jeg får prøve å variere fisken ofte da så jeg ikke går lei av noe! Hadde vært ufattelig trist hvis jeg ble lei av stekt laks! :(
Det er mange "nordlendinger" som er oppfostra på fisk hver dag, og kjøttmat kun på søndager. Det har bl.a. ført til at jeg elsker fisk! Det gjør barna mine også :)
Man kan variere fiskemat like godt som kjøttmat; ulike typer fisk og ulike fiskeretter (fiskekaker, grateng, fiskelasagne med squash som "plater", stekt tørrfisk, bacalao m.m.).
Greit med kylling, men dersom du ikke kjøper økologisk produsert kylling inneholder de massevis av hormoner. Ikke å anbefale mer enn en gang i uka.
Er vel ikke lett å finne økologisk kylling? Er klar over dette med hormoner men hvis jeg tåler kylling så bryr jeg meg ikke. Jeg har nå kjøpt inn kylling og tenkte at denne planen kanskje kan fungere?
Mandag: Kylling, grønnsaker, egg
Tirsdag: Fisk, grønnsaker, egg
Onsdag: Vegetardag. Mye grønnsaker og egg som proteinkilde
Torsdag: Kylling, grønnsaker, egg
Fredag: Fisk, grønnsaker, egg
Lørdag: Vegetardag. Mye grønnsaker og egg som proteinkilde
Søndag: Kylling, grønnsaker, egg
Jeg lager da 2-3 måltider på en dag og bruker kylling/fisk og grønnsaker til et måltid og bare grønnsaker og egg de to andre måltidene.
Å spise mye fisk fremfor kjøtt må da være det beste! Supermat for slankere. Om du i tillegg kan variere fiskesortene slik vi nordmenn kan er det jo bare så bra! Har du prøvd alt slags kjøtt? Hva med hval og reinsdyr? Tåler du ikke ost heller? Hvit geitost? Tofu(soyaost)?Nøtter er supert da!
Det er ikke så lett å få tak i hvalkjøtt og reinsdyrkjøtt her jeg bor. Tofu tåler jeg men det er heller ikke lett å få tak i her. Jeg liker ikke å teste for mye hva jeg tåler for det er så vondt med betennelsen i huden og det tar evigheter å få det bort og det setter merker i huden. Så jeg tar det ganske sakte. Tusen takk for alle tipsene jeg har fått. :)
Det høres ikke godt ut med de betennelsene, veldig flott at du er fri for dem med det du spiser nå! :ja: Jeg tror fortsatt litt på det med fettsyrer jeg da, ut fra det jeg har lest er fettsyresammensetningen viktig i forhold til at det dannes betennelsesstoffer. Det er jo forskjellige fettsyrer i kjøtt og fisk, noen gunstige og noen ugunstige. Og det er muligens den sammenhengen du har funnet gjennom å forske på din egen kropp. Men det som er interessant er jo hva du har funnet ut om hva som funker og ikke funker for deg :ja:
Hvis du er interessert skriver Fedon Lindberg skriver en del om det , bl a om arakidonsyre som finnes i rødt kjøtt og som en del ikke tåler, det kan jo være tilfelle med deg. Barry Sears (Sone-dietten) har også mye om fettsyrer og betennelsestilstander, men litt mer teknisk.
Ville absolutt anbefale deg å fortsette med omega 3-tilskudd i alle fall. Det er veldig betennelseshemmende.
Det var interessant! For jeg merket for noen år siden en bedring i huden hvis jeg tok noen skjeer med olivenolje hver dag. Det var før jeg fant ut at jeg hadde rosacea. Så begynte jeg å ta olje tilsatt omega-3 og det hjelper veldig på betennelsen. Så jeg får bare fortsette med det iallefall. Jeg skal lese mer om det Fedon skriver og sone-dietten. Det virker jo som det stemmer med mitt tilfelle. :)
Jeg sier ikke at det ikke finnes andre steder enn i rødt kjøtt, bare refererte til hva Lindberg sier ;) Jeg gir meg ikke ut for å være noen autoritet på fettsyrer, det er et temmelig komplisert felt ...
Interessant artikkel, forresten, der står det også om noe jeg så ble diskutert i en annen tråd angående cellemembraner:
Hva er årsaken til at du ikke tåler kjøtt og melk? Er det høykarbo- kosthold?
Hvorfor skal du kutte ut kjøtt når du tåler det så lenge du spiser grønnsaker til? Det er jo perfekt kombinasjon det! Om du tåler det sammen med grønnsaker hvordan kan du tro du ikke tåler det? Eller er det bare magen og ikke huden som tåler kjøtt? Har du fått konstantert disse fakta hos lege og funnet årsaken?
Grunnen til at jeg spør er at jeg tror mange får intoleranser og allergier av dårlig kosthold over tid og at dette blir borte om de er flinke til å spise ren bra lavkarbomat og ikke belaster kroppen med usunne ting som røyk, alkohol, sukker, og tilsetningsstoffer som ikke er bra for kroppen.Hvordan skal den få energi og tid til å reparere og fornye seg så lenge man belaster den?
Jeg merker at magen liker bedre proteiner til grønnsakene. Da slipper jeg rumling og luftsmerter. Men jeg får betennelse i huden hvis jeg spiser kjøtt og melkeprodukter. Jeg har ikke gått til legen med dette for det er jo "bare" rosacea og det eneste som hjelper er å unngå triggerene. Jeg har lest på rosacea forum at kjøtt er en ganske vanlig trigger. Jeg hadde mistanke om kjøtt en god stund men det var for to måneder siden jeg testet det skikkelig og fant ut at kjøtt kan jeg ikke spise.
Jeg har spist veldig sunt i mange år. Var vegetarianer i 8 år og har aldri røykt. Jeg drikker sjeldent alkohol og spiser aldri snop eller potetgull. Jeg har alltid laget maten min fra begynnelsen av i mange år med grønnsaker og rent kjøtt/fisk. Aldri posemat eller annet som inneholder tilsetningsstoffer. Jeg tror jeg fikk rosacea da jeg var 24 år. Da fikk jeg betennelser på begge kinnene i ansiktet og det så helt forferdelig ut. Den gangen begynte jeg å lese om alkalisk kosthold og tenkte at jeg drakk for mye kaffi eller noe. I "panikk" gikk jeg rett tilbake til vegetarkosthold og da gikk det sakte men sikkert vekk. Jeg har prøvet meg litt frem og tilbake med kostholdet i 4 år og er ganske sikker på hva jeg ikke bør få i meg. Når det gjelder melkeprodukter så tåler jeg smør, biola og kefir. Hvis jeg spiser ost eller andre melkeprodukter en sjelden gang så går det fint. Spiser jeg det hver dag så merker jeg at hele huden forandrer seg i ansiktet og det begynner å prikke i kinnene. På kort tid får jeg byller langt inne i huden som er fyllt med betennelsesvæske og blod. På utsiden ser det ut som vanlige kviser. Her er et bilde som jeg postet inne på acne.org i 2008 som viser godt fremgangen jeg fikk på kort tid etter å kutte ut kjøtt og melkeprodukter.
Så enkelt er det ikke! er ikke bare å spise og leve kjernesunt så vil det bli borte! Jeg lever og spiser ganske ekstremt sunt, ingen tilsetninger, røyk eller alko. huplagene er ikke borte nei. så det er ikke min erfaring så langt! det vil hjelpe og lindre kanskje...
Derimot tror jeg på raw food kan gjøre mer for helsen enn vanlig lavkarbo-mat. ihvertfall for en periode til man blitt betydelig bedre. Så kan man innføre kjøtt etterhvert å se om man tåler det.
Jeg blir også dårlig av kjøtt, og det er ingen bedring etter 2,5 år med lavkarbo-mat.
Helsen min har ikke bedret seg stort på lavkarbo-mat! faktisk har jeg blitt FETERE(særlig rundt midjen) og energi-nivå er uforandret.
Jeg har også merket at råkost hjelper. Men jeg foretrekker lavkarbo. Jeg la også på meg i begynnelsen, men det ble bedre da jeg begynte å spise litt mindre mengde av maten.
Jeg tåler nok ikke kylling heller. :( Jeg skal vente litt og heller teste med kyllingfilet. Det jeg har spist nå er kyllinglår med krydret skinn.
Det tror jeg ikke. Det er forbudt ved lov å bruke hormoner i dyreavl i Norge.
Henviser til en mail jeg fikk fra Prior da jeg begynte å spise kjøtt igjen etter mange år som vegetarianer, og var spesielt bekymret for det med hormonene:
Ellers så gikk det kanskje opp et lys for meg mens jeg leste her. Jeg tåler heller ikke meieriprodukter veldig godt, både på grunn av hvordan magen reagerer, og fordi det er en "partystopper" for meg. Etter jeg begynte med diamedisin (metformin) så tåler magen min både litt moden ost og rømme/cf. Men jeg har fått en sjelden gang sånne hudproblemer du beskriver, kanksje ikke så ille dog, men det er som om huden bare på kort tid blir prikkete, klumpete/ser kviseaktig ut og begynner å svi og klø og sprekke opp litt. Det kan forsvinne over natta.
Nå har jeg vært forkjøla, og ville unna meg ost (jeg er ostoman :p), og nå har det kommet tilbake. Men med litt aloe vera og jojoba-olje, og et døgn senere ser det fint ut. Og nå slår det meg at dette stort sett skjer hver gang jeg har vært hos foreldrene mine, og jeg her skyldt på klimaforskjellene, men jeg spiser alltid ost når jeg er der, noe jeg gjør sjelden ellers. Og det er ikke snakk om lite ost heller :_plystre:.
Ikke meninga å kuppe tråden din, men jeg lurer altså på å om det ikke gikk opp et lite lys her. Og jeg som elsker ost, da :o.
Det gjør ingenting! :) Bare spennende å lese hva vi finner ut, hehe! Du er heldig som blir kvitt utslettet på så kort tid. Jeg trenger litt mer dager før det forsvinner.
Ja, om det er dét det er ... Har aldri vært sånn før de siste par årene tror jeg, men så hadde jeg vel et mer "normalt" forhold til ost før jeg ikke tålte det, og rett og slett trøkker det i meg de får gangene jeg tillater meg det ... :o.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.