Jeg er nå blitt undervektig og slutter ikke å gå ned i vekt, veier i overkant av 57 kg og er 174 cm høy og ribbeina stikker ut overalt, det er rett og slett ikke noe gøy lenger. Sykehuset tror jeg ikke tar opp noe særlig med næring, så jeg skal ta blodprøver i morgen. Er slapp og mister hår og er ikke helt i strøket, for å si det sånn. Men når kan jeg forvente svar på disse prøvene? Jeg vil jo ha svar helst i går. utålmodig
(Håper ikke noen føler seg "støtt" over dette innlegget, vet at mange sliter andre veien og kanskje tenker dette er et luksusproblem, men jeg er litt redd nå).
Takk dere. Jeg skrev litt om dette på et annet forum, men tør ikke å syte for mye om det der heller, for jeg føler det er et litt ømtålig tema og er redd folk skal tro jeg "skryter" eller noe. Noe jeg selvsagt ikke gjør, jeg synes jo ikke dette er noe kjekt, selv om jeg skal innrømme at jeg drømte om det da jeg var overvektig. Teit. Det er pent med en slank kropp, men det begynner å bli mindre pent når skjelettet stikker ut overalt. Min mor sier hun knapt tør å gi meg en klem for tiden i tilfelle jeg knekker, hun er livredd for meg, sier hun. Usj altså. Nei, må få fortgang i de prøvene, jeg vil ha svar. Tror nok jeg mangler både det ene og det andre.
huff.. jeg trodde lavkarbo funka bra for dem som var undervektige til å bli normalvektig? Men om du er operert så er det vel begrensa hva du får i deg av mat, kanskje.. lest om flere med slankeoperasjoner som har blitt for tynne etterpå..
da jeg hadde fått føste ungen gikk jeg mye ned i vekt uansett hva jeg spiste. det legen foreslo da var at jeg skulle riste ut afi nutrin i h-melk og drikke det etter hvert måltid. gikk opp igjen til 45 kg på relativt kort tid. etter 2. ungen gikk jeg bare opp i vekt og nå skal jeg være glad om jeg kommer ned på 55 kg.
men vet ikke om dette funker noe sæærlig når du er operert. bra du har fått tatt prøver. får håpe det ikke er noe alvorlig galt, da.
lykke til.
Ja, leste det og ble enda mer nervøs. Men jeg fikk beskjed av Aleris at jeg nok spiser for mye fett. Jeg bruker jo ingen lettprodukter og spiser endel fett og de sier vektopererte ikke bør gjøre det. Jeg har hele tiden tenkt at fett er naturlig og at klart Aleris advarer mot fett siden de følger Ernæringsrådets "regler" for kosthold, men nå tenker jeg at selv om fet mat er sunt for de fleste, så ER ikke jeg normal innvendig, jeg ER operert og jeg HAR kortere tarmer enn normale mennesker, så jeg MÅ jo ta hensyn til det og leve annerledes, om det er det som er feilen hos meg. Og det er det nok, for jeg har endel løs mage, og det virker som om mye av det jeg spiser kommer rett ut igjen.
Jeg skal sjekke vitamin- og mineralstatusen nå, skal som sagt til legen i morgen. Og så skal jeg be om B12-sprøyte og se om energien min kommer litt tilbake, og så skal jeg gå over til et mer Lindberg-ish kosthold med mindre fett og se om det kan funke.
Kjære deg, selvfølgelig får du lov å være like bekymra for helsa di om du er undervektig som når du var overvektig, ingen av delene er jo bra! Høres ut som du kanskje må legge om kosten litt. Mye fett metter jo fort, og du trenger sikkert mer mat for å få i deg nok vitaminer. Mye går vel rett igjennom tarmen nå? Uff, det skal aldri være enkelt.... Føler med deg, samme om problemet er opp eller ned i vekt så er det viktig å føle at man har kontroll og vet hva man skal gjøre for å rette det opp!
Det må jo nesten være verre å ha det slik, enn å være for feit med "vanlig" tarmsystem.. Vi kan jo tross alt styre dette på en måte selv... :/ De som er operert kan vel ikke fysisk spise mer pga magesekken er så liten etc?
Nå er ikke jeg slankeoperert, men etter jeg fikk ulcerøs colitt raste jeg ned i vekt.. Jeg er 177 cm høy og veier 57 kilo.. Rådet fra legen min var å drikke næringsdrikker for å få i meg flere kalorier. Jeg har ikke gjort det, siden det virker som om nedgangen har stoppa nå, men det er kanskje noe for deg??
Ja, det stopper liksom seg selv, på en måte. Jeg kan godt spise 2 brødskiver med pålegg, så mengdene er jo ikke altfor små, men nå spiser jeg jo såpass mye uansett at det ikke skulle tilsi vekttap, snarere tvert imot vil jeg si. Så det er nok næringsopptaket som er skrudd, jeg får høre hva legen sier.
Jeg drakk noen sånne shaker etter operasjonen, aldri mer. Pføy for en smak, jeg takler det ikke. Men jeg tror nok dette kommer til å ordne seg med de tiltakene jeg setter igang nå. Mindre fett, mer (trege) karber og mer av de vitaminene og mineralene jeg sikkert mangler ut fra blodprøvene.
Ikke noe særlig det her nei. Men jeg har også det inntrykket som du skrev lenger oppe her, vi er omkoblet og har et annerledes tarmsystmen, og når man har så kort tarm så tar man ikke opp så mye næring som en normal person gjør av fettrikt kosthold. Vet du hvor mye av tarmen din som er koblet ut? Jeg har tatt en Distal GBP, dvs mer tarm enn vanlig, så jeg tåler enda mindre fett enn ved vanlig GBP.
Er du like flink til å fokusere på protein-inntaket som du var da du var nyoperert? :)
Tenkte å tipse deg om et svensk firma som heter [url]www.skandiet.se[/url], de har næringsdrikker som de selger til de som er vektoperete. (Har kjøpt kakao og cappuchino, ikke veldig gode, men helt ok.) Se på siden deres, og så videre under viktoperation.
Ja, 2,6 meter tarm er koblet ut. Det er vel ganske tett opp mot max av det man kobler ut hos GBP-opererte, tror jeg, så det er jo endel. Så jeg må nok redusere på fettet ja. Takk for tipset om shakene, men jeg skal nok prøve med vanlig mat først og se. Tror jeg får i meg nok proteiner men skal begynne å ha mer oversikt.
Har du ikke fått tilbud om B-12 sprøyte før?:eek::eek:
Trodde det var standard prosedyre for GBP-opererte, jeg. Man er jo nærmest dømt til å ha B-12-mangel når man fjerner så mye av magesekken!
Det er ikke magesekken som gjør at man trenger det, men tarmsystemet, at man fjerner så mye av tynntarmen. Men det er ikke standard prosedyre hos privatsykehusene nei, vi tar tabletter, ikke sprøyte. Jeg har imidlertid slurvet litt med tablettene siden de er så store, men har skjerpet meg nå.
Jeg tok blodprøver i dag hos legen og svarene kommer allerede i morgen! Jeg skal ringe ned og høre resultatet i 12-tiden i morgen. :D Spent, og nervøs. Men jeg håper jo egentlig jeg har endel mangler slik at jeg vet svaret på hvorfor jeg er i så dårlig form.
Nja, ja jeg tror noe går an å reversere, men det blir nesten aldri gjort, det er ganske drastisk å gjøre det. Jeg har inntrykk av at reversering er et større og mer drastisk inngrep enn den "vanlige" operasjonen, etter det jeg har lest. Uansett vil jeg ikke reversere noe, angrer overhodet ikke på operasjonen og er glad jeg har gjort det. Dette ordner seg nok. :)
Å, så fantastisk at du får svar allerede imorgen!!! Er spent på å høre hvordan det går!
Magesekken er jo avgjørende siden det er der intrinsisk faktor produseres, som igjen er nødvendig for opptak av B-12 (i tarmen, så klart at når du mangler såpass mye av den, så er det viktig også), men tabletter er vel ikke så effektive de heller, siden de fortsatt trenger å tas opp. Hvilke tabletter tar/tok du? De jeg fikk var helt vanlige, små piller:)
Aha, hehe. Jeg fikk bare med meg at jeg har 2,6 meter tynntarm koblet ut/om, og at opptaket av B12 (bla) er sterkt redusert, men jeg er ikke verdens minst distré person, hehe. Jeg fikk TrioBe, men jeg bruker ikke dem, bruker noen sterkere fra nettet ([url]www.shopping4net.no[/url]). Billige og supersterke, B70 heter de. Men jeg har slurvet med dem, huff. Skal ikke gjøre det mer, får bare ta det ubehaget med å svelge dem. Jeg klarer nemlig knapt å svelge noen som helst piller, bruker en halvtime på 3 små tabletter.
Er spent på svaret i dag, skal ringe i 12-tiden. Hyl!
TrioBe, ja, det var de jeg brukte, men burde vel også tenkt at jeg ville funnet et bedre/billigere alternativ på shopping4net:p Men synes b-12-sprøyter høres ut som en mye bedre idé. Du skal ikke slite så med noen piller som kanskje ikke har så god effekt på deg en gang. Det fortjener du jo ikke. Nå er det ikke mange timene igjen til du får svar!!!
Nå har jeg fått svar og venter på tlf fra legen, dette var ikke særlig kjekt, men nå har jeg i hvert fall svaret på hvorfor jeg har følt meg så jævlig i det siste.
Snakket med sykepleier, og hun var helt sjokkert over at jeg hadde klart å holde meg oppreist. Jeg husker ikke verdiene sånn helt i hodet nå, men hun sa at jernlagrene var så og si tomme (2?), blodprosenten var skremmende lav og hemoglobin eller noe sånt var ekstremt lavt, og noen andre verdier jeg ikke husker.
Jeg spurte om jeg skulle begynne med tabletter, men hun sa nei, jeg måtte ikke gjøre noe før legen ringte meg, han måtte legge en plan for nå var verdiene så vanvittig lave. Jeg venter på tlf nå.
For å seie det slik ...
Etter at min første var født, kom eg ned i 5,2 i Hb. (Det er temmeleg lågt, men ikkje å anses så lågt i barsel som hos andre fordi kroppen er lagd for å tåle eit visst blodtap under fødselen vha kompensatorisk volumauke.)
Eg var ganske pjusk. Hjartet dundra slik i hovudet mitt at du skulle trudd det var metall-konsert i naborommet. Eg måtte få hjelp til å dra på meg trusa etter å ha vore på toalettet, for eg var så svak at eg klarte det ikkje. Pust og pes, altså!
Så er det slik det står til med deg, så er det sanneleg ikkje rart at du kjenner deg dårleg! Signerer sjukepleiaren som snakka med deg. Det er no vel eit under at du klarer å vere på internett og poste her viss du er så anemisk!!
Håpar dei klarer å fikse det fort, for dette er jo kjempeviktig.
Eg fikk blodtransfusjon og blei veldig fort betre. (Mens den første posen gikk inn, faktisk.) Men for din del blir det naturlegvis viktig å finne årsaka til den horrible blodstatusen din og eg håpar at du får god og effektiv behandling slik at du blir frisk og får tilstrekkeleg næringsopptak.
Oj det hørtes skummelt ut, bra du fikk god hjelp. :klem:
Jeg føler meg helt ræva altså. Var i butikken i sted og jeg klarer liksom ikke å fokusere på handlelista, engang. Alt flyter utover, og jeg klarer ikke å konsentrere meg. Har hodepine og hjertebank og svimler og vil bare sove. Nei, jeg håper virkelig jeg hører noe mer snart, venter og venter på tlf. Ringer legen kl. 8 i morgen om jeg ikke hører noe i kveld.
Nei, det er dumt, jeg vet, men eldste har bursdagsselskap i morgen og jeg har i flere måneder lovet henne Halloweenfest. Alle er invitert, jeg skal bake og vaske og rydde i dag ... Grøss. Men mannen min har lovet å hjelpe til masse altså, så jeg skal ta det så rolig jeg kan. Og blir det for mye kav i morgen når gjestene kommer, får jeg lov å rømme opp på soverommet og slappe av mens mannen overtar. Godt jeg ikke er alene, puh.
jeg har for mye jern, du kan få litt av meg.. hehe.. jeg hadde 766 så jeg har omvendt problem.... skal være mellom 10-100 og jeg låg på 2.siste måling på 766 på jern!! og dem har steget i hele år.. fått fettkuler på leveren og alt.. Men nå etter 2 uker på lavkarbo og jeg målte var verdiene sunket til 366.. så lavkarbo senker jernverdiene i alle fall... Kanskje dem senker dem under hva dem skal være :-o Jeg som trodde rødt kjøtt og sånt var så jernrikt..Hadde det ikke sunket hos meg måtte jeg snart begynt å tappe blod for å få ned..
Men håper det er lett å fikse hos deg da, bare å få jerntabletter og sånt :)
Jeg skjønner deg... Slike ting er jævlige å gå og vente på.. Jeg har gått slik i over en måned nå for å få svar på en forbaska blodprøve. Ikke snakk om. Men i morgen skal jeg til en lege på sykehuset på medisinsk og jeg håper at HAN har hatt vett nok til å innhente svar på den prøven.. Jeg fungerer omtrent ikke i det daglige.. Jeg bruker ALL energi for å gjøre en innsats på jobb, men thats it. Når jeg kommer hjem er jeg dau. Det eneste jeg gidder er å ligge i senga med laptoppen og halvsove. Jeg kvikner til igjen i 7-8 tiden om kvelden.. men slik skal det IKKE være! Familien skal ikke vike for at jeg skal duge på jobb! :mad: Håper du finner noen som kan gi deg svar! MIN erfaring er at eldre leger eller turnuskandidater er det beste man kan ha hvis det kreves utredning og ikke vanlige standardsykdommer. :ja: Erfarenhet og nysgjerrighet er myyye bedre enn "tinggåravsegselv"leger...
Nå har jeg snakket med legen, han ringte nettopp. Alvorlig jernmangel-anemi, sa han. Jeg har helt tømte jernlagre, sa han. 2 i ferritin-verdi. Og blodprosenten var på 59 %, rundt 8, sa han. Hadde den vært under 8, hadde han sendt meg på sykehuset for å få blodoverføring, men han mente at det bare ville hjelpe på formen midlertidig, og at det var mer varig og bedre å sette meg på trippel dose sterke jerntabletter nå fra og med i kveld. For det er jernet som er problemet, kroppen klarer ikke å produsere nok blod siden jeg ikke eier jern i kroppen.
Aleris skal få oversendt resultatene også, så får jeg se om de sier noe mer. Mannen skal ut og kjøpe jerntablettene nå i kveld så starter jeg før jeg legger meg.
Senorita: herregud for noen verdier, hehe. Send over litt!
Kanutten: oj, har du det samme som meg, mon tro? Viktig å få det sjekket opp asap, jeg er sjeleglad jeg ikke gikk rundt med dette lenger, det kunne endt ganske ille. :klem:
Anbefaler også disse naturlige jernsaftdrikkene fra apoteket. Floradix? En økopakke av disse tok meg fra 8 til 13 på tre uker etter fødselen. Får ikke vondt i magen av dem. Stakkar deg da, tror de du blør i tarmen eller noe?
Legen frarådet meg disse Floradixgreiene for de er rett og slett for svake. Men det har han nok rett i, for jeg er helt tom, kroppen min har ikke jern, og da er det nesten til og med for svakt med de sterkeste jerntablettene. Floradix hadde kanskje funket på jernprosenten, men jeg har ferritin på 2, og da må det veldig mye sterkere saker til. Det er snakk om at dersom dette ikke funker må jeg ha jern intravenøst. Men jeg skal høre med Aleris i morgen, de er ekspertene her. Skal ringe med en gang minsten er avlevert i bhg.
Dette var dramatisk lesning, håper dette går seg greit til. Det finnes flytende jerntilskudd på apoteket, husker ikke hva det heter, men jeg fikk det til guttungen som ble født for tidlig. Det kan jo være et alternativ til tabletter, men det vet sikkert legen om det går å bruke, du skal jo ha i deg mye jern. Jern er hardt for magen, kan gi kvame og slikt. Beste rådet er å ta det jevnt fordelt over dagen i såfall. Om du strever med tablettene så kanskje du kan gjøre som meg; putte dem i munnen når du allikevel skal svelge en tugge mat. Sånn, nå har jeg fått dyttet på deg de rådene jeg hadde. God bedring, håper det ikke tar for lang tid til du er noe bedre iallefall.
Jeg har ikke tatt jern nei, jeg har hatt fine verdier før så det har ikke blitt noe. Men nå må jeg ta blodprøver oftere, skjerpings. Jeg skal sjekke jernlageret igjen om et par uker.
Aleris ringte nettopp, de tar virkelig dette på alvor og det er så betryggende! Ernæringsfysiologen spurte hvordan det gikk, om legen hadde ringt, at hun var bekymret osv. Herlig dame. Hun sa at jerntablettene var helt fine, at dosen var riktig osv. 400 mg daglig (Duroferon), fordelt på to doser.
Men hun stusset veldig over at legen ikke hadde henvist meg for å få intravenøst jern og blod, for det trengte jeg, og da ville jeg komme raskere over kneika. Hun ble veldig overrasket over dette og skulle ringe legen min for å høre med ham om han kunne gjøre dette, så det høres jo bra ut. Håper bare hun får tak i ham da, hun hadde prøvd å ringe tidligere i dag for å få blodprøvene fakset over så hun kunne sjekke dem raskere, men uten hell. Det er klin umulig å komme gjennom til det legekontoret!
Nei det tror jeg ikke; altså hos meg er det jo mye mer komplekst. Jeg har nå fått vite at jeg bør kutte ned på fettet, fordi jeg får løs mage av det og "skyller" ut alt jeg spiser av vitaminer og mineraler, jeg tar opp dårlig med næring, ergo går jeg bare ned i vekt og blir slapp og dårlig. Bedres næringsopptaket mitt, vil jeg gå opp i vekt og bli friskere, så det jobber jeg med nå. Legge om kosten til mer Lindberg-ish og være flinkere til å ta tilskuddene mine + store doser jern.
Javel. Da håper jeg virkelig det vil ordne det. Er du glad i frukt er det bare å hive innpå nå da,vel? Karbohydrater, og særlig frukt, fordøyes i begynnelsen av fordøyelsessystemet. Jeg får lyst til å lage en lun grønnsakssuppe til deg med bl.a. gulrot og masse løk.
Er det Hilde du har kontakt med? Hun er kjempekoselig, og veldig flink! :)
Om de på Aleris mener det er behov for å få jern og blod intravenøst, så er det sikkert smart ja. Håper de får kontakt med legen din og du får henvisning asap!
Og, så skal jeg bare minne deg på en ting, selv om du sikkert vet det (helsekost-ekspert som du er), kalsium hemmer opptak av jern, og du skal derfor ikke ta kalsium og jern-tabletter samtidig. :)
Dette her gir meg iallfall en veldig oppstrammer på hvor viktig det er å huske vitaminene mine, har til nå ikke tatt det så tungt at jeg har glemt en dose nå og da og skippet en uke her og der... :o
Det er Ingrid jeg prater med, men har vært borti noen andre også og alle er helt fantastiske. Sist jeg var på Aleris var det Anine jeg var inne hos og før det var det noen andre (er jo evigheter siden operasjonen).
Jeg synes Aleris kan bruke meg som et skrekkeksempel. Sånn går det når man ikke tar tablettene sine. :p
Det med kalsium det jeg ja, men takk. :) Jeg tar jernet på morgenen og kvelden, og multivitaminer og kalsium og det andre rundt middagstider.
Så bra at du får hjelp og oppfølging!
Da jeg måtte gå på duroferon grunnet stort blodtap etter en fødsel (jeg skulle egentlig ha blodoverføring, men jeg nektet) fikk jeg beskjed om å ta c-vit samtidig
for at jernet skulle tas bedre opp i kroppen.
Har helt glemt å oppdatere her. Ting går ganske greit nå, jeg tar alle tilskuddene mine som jeg skal og jeg er fremdeles på 400 mg jern daglig. I tillegg har jeg tatt 1 stk B12-sprøyte hos legen og skal ta den neste nå på onsdag, samt ogs jern-sprøyte samme dag. For å komme ovenpå raskt, opptaket mitt er jo redusert i forhold til andre. Jeg hadde visst ganske alvorlig mangel på folat også, helt tomt. Men nå er det i ferd med å bli bedre, tror vi. Skal ta jevnlige blodprøver fremover for å hele tiden sjekke statusen.
Jeg har gått opp 2 kilo og fått farge i ansiktet. :)
Har ikke lest her før nå. Dette var jo skummelt, Iset.
Kan nok ikke få presisert godt nok hvor viktig det er med tilskuddene og at du ikke skal ha for mye fett.
Ja jeg har absolutt tatt lærdom av dette, uten tvil. Og jeg har sagt til Aleris at de kan og bør bruke min historie som skrekkeksempel overfor andre opererte og pre-opererte, så de skjønner alvoret. For mange er nok som meg, føler seg bra i årevis og begynner å droppe tilskuddene og plutselig er det nesten for sent. Det kommer så snikende, man tror liksom bare at man er sliten.
Jeg slet forresten med munnsår i månedvis, uansett hva jeg smurte på så ble det aldri bedre. Skorper og sår, hver eneste dag i mange måneder. Nå er det helt borte, etter at jeg fikk opp vitamin- og mineralstatusen.
Har noe av samme problemet som deg, ligger helt på grensen til å måtte få jern intravenøst, og har problemer med å få i meg jern. Sansynligvis er det mer lr mindre kronisk diare som tapper kroppens jernlagere og som gjør at jeg ikke tar det opp gjenom tarmen. Legen min syntes det var rart at jeg idet hele tatt er oppegående, men det er jeg:ja:
Skal ta nye prøver før jul, men har slitt m dette nå i flere år uten særlig bedring. Lykke til Iset! Håper det hjelper på deg:klem:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.