< Tilbake til oversikten

Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

BitTorres sa for siden:

Jeg skulle tro at maten vi spiser har flere funksjoner å fylle. Den ene greia er å gi oss energi, den andre biten er å gi oss ting som gjør at kroppen fungerer sånn generelt. Det har vist seg gjennom årene som har gått at vitaminer og mineraler er blant de tingene som gjør at kroppen fungerer sånn generelt. Proteiner, karbohydrater og fett gjør også det, men de har også funksjonen å gi oss energi.
Noe som mange opplever i vår tid, er at de går mye på do, men har lite energi. I forbindelse med dette, er det fler og fler som mister føttene av syne, fordi magen er i veien. Noe er galt. For de aller fleste tror jeg svaret er at de spiser en ekstremdiett, og i tillegg kanskje de lever et ekstremt liv også.
Med ekstremdiett mener jeg den typen som det nordiske ernæringrådene anbefaler. Mye energi i form av karbohydrater, moderat med fett og lite protein. Og aller helst mye fiber. Jeg har prøvd dette, og for å være ufin: Jeg følte meg som ei ku når jeg var på do. Hva er meningen med å spise cellulose (fiber) som vi ikke kan fordøye???? Munnen, magesekken og tarmene med sine tarmtotter og enzymer er beregnet på å finfordele maten og ta opp næringen. Det eneste fibrene gjør, er å bli til bæsj. Ush.
Når mange i tillegg mister føttene av syne, og oppå toppen av dette ikke har energi, så er det helt klart at vi ikke er konstruert for å spise mat vi ikke kan fordøye, og som ikke gir energi heller. Hvilket annet dyr gjør det??? Og hvilke andre dyr stapper i seg tilsetningsstoffer som om det var snacks? INGEN!
Løsningen må være å snu på flisa. Spise mat som gir energi, som kroppen gjenkkjenner som næring, og som ikke inneholder nitritt, glutamat, eller noen annen E - hundreogsnurrogførti. Fordi det er like galt som å spise overdose av karbohydrater/fiber.
Man oppdager at det som gir kroppen energi, det er fett det. Ja så spiser man fett. Det gir næring og får kroppen til å fungere. Protein bygger opp kroppen, og så hiver vi innpå litt grønnsak til slutt. Det er bare å snu på flisa. Man setter inn fett der det før var karbohydrat, og karbohydrat der det før var protein.
Da blir det en Normaldiett: Lite bæsj og mye energi.
Og hold maten ren. Kjøp biff istedet for pølse. Spis en brokkolikvast istedet for en tekake. Spis en håndfull solsikkefrø der du før hev i deg en sjokolade.
Rene, uraffinerte grønnsaker i mindre mengder, og fete, rene kjøtt og fiske deler i større mengder.
Det er mange som tenker på mengden karbohydrater og fett, men det er like viktig å tenke på typen mat. Den bør være ren. Tilsetningsstoffer er ting kroppen vår overhodet ikke har mulighet til å kjenne igjen, og som kan sette igjen signaler som setter kroppen vår helt i spinn - og vi skjønner ikkenoe, for vi spiser jo lavkarbo...? Lavkarbo er ren mat også, ikke bare lite karbohydrater og mye fett.
Dette er VIKTIG, fordi mange som starter på lavkarbo, har blitt skadet av for mye karbohydrater, og da er det viktigere enn noen sinne. En syk person trenger ro, på sykehus. Sånn er det med kroppen også, den trenger ro for å komme seg igjen. En masse tilsetningstoffer gir den ikke det.
Kanskje trenger man også å se over fritiden sin. Er den fylt med stress? Verv? Kjøring hit og dit? Kan man kutte ut noe av det? Og lukte på blomstene (selv om de er av plast?).
Dette var egentlig bare noen tanker fra meg idag.......

Huldr sa for siden:

:heia:

loone sa for siden:

Utrolig godt å lese at det finnes slike meninger rundt lavkarbo!
Jeg må ærlig innrømme at da jeg la om kostholdet var det å sjekke ut erstatningsproduktene noe av det første jeg gjorde. Årsaken var rett og slett at jeg trodde lavkarbo gikk ut på å finne mest mulig kunstige karbo-erstattere.
Men nå er jeg 100% enig med hva du sier! Har aldri følt det så godt med kroppen min som når jeg spiser ren ufabrikata, naturlig mat! Skal bare bli kvitt Pepsi'n nå, så blir kroppen storfornøyd!!:D
Flott at du kaster lys over hva lavkarbo egentlig er!

christine76 sa for siden:

Du skriver mye fornuftig her, og i de andre lignende innleggene som har kommet i det siste. Allikevel så provoserer du også fordi du skriver:

For deg er det det, flott. Men hvor står det i noen offisiell beskrivese at det er sånn? Det jeg regner med at du mener er at "Lavkarbo bør være ren mat også, .." Og da kommer det tydeligere fram at dette jo tross alt som du skriver på slutten bare er dine tanker om temaet.
Selv om noen ved å begynne på lavkarbo tar fatt i helsen sin for å gjøre den bedre så betyr ikke det at de må ta den helt ut og spise bare ren mat. Selv om jeg begynner å jogge så behøver ikke det å bety at jeg må ta den helt ut og løpe maraton. Faktisk kan det som fungerer best for en hel del være å gjøre passelig store omveltninger i livet. Omveltninger som fungerer i forholdt til både fysisk og mental helse, og i tillegg familieliv, arbeidsliv og sosialt liv. Alt er ikke svart/hvitt, selv om noen nok synes det burde være det.

Greddy sa for siden:

LOL... E-stoffer :rulleøyne er det fortsatt noen som drar fram e-stoffer?
Er for øvrig enig om fiber og sånt.
Er ikke enig at lavkarbo er ensbetydene med ren mat.
Lavkarbo er redusert karbohydratholdig kosthold...punktum.

Om du vil kalle steinalder-/paleo-/RAW- diettene (som er under lavkarbo-paraplyen) for ren mat. Be my guess...

BitTorres sa for siden:

Det er vel ganske klart at både Annika Dahlquist, Andreas Eenfeldt og Dag Viljen m.fl. har forsøkt å gjøre oss oppmerksomme på hvor skadelige mange av tilsetningsstoffene er og at vi bør etterstrebe på å gjøre det beste (og desverre ofte det dyreste) valget.
Jeg sier ikke at man er noen "dårlig lavkarber" om man ikke gjør det. Men om det er å få det beste ut av det å gå på en diett med lavkarbo, så må man la glutamat`n være igjen der det hører hjemme: I søppla. Mange får forhøyde insulinverdier/går ut av ketose når de spiser mat som inneholder E-621 -625. Kroppen reagerer altså på samme måte som om det skulle vært glukose. Og da er jo liksom noe av poenget borte ?
Jeg skrev vel ikke at lavkarbo er ensbetydende med ren mat? Da kunne man jo vært høykarbo spiser, og spise økologisk. Nei, jeg mener at lavkarbo BØR så ofte man kan VÆRE REN MAT. Fordi lavkarbo er mat med lavt karbohydratinnhold, mye fett og skal være SUNN. Det er den ikke om den inneholder 5-10 tilsetningstoffer. Garantert!
Jeg tenker ikke steialder/paelo/raw/south beach/fedon whatever.
Jeg velger å kalle dietten LCHF.
Steinalder diett er forøvrig en svært forvirrende betegnelse. Jeg tipper at å sammenligne jegere nær isen i europe for 30 000 år siden, med Egyptere for 3000 år siden, og afrikanere for 1 000 000 år siden, så får man neppe noe ensbetydende diett. Men en renere mat en idag, det får man uansett hvem av de årstall man ser på.

Manina sa for siden:

Et flott innlegg, BitTorres! :)
At du fokuserer på et kosthold med naturlige ingredienser er veldig viktig, synes jeg.
At noen vil velge annerledes for seg selv, er da ingen grunn til at de skulle bli provosert over at du vil få fram at helse er noe mer enn bare lite karbohydrater!

mam sa for siden:

Litt morsomt at du skriver dette. Jeg kom til å tenke på at i løpet av 6 dager på Skaldemann har jeg ikke fist en eneste gang. Unnskyld hvis dette ble for mye informasjon! :engel_ikk

Men jeg har gått og nynnet på "Fina Flickor Fiser Inte" helt siden jeg leste dette i går.... Hehe. Så skulle jeg endelig bli en fin flicka? LOL!

Spøk til side, jeg prøver å kutte ned på søte tilsetningstoffer, selv om de ikke har karbo. Jeg tror ikke det er bra å gjøre seg så avhengig av søtsmaken. Jeg vil heller ha det som en belønning 1-2 ganger om dagen, enn å bruke 10 natreen tabletter daglig.

RäSERBAJS FINA FLICKOR FISER INTE

Första kvällen med fina flickan första kvällen för varann
Framför TV:n bakom bakom bordet satt vi och höll varann i hand
Det börja bubbla i min mage jag var tvungen att släppa mig
Och fläkten som kom från min kropp den luktade ju ej förgätmigej

Då vände hon sig mot mig hur kunde du med att släppa dig
Jag fattar inte att du verkligen jag tål inte sånt i min lägenhet

Fina flickor fiser inte de vågar inte släppa loss wow wow wow
Fina flickor är inget för oss

Jag skämdes inte för min dygd nej jag var snarare stolt
Jag kände mig så macho jag gjorde en riktig manlig revolt
Jag tycker du är onaturlig du som aldrig lagt en prutt
Hur kan det vara sant att du aldrig spelat en rumt truddilutt

Han fråga henne har du aldrig lagt av en riktig bronk
hon svara -jag har aldrig fjärtat jag är ingen frufilifjonk

nellie sa for siden:

Kanskje vi bare skal bli enig i at folk skal få spise som de vil, uten at noen trenger føle behov for å belære folk om hva som er rett og hva som er galt, når det ikke finnes noe fasitsvar på detta? Det klarer man da helt fint å finne ut av selv, hvis man vil:)

BitTorres sa for siden:

Nei, det gjør man ikke. Ellers hadde jeg ikke skrevet innlegget. Det er såååå mange (oftere og oftere) som er på jakt etter erstatninger for høykarbo, og som faktisk ikke vet at å gå over til lavkarbo er å endre diett, ikke erstatte den.
Det virker som om ketolysekuren har en del av ansvaret her, uten at jeg skal si det sikkert.
Men poenget er altså, når man ikke VET om hva det innebærer, hvordan skal man da lete? Derfor skrev jeg innlegg, til informsjon, ikke provokasjon.
Fasitsvar finnes det ikke. Men hvor mange mener at erstatninger er like bra som orginalen?

christine76 sa for siden:

Men å gå over til lavkarbo KAN være å erstatte høykarbomat med lavkarboalternativer. Og mange her inne synes at det er helt greit.

nellie sa for siden:

Hvis man føler et behov for å kutte ut erstatninger og alt mulig som du mener er feil i forhold til et lavkarbokosthold, så klarer man helt selv å kutte ut det:) Folk analyserer jo kostholdet sitt til de grader her inne, så tror ikke du skal være redd for at man ikke er bevisst på hva man spiser.

herregud sa for siden:

Et godt innlegg BitTorres.. Er 100% enig med deg. Har hatt mange dårlige erfaringer med tilsetningstoffer. Spes kunstig søtning og glutamat.

Men, det som gjør meg forbanna er at de har de begynt å tukle med den rene maten også.. Innsprøytning av saltvann og fosfater i kjøtt og fisk.. Innsprøytning av fiskeavskjær i fiskefileter osv... Og industri-topper som forteller at de ikke spiser maten de selv produserer fordi de ikke vet hvor sunn den er..
Faan.. For en syk syk verden vi lever i...

Nyfrelst sa for siden:

Hva er det egentlig du vil fram til? Skal vi tolke 'lol'-et ditt som at det er latterlig å ta avstand fra prosessert mat? For all del, spis halv/helfabrikata så mye du vil hvis du synes det funker for deg, men ikke latterliggjør folk som stiller spørsmålstegn ved den overveldende mengden av tilsetningsstoffer i maten.

Forresten heter det "be my guest", ikke "be my guess".

Kula sa for siden:

Det at man er bevisst på hva man spiser, betyr ikke nødvendigvis at man vet alt og er ferdig utlært. Når BitTorres kommer med et innspill, slik som i denne tråden, klarer jeg ikke å se at han virker "belærende". Uansett hvor mye jeg prøver, klarer jeg heller ikke blir provosert. Merkelig hvor forskjellig vi kan oppfatte ting...

Greddy sa for siden:

E-stoffer er jo bare et fellesbenevelse på ulike tilsettingstoffer man putter opp i maten... eller drikker.
Ikke alle E-stoffer er unaturlige syntetiske stoffer. Kokssalt... er det plutselig blitt farlig nå? I så fall må dere droppe smøret deres! :p

Anyway folk har en tendens til å forbinde E-stoffer = FARLIG FARLIG GIFT VI KAN DØ AV E-STOFFER! Noe som ikke er helt sant. Det er nesten som å blande kcal med kh.

Er rettskriving av ordtak det eneste du kan ta meg på? Litt tynt det der :p

Nyfrelst sa for siden:

Jeg er ikke ute etter å "ta deg" på noen som helst måte, jeg spurte deg hva du egentlig mente med utsagnet ditt. Og jeg mener fremdeles det jeg sa om latterliggjøring. Hvis du ikke kan legge fram argumentene dine på en saklig måte, synes jeg du skal finne deg et annet forum.

herregud sa for siden:

E-stoffer knyttet til sykdommer:

E- 125 141 150 153 171 172 173 240 241 477 (Mistenkelige/usikre)
E- 290 922 223 224 (Tarmforstyrrelser)
E- 338 339 340 341 407 450 461 463 465 466 (Fordøyelsesforstyrrelser)
E- 930 231 232 233 (Hudsykdommer)
E- 250 251 252 (Karsykdommer)
E- 320 321 (Kolesterol)
E- 311 312 (Nerveproblemer)
E- 131 142 210 211 213 214 215 216 217 239 (Kreftfremkallende)
E- 102 110 120 123 124 330 (123 og 330 er meget kreftfremkallende og forbudt i USA og Russland)

Bombus sa for siden:

Jeg har i min villfarelse trodd, og mener jeg har lest i det jeg har gjennomgått av litteratur, at dette var noe av poenget med lavkarbo. Så ser jeg at utsagnet skaper litt oppjaget stemning her inne. Noen føler seg tydeligvis truffet. Pussig.

På jobben min er det nå nesten daglig diskusjon om lavkarbo, uten at jeg er den som legger opp til det. Senest i dag var det en som foraktelig fortalte om en venninne som stadig plaget henne med dette lavkarbotullet. På spørsmål om hva jeg "får lov" til å spise svarer jeg jo pliktskyldigst, men nevner jo også fordelene for helsa. Det hele blir mottatt med stor skepsis, helt til jeg i dag la til at "det som de fleste kan være enig i er vel at uforfalsket, ren mat nærmest rett fra bonden eller fiskren er sunnere enn sterkt raffinert og prosessert mat". For første gang nikket og momlet forsamlingen samtykkende, og det ble ikke sagt mer.

Altså mener jeg at det med "ren mat" er et godt argument for å få folk til å lytte. Et argument som jeg faktisk helt til nå trodde var gyldig for all lavkarbofilosofi.

Fint at temaet ble bragt på bane, det er tydelig at det trengs.

Greddy sa for siden:

Synes du ja, men det synes ikke jeg :p
Og hvem er du som sitter der i sin høye hest og skal belære oss småfolk på hvordan vi skal fremlegge et sak? :p Det blir nesten som om jeg skal klage på bittores for å ha en "annen" tone i sitt innlegg og klage på at han er for seriøss og burde være mer uformel/morsommere. :p Nei... liker du ikke hva du leser så får du i stillhet bare trykke på ignore knappen, og late som ingenting :p (Det har jeg gjort :uskyldig: )

Ja, det er min subjektive mening om folks meninger om e-stoffer. Det er en mening på lik linje som Bittores subjektive mening om lavkarbo, hvor han riktignok utgir en mening som kan i bestefall skape en debatt. Noe som er poenget med et forum? :) Er det forbudt å fargelegge en kommentar nå for tiden? Men nå synes jeg vi spore av litt. Vi må ikke hijacke tråden hans.

PS: Btw du beit på angen.

Zillah sa for siden:

... sitronsyre ?!?!? :confused:

Greddy sa for siden:

Sitron og lime er farlig? Det var nytt. Det var godt jeg ikke likte sitron i utgangspunktet, altfor for bitter-sur for min del.

nellie sa for siden:

Provosert? Går det ikke ann å kommentere noe uten at man må være provosert, sint og sur og lei av den grunn?
Er vel ikke akkurat sånn at jeg slår ned på hans sak? Bare sier at det kanskje er greit å la folk få tenke litt selv og ikke legge frem sine meninger som det eneste rette og det ALLE burde gjøre.

herregud sa for siden:

Jepp. Reagerte på den først jeg også, men det har visst noe med fremstillingsprosessen å gjøre. E330 som brukes i matproduksjonen er kunstig fremstilt ved hjelp av bla kalsiumsitrat. svovelsyre osv.. Mao ikke den syren vi finner i sitroner.

Mellon sa for siden:

Det er egentlig det jeg tenker mest på når jeg tenker lavkarbo- ren uraffinert mat. Og hva kan vel gi en bedre følelse en ren mat- er jo logisk jo. Husker selv hvor ekkel jeg føler meg etter en helg med smågodt og chips- da er det mye bedre på lavkarbo med biff og brokoli

LilleM0r sa for siden:

Signerer Manina! Nok et flott innlegg fra deg, BitTorres.
Omlegging av kosthold samtidig med at man fokuserer på ren og sunn mat.
Vektreduksjon er en av bieffektene, andre er forbedret helse og livskvalitet.
Humør som blir mer stabilt, hud og hår som trives bedre og bedre, masse vondt'er som forsvinner....

Og jeg forstår altså heller ikke hvorfor man skal bli provosert av et slikt innlegg som BitTorres skriver - ei heller "tonen" i enkelte svar her.....

krokodillen sa for siden:

Enig med hovedinnlegg. Jeg vil spise sunn mat, og har ikke vektnedgang som et primært mål.

Enig i dette også. Men det blir jo å lese på innholdsfortegnelsene.

BitTorres sa for siden:

Her er mye av essensen i det jeg hadde i tankene. En del av det hele er å få allmenheten til å akseptere lavkarbo, og det er få motargumenter mot "ren, ubearbeidet mat" vs " ferdigmat".
Ernæringsfysiologer av den "gamle" skolen er mer mottagelig når man argumenterer for lavkarbo på denne måten, og så får man heller "smyge" inn høyere fettprosent etterhvert. Mange ernæringsfysiologer ville ha Fedon Lindbergs hode på en staur for 8 år siden. Idag er det mange som fremhever hans Middelhavskost som noe av det sunneste.
Nå, i 2010, er LCHF i samme posisjon. Tenk dere hvordan det ser ut i 2020. Kanskje kan våre barnebarn få spise sunn, ren, fet mat fra fødselen av? Men det krever at vi også lærer hele tiden, at vi prøver å innhente kunnskap der det er mulig, slik at vi kan svare for oss på en god og fornuftig måte uten å måtte holde "fanen høyt" når vi blir spurt og avkrevd svar.

sta sa for siden:

Strålende innlegg, som fanger mye av det jeg tenker selv.

Da det kom fram hvor mye tilsetninger som fins i fisk som ikke er merket i norske frysedisker ble jeg veldig frustrert, for det er litt krevende å finne fersk, havfisket fisk et par dager i uken her jeg bor (Oslo).
Jeg vet at ikke alle frossenfiskleverandører tilsetter nitrat i fisken sin, men jeg det har ikke lykkes meg å finne ut hvilke det gjelder ennå. Jeg forsøker å unngå oppdrettsfisk også, pga egne meninger om miljøbelastning, men det er ikke tema her.
Er det anledning til spørre i denne tråden om info på trygge/utrygge frossenfiskleverandører? Jeg starter gjerne en ny tråd om det foretrekkes.

sta sa for siden:

[quote=sta;961557]Strålende innlegg, som fanger mye av det jeg tenker selv.

Da det kom fram hvor mye tilsetninger som fins i fisk som ikke er merket i norske frysedisker ble jeg veldig frustrert, for det er litt krevende å finne fersk, havfisket fisk et par dager i uken her jeg bor (Oslo).

Altså: på vei hjem fra jobben de dagene det også skal trenes altså, som ikke krever mye omvei for meg.

BitTorres sa for siden:

Jeg er ikke sikker, men hva med frossen makrellfilet? Makrell er og blir villfisk, og de jeg kjøper inneholder kun makrell, og ikke noe annet. Ikke engang vann eller salt. Kokes i noen minutter, og så har man strålene omega 3 (veldig feit nå på høsten) og protein. Bankers :) Jeg har tenkt å gå kraftig ned på laks og ørreten, for det er pokker ta meg helt umlig å få tak i villaks om man ikke drar den selv.
Torsk og sei og annen hvitfisk kjøper jeg ikke. For mager, selv om de sikkert inneholder mye annen næring....og tungmetaller. Som hvitfisk vil jeg heller anbefale selvfisket gjedde, gjerne i Øyeren, tatt på høsten. Et fantastisk vassdrag, inneholder 26 arter fisk, og du kan ta gjedder på 20 kilo hele året. Jeg brukte selv kun 15 minutter på å ta to 3 kilos gjedder der.

Huldr sa for siden:

Men innlandsfisk inneholder mye bromerte flammehemmere og PCB :o I alle fall i Mjøsa ...

Og kvikksølv over EUs grenseverdier, se her

Jeg har kjøpt økologisk laksefilet på Rema, fikk dem til å ta det inn igjen etter at de hadde kuttet ut i flere måneder, og da jeg kom for å kjøpe i dag var det bare én pakke igjen, så det var tydeligvis populært i disse tider ... Det er jo oppdrettsfisk, men det er Debiomerket, så jeg regner med at det er bra saker. Skal prøve å finne ut mer om det tenkte jeg.

Bombus sa for siden:

Ser ut til at økologisk lakseproduksjon betyr: leppefisk istedenfor kjemisk bekjempning av lakselus og redusert miljøbelastning.

Det er bare å etterspørre folkens, så Norge blir bedre på økologiske produkter. Det trengs!

Veggpryd sa for siden:

Gudskjelov står ikke E410 der, for det blir brukt MYE av lavkarbere... hehe :lol:

Men, E320 og E321 (kolesterol) ?
Det er lenge siden jeg sluttet å bry meg om kolesterol, og vet ikke helt om det kan defineres som sykdom.

Veggpryd sa for siden:

E320 og E321 er syntetisk antioksidant.

herregud sa for siden:

Ja, bryr meg egentlig ikke om kolesterol jeg eller. Men det at kolesterolverdiene stiger kan jo være en indikator på at noe er galt i kroppen et eller annet sted. Kolesterolet har jo en reperasjonsfunksjon, så det kan jo være at E320 og E321 forårsaker en skade som kolesterolet forsøker å reparere..?
Vet egentlig ikke mer om den listen enn at jeg fant den på nettet :)

Skeptisk til syntetiske produkter i mat

Kari Marita sa for siden:

For et forferdelig trist liv det ville blitt hvis alle skal være så fanatiske.:(Man må da vel få unne seg en sukkerfri sjokolade og litt "uren" mat en gang iblandt hvis man vil,en er ikke usunn av den grunn!Hovedsaklig er vel lavkarbomat "ren".Det er vel det vi spiser mest.Lavkarbo er vel først og fremst lite karbohydrater,hva vi spiser av den maten er vel eget valg!Tror at i lengden vil man bli veldig matlei med et så strengt kosthold,med 0 utskeielser:)

Ser ikke noe tristhet og fanatisme over her. Jeg leser bare bevisstgjøring omkring kosthold, ser ikke pekefingre engang.

Men har heller ikke det minste av dårlig samvittighet for den lille sjokoladen jeg spiser, en sjelden gang. Så jeg legger det jo ikke inn i en slik fortolkningsramme.

Dessuten liker jeg best å "unne meg" skikkelig, god mat.

ada-emilie sa for siden:

Trodde vi sto sammen her inne jeg. Alle lavkarbofanatikerne;) Om noen legger vekt på ren mat så bør det være rom for det. Noen er opptatt av helseaspektet ved lavkarbo. Om noen andre ikke er det må dere ikke bli det dere også bare fordi enkelte andre her er det. Man trenger ikke være spydig fordi man har et annet standpunkt, for øyeblikket. Jeg fokuserer selv på helsefordelene ved lavkarbo, og da ren mat, fordi jeg har tenkt til å leve resten av livet på denne maten, og da er det viktig å vite hva som holder meg frisk i lengden. Enig med BitTorres i at det beste argumentet for lavkarbo nettop er at det er det sunneste, og når det kommer til å bli slank; om det ikke er det sunne som skal få oss til idealvekt, hva skal? Hva bør? Piller og syntetisk mat?;)

Å skikkelig god mat er vel forskjellig fra person til person.Noen liker biff best,mens andre liker fiskekaker.;)Jeg foretrekker best ren mat jeg å,men litt feks.sjokolader og bacon chrisp en gang i blandt.:)

Det er vel ingen som er spydig her:confused:Fordi om vi har forskjellige meninger om ting og tang:)Ren mat er best det,men poenget mitt er at det går ann å unne seg noe annet en gang i blant:)En er ikke usunn for det.

Huldr sa for siden:

Det virket ikke spydig på meg, men jeg lurte litt på hvordan det gikk an å se det som fanatisme og trist å fokusere på ren mat ...

Det var ikke det jeg sa heller!:rolleyes:Mente det var trist å ikke kunne spise noe ANNET enn ren mat,men at en gang iblandt spise noe annet,som feks sukkerfri sjokolade eller cola light.Uten å ha dårlig samvittighet,da blir det jo litt fanatisme. Blir jo det samme som at di på karbo rikt kosthold aldri kan spise fet mat.Ren mat er jo best,ingen tvil om det.:)

Huldr sa for siden:

Vel det var jo akkurat det du sa ... ikke så stor grunn til å rulle med øynene egentlig :p Men om det ikke var det du mente, så er det jo en annen sak.

Jeg tror ikke det nødvendigvis er så veldig trist uten cola light og sukkerfri sjokolade, personlig frister ikke det i det hele tatt (men det er jo andre ting jeg liker å skeie ut med) men det er jo ingen som har sagt at ren mat betyr at man aldri skal spise noe annet enn kjøtt, fisk og grønnsaker. Men det er veldig fint at noen setter fokus på den rene maten, synes jeg, og jeg synes det er litt snodig å se at noen reagerer på det. Ser liksom ikke provokasjonen, for som krokodillen sier, det er ingen pekefingre her. Personlig satte jeg stor pris på BitTorres' innlegg, selv om jeg ikke har noe perfekt kosthold selv. Ser det som inspirasjon, jeg :)

Kan du ikke lese?jeg mente det var trist å fanatisk om man ALDRI kunne skeie ut med noe annen mat som feks. halvfabrikata,men jeg har ALDRI sagt at ren mat er trist og fanatisk!SÅ jo jeg har grunn til å rulle med øynene!:mad:

Supera sa for siden:

Hvor står det at man aldri får lov til å skeie ut? Det er det du spiser mellom nyttår og jul som betyr noe, ikke det du spiser mellom jul og nyttår. Her er det snakk om hva man spiser daglig, ikke hva man koser seg med en gang i ny og ne. Bare fordi man fokuserer på ren mat betyr ikke at man aldri, aldri spiser kunstige e-stoffer, halv- og helfabrikata.

Jeg er enig i det BitTorres sier og gir ham en virtuell klapp på skulderen. :snill:

Supera sa for siden:

Sikker på at det ikke er en skriveleif og at det er snakk om E-130 i stedet? E-130 var en blåfarge som står på noen lister (kanskje tatt av noen lister fordi den ikke blir brukt lengre?). Kunstig blåfarge var det så mye snakk om tidligere at var så veldig kreftfremkallende, så jeg mistenker at det var den.

Rin sa for siden:

Jeg startet min kostomlegging med spisdegslank-brødskiver og ferdigmåltider og -desserter, og en bråte atkins-barer. På denne måten kom jeg i ketose og ble bedre i kroppen enn jeg var på høykarbo, det er helt sikkert. Etter de første ukene begynte jeg å lage min egen mat, uten at jeg tenkte over dette med renhet og tilsetningsstoffer og sånt. Jeg bakte noen lchf-vafler og brød, og fant ut at magen min ikke vil ha korn/frø/kli, så det ble faset ut, også uten at jeg tenkte på det som et ideologisk trekk. Jeg reagerte veldig dårlig på mye kunstig søtning, så da har det også blitt til at jeg styrer unna dét. Nå nylig serverte samboer et måltid krydret med aromat, som jeg selv aldri har hatt i krydderskapet, og jeg fikk da oppdage (etter denne lange tiden på et "ubevisst" rent kosthold) at jeg ikke tåler dét spesielt godt, heller.

Så jeg har landet på et kosthold som er rent, og i det store og hele fritt for halvfabrikata, hvor det "galeste" jeg gjør er å spise for mye salt innimellom. Men blir det riktig å si at jeg spiser sånn fordi jeg er en fanatiker? :D

ada-emilie sa for siden:

Nei, om det å ta vare på kroppen sin ved å lytte til hva den vil ha og ikke ha er fanatisme for noen så spør jeg: where is the love?:)

Titania sa for siden:

Jeg tror at det er en naturlig konsekvens av kostholdet at man spiser renere mat. Det er mye enklere å holde kontroll på karbohydratinntaket dersom man lager maten fra grunnen og bruker rene matvarer. Jeg er ideologisk sett helt enig med Bittorres der. Vi putter i oss alt for mye vi ikke vet hvordan kroppen reagerer på.

På den annen side kan vi ikke holde all mat ren. Det er ikke praktisk gjennomførbart i vårt samfunn. Og for oss som ønsker å holde dette kostholdet for livet kan ikke være fanatisk på det området. Vi må også ha noen erstatningsvarer for å leve et mest mulig normalt liv. Cluet er å holde en viss balanse.

Kula sa for siden:

For et forferdelig trist liv det ville vært, om man var avhengig av uren mat og sukkerfri sjokolade for å være lykkelig.

herregud sa for siden:

Jo, det kan du ha rett i. Spes siden E-130 ikke står oppført noen andre steder på listen. Den blåfargen ble vel forbudt i Norge for noen år siden, men ble senere tillatt igjen pga at den var godkjent i EU..? Godteposer til barn er ihvertfall stappfulle av blåfarge i dag desverre..

Men uansett så synes jeg det er håpløst å forholde seg til hva alle de forskjellige E-stoffene er og ev hvor farlige de er. De er altfor mange, og jeg har ikke hukommelse til å huske hva de forskjellige er når jeg står der i butikken og forsøker å tyde mikroskriften. Må jo ha forstørrelsesglass for å se de på enkelte produkter. Har derfor valgt å unngå de så langt det lar seg gjøre. Det enkle er ofte det beste :)

Fanatiker ordet ble populært ser jeg,og veldig missforstått i den betydning jeg brukte det!:rolleyes:Men jeg orker ikke forklare flere ganger hva jeg mente.:cool:

Dette blir bare for dumt,bare tvinn mer på det jeg har sagt,herregud:rolleyes:Ingen har vel sagt at man må være avhengig av sukkerfri mat og uren mat for å være lykkelig.Det er snakk om å unne seg ting en gang i blandt!

Du er ikke fanatiker fordi om du lever på ren mat(det gjør jeg å),men at du aldri kan unne deg noe annet!Da er du vel litt redd for alt annet enn ren mat,og hva det kan gjøre med kroppen din.

Dette er til 157 cm.

Charlott sa for siden:

Kommer vel litt an på hva man legger i ordet "unne" seg? Jeg synes ikke jeg "unner" meg noe ved å spise annet en ren mat. Jeg spiser ikke kun ren mat, for all del, men jeg føler jeg UNNER meg mer med en saftig entrecotè fremfor sjokolade :)

Ja det er vel opp til hver enkelt hva man unner seg.Med unne mener jeg mat som kanskje ikke er det beste for deg,men noe du liker veldig godt.Som feks.sjokolade,som du da kan spise en gang iblant uten å ha dårlig sammvittighet.Men liker du ikke sjokolade kan du jo heller spise entrecote,da slipper du jo å skeie ut å da vet du;),men unner deg ting alikevell:)

Charlott sa for siden:

Da er jo ikke vi som heller unner oss en saftig entrecotè fanatikere, vi trives bare bedre med å unne oss slikt som kjennes bra ut for kroppen :)
Du liker sjokolade og smaken av den, jeg liker entrecotè og den gode følelsen den type mat gir meg :)

nellie sa for siden:

Poenget til Kari Marita er vel at hvis man får helt noia og dårlige følselser ved å tenke seg å spise noe utenfor planen, så har man kanskje tippa litt over på den fanatiske siden.. Hvis man spiser det man skal og bør og samtidig bare vil spise sånn, så er vel det fint og flott, men det er vel ikke det det er snakk om?

Jeg har aldri sagt at di som spiser ren mat er fanatikere heller,men di som aldri tørr /vil spise noe annet feks sjokolade,som di syns er godt.Men mener er dårlig for kroppen,og da ikke spiser den,(aldri)Da unner di seg ikke det di har lyst på en gang iblant,og da syns jeg pga det,at di er litt fanatiske.IKKE for at di spiser ren mat!Når det er sagt liker jeg entrecote å,og ren mat,men skjeier ut med "dårlig" mat en gang iblant for det.Dette er min mening, og jeg kommer til å ha den,så¨kan dere andre ha deres.:cool:Og nettopp når du skriver at dere unner dere entrecote som kjennes bra for kroppen unnderstreker jo nettopp det det jeg har sagt.Da prøver dere å unngå "dårlig"mat fordi dere er redd for å tilføre kroppen denne maten en skjelden gang.:)Og da syns jeg det blir litt fanatisk. Forstå meg rett.:)

Lisbeth sa for siden:

Sånn har jeg forstått innleggene til Kari Marita også :ja:

Du har forstått meg helt rett.:)

Du har forstått meg helt rett.:)

Du har helt rett i om ingen dårli mat frister,og man trives og bare vil spise slik, og liker best den rene maten,er jo det flott.

Kanutten sa for siden:

Også kalt ortoreksi (hvis jeg ikke husker feil).

nellie sa for siden:

Stemmer det.. Tror det finnes litt i oss alle i perioder, men hos noen så tipper det jo helt over da.

Charlott sa for siden:

Ikke fått med meg at noen her fikk noia etc ved tanken på å spise utenfor planen, ville bare poengtere at man kan ha et likt ulikt syn på dette med å "unne" seg :) Forstod det også slik at flere her ikke så poenget med å spise "søppelmat" nettopp fordi det ikke gjorde kroppen noe godt.
Er vel ikke akkurat et sjeldent fenomen at man leser ting ulikt, slik vi tydeligvis har gjort :p

Supera sa for siden:

Her sitter jeg og føler meg flink fordi jeg har omprogrammert hjernen til å forstå at sukker og stivelse er dårlig for meg og derfor har gjort ett bevisst valg på å holde meg unna det helt til jeg er normalvektig. Og så påstår du at det er negativt fordi da er jeg fanatisk? Kanskje folk har forskjellige behov og noen klarer seg helt fint uten utskeielser? Jeg vet at jeg kan være fanatisk, men ikke fordi jeg har valgt å kutte ut mat/søppel jeg liker smaken av. Jeg føler ikke at jeg går glipp av noe engang nå som jeg har hjernen og hormonene med på laget mitt.

Noen liker også å skjære seg selv med skalpell... Er det da fanatisk for den personen å gjøre ett bevisst valg og slutte med selvskadingen, eller skal personen unne seg noen kutt i ny og ne?

Ja, det er definitivt noe der... Det finnes "fanatisme-noia-tippe over-tristhet"-lesebriller, og ganske mange andre varianter. Man velger type brille selv.

Samt hva man regner som god mat. Jeg unner meg god mat hver eneste dag :D.

nellie sa for siden:

Ja, også kan man velge "Drite helt i at folk har forklart hva de egentlig mente og kverulere som bare faen, bare for å ha noe å gjøre på søndagskvelden" metoden:) Har vi ikke kartlagt nå at hun mente at hvis man får vonde følelser om man tenker på å spise noe utenfor planen, DA er man fanatisk?? Men hvis man spiser det man trives med og det innebærer å kun spise etter planen, DA er det bare til å rope hurra!

Snakk om å krangle bare for å krangle da.

Som jeg skulle skrevet det selv:)

Les hva Nille skriver,så skjønner du kanskje hva jeg mener.Det siste du skriver er usaklig da.

Ja, jeg er så absolutt enig i siste setningen din. Definitivt. Er nok ulik diskusjonsstil ute på rusletur her også. Noe med at å dra inn karakteristikker pleier å medføre kommentarer. :)

Huldr sa for siden:

Bra sagt og en god oppsummering av utviklingen i denne tråden, synes jeg.

Kanskje vi kunne få tråden på sporet igjen - nemlig det med den rene maten?

Supera sa for siden:

Kverulere? Man kan også velge "bruke sine egne tolkninger og ikke det personen faktisk skriver"-metoden.

Hun sier jo tydelig her at hvis man har lyst på noe som er dårlig for kroppen, så er man fanatisk hvis man ikke spiser det en gang i blant.

Jeg skjønner ikke hvordan dette kan bli tolket til

"Les det jeg mener, ikke det jeg skriver"?

Jeg vet at den siste sammenligningen var litt søkt, men sukkerspising er også selvskading selv om det vanligvis ikke er så ille. Jeg har ganske mange kilo "arr" etter selvskadingen min, selv om jeg ikke visste at det var selvskading. Pluss masse strekkmerker uten å ha vært gravid.

NinaES sa for siden:

Hehe litt gøy lesing d her:)
Poenget med et forum er vel å diskutere, utveksle og dele ULIKE meninger. Man bør jo mene forskjellig, og alle passer ikke til å leve eller spise likt.

FOR DE SOM KUN TENKER PÅ VEKTA:Når d er snakk om lavkarbo, så er vel poenget å redusere karbo, som ordet sier. For å gå ned i vekt gjerne, og d virker! For de som kun ønsker å gå ned i vekt, og ikke være veldig sunnhets og helsebevisst, kan d funke å KUN gjøre dette. Spise raffinerte og uraffinerte protein- og fettprodukter i mengder, men kun spise uraffinerte karbohydrater slik som spesielle grønnsaker. Ikke tenke på kunstige tilsetningsstoffer. Men telle karbo i massevis:) Da går man ned, men er man særlig sunn??

FOR DE SOM ØNSKER Å VÆRE SUNNEST MULIG: Vel, min PERSONLIGE mening er at poenget med lavkarbo er å spise slik som vi evolusjonert er ment for å spise. Og hva er d? Vel, utrolig MYE forskjellig hvorvidt man befinner seg i verden, eller befant seg da. Fellestrekket? REIN, naturlig, URAFFINERT mat. Reint kjøtt og fett, rein fisk el andre sjødyr, bær, vekster, nøtter og frukt.

Så meninga med lavkarbo eller ikke, tror oppriktig det sunneste valget for helsa er å velge slik! Men klart, man kan godt skeie ut av og til, kroppen tåler d tror jeg.

BITTORRENT- KJEMPEBRA innlegg om SUNNHET, som jeg velger å kalle lavkarbo!!!!

GREDDY- Ja, ønsker man å være sunn, bør man også tenke på e-stoffer og kunstige tilsetningsstoffer. Rett og slett fordi man ikke kjenner alle virkningene. Men, hvis du kun tenker på vekttap og ikke helse, så ikke tenk på d da... Men å være tynn er ikke d samme som å være sunn! Mange tynne utvikler diabete type 2 f eks.

HERREGUD- takk for e-stoff lista, veldig greit å vite:-)

:-D :-D :-D

Nå skal jeg forklare hva jeg mente for siste gang!Det er kjempebra hvis man kun liker og har bestemt seg, og syns det er helt greit å holde seg bare til ren mat at man gjør det(det er ikke fanatisk i det hele tatt).Pga at di ikke har lyst på annet enn ren mat ,og om di har det klarer di fint å motstå det,eller om di spiser litt er det ingen krise. Men hvis man har veldig lyst på feks.en sjokolade med søtstoff ,og blir tatt av dårlig samvittighet bare ved tanken av å spise en bit,er det på grensen til fanatisme,faktisk sykdom.På samme måte med di som har anorexia får dårlig samvittighet for å spise.Da mener jeg di som spiser ren mat fordi di tror det er den eneste maten som er sunn,og aldri kan spise noe di ser på som usundt,for å få fram poenget mitt.Nå orker jeg ikke å diskutere dette mere,har forklart mange ganger hva jeg mener.Ting blir fort feiltolket på dette forumet tror jeg,virker som det lønner seg å gå stille i dørene her ja.Egentlig synd at det blir krangling av ulike meninger,men at vi heller godtar at vi er forskjellige.

ada-emilie sa for siden:

Det å få assosiasjoner til ortorexia fordi noen skriver om sunnheten ved lavkarbo er det jeg finner merkverdig, som om et fokus på sunnhet er et sykdomstegn:)

Supera sa for siden:

Ja, men jeg har jo lyst på uren mat. Jeg kunne gjerne spist melkesjokolade, smash, sjokolade-oreo, smågodt, yoghurtis, chips, popcorn og sånt. Det er ikke slik at jeg kun liker lavkarbo-mat. Men jeg klarer fint å holde meg til kun lavkarbo. Jeg vet hva sukker gjør med meg og jeg har det bedre uten, så jeg klarer fint å si nei. Fornuften seirer. Jeg synes det er en selvfølge at jeg skal få dårlig samvittighet hvis jeg ikke klarer å holde meg og faller for fristelsen. Jeg setter en standard for meg selv, og hvis jeg ikke klarer å følge den, så blir jeg skuffet over meg selv og derfor får jeg dårlig samvittighet. Du skal få lov til å kalle meg fanatiker, selv om jeg ikke er enig i betegnelsen.

Jeg ser den nye forklaringen på hva du mente, men for meg er det ikke de samme meningene. Det er ikke ment som angrep på deg, så beklager hvis du har tolket det som det. Jeg har ikke sett noe krangling her? Litt diskusjon er da bra. Hvis man ikke tåler at andre ikke er enige i utsagnene sine, ja da bør man gå stille i dørene.

Fokus på sunnhet er ikke et sykdomstegn i det heletatt,det er et tegn på at en vil ta vare på helsa si ,og være frisk og sunn.Det er jeg opptatt av å,det fleste er vel det vil jeg da tro.Ortorexia er jo en sykdom ,og da har det gått for langt,det er vel det som er blitt skrevet.:)Ingen har da vel fått assosiasjoner til ortorexia om sunnheten ved lavkarbo.Da er ting misstolket litt igjen.:)

For det første har jeg ikke tenkt å kalle deg fanatiker for det er du ikke,du vil jo leve på ren mat og liker det.Jeg snakker om når det blir sykelig ,at det blir fanatisk.Jo jeg tåler at andre ikke er enige i utsagnene mine,men ikke når di blir feiltålket,og det blir påstått at jeg mener ting,som jeg ikke mener!Så det er derfor jeg mener man bør gå stille i dørene,fordi ting fort blir missoppfattet.

BitTorres sa for siden:

Kanskje det er greit å stoppe diskusjonen her? I mine øyne var det ikke så mye å diskutere, dette her. De fleste er vel enig i at tilsetninger ikke er bra, enten man heter Drevon eller Dag Viljen. Men overskriften er det selvfølgelig meninger om, at "vanlig, sunn, variert kost" er bra. Jeg mener at DET er en ekstremdiett, ikke sunt i det hele tatt. At Lavkarbo er den sunne, naturlige varianten, og at vi sakte men sikkert er på vei tilbake til den typen kost igjen - helst uten tilsetninger, ettersom de kan skape kluss i systemet vårt, og derav - sykdom.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.