Finnes det en tråd hvor noen tar for seg alle søtningsmidlene og forklarer om dem og hva som er bra/ikke bra?
Jeg blir forvirret, for her på forumet er det mye forskjellig som brukes. Fedon, som jeg følger, anbefalte å bruke Splenda + fruktose i den boken jeg liker så godt (Barn i balanse). Men Splenda oppløses ikke i naturen - og er det det samme med Natreen og Canderel? Og fruktose - den har litt høy GI, har den ikke? Og så må man bruke ganske mye av den, da blir det litt mange karber likevel.
Har (muligens) skjønt at Stevia er det beste. Correct me if I'm wrong. Men hvor kjøper dere dette? Den Stevia-linken som er klistret burde oppdateres, der var det noen linker som ikke virker lenger. Men kom frem til denne siden da:
Hvor Stevia selges i forskjellige former og kvanta, den dyreste til 1990,-, så jeg fikk litt bakoversveis. Men hva med den Sweet Stevia Originale til 250,-, er det kurant? Eller er det andre steder som er bedre å handle fra?
Er det noen som er misfornøyd med Stevia? I så fall, hvorfor?
Jeg er opptatt av å spise sunnest mulig og vil heller ikke påvirke miljøet mer enn absolutt nødvendig, så det hadde vært fint å komme til bunns i denne søtningsmiddellabyrinten!
Jeg har også lurt veldig på dette, men smaken er så fryktelig forskjellig.
Når jeg gikk på en candida kur for sikkert 10 år siden så ble je anbefalt (tror det het)FOS stevia som fantes i en ganske stor hvit plastboks. Den var blandet opp med et eller annet og fungerte veldig fint. Tror ikke den finnes lenger.
Nå har jeg kjøpt meg en liten boks med ren Stevia og skrekk og gru, den er foreløpig bare brukt en gang. Aldeles gyselig. Kjøpte den på nett. Jeg ser at i de amerikanske lavkarbo bøkene mine blir den brukt hyppig, men blir gjerne blandet med en til to andre søtningsstoffer. Da begynner det å bli litt avansert for meg.
Etter en del prøving og feiling har jeg endt opp med sukrin og sukrin melis. Den fungerte heller ikke for meg i begynnelsen. Jeg husker jeg lagde sjokolade fromasj første gangen og smaken var kald og ekkel og varte lenge for å si det sånn! Allikevel måtte jeg jo spise opp fromasjen:D og dagen etter kjente jeg den omtrent ikke! Lurer på om den forandrer seg når den får stått litt. Jeg tar alltid mindre enn det står i oppskriftene, aldri mer enn halvparten og det fungerer fint for meg i hvertfall.
Jeg har akkurat prøvd sukrin i marengs (pavlova), må innrømme at jeg var rimelig skeptisk, men det fungerte supert!
Jeg tror kanskje vi må belage oss på å bruke forskjellige typer til forskjellige ting? Sukrin er jo i hvertfall 100 % naturlig og uten karbohydrater så den kan jo være verdt å venne seg til/prøve en gang til.:D
Å nei, mener ikke det i det hele tatt. Syns det blir for søtt og er for redd for at det skal bli en dominerende bismak av søtstoffet, derfor tar jeg mindre.
Jeg orker nesten ikke salt heller lenger jeg, så jeg sliter med å få i meg nok salt nå som jeg bare spiser mat som er lagd fra bunnen. Smaken har forandret seg etterhvert.
Jeg har vurdert lenge frem og tilbake og har endt opp med sukrin. Stevia har jeg ikke prøvd, men vurderer det også. Splenda holder jeg meg lagt unna, det oppløses ikke i naturen engang og er en kilde til forurensning! Og de kunstige som aspartam og de der spiser jeg i alle fall ikke, kroppen min aner ikke hva det er eller hva den skal gjøre med dem og samme hva "ekspertene" (som sikkert er kjøpt og betalt) sier så nekter jeg å tro at kjemikalier er ufarlig for kroppen. Basta. :)
Jeg bruker nesten bare Stevia som søtning, bruker noe sukrin også men kunstig søtning (f.eks giften Splenda :eek:) er helt utelukket for meg.
Jeg har brukt Stevia som søtning i mange år og jeg har prøvd mange forskjellige typer fra ulike web-butikker. Min generelle oppfatning er at man får stort sett det man betaler for, dess billigere, dess dårligere kvalitet. Det som de selger på amerikanske nettsider er ofte blandet ut med sukrin, malitol, dextrose/maltodextrin, FOS o.l. for å få ned prisen og for å få et søthetsnivå lignende sukker. Her er det viktig og se om de oppgir innhold for noen av blandemidlene gir jo kh eller påvirker blodsukkeret. En del Stevia har også en merkelig og til dels bitter ettersmak og det vil man jo ikke ha. Ettersmaken er en grunn til at jeg bruker lite sukrin.
Jeg har så langt funnet en veldig ren Stevia (hvit) (den er heller ikke utvunnet vha av ammoniakk) og som jeg ikke synes gir noen bismak. Den får du tak i på www.friendlyshop.nu/ i Sverige og de er veldig raske med å sende ut varene. Det tar 2-3 dager før du får det, dersom ikke tollen tar alt for lang tid. En boks på 50g koster 199 SEK, så da slipper du unna moms/toll. Frakten er vel på en ca 30 SEK. Mange synes dette er fryktelig dyrt for så lite, men tro du meg jeg har hatt min boks siden begynnelsen av mars og har over halvparten igjen (og da sølte jeg ut en god slump).
Det kan være vanskelig å dosere denne Steviaen for den er så konsentrert, men bruk en veldig spiss kniv i boksen og ta ytterst lite på spissen for å søte. Det blir litt prøving å feiling i begynnelsen, men begynn med litt og litt. Til te og kaffi har jeg rett og slett fått tak i en liten dråpeflaske der jeg har blandet stevia og vann som jeg kan dryppe i teen. Som sagt du må bare prøve deg frem, bare vær litt forsiktig så gå det så bra så.
Den grønne steviaen de selger er bare tørket steviablader og ikke så søt, men jeg drikker den sammen med urtete for naturlig stevia skal ha en god effekt på bl.a. blodsukkeret.
Hehehe, så du likte ikke Stevia altså :D Eller kanskje du brukte for mye, den kan jo være litt vanskelig å dosere :p
Det er jo selvfølgelig en tilvenning når det gjelder smak og bruk, og jeg husker det satt langt inne å bruke diverse kunstige søtningsmidler til te/kaffe og lignende, for jeg syntes det smakte høgg. Ble jo vant til det også etterhvert, helt til jeg prøvde å bruke splenda i vafler eller no', fyttigrisen det var fælt det. Gikk rett i søpla og etter å ha lest om Splenda, gikk den også i søpla - den gikk i restavfall men burde gått i spesialavfall :rolleyes:
Et lite tips til bruk av stevia/sukrin: Ta og kjør sukrin sammen med litt stevia med f.eks en stavmixer eller en kaffekvern. Da får du sukrinmelis som er søtere og ikke så "kald" og det blir lettere å dosere. Det kan jo være en måte og venne seg til stevia også, ihvertfall om du liker sukrin.
Balndingsforholdet mitt er sånn "prøving-og-feiling-forholdet" :D
Jeg har bare gjort det en gang og da begynte jeg med en god slump sukrin og en knivspiss stevia. Kjørte det i sammen, smakte litt og tilsatte litt mer Stevia (noen korn). Det ble noe søtere enn sukker det jeg lagde, men her blir det jo litt smak og behag hvor søtt man vil ha det.
Denne bruker jeg også, og er veldig fornøyd med det. Stort sett er det kun i tekoppen eller eggemelka jeg vil ha litt søtt, så det er bare der det trenger å fungere bra, for meg. Til en stor tekopp tar jeg bare såvidt litt stevia ytterst på teskjeen og rører inn. :) Har også prøvd NuStevia fra iHerb, den synes jeg også smaker helt ok.
Sukrin tåler jeg ikke så godt, blir dårlig av det. Da fungerer splenda bedre, men, igjen, jeg har jo ytterst begrenset behov for å ta det i bruk all den tid jeg ikke baker masse søte ting.
Synes denne steviaen er god i eggedosis og pisket fløte (som du 157 cm vel ikke bruker?) også jeg. Har brukte den i kokosbrød/kake, vafler, ostekake (himmel den ble god, selv om det var mye jobb og mye søl).
Jeg er VELDIG OPPTATT av å spise sunt og holder meg helt unna sukker og kunstig søtning.
Jeg spiser derfor f.eks IKKE:
splenda/sukralose
natreen
aspartam
sakkarin
sukker/honning/sirup
Dette spiser jeg:
Sukrin
Palmesukker
Yaconpulver
Yaconsirup
Agavenektar (ikke av de beste produktene, men bedre enn sukker)
Steviapulver
Steviadråper
Andre naturlige søtningsstoffer, som lucuma, carob, dadler, banan, rå honning osv.
Jeg bruker altså ikke kunstig søtning overhodet og heller ikke ting som påvirker blodsukkeret veldig.
Jeg kjøper produktene sort sett på Iherb.com
Bruk koden NEB207 første gang du handler, så får du 5 dollar i rabatt ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.