Hva er egentlig grunnen til at noen ikke kan spise feks.fløte,nøtter og da ikke gå ned i vekt,mens andre kan spise mye av det.Jeg har begynt å lure på om det egentlig er noe som er partistoppere.Kanskje er det rett og slett at vi får i oss alt for mye kalorier i forhold til forbruket,og derfor stagnerer vekta eller vi går opp?Kanskje må vi tenke litt på hvor mye vi spiser for å gå ned,det er bare en tanke:)Spiser vi 3000-4000 kcal er det vel ikke rart vekta stanser opp,eller går opp,men holder vi oss på 1500-2000 er det vel mere logisk at vi går ned i vekt.
Hva tror dere?
Når det gjkelder meieriprodukter så er det visstnok slik at enkelte som opplever en høyere blosukkerstigning enn andre, så det er en medvirkende årsak.
Må ikke komme her på forumet og snakke om kalorier og kalorikontroll (selv om det er mange av oss som må praktisere det) for da kommer "vi-teller-ikke-kalorier-vi"-politiet og tar deg :D FNIS :spent: Og nå tar de sikkert meg pga av denne kommentaren, wheee hører de kommer trampende....:hest:
Har faktisk tatt opp dette ved et par anledninger, at vi kan få i oss alt for mye kalorier for mange partystoppere er veldig energirike, og gudhjelpemeg for noen kommentarer jeg har fått. Og sånn en drittslenging fra mange. Hadde egentlig sluttet å blande meg i slike diskusjoner for det ble ofte så ufint, men nå klarte jeg ikke å dy meg gitt :D
Ellers er jeg enige i dine tanker rundt dette, noen av oss må kontrollere energiinntaket. Og når det gjelder kunstig søtning (tilnærmet 0kcal) som partystopper: Vel, ordet kunstig forklarer jo kanskje en del? Kroppen min går helt bananas når jeg drikker cola zero og det trigger sultfølelsen min noe helt enormt.
Men altså kalorier har ingenting å si, det bare er sånn uten av vi helt vet hvorfor :p
Man må gjerne telle kalorier om man har fryktelig lyst til det. :cool:
Det kan godt hende at noen må holde seg unna visse matvarer rett og slett fordi de inspirerer altfor høyt energiinntak uten at det "merkes", hvis man feks spiser veldig mye nøtter og ost - men for de fleste dreier det seg om matvarer som får vektnedgangen til å stoppe også når kcal-totalen ligger innenfor et normalområde. Jeg kan feks spise 1300 kcal som dagsinntak og ikke gå ned i det hele tatt hvis kosten har inkludert mer enn et par skjeer fløte. Andre har det slik med så tilsynelatende "uskyldige" ting som tomat eller brødvarer laget av kli/frø.
Jeg synes forresten det er litt utrivelig med sånne "sparkende" kommentarer mellom lavkarbere som ser forskjellig på ting, feks dette med kalori-telling. :rolleyes:
Jeg mente ikke å fornærme noen.:)Alle er vel forskjellige,og det er sikkert noen som ikke går ned av partystoppere.Men jeg tror at jeg ihvertfall må begrense kaloriene litt for å gå ned,har gjort det den siste uka og vekta har begynt å gå den rette veien:)Har ligget på rundt 1500 kcal.Noen kan sikkert spise 4000 kcal uten å ikke legge på seg,men desverre ikke jeg:(Vet det er en annen type forbrenning på lavkarbo,men alikevel får jeg det ikke helt til å stemme at en kan spise mye mer en en forbrenner,å da gå ned:confused:Men alle må vel finne det opplegget som passer best for dem:)
Må ikke komme her på forumet og snakke om kalorier og kalorikontroll (selv om det er mange av oss som må praktisere det) for da kommer "vi-teller-ikke-kalorier-vi"-politiet og tar deg :D FNIS :spent: Og nå tar de sikkert meg pga av denne kommentaren, wheee hører de kommer trampende....:hest:
Har faktisk tatt opp dette ved et par anledninger, at vi kan få i oss alt for mye kalorier for mange partystoppere er veldig energirike, og gudhjelpemeg for noen kommentarer jeg har fått. Og sånn en drittslenging fra mange. Hadde egentlig sluttet å blande meg i slike diskusjoner for det ble ofte så ufint, men nå klarte jeg ikke å dy meg gitt :D
Ellers er jeg enige i dine tanker rundt dette, noen av oss må kontrollere energiinntaket. Og når det gjelder kunstig søtning (tilnærmet 0kcal) som partystopper: Vel, ordet kunstig forklarer jo kanskje en del? Kroppen min går helt bananas når jeg drikker cola zero og det trigger sultfølelsen min noe helt enormt.
Men altså kalorier har ingenting å si, det bare er sånn uten av vi helt vet hvorfor :p
Virker som vi har samme oppfatning ja,og du har vel rett i at det lønner seg å være forsiktig med å snakke om kalorier:)
Det kan vel være at det er kunstig søtning da,jeg drikker det og merker ingen ting.Men kan være enig i at kunstige ting ikke er så bra for kroppen,og vi kan reagere ulikt på det.Jeg drakk lett brus når jeg gikk på en annen kur,og gikk ned over 40 kg.:)
Kommer an på hva man spiser på hvor mye man kan spise. Mindre karbs jo mer fett, og kalorier. Fett alene kan visstnok ikke feste seg på kroppen så dersom man spiser 0 karbs så kan man spise masse kalorier siden energien ikke fester seg.
På lavkarbo får man det som kalles fettforbrenning. Når kroppen må bryte ned fettet til energi må den bruke ekstra energi på prosessen og prosessen er energikrevende. Derfor sies det at opptil sju ganger så mange kalorier kan spises på lavkarbo opp til 72 gram karbohydrater uten at man legger på seg. Det må tas høyde for individuelle forskjeller.
Å ligge på 1500 kalorier er ett absolutt minimum for kroppen for det er det den trenger sånn ca til alle livsviktige oppgaver. Men den vil skru av alt annet unødvendig og det kan medføre en del bivirkninger. Trener man i tillegg vil kroppen etter noen uker nekte å kvitte seg med overflødig fett fordi den kommer i sparemodus og klamrer seg til det reservelageret av energi fordi den må ha til dårligere tider. Oppstår dette, husk å spis MER, ikke mindre.
Jeg må telle kalorier, jeg gjør det ikke for det jeg har så lyst til det. Og det er maaange med meg som har det sånn, det er bare det at få av de tør og inrømme det her på forumet for da får de virkelig høre hvor feil de tar. Hver gang jeg står frem med dette synspunktet får jeg masse PM hvor jeg får takk fra folk som ikke tør si noe selv, derfor kom jeg med en sparkende kommentar. Og får selv masse sparkende kommentarer for å å nevne kaloritelling. Er forresten ikke for mye mat nevnt somn en viktig partystopper eller for mye energi/kalorier om man vil??
For øyeblikket lever jeg på nesten bare fett og proteiner, og i følge de fleste her inne skal man jo da gå ned i vekt?? Vel jeg må fortsatt kontrollere hvor mye jeg får i meg for at det skal vise på vekta. Jeg kan spise hva jeg vil så lenge jeg holder energiinntaket nede, men ikke for lavt for da går kroppen til streik å tror det er hungersnød. SÅ det er ikke likt for alle, men nevner man kaloritelling her inne på forumet blir det jo nærmest lynsjestemning jo.:mad:
sukk, det er jo så mye som er partystoppere... lightbrus/saft, nøtter/brød, meieriprodukter... mer? :/ håper virkelig jeg ikke treffer på noe sånt, hehe.. og det blir vel den jobben å finne ut akkurat hvilken av dem som gjør at man stopper opp, er jo ørten forskjellige.. :|
1500-2000 kcal er ikke sarebluss for meg ihvertfall,jeg slanka meg på 1300-1500 kalorier på en annen kur,ikke lavkarbo ,og gikk ned 40 kilo.Trena gjorde jeg å.Sparebluss er vel når en kommer ned i ca 800-1000 kcal.Forstår ikke hva som er galt med å regne kalorier på en lavkarbokur når det virker for mange:confused:Hovedsaken er vel at en går ned i vekt:cool:Så får vel hver å enkelt gjøre det som passer dem.:)Er glad det er flere som er enig:)
Ja, jeg betrakter også kaloritelling som et godt hjelpemiddel og en grei pekepinn. :) Altså, jeg tror det ofte understrekes at kaloritelling ikke skal være nødvendig i forumtrådene både fordi det hele tiden dukker opp mange nye som ikke er "godt vant" med kostholdet ennå, og fordi ganske mange har et veldig sårt forhold til "spis mindre"... men selvfølgelig er ikke det som er riktig for én, det samme som er riktig for en annen. Da jeg skrev "om man har lyst til det" mente jeg i hodet mitt at ja, selvfølgelig kan kaloritelling være hjelpsomt for de som vet at det for dem ikke medfører flere ulemper (stress, forvirring) enn fordeler... men det var en leivete formulering, beklager!
Tja.. Det er klart at de fleste går ned i vekt av kaloritelling, men for meg så fungerer det mye bedre hvis jeg spiser meg skikkelig mett, og det får jeg ikke gjort når jeg teller kalorier. Da blir jeg oftere sulten, og fokuset på mat blir større.
Det kan jo selvfølgelig være at man går enda raskere ned i vekt med å kombinere lavkarbo og lavkalori, (høres egentlig logisk ut det), og at noen faktisk må kombinere det for å gå ned. Men om vekten går jevnt nedover uten at man behøver å sulte så tror jeg at sjansen for å lykkes økes og at hverdagen blir litt behagligere. Men full respekt for at enkelte faktisk må telle kaloriene..
Man kan ikke spise mer enn man forbrenner og alikevel gå ned, det har du helt rett i. Jeg synes Skaldeman sier dette så bra. Han sier at det rett og slett er et litt "feil" formulert spørsmål. Det er kvaliteten og sammensetningen av maten som avgjør hvor mye man kan forbrenne. Så spiser man f.eks. lavkarbo, får man høyere forbrenning og man kan derfor spise mer i kcal. Men spiser man summa sumarun mer enn man forbrenner, så går man ikke ned. Med lavkarbo gir man kroppen helt andre forutsetninger enn ved lavkalori. Derfor trenger vi ikke å sulte oss til en slankere kropp.
Alle er vi ulike, og for noen kan det å telle kalorier være til hjelp. Dette kan kanskje for noen handle om at ikke alle har like kontakt med metthetssignalene i kroppen. Alikevel må vi få i oss nok energi slik at kroppen ikke går i sparemodus. Men hva som er nok, er jo individuelt.
Selv spiser jeg bare proteiner og fett om dagen. Merker da at jeg automatisk ligger litt lavere i kalorier. Dette fordi blodsukkeret mitt blir enda mer stabilt, kombinert med økt fettmengde så holder jeg meg mye lenger mett.
Det er klart at hvis man går ned uten å telle kalorier er jo det å foretrekke.Da slipper man å tenke så mye over hvor mye man spiser,og da blir det mindre fokusering på mat.Jeg blir mere mett av å telle kalorier på en lavkarbo,enn på en lavkalori.Det tror jeg er fordi lavkarbomaten er fetere enn lavkalorimaten,så kan en øke kaloriinntaket mere på lavkarbo.:)
Jeg finteller ikke kalorier, men jeg holder et øye med dem. Jeg har bare noen kilo igjen til målvekta, og da er det, så vidt jeg vet, ikke uvanlig at man må være mer restriktiv på energiinttaket. I tillegg spiser jeg ikke ketogent lenger, så da kan jeg ikke kjøre på med fett i like stor grad som før. Jeg har kjente partystoppere som bær, frø og tomater i kostholdet mitt, og det går greit. På en vanlig dag ligger jeg nok på rundt 1500-1600 kalorier, litt mer hvis jeg trener kondisjon den dagen. Vekta peker nedover, men veldig sakte; de siste kiloene sitter hardt!
Hver og en må finne ut hva som funker for ens egen kropp, det finnes en rekke individuelle faktorer som spiller inn. I tillegg synes jeg det er viktig at man trives med kostholdet sitt i det daglige. Personlig ble jeg etter hvert så lut lei av å være restriktiv på grønnsakene mens jeg spiste ketogent, så for meg ble løsningen å spise litt mer karbohydrater og litt mindre fett. Jeg kan finne meg i at det tar lang tid å gå ned de siste kiloene så lenge jeg er tilfreds med kostholdet :)
Forresten holder jeg meg unna kunstig søtning, bortsett fra sukrin. Jeg er ganske sikker på at aspartam, sukralose o.l. påvirker blodsukkeret mitt.
Matinntoleranse kan også føre til vektoppgang hos noen, så da vil det vel også påvirke muligheten for vektnedgang. Kanskje er det der noe av årsaken til disse partystopperene dukker opp hos noen? Bare en tanke...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.